Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 2 av 47 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #26
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Flott tråd,men vi må holde liv i den! Jeg ser du prater om aq140 manifold,med doble gassere,har du noen bilder av det?Jeg har liggende innsug med 2 enkle solex fra en marine-motor,og funderer på å bruke den på min AT som jeg skal bygge.Solex gasserne er det vel ikke så mye jeg kan gjøre med,men skal blåkork-gassere passe rett på innsuget?Evt 2 modda gulkorker?Og må jeg lage en eneste stor trykkboks til begge gasserne,eller kan jeg bruke 2 stykker?
    Jeg skal og senke kompen med neddreide stempel,og fra ett økonomisk synspunkt trur jeg at jeg dreier ned originale stempel og bytter ringer. Hvor stor grop må jeg dreie i originale b230a stempel for å nå anbefalt komp.forhold?
    Hvilken kam har du brukt i dine motorer,Batland?Jeg har en vx3 liggende men er skeptisk til den i en turbomotor
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Flott tråd,men vi må holde liv i den! Jeg ser du prater om aq140 manifold, med doble gassere,har du noen bilder av det?Jeg har liggende innsug med 2 enkle solex fra en marine-motor,og funderer på å bruke den på min AT som jeg skal bygge.Solex gasserne er det vel ikke så mye jeg kan gjøre med, men skal blåkork-gassere passe rett på innsuget?Evt 2 modda gulkorker?Og må jeg lage en eneste stor trykkboks til begge gasserne,eller kan jeg bruke 2 stykker?
    Jeg skal og senke kompen med neddreide stempel,og fra ett økonomisk synspunkt trur jeg at jeg dreier ned originale stempel og bytter ringer. Hvor stor grop må jeg dreie i originale b230a stempel for å nå anbefalt komp.forhold?
    Hvilken kam har du brukt i dine motorer,Batland?Jeg har en vx3 liggende men er skeptisk til den i en turbomotor
    AQ140 har to enkle horisontalforgassere.
    Bilder har jeg nok en plass ja.
    Boltmønsteret til Solexforgasserene er forskjellig fra Strømberg så man må bruke en adapterplate eller lignende.
    To stk. trykkbokser vil funke, men jeg mener at en stk. på ca. 2,8 L er det rette.

    Hvis man kan porte topp og legge ut forbrenningskamrene til en fin form selv, så mener jeg at A- og F-stempler dreiet til de har en en grop som måler 76x3,5mm er det rette.
    Hvis man kjører helt original eller lett planet topp da MÅ stemplene dreies noe mer og turbostempler dreiet til 76x4,5mm er det rette valget i ett slikt tilfelle.

    Flere rundt her har testet forskjellig. Jeg har kjørt A, D og en trimkam. Andre har kjørt V-kam, K-kam, H-kam, KG002 kam og to forskjellige Enem turbotrimkammer.

    Jeg mener at det er turboen ALENE som bestemmer hvilken kam som er det rette. Derfor bør man begynne med den originalkammen som man har, få motoren i bilen, bilen på veien, kjøre endel, montere TO STK ladetrykkmålere, måle ladetrykk i innsugsmanifolden og i tillegg BAKTRYKKET !! i eksosmanifolden.
    Først når du VET!! trykket i begge manifoldene, kan man velge en turbokam som har de egenskapene som akkurat dette oppsettet trenger.

    De som kjøper kam før dette er gjort fomler i blinde og får resultater deretter.
    Sist endret av Batland; 26/03/21 kl 11:59

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Angret litt nå at jeg solgte min 240 -84 med B21AT for 4500,- for 3-4 år siden.
    Bilen hadde ny elektronisk tenning, Volvo spacers bak, nytt eksosanlegg, kaliper ++
    Var bare dritlei av forgasserturbo som ikke funket..

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Angret litt nå at jeg solgte min 240 -84 med B21AT for 4500,- for 3-4 år siden.
    Bilen hadde ny elektronisk tenning, Volvo spacers bak, nytt eksosanlegg, kaliper ++
    Var bare dritlei av forgasserturbo som ikke funket..
    Hva tror du var feil og hvilke problemer hadde du?

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Bilen gikk veldig godt ( stort sett) helt til forgasseren begynte å tulle. Begynte å lekke bensin, og den hvite plastdelen
    som dekker en fjær? på baksiden ramlet av. Etter det fikk jeg den ikke helt til igjen.. Brukte mye bensin
    uten gå noe særlig. Virket også som den fikk for mye turbotrykk, den "hostet" ved gasspådrag.
    Byttet forgasser og satte på elektroniks tenning fra Jacobs Electronic uten bedring.
    Men hadde ikke noe plass å skru så den ble stående en vinter og solgt til feieren som var innom på våren!

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Bilen gikk veldig godt ( stort sett) helt til forgasseren begynte å tulle. Begynte å lekke bensin, og den hvite plastdelen
    som dekker en fjær? på baksiden ramlet av. Etter det fikk jeg den ikke helt til igjen.. Brukte mye bensin
    uten gå noe særlig. Virket også som den fikk for mye turbotrykk, den "hostet" ved gasspådrag.
    Byttet forgasser og satte på elektroniks tenning fra Jacobs Electronic uten bedring.
    Men hadde ikke noe plass å skru så den ble stående en vinter og solgt til feieren som var innom på våren!
    Ser man det ja. Var dette en original VOLVO AT R-sport sats eller noe hjemmelaget?

    Hosting ved gasspådrag er typisk når man har fjernet den originale vannoppvarmingen av innsugsmanifolden, kjörer med for tynn forgasserolje eller man har feil forgassernål. Dette gir dårlig forstöving og / eller mager blanding = dårlig funksjon og høyt drivstoff forbruk.

    Jacobs var geniale saker som dessverre ikke finnes lenger, men de trenger selvsagt en fordeler som gir motoren korrekt tenningskurve. En vanlig R-sport fordeler gir dessverre ikke motoren dette da den er designet for helt andre målsetninger enn performance.
    Sist endret av Batland; 26/03/21 kl 12:05

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Det var R-sport kit ja med aluintercooler, ettermontert på Volvo verksted.
    Om det var R-sport fordeler på den er jeg usikker på.
    Men morro var det når den funka, vil tippe rundt 170-180hk.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Det var R-sport kit ja med aluintercooler, ettermontert på Volvo verksted.
    Om det var R-sport fordeler på den er jeg usikker på.
    Men morro var det når den funka, vil tippe rundt 170-180hk.
    En enkel huskeregel er at en slik motor får 10 hk effektøkning for hver 0,1 BAR høyere ladetrykk. Det originale ladetrykket er ca. 0,4 BAR og det gir 140 hk. Den originale forgassernålen klarer ikke å gi bensin til mer enn MAX 0,5 BAR = 150 hk.
    For å klare 170 - 180 hk så må du lade 0,7 - 0,8 BAR, men da MÅ! man ha turbo-cup nålen eller tilsvarende for at resultatet skal bli bra.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg har forgasseren liggende, kan legge ut bilder hvis jeg finner den.
    Er på litt sikt ute etter en 240 veteran, kunne vært morro forgasserturbo igjen
    siden interessen min er der for Volvo opp t.om. 93 modell..
    Samt å mekke nå er ren avkobling kontra for 4-5 år siden.

    Og til deg Batland, dine turbo innlegg inspirerer også!
    Sist endret av Runar; 25/02/12 kl 12:21

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Tror jeg har forgasseren liggende, kan legge ut bilder hvis jeg finner den.
    Er på litt sikt ute etter en 240 veteran, kunne vært morro forgasserturbo igjen
    siden interessen min er der for Volvo opp t.om. 93 modell..
    Samt å mekke nå er ren avkobling kontra for 4-5 år siden.

    Og til deg Batland, dine turbo innlegg inspirerer også!
    Det heter jo at ett bilde sier mer enn 1000 ord så du må gjerne legge ut bilder.
    Høres ut som en god plan.
    Takk. Det er kjekt å høre.
    Gjennom årenes løp er det ettehvert blitt mange rundtom her som har kjørt forgasserturbo med direkte godt resultat. Jeg ønsker å formidle dette da det tydeligvis er mange som har elendige resultater med det samme - hovedsaklig pga mangel på KORREKT informasjon.

  11. #36
    Registrerte brukere Oddwar sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    TRØNDELAG
    Innlegg
    918
    Antall takk

    Standard

    Legger ut et par bilder av min B19AT. har selvfølgelig fått på luftfilter nå..
    Har ikke peiling på hvilken turbo det er, men den originale er det vel ikke?

    Kjører på 1 bar, med turbokitets originale bensinpumpe som skal byttes ut da den ikke klarer å forsyne nokk ved lengre pådrag.




    Hvor mye ekstra kan man hente ut med intercooler? Hvor får man kjøpt ny nål til en slik trykktett gasser?

    Jeg prøve også å ladde 1,5 bar, men da kom toppa på gasseren flygende opp ;P

  12. #37
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Hehe Har du plyndra støvsugeren din for deler? Ville satsa på et trykkrør isteden. Blir litt mindre motstand i det, enn i støvsugerslangen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2010
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    tenkte støvsuger med en gang jeg også
    utifra hva jeg har forstått vil du få godt merkbar effekt med 3'' alu intercooler
    01 v70 2,4 aut
    94 945 turbo

  14. #39
    Registrerte brukere Oddwar sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    TRØNDELAG
    Innlegg
    918
    Antall takk

    Standard

    hehe, er faktisk kjøleslanger fra biltema ;P er fortgjortmekk ja, men det funker

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddwar Vis post
    Legger ut et par bilder av min B19AT. har selvfølgelig fått på luftfilter nå..
    Har ikke peiling på hvilken turbo det er, men den originale er det vel ikke?

    Kjører på 1 bar, med turbokitets originale bensinpumpe som skal byttes ut da den ikke klarer å forsyne nokk ved lengre pådrag.

    Hvor mye ekstra kan man hente ut med intercooler? Hvor får man kjøpt ny nål til en slik trykktett gasser?

    Jeg prøve også å ladde 1,5 bar, men da kom toppa på gasseren flygende opp ;P
    Av det lille man kan se på bildet så ligner det på en original turbo.

    1,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden tilsier at lufttemperaturen ut fra turbo er i overkant av 100 grader C. Hvis ikke forgassernålen er slipt går motoren magert så jeg mener at du er ute på tynn is her nå. Vær forsiktig.
    En intercooler vil redusere temperaturen og kan øke lufttettheten med i overkant av 20% og samtidig øker effektpotensialet tilsvarende.
    Det som er av minst like stor interesse er at mulighetene for tenningsbank og motorras reduseres dramatisk når luftemeraturen reduseres. Intercooler anbefales på det aller sterkeste på ladetrykk over 0,5 BAR.

    Til folk som har biler med AT sats som er oppe å går med EFI bensinpumpe, Malpassi BTR og en god intercooler, så kan jeg se over forgasseren og slipe nålen til identisk profil som det jeg har selv.

  16. #41
    Registrerte brukere Oddwar sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    TRØNDELAG
    Innlegg
    918
    Antall takk

    Standard

    Okei, er ikke så redd for motorras da det kun er bygget på en sliten B19A motor, regner med å uansett bygge det litt mer orntlig på en annen motor i fremtiden.. Hvilken motor anbefaler du å sette dette kit'et på? b19 eller b230?
    Hvor får man kjøpt EFI bensinpumpe?
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Av det lille man kan se på bildet så ligner det på en original turbo.

    1,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden tilsier at lufttemperaturen ut fra turbo er i overkant av 100 grader C. Hvis ikke forgassernålen er slipt går motoren magert så jeg mener at du er ute på tynn is her nå. Vær forsiktig.
    En intercooler vil redusere temperaturen og kan øke lufttettheten med i overkant av 20% og samtidig øker effektpotensialet tilsvarende.
    Det som er av minst like stor interesse er at mulighetene for tenningsbank og motorras reduseres dramatisk når luftemeraturen reduseres. Intercooler anbefales på det aller sterkeste på ladetrykk over 0,5 BAR.

    Til folk som har biler med AT sats som er oppe å går med EFI bensinpumpe, Malpassi BTR og en god intercooler, så kan jeg se over forgasseren og slipe nålen til identisk profil som det jeg har selv.

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddwar Vis post
    Hvilken motor anbefaler du å sette dette kit'et på? b19 eller b230?
    Hvor får man kjøpt EFI bensinpumpe?
    Ser i grunnen ikke at det spiller så stor rolle hvilken motor man valger å bruke, men en 2,3 L motor gir høyere maksimalt dreiemoment enn en motor med mindre volum. Det er derfor større fare for at clutchen slurer og at man knuser gearkassen enn hvis man bruker B19 eller B21. En 2,3 vil også være mindre turtallsvillig enn de andre motorene.
    Sist endret av Batland; 28/02/12 kl 10:29

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2010
    Sted
    Troms
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    Interessant tråd dette
    jeg har nylig anskaffet meg en 244 med B21AT, har ikke fått sett så veldig nøye på den, men den fjusker noe fælt og er tungstartet som f***... Første problemet har jeg løst, det var tett bakpotte, så nå går den i det minste fremover, men det mangler fremdeles motorkraft merker jeg... Kjenner at den drar greit av og til når jeg tar løs. Har ikke turbotrykksmåler som viser bar, har kun en Volvo-måler som viser sort-gult-rødt.
    Motoren er helt klin original i likhet med resten av bilen, har ikke IC eller dumpventil..
    Jeg er rimelig fersk både når det gjelder Volvo og gassere, har stortsett kun hatt Opel-prosjekter, og da kun med i-motorer
    Hva som er "vanlige" årsaker til fjusk på disse motorene? Og hvor anbefaler dere å kjøpe denne Malpassi-regulatoren og pumpe?

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jompa Vis post
    Interessant tråd dette
    jeg har nylig anskaffet meg en 244 med B21AT, har ikke fått sett så veldig nøye på den, men den fjusker noe fælt og er tungstartet som f***... Første problemet har jeg løst, det var tett bakpotte, så nå går den i det minste fremover, men det mangler fremdeles motorkraft merker jeg... Kjenner at den drar greit av og til når jeg tar løs. Har ikke turbotrykksmåler som viser bar, har kun en Volvo-måler som viser sort-gult-rødt.
    Motoren er helt klin original i likhet med resten av bilen, har ikke IC eller dumpventil..
    Jeg er rimelig fersk både når det gjelder Volvo og gassere, har stortsett kun hatt Opel-prosjekter, og da kun med i-motorer
    Hva som er "vanlige" årsaker til fjusk på disse motorene? Og hvor anbefaler dere å kjøpe denne Malpassi-regulatoren og pumpe?
    Plugger som ser slitt/sotet ned.
    Dårlige plugg ledninger.
    Dårlig fordeler lokk.
    Dårlig rotor.
    Slitt stift og kondensator (vist denne går med det)
    Utslitt forgasser nål og sete.
    Orginal bensin nikke pumpe pleier ikke levere nok ved inspirert kjøring.


    PS! kjøp bosch tennings deler eller Volvo----- styr klar av biltema....


    Malpassi og pumpe før du hos Pedersen racing osv...
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jompa Vis post
    Interessant tråd dette
    Hva som er "vanlige" årsaker til fjusk på disse motorene?
    Tidligere eieres manglende kompetanse som har skadet motoren. Begynn alltid med komptest.
    Feil tenningstidspunkt.
    På en turbokonvertert A-motor: At eierene glemmer å sørge for at AT-forgasseren har 10W/40 motorolje under demperstempelet.
    På en AT konvertert E-motor: At eierene glemmer å kjøre oppvarming på innsugsmanifolden og dernest det ovennevnte.
    På en tredje plass: Man respekterer ikke behovet for Turbo-forgassernål og kjører derfor standard A-nål.

    Slik jeg husker det begynner det røde feltet på 0,5 BAR og slutter på 1,2 BAR. Originalt ladetrykk på AT-satsene er 0,35 BAR, altså litt over midten på det gule feltet.
    Sist endret av Batland; 22/04/12 kl 22:55

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye trykk er forsvarlig å kjøre på en standard uåpnet B19A?
    Tenkte jeg skulle klaske ihop en super-budgett motor til slitern min, som kommer til å bestå av følgende:
    Uåpnet B19A (220K km), tenningsanlegg fra 230A, R-sport gasser, trykkboksen, pumpa (bare for å få start på djevelskapen/utbedre"barnesykdommer", El-pumpe+btr kommer etter jeg er ferdig med de), standard IC, standard 740 resirk dump(evt 2stykk), oljekjøler, samt muligens en kam(anbefalinger?)

    Høres det greit ut? Eller kan det forbedres, mao. mer "bang for the buck"?

    mvh
    Mathias

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Hvor mye trykk er forsvarlig å kjøre på en standard uåpnet B19A?
    Tenkte jeg skulle klaske ihop en super-budgett motor til slitern min, som kommer til å bestå av følgende:
    Uåpnet B19A (220K km), tenningsanlegg fra 230A, R-sport gasser, trykkboksen, pumpa (bare for å få start på djevelskapen/utbedre"barnesykdommer", El-pumpe+btr kommer etter jeg er ferdig med de), standard IC, standard 740 resirk dump(evt 2stykk), oljekjøler, samt muligens en kam(anbefalinger?)

    Høres det greit ut? Eller kan det forbedres, mao. mer "bang for the buck"?

    mvh
    Mathias
    Ja, dette høres greit ut.
    Det er slik at jo større turbo du kjører jo høyere ladetrykk kan du kjøre på ett gitt kompresjonsforhold. Du MÅ! styre klar 13C turboen og vöre forsiktig med å velge A/R0,48 turbinhus.
    Med en av de største T3 turboene som Trim 60 eller trim super 60 og med A/R0,63 turbinhus med 3" WG hus og 3" downpipe så ligger du godt an, men pga original AT nål så klarer ikke forgasseren å levere bensin til mer enn ca. 0,5 BAR uten modifisering.
    De originale AT bensinpumpene er dyre, dårlige og lite holdbare så du kan ikke være sikker på at en slik er det rette valget til å utbedre barnesykdommer, tvert imot.
    A-kam holder godt i første omgang.
    (Såg tidligere i kveld en bremsing hvor de bremste én og samme motor, først med A-kam og så med VX3 kam. Ubetydelig forskjell og A-kam står tross alt originalt i en flere av Volvos turbomotorer. )

    Du MÅ! også montere en slik stor vakumklokke som retarderer tenningen ved ladetrykk på fordeleren. Hvis du ikke har eller klarer å skaffe dette da må du kjøpe en elektronisk boks som gjør dette. Det finnes andre alternativ, men da stikker forbruket ivei.
    Neste på listen er en "chippet"/slipt forgassernål og en bleedventil f.eks fra Turbosmart.
    Sist endret av Batland; 05/11/20 kl 19:25

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    I første omgang blir det bare en standard T3 fra en 740, av budgett-messige grunner(dette er så low budget som mulig, alle motordeler har kostet i underkant av en 1000lapp), den kostet meg 200kr, og er bolt on
    Har flere AT pumper liggende så jeg er nok "berga" der, med "utbedring av barnesykdommer" mener jeg da, se at gasser fungerer/at det starter, spore lekasjer, o.l.
    Skal raide sjåen å se hvilke kammer jeg har
    Har den store klokka med 2 nippler til fordeleren og den kommer til å bli montert når jeg begynner med turbokonverteringen.

    For øvrig vil jeg takke deg Mr. Batland, for at du sprer om deg med forgasserturbo kunnskap, og avkrefter diverse "myter" rundt dette.
    Jeg kan informere om at min forrige bruksbil (en B230ET, som jeg monterte gasserturbo på), gikk godt/fint/rent, og bestandig på under litern, så det at disse er vanvittig tørste vil jeg si meg uenig i, har forøvrig denne motorn stående enda, og tenkte å bygge en mer seriøs AT motor med tiden, spesiellt nå som jeg vet at det er folk som deg der ute med peiling på slikt

    Mathias
    Sist endret av Mattis; 24/04/12 kl 10:22

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    I første omgang blir det bare en standard T3 fra en 740, av budgett-messige grunner(dette er så low budget som mulig, alle motordeler har kostet i underkant av en 1000lapp), den kostet meg 200kr, og er bolt on
    Har flere AT pumper liggende så jeg er nok "berga" der, med "utbedring av barnesykdommer" mener jeg da, se at gasser fungerer/at det starter, spore lekasjer, o.l.
    Skal raide sjåen å se hvilke kammer jeg har
    Har den store klokka med 2 nippler til fordeleren og den kommer til å bli montert når jeg begynner med turbokonverteringen.

    For øvrig vil jeg takke deg Mr. Batland, for at du sprer om deg med forgasserturbo kunnskap, og avkrefter diverse "myter" rundt dette.
    Jeg kan informere om at min forrige bruksbil (en B230ET, som jeg monterte gasserturbo på), gikk godt/fint/rent, og bestandig på under litern, så det at disse er vanvittig tørste vil jeg si meg uenig i, har forøvrig denne motorn stående enda, og tenkte å bygge en mer seriøs AT motor med tiden, spesiellt nå som jeg vet at det er folk som deg der ute med peiling på slikt

    Mathias
    0,48 turbinhus funker det også, men det er noe mer krevende. Kan nevne at på min første B19AT så røk toppakningene ved 0,8 BAR ladetrykk på hver eneste prøvetur med 0,48 turbinhus. Med A/R0,63 var det aldri ett eneste problem under ca. 1,6 BAR.
    Grunnen var at A/R0,48 spoolte turboen tidligere og hardere enn forgassernålen var slipt for og dette førte til mager blanding, tenningsbank og toppakningshavari. Som sagt, Volvo brukte selv bare A/R0,63 turbinhusene på AT satsene.

    Vil foreslå at du begynner med å blåse inn i luftnippelen på AT pumpen. Hvis det ikke er tett innenfor denne så øker ikke bensintrykket med ladetrykk og da -> evige frustrasjoner og uunngåelig fiasko. Jeg har/hadde flere AT pumper med lekkasjer som gjorde dem ubrukelig. Bygget også om en vanlig pumpe til AT, men alt dette er bare bortkastet nå som vi vet at den eneste velfungerende og pålitelige løsningen er EFI pumpe og Malpassi FKT1 eller FKT2.

    Du kan gjerne lese av nummeret som står på siden av fordeleren.

    Selv om jeg har nevt det endel ganger før så er AT satsene sitt største problem tenningen og IKKE selve forgasseren.
    Det du forteller om at en motor med "Datatenning" og AT forgasser funket godt og ikke var bensinsluker det tror jeg på.
    Jeg har akkurat samme erfaring og jeg er helt sikker på at resultatet ditt hadde blitt enda mye bedre med A/R0,63 turbinhus og forgasser modifisert til det oppjusterte ladetrykket. (Regner ikke med at du kjørte 0,35 BAR)
    Minner om B230ET går med A-kam.

    Man kan jo montere en AT fordeler på en B230ET, FT eller FK motor og se hvordan resultatet blir med stifter, veik coil og enda veikere tenningskurve. (For å spare den veike originale B19-B21-B23 Ikke-turbo-clutchen.)

    Værsågod og lykke til.
    Sist endret av Batland; 24/04/12 kl 12:00

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Jeg viste faktisk ikke at det var en egen turbo til R-sport settet, det eneste som ikke fulgte med den dele-AT motoren var nettopp turboen
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøre mer enn ca 0,5 bar på denne motoren,pumpe og BTR skal monteres til tross for det relativt lave trykket, planen var bare å få mer futt for minst mulig kronasjer, da den er smertelig treg nå.

    Jeg kastet min AT fordeler til skogs(tok av klokka) etter en prøvetur på et par KM, var en klar oppgradering å montere den "elektroniske" fra en 230A.

    Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål når jeg har den oppe å går

Side 2 av 47 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •