Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 31 av 47 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste
Viser resultater 751 til 775 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #751
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Frank E: ja AT motor skiller seg ut i mengden i 2019, ser ut som du gjorde en bra handel av motoren, syns verdiene på afr målern din så bra ut, men med rom for mer ladetrykk Batland har jo med mange anledninger vist i praksis at han kan og sette opp disse forgasserne.

    Tror vi har ganske likt syn på bilene, en god bruksveteran som er orginal nok til og passere EU kontroll, men med litt ekstra pulver for kjøregleden.
    Ang, M47 så ser det ut som de holder en del hvis de ikke blir giret som i en Fast & F film. Men trur jeg ville planlagt ting når du kjøper inn dyre deler som trykkplate osv. Fint om delene kan brukes i neste girkasse.

    Batland: Det er såpass mange nåler ja. Kan dele en erfaring jeg selv fikk: tetningene i min T3 trim 60 turbo røk i fjor (igjen) da hadde jeg fått nålen slipt inn ganske bra til denne turboen. Byttet til meg en T3T4 Turbo med 54 mm inducer og ett turbin hjul med OD 66 mm. Sten parner hadde vistnok levert denne for nesten 10 år siden. Med denne ladet den ca 500 o/min senere på samme ladetrykk. Resultatet ble at den nermest druknet i bensin under pådrag (spool up) men ca samme verdi når ladetrykket var kommet, ca 11.5. Oppsett ellers var uforandret.

  2. #752
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Det var biltreff med utstillig her lokalt på mandag som var. Lowteck ble invitert og stilte ut sin 242 med B230BT motor. Arrangören fortalte Lowteck at ingen andre biler hadde så mange besökende stående rundt bilen og se og peke som på hans bil til tross for at mange av de andre bilene var både "grommere" og dyrere. Velfungerende forgasserturbobiler er såpass sjelden at det nesten er blitt eksotisk.

    Hansi86: Akkurat slik er det. Hvis du hadda kjört med 2 stk. ladetrykksmålere så hadde du sett hva som skjedde med trykket i trykkboksen i forhold til i innsugsmanifolden.

    Du gikk heldigvis rett vei selv om jeg mener at den turboen der har undövendig stor kapasitet i forhold til flödekapasiteten til 1 stk. A-forgasser. Registeret blir smalere fordi turboen spooler senere, men uten at det blir breiere i andre enden. Tenk hvordan nålen måtte slipes hvis du, som noen andre, ville brukt en 13C turbo?
    Sist endret av Batland; 28/04/19 kl 12:25

  3. Takk Frank Egil takket for denne posten
  4. #753
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Takker for info om girkasser
    Men med 1,1 bar ladetrykk så vil vel ei M47 kasse få problemer eller? Bilen min har bakaksel utveksling på 3,54:1. Skal få kjøpt meg ny trykkplate
    Värsågod.
    Med 4 puck lamell og heftig clutchsparking av en sjåför med drifting-ambisjoner, ja. Med en organisk lamell og vanlig kjöring hvor man bare utnytter motorens krefter på 1. - 4. gear, så er ikke jeg bekymret og tenker at den vil holde vel og lenge. Jeg mener videre at det rette girkasse valget til ett slikt oppsett er M46 som vi har svärt god erfaring med. Jeg knuste ikke min förste M46 med en AT-motor för jeg, under en test, ladet ca. 2,2 BAR fra en 58 mm turbo.

    Lokale helter har knust haugevis av dem, men da med puck - clutcher, hensynslös "maks-blåröyk-bruk" og godt over 1,5 BAR ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 28/04/19 kl 12:36

  5. Takk Frank Egil takket for denne posten
  6. #754
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja man kan vell nesten si at en nål kun passer til akkurat 1 type oppsett. Du har vell prøvd dette mye Batland.

    Ang den T3T4 turboen så fikk jeg den i bytte mot en sveisejobb. Og har helt sikkert overkapasitet til AT. Ja registeret ble smalere og mindre moment kjentes det ut som. Den gikk nok litt bedre fra 4000 o/min og opp. Men ikke så stor forskjell. Men fikk brukt bilen ut sesongen i det minste.

    Å slipe nål til en 13c trur jeg må være vanskelig.

  7. #755
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var biltreff med utstillig her lokalt på mandag som var. Lowteck ble invitert og stilte ut sin 242 med B230BT motor. Arrangören fortalte Lowteck at ingen andre biler hadde så mange besökende stående rundt bilen og se og peke som på hans bil til tross for at mange av de andre bilene var både "grommere" og dyrere. Velfungerende forgasserturbobiler er såpass sjelden at det nesten er blitt eksotisk.

    Hansi86: Akkurat slik er det. Hvis du hadda kjört med 2 stk. ladetrykksmålere så hadde du sett hva som skjedde med trykket i trykkboksen i forhold til i innsugsmanifolden.

    Du gikk heldigvis rett vei selv om jeg mener at den turboen der har undövendig stor kapasitet i forhold til flödekapasiteten til 1 stk. A-forgasser. Registeret blir smalere fordi turboen spooler senere, men uten at det blir breiere i andre enden. Tenk hvordan nålen måtte slipes hvis du, som noen andre, ville brukt en 13C turbo?
    Bilen til lowteck, er det den lilla som køyrer street legal? For den er jo berre rå

    Sjekka den nippelen over gasspjeldet for tilkoplingslange til vakumklokka, der var det passasje ja Eg kopla til slangen der, men opplever då litt småfusking i frå 4-5000omdr på 2.gir, er det hensiktmessig å prøve å kopla til vakumklokka på trykkboksen?

    Eg eksprimenterte litt igår med å slipe ei nål til, for å få høg AFR på cruise - syns det er litt kjekt å prøve det når eg veit at resten av motoren er som den skal Kva område bør eg ha AFR på full gass? Ca 13 eller bør den lavere når eg har turbotrykk?
    Har sett at det er mange nåler eg fant ei engelsk side, meinar det var noko Lotus... og der låg det ei exel fil med nåler og den tok ingen ende Men fann mange av volvo sine nåle betegnelsar der. Fann også eit kart som viser kor på nåla det må slipast på dei forsjellige områda på nålene for å påvirka blandingsforholdet på tomgang, cruise og pickup og fullgass Det kartet er printa ut og heng i garagen

    Har sett litt på turboar, men har ikkje erfaring med å plukke ut ein som er passande til min motor. No har eg jo berre brukt den som eg fikk med når eg kjøpte motoren. Men, er f.eks ein Holset HX35-8 passande? Har sett litt på den, mest ut ifrå pris...

    Planen er å få tak i ei M46 kasse frå ein turbobil med speedometeruttak, var det slik at alle M46 kassene er like og eventuelle forsjellar ligg i OD delen?

    Bør eg skifte ekspansjonstank? Ser at enkelte har gjordt det, og har grønt lok på tanken. Kva fordeler er det med dei "turbotankane" samanlikna med den tanken eg har idag?

    Ser at pedersen racing har 2 stk forsterka trykkplater, ei frå Sachs og ei frå KL Racing. Den frå KL Racing kostar kun kr 1650,- er det nokon som har prøvd den?
    Kunne tenkt meg å testa den billegaste i og med at det er budsjett bygg det handlar om

    Eg har ikkje drifting ambisjonar Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  8. #756
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Frank E: ja AT motor skiller seg ut i mengden i 2019, ser ut som du gjorde en bra handel av motoren, syns verdiene på afr målern din så bra ut, men med rom for mer ladetrykk Batland har jo med mange anledninger vist i praksis at han kan og sette opp disse forgasserne.

    Tror vi har ganske likt syn på bilene, en god bruksveteran som er orginal nok til og passere EU kontroll, men med litt ekstra pulver for kjøregleden.
    Ang, M47 så ser det ut som de holder en del hvis de ikke blir giret som i en Fast & F film. Men trur jeg ville planlagt ting når du kjøper inn dyre deler som trykkplate osv. Fint om delene kan brukes i neste girkasse.

    Batland: Det er såpass mange nåler ja. Kan dele en erfaring jeg selv fikk: tetningene i min T3 trim 60 turbo røk i fjor (igjen) da hadde jeg fått nålen slipt inn ganske bra til denne turboen. Byttet til meg en T3T4 Turbo med 54 mm inducer og ett turbin hjul med OD 66 mm. Sten parner hadde vistnok levert denne for nesten 10 år siden. Med denne ladet den ca 500 o/min senere på samme ladetrykk. Resultatet ble at den nermest druknet i bensin under pådrag (spool up) men ca samme verdi når ladetrykket var kommet, ca 11.5. Oppsett ellers var uforandret.
    Ja, forgasseren funker knallbra den - eg har aldri hatt ein strømberg forgasser som virker så bra Den går jo også strøkent på tomgang og ingen fusking eller nupping ved pådrag - eg er strålande fornøgd med den forasseren
    Trykkplate blir bestilt ganske snart og M46 med speedometeruttak er på ønskelista Heilt enig i at ein må planleggja slik at innkjøpte deler fortsatt kan brukast om ein skal skifte f.eks girkasse.

  9. #757
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Bilen til lowteck, er det den lilla som køyrer street legal? For den er jo berre rå

    Sjekka den nippelen over gasspjeldet for tilkoplingslange til vakumklokka, der var det passasje ja Eg kopla til slangen der, men opplever då litt småfusking i frå 4-5000omdr på 2.gir, er det hensiktmessig å prøve å kopla til vakumklokka på trykkboksen?

    Eg eksprimenterte litt igår med å slipe ei nål til, for å få høg AFR på cruise - syns det er litt kjekt å prøve det når eg veit at resten av motoren er som den skal Kva område bør eg ha AFR på full gass? Ca 13 eller bør den lavere når eg har turbotrykk?
    Har sett at det er mange nåler eg fant ei engelsk side, meinar det var noko Lotus... og der låg det ei exel fil med nåler og den tok ingen ende Men fann mange av volvo sine nåle betegnelsar der. Fann også eit kart som viser kor på nåla det må slipast på dei forsjellige områda på nålene for å påvirka blandingsforholdet på tomgang, cruise og pickup og fullgass Det kartet er printa ut og heng i garagen

    Har sett litt på turboar, men har ikkje erfaring med å plukke ut ein som er passande til min motor. No har eg jo berre brukt den som eg fikk med når eg kjøpte motoren. Men, er f.eks ein Holset HX35-8 passande? Har sett litt på den, mest ut ifrå pris...

    Planen er å få tak i ei M46 kasse frå ein turbobil med speedometeruttak, var det slik at alle M46 kassene er like og eventuelle forsjellar ligg i OD delen?

    Bør eg skifte ekspansjonstank? Ser at enkelte har gjordt det, og har grønt lok på tanken. Kva fordeler er det med dei "turbotankane" samanlikna med den tanken eg har idag?

    Ser at pedersen racing har 2 stk forsterka trykkplater, ei frå Sachs og ei frå KL Racing. Den frå KL Racing kostar kun kr 1650,- er det nokon som har prøvd den?
    Kunne tenkt meg å testa den billegaste i og med at det er budsjett bygg det handlar om

    Eg har ikkje drifting ambisjonar Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.
    Jeg bruker den KL trykkplata på min FT motor. Den har nå holdt 3 år med 230whp og 360wnn nå da, så den holder nok det den lover. En annen ting du kan prøve er å skaffe et flatt 215mm svinghjul, de er mye lettere enn det 228mm brønnsvinghjulet. Om det er av interresse så har jeg liggende ett med ny organisk lamell for m46 girkasse. Da mangler du bare forsterket trykkplate til 215mm svinghjul.Jeg har ny turbotrykkplate til 215mm, men tror den blir for svak til ditt oppsett. Angående turbo, så er det nok best å finne en på max 48-50mm inducer på kompressor og med et ar.63 eksoshus. Hx35 er 54mm og blir i største laget, da du taper respons og bunndrag. Jeg har to Turbonetics "e40" turboer, de er ca 48mm. Lader tidlig og hardt, og den er stor nok for en enkel strømberg (Anbefalt av Batland) Den ene skal på forgasserturboen i 244'en.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  10. #758
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg bruker den KL trykkplata på min FT motor. Den har nå holdt 3 år med 230whp og 360wnn nå da, så den holder nok det den lover. En annen ting du kan prøve er å skaffe et flatt 215mm svinghjul, de er mye lettere enn det 228mm brønnsvinghjulet. Om det er av interresse så har jeg liggende ett med ny organisk lamell for m46 girkasse. Da mangler du bare forsterket trykkplate til 215mm svinghjul.Jeg har ny turbotrykkplate til 215mm, men tror den blir for svak til ditt oppsett. Angående turbo, så er det nok best å finne en på max 48-50mm inducer på kompressor og med et ar.63 eksoshus. Hx35 er 54mm og blir i største laget, da du taper respons og bunndrag. Jeg har to Turbonetics "e40" turboer, de er ca 48mm. Lader tidlig og hardt, og den er stor nok for en enkel strømberg (Anbefalt av Batland) Den ene skal på forgasserturboen i 244'en.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Det var positivt å høyra at KL trykkplata held mål, då tenkjer eg at eg bestiller den
    Brønnsvinghjulet har eg skifta ut for lengst eg har flatt svinghjul frå B21 med 215mm clutch, så eg manglar kun trykkplata. Burde jo sjølvsagt ha kjøpt den før eg satt saman motor og gir, men men, slik vart det ikkje..........

    Meir respons på turboen er jo alltid kjekt må sette meg litt meir inn i det

  11. #759
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Bilen til lowteck, er det den lilla som køyrer street legal? For den er jo berre rå

    Sjekka den nippelen over gasspjeldet for tilkoplingslange til vakumklokka, der var det passasje ja Eg kopla til slangen der, men opplever då litt småfusking i frå 4-5000omdr på 2.gir, er det hensiktmessig å prøve å kopla til vakumklokka på trykkboksen?

    Eg eksprimenterte litt igår med å slipe ei nål til, for å få høg AFR på cruise - syns det er litt kjekt å prøve det når eg veit at resten av motoren er som den skal Kva område bør eg ha AFR på full gass? Ca 13 eller bør den lavere når eg har turbotrykk?
    Har sett at det er mange nåler eg fant ei engelsk side, meinar det var noko Lotus... og der låg det ei exel fil med nåler og den tok ingen ende Men fann mange av volvo sine nåle betegnelsar der. Fann også eit kart som viser kor på nåla det må slipast på dei forsjellige områda på nålene for å påvirka blandingsforholdet på tomgang, cruise og pickup og fullgass Det kartet er printa ut og heng i garagen

    Har sett litt på turboar, men har ikkje erfaring med å plukke ut ein som er passande til min motor. No har eg jo berre brukt den som eg fikk med når eg kjøpte motoren. Men, er f.eks ein Holset HX35-8 passande? Har sett litt på den, mest ut ifrå pris...

    Planen er å få tak i ei M46 kasse frå ein turbobil med speedometeruttak, var det slik at alle M46 kassene er like og eventuelle forsjellar ligg i OD delen?

    Bør eg skifte ekspansjonstank? Ser at enkelte har gjordt det, og har grønt lok på tanken. Kva fordeler er det med dei "turbotankane" samanlikna med den tanken eg har idag?

    Ser at pedersen racing har 2 stk forsterka trykkplater, ei frå Sachs og ei frå KL Racing. Den frå KL Racing kostar kun kr 1650,- er det nokon som har prøvd den?
    Kunne tenkt meg å testa den billegaste i og med at det er budsjett bygg det handlar om

    Eg har ikkje drifting ambisjonar Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.
    Det stemmer ja. Jeg har akkurat vist og anbefalt ham en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.
    (02.05.2019
    Da er IRX450 turboen oppgradert med större kompressorhjul. IRX545 IRX550
    Originalt var inducerdimeteren 51 mm, nå er den 58 mm. Det ble STOR forskjell på motoren som nå er mye mer turtallsvillig enn för. Förste test var med kun 1,6 BAR ladetrykk, men nå river den hjulene skikkelig lös på en måte den ALDRI har gjort för, uansett ladetrykk )


    Javel? Da er nok ikke fordeleren vridd til riktig posisjon enda. Vakumklokke tilkoblet trykkboks fjerner vakum advance, öker forbruket og retarderer tenningen maksimalt raskt. Ikke bra.

    Det ladetrykket du kjörer når er så lavt at du kunne kjört med original AT nål. Jeg sliper nåler for å bunne den originale ladetrykksmåleren. Når ladetrykket er for lavt går AFR opp.

    Som nevnt i forgasserturbo-tråden funker en AT motor best med turbo i störrelse 46 mm til maks 51 mm inducer.

    Folk har testet og jeg kan ikke anbefale annet enn Sachs trykkplate til en 215 mm clutch, men du gjör som du vil.

    Med vannavkjölt turbo anbefales det at man bytter ut den rektanguläre ekspansjonstanken med en rund type.

    Forgasseren er beregnet for 1,2 - maks ca. 1,4 BAR ladetrykk hvor den gir en AFR som har vist seg å gjöre motoren velfungerende, pålitelig og holdbar.
    Sist endret av Batland; 02/05/19 kl 20:10

  12. #760
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Det var positivt å høyra at KL trykkplata held mål, då tenkjer eg at eg bestiller den
    Brønnsvinghjulet har eg skifta ut for lengst eg har flatt svinghjul frå B21 med 215mm clutch, så eg manglar kun trykkplata. Burde jo sjølvsagt ha kjøpt den før eg satt saman motor og gir, men men, slik vart det ikkje..........

    Meir respons på turboen er jo alltid kjekt må sette meg litt meir inn i det
    Det var kjekt å høre. Du har full innboks forresten

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #761
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stemmer ja. Har akkurat anbefalt en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.

    Javel? Da er nok ikke fordeleren vridd til riktig posisjon enda. Vakumklokke tilkoblet trykkboks fjerner vakum advance, öker forbruket og retarderer tenningen maksimalt raskt. Ikke bra.

    Det ladetrykket du kjörer når er så lavt at du kunne kjört med original AT nål. Jeg sliper nåler for å bunne den originale ladetrykksmåleren. Når ladetrykket er for lavt går AFR opp.

    Som nevnt i forgasserturbo-tråden funker en AT motor best med turbo i störrelse 46 mm til maks 51 mm inducer.

    Folk har testet og jeg kan ikke anbefale annet enn Sachs trykkplate til en 215 mm clutch, men du gjör som du vil.

    Med vannavkjölt turbo anbefales det at man bytter ut den rektanguläre ekspansjonstanken med en rund type.

    Forgasseren er beregnet for 1,2 - maks ca. 1,4 BAR ladetrykk hvor den gir en AFR som har vist seg å gjöre motoren velfungerende, pålitelig og holdbar.
    Det blir artig å følge med på bilen til Lowteck i 2019 Det må jo vera ei "magisk" grense å nå 400HK Er det B230 med porta 530 topp+++++ som er brukt på den motoren?

    Eg har justert litt meir på tenninga no og fått vekk fusken med vakumklokka kopla til forgasseren, rett bak gasspjeldet - akkurat som du sa
    Var ute og testkøyrde ein del igår att og justerte turbotrykket litt og litt opp til clutchen starta å slure og så litt ned att, ser ut til eg klarar i ca 0,7 bar uten at den slurer på 3.gir. Og må sei at forskjellen på 0,5 og 0,7 er formidabel.

    Dette vart gjordt etter å ha skifta simeringar på veiv, fordeleraksel og kamaksel. Eg har merka at det var litt "slarkne" gjenger på tennplugg nr 1 - og denne blåste sjølvsagt ut under testkøyring igår.....
    Nokon som har erfaring med helicoil? Må toppen av tru?
    Det står ein delebil i bygda med 530 topp tilgjengeleg, så det er vel kanskje det enklaste alternativet og kjøpe den.

    Har bestilt med trykkplate frå sachs, eit litt rimelegeare alternativ som er designa for 360NM. Satsar på at den held så lenge eg køyrer med singel forgasser Kjøpte ny lamell og dypt utløysarlager i same slengen.

    Dette med turbo får eg sjå litt nærmare på etterkvart, på dokumentasjonen som er oppgitt av forrige eigar står det 50,55 inducer, 57trim og 3" inlet på Compressor.
    Er det anbefalt og bruke vannkjølt turbo?
    Eg har ikkje montert oljekjølar idag, bør eg ha det?

    Når det gjeld 0 punktet på reimhjulet på veiva, er det snakk om mm eller cm feil? Skal hakket på skiva bak reimhjulet og 0-punktet reimhjulet stemme overeins?
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  14. #762
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stemmer ja. Har akkurat anbefalt en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.

    Javel? Da er nok ikke fordeleren vridd til riktig posisjon enda. Vakumklokke tilkoblet trykkboks fjerner vakum advance, öker forbruket og retarderer tenningen maksimalt raskt. Ikke bra.

    Det ladetrykket du kjörer når er så lavt at du kunne kjört med original AT nål. Jeg sliper nåler for å bunne den originale ladetrykksmåleren. Når ladetrykket er for lavt går AFR opp.

    Som nevnt i forgasserturbo-tråden funker en AT motor best med turbo i störrelse 46 mm til maks 51 mm inducer.

    Folk har testet og jeg kan ikke anbefale annet enn Sachs trykkplate til en 215 mm clutch, men du gjör som du vil.

    Med vannavkjölt turbo anbefales det at man bytter ut den rektanguläre ekspansjonstanken med en rund type.

    Forgasseren er beregnet for 1,2 - maks ca. 1,4 BAR ladetrykk hvor den gir en AFR som har vist seg å gjöre motoren velfungerende, pålitelig og holdbar.
    Når det gjeld turbo, så ligg det ein brukt IRX450 til sals på finn.no til kr 5K - den har annonsen har ligget leeenge. Er det ein fornuftig pris? Eg har ingen ide på kva dei kostar nye?
    Meinar å hugse at IRX450 var anbefalt i tidlegare innlegg på forgasserturbotråden, men fann den ikkje att i farta Er den evt eit greit/godt valg til min motor? Har den intern wastegate? Har den vannkjøling?

    Eg lurer litt kva tennpluggar eg bør kjøpe att no, då eg mista ein igår Har liggjande NGK BP6ES, kan eg bruke dei? Meinar også at eg les at dei skulle ha 0,6mm åpning, eller kan eg ha større åpning når eg har MSD 6A boks?

    Når eg får skifta clutch skal eg sjå om eg kan få bremsa bilen i benk, då me har firma i bygda som driv med slikt

  15. #763
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Når det gjeld turbo, så ligg det ein brukt IRX450 til sals på finn.no til kr 5K - den har annonsen har ligget leeenge. Er det ein fornuftig pris? Eg har ingen ide på kva dei kostar nye?
    Meinar å hugse at IRX450 var anbefalt i tidlegare innlegg på forgasserturbotråden, men fann den ikkje att i farta Er den evt eit greit/godt valg til min motor? Har den intern wastegate? Har den vannkjøling?

    Eg lurer litt kva tennpluggar eg bør kjøpe att no, då eg mista ein igår Har liggjande NGK BP6ES, kan eg bruke dei? Meinar også at eg les at dei skulle ha 0,6mm åpning, eller kan eg ha større åpning når eg har MSD 6A boks?

    Når eg får skifta clutch skal eg sjå om eg kan få bremsa bilen i benk, då me har firma i bygda som driv med slikt
    Når noe ligger leeenge tilsalgs så avslörer jo det at det åpne og frie merkedet vurderer produktet til å väre mistorstått eller overpriset. Vår erfaring med IRX turboene er god. De tåler vanvittig med juling uten å bli slitt eller gå i stykker. Lowteck kjöpte sin IRX450 turbo brukt i 2006 eller noe og den er like stöken enda og fungerer godt på hans B230BT motor.
    Til en B230AT, som naturlig nok ikke flöder like godt som det en B230BT motor gjör, så er dessverre A/R0,78 turbinhuset i störste laget. Dessverre fordi det er en god og ultrasolid turbo med T3 turbinhus med en stor og velfungerede integrert wastegate. Hvis du har ambisjoner om å oppgradere til 2 stk. forgassere eller E-manifold og datasprut, da er den ett godt valg. Hvis du ikke kommer til å trimme motoren videre, men vil ha en god og solid turbo, da kan du vurdere å maskinere det Garrett T3 A/R0,63 turbinhuset som du har til å passe på IRX450 turboen. Da har du en god og solid turbo med egenskaper som passer ditt oppsett.

    Den har ikke vannkjöling og det har ikke gitt noen som jeg kjenner noen problemer med hverken turbo eller motorens kjölesystem. Husk at en vannavkjölt turbo kjörer mye varme inn i motorens kjölesystem og det må det tas hensyn til. Alltid patetisk å se folk som monterer vannavkjölt turbo, fjerner den mekaniske kjöleviften og ertatter den med noe billig kinadritt fra eBay, Biltema eller lignende og så klager på at de har problemer med kjölingen.

    Når man har ett oppgradert tenningsanlegg som leverer en kraftig gnist, da unngår man de vanlige fuske og nedsote tennplugg problemene og en tennplugg som BCR7ES er ett korrekt valg. Tennplugger til Volvos 5 syl. turbomotorer med höy effekt, som S60R, er ett annet riktig godt alternativ.

    0,6 - 0,9 mm tennpluggåpning er det rette intervallet. Hvis man må kjöre mindre enn dette for å unngå fusking, så avslörer det at tenningsanlegget er for veik. Större enn dette gir få fordeler og er derfor helt unödvendig.

    Det var kjekt å höre. Ser frem til å se hvilket resultat du klarer for tenningen MÅ! egentlig justeres i en bremsebenk for at man skal klare å hente ut potensialet i oppsettet. De 247 hp og 249 hp som er oppnådd med AT-motorer her lokalt er IKKE det maksimale da dette er resultatet av 1 stk. effektpull pr. bil på ett bremsetreff.
    Når man har bedre tid og "mapper" motoren, så får man testet forskjellig og man få sett hvor "enormt" mye man taper på å redusere tenningen, som er nödvendig for å unngå tenningbank når kompresjonsforholdet er for höyt i forhold til ladetrykket. Ta gjerne ut og ta vare på tabellene som viser hp, turtall (evt. hastighet) dreiemoment, og ladetrykket i innsugsmanifolden fra de forskjellige pullene med forskjellig ladetrykk. Man kan da avslöre hva som er korrekt ladetrykk for ditt oppsett.
    Sist endret av Batland; 01/05/19 kl 13:04

  16. #764
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Har ute motorn min for service og noen endringer jeg ville gjøre, målte ventil klaringen i min urørte orginale 398 topp her om dagen, denne har gått ca 320 000 km

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  17. #765
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Har montert 4 nye simmeringer fra Volvo, og nye pakninger i packboksene og bunnpanne, her brukte jeg paknings pasta i tillegg, håper det blir en tett motor nå. Har også slipet ned stemplene mere. Jobber med forbrennings kammer og portene nå.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  18. #766
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Nedslipte ventil styringer

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  19. #767
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Dette ser veldig bra ut.
    En ting å tenke på, disse toppene har forbrenningskamre som opprinnelig er designet for bruk med helt flate stempler i en sugemotor.
    Squishringen på turbostemplene dine er smalere enn "knölen" mellom tennpluggen og eksosventilen i forbrenningskamrene. Denne kan /bör derfor legges enda mer tilbake enn det du allerede har gjort.

    Se post 787 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...page32/post787
    Sist endret av Batland; 06/05/19 kl 21:41

  20. #768
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Batland: Det var bra du nevnte det, jeg var litt i tvil selv ang den ut bulen.
    Skal finne/lage en ring som matcher stempel gropa. Og ta av mere der.
    Hva tror du/dere om motsatt side av pluggen. Burde jeg ta mere der og slik at hele kammeret blir rundere i formen, såfremt stempel gropa tilsier at jeg burde ta mere der?

  21. #769
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Ang. motsatt side av tennpluggen. Se for deg følgende:
    Stempelet står i nedre dødpunkt og over det er det luft og bensinblanding. Stempelet går oppover og komprimerer den relativt våte og kalde blandingen. Rundt øvre dødpunkt blir det da ett kaldt og vått "tak" som henger ut over gropen i stempelet. Jeg ser ingen fordeler med dette, bare ulemper.
    Jeg vet at mange som kjører med dette "taket" på plass har gode resultater, så det kan godt hende at jeg overdriver problematikken.

  22. #770
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja vanskelig og spekulere seg fram men tror jeg legger det ut der også, og får ett rundere kammer, får om ikke annet senket komprisjon ytterligere????

  23. #771
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Min bror hadde en chippet 940 med b230fk, topppakningen røk.
    Når toppen var av, ble forbrenningskammeret modifisert.
    Endene på forbrenningskammer lagt helt ut til sylingervegg. Knølen lagt helt ut og åpnet maks rundt plugg.
    Denne gikk merkbart bedre enn min, som gikk med samme oppsett.
    Og forbruket gikk ned 0.1L på milen som en liten bonus.
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  24. #772
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Det var jo ett bra eksempel på at det er forbedringer og hente Howdini.

    Sånn ser første kammer ut etter grov jobben er tatt

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  25. Takk HansOla takket for denne posten
  26. #773
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Der ja! Ser lovende ut dette.

    Jeg portet nylig en 530 topp til en kar her lokalt. Toppen låg på arbeidsbenken til mekanikeren til kunden, når den lokale flødekongen (med 27whp MT-5 tilfeldigvis stakk innom og tok en titt. Han er den eneste som har hatt og brukt egen flødebenk her lokalt). Han studerte forbrenningskamre og kanaler modifisert som beskrevet her inne før, og man er selvsagt spent på hva som fremsettes av kritikk fra folk man har kjeklet med før og som har mer erfaring og som kan mer enn det en selv kan.

    Basert på det som ble sagt og på bildet ditt her, så står du på trygg grunn og er på rett vei her, hvis man skal si det slik.
    Sist endret av Batland; 09/05/19 kl 14:21

  27. #774
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Det er jo kjekt og høre fra folk som har lang erfaring. Sånn ca. Hvilken fasong hadde du på forbrennings kammer i den toppen?

    Ja blir jo spent og se hvordan designet fungerer, hvilken overflate burde man prøve og få i kammeret?

  28. #775
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Samme form på forbrenningskammer som det du har nå.

    Så jevnt og glatt som mulig, men det er helt bortkastet og unödvendig å overdrive med å pusse frem en blank og skinnende overflate.

Side 31 av 47 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •