Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 3 av 47 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Jeg viste faktisk ikke at det var en egen turbo til R-sport settet, det eneste som ikke fulgte med den dele-AT motoren var nettopp turboen
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøre mer enn ca 0,5 bar på denne motoren,pumpe og BTR skal monteres til tross for det relativt lave trykket, planen var bare å få mer futt for minst mulig kronasjer, da den er smertelig treg nå.

    Jeg kastet min AT fordeler til skogs(tok av klokka) etter en prøvetur på et par KM, var en klar oppgradering å montere den "elektroniske" fra en 230A.

    Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål når jeg har den oppe å går
    Du er nok langt fra alene om å ikke være informert om spec. på R-sport turboen. Valg og bruk av feil turbo (for liten) har store deler av ansvaret for at ryktet til AT motorene er som det er, ufortjent dårlig.

    EFI bensinpumpe, Malpassi BTR, 0,5 BAR ladetrykk og korrekt tenningstidspunkt får deg fint over smertegrensen.

    Husk å kaste den originale stilftecoilen samme veien som fordeleren for uten den "elektroniske" coilen blir ikke gnisten så kraftig som vi ønsker.

    Nysgjerrighet er veken i kunnskapens lys så spør i vei.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 18:56

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det fjæropplegget som ligger under plastdekselet er temperaturkompensering og er ikke spesielt gode eller nødvendige greier på en turbomotor. De lekker som en sil så jeg pleier å modifisere denne passasjen.
    Hva pleier du å gjøre med denne?

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Hva pleier du å gjøre med denne?
    Fjerner den og vasker og sliper ren denne åpningen i forgasseren og tetter den med Epoxy.
    Det lekker nemlig like mye mellom forgasseren og dette dillet, som dillet lekker i seg selv.

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Fjerner den og vasker og sliper ren denne åpningen i forgasseren og tetter den med Epoxy.
    Det lekker nemlig like mye mellom forgasseren og dette dillet, som dillet lekker i seg selv.
    Da gjør jeg det. Var å kikka på/åpna og inspiserte gassern gassern tidligere, fant ut at jeg kunne likeså greit bare fjerne dette da det manglet et par skruer

    Fant forresten et bilde forresten den gamle "økonomi motoren"


    Trur jeg blir nødt til å låne gassern av den for å sammenligne delenummer/diverse ,eneste nummrene jeg fant på den gassern jeg har løs var 319, og 0742
    Sist endret av Mattis; 28/04/12 kl 23:17

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ser her ja, gode gamle AT og til og med oppgradert med "highpressure" ekspansjonstank og lokk.
    Vi ser at du har den originale ventilen på slangen mellom forgasseren og vakumklokken på fordeleren. Denne har helt sikkert en nyttig funksjon på originale oppsett, men jeg fjerner den når ladetrykket oppjusteres fordi jeg har oppdaget at den kan øke faren for å få tenningsbank ved hard spool up.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:00

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Jeg har fått tak i meg et AT-kit og tenkte så å prøve dette på min 245 med b19a motor.
    Ser ut som om noen som har grei erfaring fra dette.
    Men hvor får man tak i slik "EFI" pumpe og malpassi regulator?
    Kan man benytte pumpe fra f.eks en 230f motor?
    Sist endret av johmolan; 09/05/12 kl 01:24

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Jeg har fått tak i meg et AT-kit og tenkte så å prøve dette på min 245 med b19a motor.
    Ser ut som om noen som har grei erfaring fra dette.
    Men hvor får man tak i slik "EFI" pumpe og malpassi regulator?
    Kan man benytte pumpe fra f.eks en 230f motor?
    Flott. Korrekt utført vil en AT sats bli gode greier.
    Malpassi FKT1 eller FKT 2 (hvis du vil ha uttak til å måle bensintrykket) selges her: http://www.pedersens-racing.no/bil/btr/
    Javisst, enhver EFI eller injection pumpe kan brukes og jeg anbefaler utelukkende at man vurderer Volvo original in-tank utgaven først og fremst.
    Det opplegget som Volvo brukte i sine 240 fra og med ca. 1993 eller deromkring.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:04

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott. Korrekt utført vil en AT sats bli gode greier.
    Malpassi FKT1 eller FKT 2 (hvis du vil ha uttak til å måle bensintrykket) selges her: http://www.pedersens-racing.no/bil/btr/
    Javisst, enhver EFI eller injection pumpe kan brukes.
    Ok da prøver jeg med en pumpe fra en F-motor, en fkt2 + et manometer, 0-1 bar holder vel der?
    Pumpen bør vel koples til med et eller annet rele'?

    Jeg håper å få til et stabilt trykk på 0,8bar, da vil bilen gå helt ok.

  9. #59
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Bruk en FKT1 om du bare har én forgasser.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Ok da prøver jeg med en pumpe fra en F-motor, en fkt2 + et manometer, 0-1 bar holder vel der?
    Pumpen bør vel koples til med et eller annet rele'?

    Jeg håper å få til et stabilt trykk på 0,8bar, da vil bilen gå helt ok.
    Det er en god plan.
    Hvis målet er 0,8 BAR ladetrykk, da holder det med 1 BAR manometer, ja.
    Jeg vil uansett anbefale ett vekslende relé og så kommer vil tilbake til alternativ oppkoblingsmåte.

    Du trenger nok både intercooler og en modifisert forgassernål for å lade 0,8 BAR med suksess, men da vil bilen gå helt ok ja.

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er en god plan.
    Hvis målet er 0,8 BAR ladetrykk, da holder det med 1 BAR manometer, ja.
    Jeg vil uansett anbefale ett vekslende relé og så kommer vil tilbake til alternativ oppkoblingsmåte.

    Du trenger nok både intercooler og en modifisert forgassernål for å lade 0,8 BAR med suksess, men da vil bilen gå helt ok ja.
    Intercooleren har jeg, nå nålen får man vel ta når bilen er oppe og går. hva mener du med et vekslende rele' og hvor får jeg evt tak i det?

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Intercooleren har jeg, nå nålen får man vel ta når bilen er oppe og går. hva mener du med et vekslende rele' og hvor får jeg evt tak i det?
    Det er en god plan.
    Vekslende relé får du kjøpt der de selger "vanlige" relé. I stedet for 4 kontakter har ett vekslende relé 5 stk. slik at du kan velge om strømmen inn skal sendes til den ene eller andre kontakten på vei ut. (kontakt 31 og 31a)

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er en god plan.
    Vekslende relé får du kjøpt der de selger "vanlige" relé. I stedet for 4 kontakter har ett vekslende relé 5 stk. slik at du kan velge om strømmen inn skal sendes til den ene eller andre kontakten på vei ut. (kontakt 31 og 31a)
    Ok, hva er egentlig hensikten med det? i denne sammenhengen?

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Ok, hva er egentlig hensikten med det? i denne sammenhengen?
    Ett slik relé koster ikke mange kronene ekstra i forhold til ett vanlig relé, men det gir deg muligheter som du vil setter pris på når bilen er i bruk.
    I praksis blir det som på en original EFI bil, bensinpumpen går bare når motoren går og stopper om motoren kveles eller stopper på annet vis.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:05

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ett slik relé koster ikke mange kronene ekstra i forhold til ett vanlig relé, men det gir deg muligheter som du vil setter pris på når bilen er i bruk.
    I praksis blir det som på en original EFI bil, bensinpumpen går bare når motoren går.
    Oki, det er jo absolutt slik jeg vil ha det. da er det verdt de evt ekstra små kronene.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mars 2012
    Sted
    Lom
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Har fått tak i ein AT sats. hvordan blir det og ha det på en K motor med hallgiver tenning? har lest denne tråden og ser at du anbefaller en EFI pumpe og FKT1 regulator om jeg har fårstått rett. er litt fersk på bensin turbo enå. skal sveise sammen grenrør selv. har funnet et kit hos grenror.se http://grenror.se/grenrorskitt/202-g...-volvo-8v.html hvilken turbo anbefaler du til dette? har slipt forgasser nålen en del, men vill ikke gjøre mer før alt er montert og prøvd.

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eilev93 Vis post
    Har fått tak i ein AT sats. hvordan blir det og ha det på en K motor med hallgiver tenning? har lest denne tråden og ser at du anbefaller en EFI pumpe og FKT1 regulator om jeg har fårstått rett. er litt fersk på bensin turbo enå. skal sveise sammen grenrør selv. har funnet et kit hos grenror.se http://grenror.se/grenrorskitt/202-g...-volvo-8v.html hvilken turbo anbefaler du til dette? har slipt forgasser nålen en del, men vill ikke gjøre mer før alt er montert og prøvd.
    B230K motoren er unik og i mine øyne 100% ubrukelig til en AT hvis du ikke bytter til Sten parner sine #1E råder.
    10,5:1 i kompforhold og T-kam + turbo og pumpebensin er en grusom kombinasjon.
    Alternativet er å dreie stemplene 3,0 mm.
    Begge løsninger gir deg 8,0:1 i kompforhold som er det helt perfekte til slike oppsett.

    Sett også på en fordeler fra en A eller eldre E motor.

    Det viktigste med en AT sats er at du ikke velger for liten turbo. Jeg mener at en T3 super 60 med A/R0,63 turbinhus er det mest fornuftige valget til en mild Rødmotor.

    Hvis du vil rote med grenrør så velger du twin entry flens og så bør en turbo som f.eks Garrett GT32 vurderes.
    Sist endret av Batland; 09/05/12 kl 20:00

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mars 2012
    Sted
    Lom
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    da får jeg få tak i en A blokk og bygge på det. var det EFI bensin pumpe jeg skulle bruke og FKT1 regulator? må jeg da fikse retur i tanken? for og få rett komp i en A motor, hvor brett og hvor dypt skal jeg dreie ned stemplene?

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eilev93 Vis post
    da får jeg få tak i en A blokk og bygge på det.
    var det EFI bensin pumpe jeg skulle bruke og FKT1 regulator?
    må jeg da fikse retur i tanken?
    for og få rett komp i en A motor, hvor brett og hvor dypt skal jeg dreie ned stemplene?
    Ok.
    Ja.
    Ja.
    Dreie en grop på 76 x 4,5 mm er ett godt utgangspunkt slik jeg ser det.

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Hvor stort trykk må EFI pumpen levere? Og må jeg legge opp noen bensinretur?

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hvor stort trykk må EFI pumpen levere? Og må jeg legge opp noen bensinretur?
    En pumpe kan ikke levere trykk, bare mengde. Det er BTR som stuper returen og skaper bensintrykket. Det er grunnen til at man MÅ ha en FKT1 eller FKT2 når man kjører forgasserturbo.
    Retur fra BTR til tanken er den klart beste løsningen så det må anbefales.

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En pumpe kan ikke levere trykk, bare mengde. Det er BTR som stuper returen og skaper bensintrykket. Det er grunnen til at man MÅ ha en FKT1 eller FKT2 når man kjører forgasserturbo.
    Retur fra BTR til tanken er den klart beste løsningen så det må anbefales.
    Ok, men hvor stor pumpe anbeales da? hvor mange l/h ?

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Ok, men hvor stor pumpe anbefales da? Hvor mange l/h ?
    Det er, innen rimelighetens grenser, ingen ulempe med ekstra stor bensinpumpe.
    Til en AT motor holder det imidlertid med 125 l/h.

  24. #74
    Registrerte brukere bosolhaug sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    valdres
    VCCN medlemsnummer
    622
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Åssen fordeler skal jeg bruke på mitt forgasser turbo kit? fra vilken volvo motor? og åssen nr skal den ha?
    Sist endret av bosolhaug; 27/05/12 kl 11:56

  25. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bosolhaug Vis post
    Åssen fordeler skal jeg bruke på mitt forgasser turbo kit? fra vilken volvo motor? og åssen nr skal den ha?
    Hvis du har bygget motoren korrekt og har lavkomp. da er B21ET fordeleren den man bør bruke. Hvis du ikke får tak i en slik så er egentlig alle B21 og B23 fordelere brukende hvis du setter på en stor vakumklokke. Du absolutt MÅ! ha stor vakumklokke.

    Hvis du ikke har lavkomp. (7,5:1 - 8,0:1) så mener jeg at resultatat ALDRI vil bli bra og derfor kan jeg ikke anbefale noe annet enn å bygge om til FT/FK tenningsanlegg.

Side 3 av 47 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •