Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 25 av 47 FørstFørst ... 15 23 24 25 26 27 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 625 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #601
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hull i stempel har jeg aldri hört om en gang så det var du först med. Da må det jaggu ha gått varmt.
    Merkelig for de forgasserene jeg modifiserer funker slik når de går herfra:
    https://www.youtube.com/watch?v=-VIGQaJA8bM
    https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8

    Her ett klipp som viser test under utvikling av profilen på en av nålene til en lokal B21AT. Her er ikke nålen tilstrekkelig slipt og AFR er höy med forgassernysing og nökking som resultat. https://www.youtube.com/watch?v=2kcIcWhniWY
    Er det slik din oppförer seg?
    Sist endret av Batland; 29/04/18 kl 17:33

  2. #602
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja det var jo litt spesielt. Skal se om jeg klarer og legge ut noen bilder av motoren.

    Den er litt som i siste video. Bare at den begynner lugging og nysing med en gang den kommer i overtrykk ca.
    Det er merkelig siden den fungerte veldig bra i fjor høst. Kjørte vell en 2-3000 km problemfritt.

    Har byttet bensin filter og demontert flotør hus osv på forgassern for inspeksjon. Finner ingen synlige feil med forgassern. Den lugger mest med lav tenning. Og luggingen blir og mindre om jeg drar ut choken på pådrag.
    Stift, rotor, fordeler lokk, pluggledinger er nye fra volvo uten at det ble noe forskjell.

  3. #603
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ja takk, det må du gjerne gjøre. Filming og youtube er alltid veldig greit synes jeg.

    Det er særdeles viktig at pakningen mellom trykkboks og forgasser er 100% tett rundt hullet i øvre venstre hjørnet sett fra trykkbokssiden. Er det lekkasje der så går det magert.
    Du har ikke justert flottørhøyde, byttet til veikere forgasserfjær eller fylt
    ATF
    olje regner jeg med?

  4. #604
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Skal sjekke over den pakningen på nytt.
    Nei har ikke forandret på noe i forgassern etter du hadde den inne. Kun prøvd med forskjellig tykkelse motor olje.

  5. #605
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hmm.
    Vel, det er alltid noe å lære, så hvis du sender meg forgasseren med trykkboksen så kan jeg se over det og evt. slipe nålen noe mer siden vi nå VET at ditt oppsett trenger litt ekstra fuelmengde.

  6. #606
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbudet, mulig den må på bergens tur igjen.
    Har kjøpt meg
    AEM
    bensin/luft måler, fikk innstallert den i dag. Fikk disse tallene på første test tur:
    Tomgang ca 13
    Cruse 90 kmt 5. gir ca 14
    på rolig kjøring med lite gass ligger den mellom 12.5 og 14.5.
    Men problemene kommer med en gang jeg trår på, da magret den ut, uansett gir eller turtall. Gikk opp i 18 under spool up, trykket kom vell opp i 0.5 bar før jeg slapp opp.
    hvis jeg trådde halv gass i 4. gir på 2500 rpm gikk den rett opp i ca 16.
    Med full choke gikk afr ned noe, men ikke nok, var oppe i 16 med full choke under spool. Har ikke prøvd og ladde helt opp til det wastgate står stilt på, så vet ikke verdiene på ett skikkelig pådrag.

  7. #607
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Problemet med disse forgasserene er at de ikke har akselerasjonspumpe. De går derfor alltid litt magert akkurat når man gir gass, men dette går normalt sett fort over.

  8. #608
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja. Hvilke verdier bruker du og se på en AT som fungerer?
    Forrige test var med 15-40 mineral.
    Tømte ut og prøvde sagkjed olje. Ble pittelitt bedre. Prøvde ett drag på full choke. Lugget litt men gikk rent når trykket kom. Lå på ca 11.5. Men var rundt 14-15 under spool up.

  9. #609
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Vi som har brukt mye tid og krefter på disse forgasserene her lokalt er skikklig "Old School" så det er brukt store mengder tid, bensin og antall nåler til å utvikle noen nåleprofiler som fungerer godt i praksis. Wideband AFR målere var ikke ett tema på den tiden der. Det ble brukt smalbandslambda og eksosanlegg med sideutgang så man kunne se eksosröyken i sidespeilet og så ble det justert deretter. Det var tider det, men 14 - 15 i AFR under spool up er helt uvanlig så noe er galt. Her ett youtube eksempel på typisk resultat. https://www.youtube.com/watch?v=6fclNrwuuhQ&t=5s

    I ettertid har eiere montert AFR målere og da har man sett fra midt på 11 tallet til höye 12 tall i AFR ved full gass og fullt ladetrykk. På rolig kjöring kan man få det så magert man önsker, avhengig av hvor kraftig tenningsanlegg man har.
    Sist endret av Batland; 01/05/18 kl 13:41

  10. #610
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja tiden forandrer seg. Ok. Ja jeg har testet mere i dag. Demonterte først forgasser og trykk boks. Finner ingen synlige feil med pakninger osv.
    Så prøvde jeg med 10w/40 i forgassern. Var denne oljen jeg kjørte på i fjor når den virket. Og nå ble afr lavere en med tykkere olje.men ikke tilstrekkelig.

    Fant ut jeg skulle prøve med forgasser olje. Den er jo veldig tynn i forhold, men resultatet ble mye bedre
    Tomgang 12.5
    Vanlig kjøring 13-14
    Når jeg trår på går den litt opp først. Men datt mye fortere ned. Så nå lugger og nyser det ikke. På fult pådrag var den lavt på 11 tallet. 0.9 bars trykk.
    Klarte kun og framprovosere høy afr ved å trå fort inn gassen på lavt turtall. Nermet seg 16 da. Men i går med 15w/40 passerte den 18 i samme situason.

  11. Takk HansOla takket for denne posten
  12. #611
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja tiden forandrer seg. Ok. Ja jeg har testet mere i dag. Demonterte først forgasser og trykk boks. Finner ingen synlige feil med pakninger osv.
    Så prøvde jeg med 10w/40 i forgassern. Var denne oljen jeg kjørte på i fjor når den virket. Og nå ble afr lavere en med tykkere olje.men ikke tilstrekkelig.

    Fant ut jeg skulle prøve med forgasser olje. Den er jo veldig tynn i forhold, men resultatet ble mye bedre
    Tomgang 12.5
    Vanlig kjøring 13-14
    Når jeg trår på går den litt opp først. Men datt mye fortere ned. Så nå lugger og nyser det ikke. På fult pådrag var den lavt på 11 tallet. 0.9 bars trykk.
    Klarte kun og framprovosere høy afr ved å trå fort inn gassen på lavt turtall. Nermet seg 16 da. Men i går med 15w/40 passerte den 18 i samme situason.
    Dette var lärerikt og fint for det er motsatt av hva jeg selv har erfart. Ditt oppsett vil tydeligvis ha forgasserolje. Det var interessant og spesielt synes jeg, men det er noen rundt her som MÅ bruke Singer sin symaskinsolje på sine forgassere for at de skal fungere tilfredsstillende.
    Lavt på 11 tallet på 0,9 BAR tilsier at det bare er å skru opp ladetrykket.
    Den fremprovoseringen med gasspedalen på lave turtall er det ikke så mye å gjöre med bortsett fra å la väre pga manglende akspumpe.

  13. #612
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja hadde jo trodd det skulle ha en motsatt effekt. Angrer nå på at jeg ikke monterte afr måler tidligere. Litt lettere nå og se resultatet av endringer i oppsett.
    Ok er den singer oljen og veldig tynn?
    Ja kan nok gi den litt mer trykk.
    Ok ja får trå litt mer varsomt.
    Sånn ideelt sett, hvilke Afr verdier bør man sikte etter. Tenker da på både rolig kjøring og fullt pådrag og under spool up.

  14. #613
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja hadde jo trodd det skulle ha en motsatt effekt. Angrer nå på at jeg ikke monterte afr måler tidligere. Litt lettere nå og se resultatet av endringer i oppsett.
    Ok er den singer oljen og veldig tynn?
    Ja kan nok gi den litt mer trykk.
    Ok ja får trå litt mer varsomt.
    Sånn ideelt sett, hvilke Afr verdier bør man sikte etter. Tenker da på både rolig kjøring og fullt pådrag og under spool up.
    Tykkere demperolje gir vanligvis lavere AFR. Singer oljen er veldig tynn og på den lokale "konkurrenten" sine forgassere så gjör forgasser /
    ATF
    olje at AFR blir for lav. Jeg har tipset dem om at Biltema sin tynneste gaffelolje kan testes og den ser ut til å fungere riktig godt på det sist testede oppsettet.

    På rolig kjöring i jevn hastighet bör AFR ligge ett sted mellom 13,8 og 15,5:1
    På full gass og fullt ladetrykk kan AFR godt väre mellom 12,2 og 12,6:1. Lavere enn dette avslörer at ladetrykket er for lavt.
    Under spool up kan det väre ett sted mellom 10,8 og 12,6.
    Sist endret av Batland; 01/05/18 kl 17:41

  15. #614
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Akkurat. Kanskje singer olje og skulle vært teste her.
    Tror jeg har verdiene någenlunde innafor da, forutenom starten av spool up. Går opp i 14-16 og noe før den detter ned. Sånn ca.
    Skal tro om nålen skulle vært slipt en anelse lenger opp. Frister og prøve.

  16. #615
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Akkurat. Kanskje singer olje og skulle vært teste her.
    Tror jeg har verdiene någenlunde innafor da, forutenom starten av spool up. Går opp i 14-16 og noe før den detter ned. Sånn ca.
    Skal tro om nålen skulle vært slipt en anelse lenger opp. Frister og prøve.
    Bak etthvert godt resultat ligger det store mengder TEST, TEST og TEST.
    Jeg oppfordrer alle til å teste så mye som mulig, analysere resultatet og gjöre endringer för man tester igjen og igjen.
    Det hele begynner med en fristelse så du er på rett vei her, bare vär forsiktig og tålmodig. Litt overivrig sliping og du må ha ny nål.
    Du kan også gjör en test med å slippe gassen helt opp för du gir gass igjen og se om det har innvirkning på AFR under spool up.

  17. #616
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja viktig og teste. Det ble litt mer givende og teste nå som jeg har fedback fra afr måler.
    Skal prøve meg frem på nålen. Hva bruker du og slipe med?
    Prøver gass test i morgen.

  18. #617
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Slipte litt på nålen. Fikk afr litt lavere under spoolup.
    Prøvde noe polaris gold 2t olje jeg hadde. Med denne gikk afr enda litt ned. Og nå er den fin og kjøre. Klarer nesten ikke fremprovosere noe særlig høy afr nå. Går opp i ca 14 når jeg trår til. Men detter veldig fort ned.
    Eneste nå er at den går litt fett på vanlig kjøring. Ligger på rundt 13.

  19. #618
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Glimrende! Det er godt jobbet.

    Når den går for fett på cruice, da er det bare å justere nålen litt ned med spesialverktøyet, eller justere setet litt opp.

    Hvis du hadde testet diverse helt orginale Volvo 240 med forgassermotorer fra tiden 1975 - 1984 så tror jeg at du hadde fått sett at mange gikk med 13: 1 i AFR og langt lavere enn det. I praksis er den beste løsningen å magre ut til du kjenner at motoren protesterer og mistrives, så feter du opp til den fungerer perfekt. Da leser du av hvilken AFR som er rett for ditt oppsett. Alt for mange er opptatt av at moderne motorer fungerer godt på 14,7:1, men disse motorene er utviklet for det. Volvos rødmotorer ble utviklet med HELT andre mål for øyet. Poenget er, gi motoren DIN det motoren DIN vil ha, ikke det alle andre påstår er riktig.

    Min B21 går som du ser fuskfritt på veldig høye AFR, men den blokken er planet ca. 0,45 mm for å få 0,80 mm squish klaring som er gunstig for bl.a. å kjøre høye AFR på cruice uten fusking og nøkking. Fusking oppstår fordi gnisten ikke klarer å antenne en mager blandingen som ikke "squishes" ordentlig på cruise. Det er ikke selve forgasseren som er begrensningen her, så det er bare å test å justere ivei.
    Sist endret av Batland; 03/05/18 kl 14:33

  20. #619
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja var jo arti og teste seg litt fram her. Og den ble ganske bra nå. Bare å hoppe i biln og kjøre nå.
    Akkurat. Er dette spesial verktøyet og oppdrive i dag?
    Ser ut som din går veldig fint.
    Ja sant. Gamle motorer dette

  21. #620
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Helt klart og hvis du ikke har hatt helt perfekte drag med minst 1,2 BAR ladetrykk på den enda, så har du mer morro å se frem til.
    Siste prøveturen vi hadde med den lokale B230BT motoren (2 stk. A-forgassere på hjemmelaget manifold) peaket ladetrykksmåleren hele 2,3 BAR. Må se om jeg ikke kan få filmet dette ved anledning.
    Jeg har ikke sett dette verktøyet på mange år nå så jeg vet rett og slett ikke.
    Jeg er veldig godt fornøyd med det gode gamle AT kittet etter at det blir korrekt oppgradert med elektrisk bensinpumpe og BTR, intercooler, større turbo og modifisert forgasser. Da går gamle Volvoen overraskende bra.
    Sist endret av Batland; 04/05/18 kl 07:33

  22. #621
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Fortsatt 0.9 bar. Så ladetrykk styring blir snart neste steg. 2.3 bar ja det vil vell flytte bra på seg. Jeg har jo liggende aq140 penta innsug som jeg kjøpte i fjor. Så håper med tiden det blir BT.
    Aha, får leite litt selv og se om det er å oppdrive.
    Ja de krever jo en del jobb. Men er enig i at de er ganske bra og sprek når de er satt opp någenlunde riktig. Hadde med en kompis i går som ble imponert når ladde trykket slo inn i 2 gear

  23. #622
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Var redd for det ja. Disse R-sport motorene våkner ikke skikkelig før man med bleed ventil har justert seg opp til minst 1,2 BAR ladetrykk målt i innsugsmanifolden. Det er større forskjell i akselerasjonsevne enn med 0,9 BAR ladetrykk enn man skulle tro, men det ble han nok. Det akser mye kraftigere enn vanlige sivilister ser for seg før du gir gass.
    BT oppsett er en klar favoritt som har imponert stort her lokalt så det er bare å ta det pø om pø. Kun 1 uke igjen til Street legal på Eikås som forhåpentligvis gjennomføres i nydelig vær som fører til nye rekorder. Ambisjonene for øyeblikket er 7,99 sek og 140 + km/t, men vi får se. Han knuste kronhjulet når ladetrykket kom på 3. gear i går kveld så ny diff. først.
    Sist endret av Batland; 05/05/18 kl 23:17

  24. #623
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Det blir nok bra forskjell ja.
    Ser jo ut som de med BT leverer bra ja. Jeg må tenke på driv verk før jeg begynner med det. Virker som det allerede lever ett belastet liv.

    Eikås ja. 201 meter? Tøft at det konkureres med forgasser turbo i 2018
    Han må ha noe moment når kronhjulet går Du får holde oss oppdatert, skal du selv kjøre i år?

  25. #624
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Siste prøveturen vi hadde med den lokale B230BT motoren (2 stk. A-forgassere på hjemmelaget manifold) peaket ladetrykksmåleren hele 2,3 BAR. Må se om jeg ikke kan få filmet dette ved anledning.
    .
    Det synes jeg du må få gjort

  26. #625
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Det synes jeg du må få gjort
    Javisst. Det var på gang, men så knuste han som sagt kronhjulet når ladetrykket kom på 3. gear på vei bort til meg for filming. Det som er litt "morsomt" er foranledningen. Som alle andre kjörte også denne eieren med luftfilteret inne i motorrommet. Jeg anbefalte ham å vurdere å flytte det ut av motorrommet og fremfor radiatoren for at det skulle få tilgang på så kald luft som mulig. Det ble gjort og på vei bort for G-måling og filming passerte han det lukkede området med teststrekket. En test ble foretatt med resultatet: "HVA!? Såå bra?? Kan dette stemme da? Da ble bilen snudd og under neste test sa kronhjulet:" Nei nå er det nok, takk for meg."
    Så viktig er det for prestasjonene at turboen får tilgang på den kaldeste luften det er mulig å få tak i og fremfor radiatoren er det akkurat det.

    Bytte av bakaksling med sveisesperre monteres i disse dager da han skal köre Street Legal i helgen. Värmeldingen ser grei ut for öyeblikket så filming av bilen i aksjon ser ut til å kunne gå i orden.
    Sist endret av Batland; 05/05/18 kl 12:29

  27. Takk bjornarw takket for denne posten
Side 25 av 47 FørstFørst ... 15 23 24 25 26 27 35 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •