Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 30 av 47 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 40 ... SisteSiste
Viser resultater 726 til 750 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #726
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Etter önske fra Team Baileys Tuning ble det kjört relativt lette svep her, så den hele og fulle sannhet fremkommer ikke. I praktisk bruk på vei har man fullt ladetrykk på ca. 4000 o/min. og ergo ett höyere dreiemoment som så avtar ned til 550 Nm på 4500 o/min.

    På papiret og i fysiske mål er GT3271 og IRX450 ganske så like ja. Når man oppgir en turbo i hp kapasitet, så er det vanligvis basert på maks luftflöde i lb/min x 10, men man trenger ett komplett kompressorkart, noe Garrett ikke er flink å utgi. Vi VET at GT3271 brukes til dieselmotorer hvor det lades friskt.

    3 BAR = godt over 4,0 i PR som er utenfor det oppgittet kompressorkartet som er KORREKT for GT3271, men det funker tydeligvis helt fint likevel. Grunnen er at dette kartet kun viser prestasjonene opp til ca. 130 000 rpm, mens maks turtall formentlig er i nabolaget 160 000 o/min.
    I England brukes GT3271 kompressorhjulet i hybridturboer til Cosworth og det lades riktig friskt og tas ut godt med effekt.

    https://www.turbokits.com/Images/Par...bokitslogo.png

    https://www.youtube.com/watch?v=HyRRuzCJaNs

    Garrett GT3271 compressormap


    Ellers er jo ladetrykkskurven det viktigste for en turbomotor og her slurves det flittig, inkl. fra undertegnede. Her min 300 hp B21BT motor som også mister betydelig ladetrykk til tross for at turboen umulig kan väre tom på 300 hp målt på NAV.
    Grunnen til trykkfallet er underutviklet ladetrykkstyring, d.v.s. for lang og for veik fjär i den aktuelle wg actuatoren.



    Jeg mener derfor at 355 hp målt på NAV ikke er det maksimale man kan klare med disse to turboene, selv på en B230 8V som drikker pumpebensin fra forgassere.
    Når det er sagt så vil naturlig nok nyere turboer som EFR7064 og SX-E7070 AKA S252 ha vesentlig höyere potensiale til tross for kun ca. 1 mm större inducer.

    EDIT.
    Bremsepapiret til høyre er lagt til i ettertid for å vise hva man klarte noen år senere med en B230 motor med datasprut.
    Sist endret av Batland; 02/10/23 kl 09:47

  2. #727
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    hvordan olje burde jeg bruke?
    RS Tuning Bergen og jeg var de förste som sörget for at Liqui Moly sin Molygen-serie med oljer ble importert til Norge. Det er vi stolt av for årene med erfaring har avslört at denne motoroljen er så unik som vi konkluderte med för vi fikk importören til å ta den inn.


    Jeg anbefaler derfor helsyntetisk Molygen 5W/50 på det sterkeste, men KUN, presiserer KUN etter at motoren ER innkjört. Motorer med nye stempelringer MÅ! kjöres ca. 1000 km på MINERAL olje, helst dedikert innkjöringsolje.

  3. #728
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Godt jobbet.
    Passer den oljen du avbilder bra til glide lager turboer og? Som feks Garrett T3.

    Kan den bestilles hos RS Tuning Bergen?

  4. #729
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Godt jobbet.
    Passer den oljen du avbilder bra til glide lager turboer og? Som feks Garrett T3.

    Kan den bestilles hos RS Tuning Bergen?
    Takk. Vi er godt fornöyd med dette ja.
    Jeg plukket ut denne oljen akkurat pga at den er så kraftig at den beskytter ALT mot alle belastninger bedre enn så godt som alle andre oljer.
    Vi er blitt fortalt at denne oljen er designet for bruk i land utenfor brutaldiktaturet EU, så den er unik. Glidelagerturbo takles på beste måte uten problem. Den klinger seg fast til metall bedre enn noen andre oljer som vi har värt borti.

    RS Tuning Bergen har på lager ja.
    Sist endret av Batland; 03/01/19 kl 16:37

  5. #730
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Gode greier. Har kontaktet RS Tuning nå.

    Ja er nok alt for mange oljer som pga alle miljø krav sikkert ikke passer til oss som trimmer motorer osv fra 80 tallet.

  6. #731
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er endel som ikke tenker over at en uvanlig, höykvalitets, helsyntetisk motorolje med API rating SJ som beskytter motoren og turboen bedre mot slitasje enn det andre produkter klarer, nautrlig nok vil koste endel. Kvalitet koster alltid mer enn skrot. Bare se til Motul, Joe Gibbs Driven osv. Minner da om to ting.
    1. Det koster mye mer å overhale en turbo og eller å kjöpe en ny.
    2. Det koster endel å bytte slitte veivlagre, utslitt kamaksling osv. også.

    Hvis man likevel synes at liteprisen er FOR stiv, så kan man godt blande 50/50 med en rimelig, men GOD mineralolje til marine eller lastebilmotor. Resultatet blir likevel at man i praksis kjörer med en motorolje som er langt bedre enn det nesten alle andre kjörer med.

  7. #732

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er endel som ikke tenker over at en uvanlig, höykvalitets, helsyntetisk motorolje med API rating SJ som beskytter motoren og turboen bedre mot slitasje enn det andre produkter klarer, nautrlig nok vil koste endel. Kvalitet koster alltid mer enn skrot. Bare se til Motul, Joe Gibbs Driven osv. Minner da om to ting.
    1. Det koster mye mer å overhale en turbo og eller å kjöpe en ny.
    2. Det koster endel å bytte slitte veivlagre, utslitt kamaksling osv. også.

    Hvis man likevel synes at liteprisen er FOR stiv, så kan man godt blande 50/50 med en rimelig, men GOD mineralolje til marine eller lastebilmotor. Resultatet blir likevel at man i praksis kjörer med en motorolje som er langt bedre enn det nesten alle andre kjörer med.
    Her er forklaringa på SJ for de intresserte:
    Category SJ was adopted in 1996 to describe engine oil first mandated in 1997. It is for use in service typical of gasoline engines in present and earlier passenger cars, vans, and light trucks operating under manufacturers recommended maintenance procedures. Oils meeting API SH requirements have been tested according to the American Chemistry Council (
    ACC
    ) Product Approval Code of Practice and may utilize the API Base Oil Interchange and Viscosity Grade Engine Testing Guidelines. They may be used where API Service Category SH and earlier categories are recommended

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  8. #733

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Her er forklaringa på API SN som f.eks Castrol 10w60 har:
    Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource Conservingmatches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control systemcompatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  9. #734
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ny mann med velfungerende forgasserturbo oppsett ; 2 x 45 mm DCOE, 1-2-3 ignition og Holset turbo.

    B23A
    Smidda Mahle 96,30 mm turbokolvar
    H-profilstakar
    2 x Fajs45 mm på kort KL-insug
    530 topp lite portad och med hårdare ventilfjädrar
    Enem K15 turbokam
    Super HX40 17" avgashus
    KL extreme grenrör

    https://www.youtube.com/watch?v=-LlV...ature=youtu.be

    https://youtu.be/wjPJKU2C2MQ

    https://youtu.be/REwb2OrOsQY

    https://youtu.be/Wq3o9PXVuEE

    https://youtu.be/elp8TVZp_NU

    https://youtu.be/uRSTUy7BwTQ
    Sist endret av Batland; 03/03/19 kl 00:16

  10. Takk bjornarw takket for denne posten
  11. #735
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Den hørtes frisk ut, svenske?
    Jeg har hamstret olje og overhalt/modifisert forstilling i vinter

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  12. #736
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Har også handlet nytt AQ140 innsug.

  13. #737
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Den hørtes frisk ut, svenske?
    Jepp. jimmooooo her inne som sier at dette var med ca. 0,65 BAR ladetrykk.

  14. #738
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Har også handlet nytt AQ140 innsug.
    Grattis. Flere valgmuligheter der.

  15. #739
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2017
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ny mann med velfungerende forgasserturbo oppsett ; 2 x 45 mm DCOE, 1-2-3 ignition og Holset turbo.

    B23A
    Smidda Mahle 96,30 mm turbokolvar
    H-profilstakar
    2 x Fajs45 mm på kort KL-insug
    530 topp lite portad och med hårdare ventilfjädrar
    Enem K15 turbokam
    Super HX40 17" avgashus
    KL extreme grenrör

    https://www.youtube.com/watch?v=-LlV...ature=youtu.be
    Toppen är lite annorlunda nu med portning samt 46/38 ventiler. Resten stämmer bra!

  16. #740
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

  17. #741
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Han tar vel for så vidt ikke feil da
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  18. #742
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Han tar vel for så vidt ikke feil da
    Helt klart ikke. Med gamle datasprut forteller du hva sprutet skal gjöre - og det gjör nöyaktig som du forteller. Med nye datasprut forteller du hvilket resultat du vil ha og sprutet sörger for at du får det resultatet.

    Hvis ikke forgasseren fungerer slik du önsker, da må du kjöpe ting til den og spent vente å se hvordan den responderer på "gaven". Hvis du ikke er fornöyd med responsen, da må du du bare kjöpe mer for å finne ut hva den önsker for å gi deg det du trenger...

    Definitivt krevende, kostbart og female.
    Sist endret av Batland; 22/03/19 kl 11:50

  19. #743
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da velger jeg å dele en meget hyggelig tilbakemelding fra en kar som etter ca. 10 dagers arbeid og 10K i utlegg har dette å fortelle:

    Superfornøgd med AT motor

    Hei,

    Har fått køyrt bilen litt igår kveld etter å ha fått montert bleedventil.
    Eg som skifta ut ein lett trimma B230A, og må sei; eg opplever bilen som brutal i forhold.

    I utgangspunktet var eg berre ute etter ein veteranbil med litt meir krefter enn ein vanleg sugemotor - men dette var over all forventning no. Det som gjer dette ekstra moro er at det ikkje kostar ein arm og ein fot. Trur eg har brukt ca kr 10 000 til no, så må eg oppgradere trykkplata før det er noko poeng i å justere opp meir trykk.

    På 4. Gir slurer clutchen allerede på ca 0,6-0,7 bar, altså originalmåleren kom berre ca 5-6 mm inn på det røde feltet.

    På 3. Gir gjekk den noko vanvittig syns eg, fikk litt fusking innimellom - men kvar gong hadde det blåst av ein eller annan slange Satte på slangene att og bilen gjekk som f..... att. Har no sett på klemmer etterkvart som eg ser dei blåser av. Slange på varm side av intercooler blåste også av.

    På 2. Gir dreg den heilt reint til 6000 omdr, eg er kjempefornøgd og berre gliser når køyrer.

    Men kjenner at eg er redd eit eller anna ryk, heilt uten grunn sikkert Det berre kjennest brutalt ut.

    Såg at du samanlikna motorvolum på turbomotor og sugemotor, korleis formel reknar det etter?
    F.eks kva sugemotorvolum tilsvarer min B230AT med ar.63 og 0,5 bar ladetrykk? (svar: 3,45L praktisk motorcolum)
    Vi gratulerer og sier god fornöyelse. Godt jobbet.

  20. #744
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da velger jeg å dele en meget hyggelig tilbakemelding fra en kar som etter ca. 10 dagers arbeid og 10K i utlegg har dette å fortelle:


    Vi gratulerer og sier god fornöyelse. Godt jobbet.
    Bilen min det der

    Vart veldig inspirert av å lese forgasserturbo tråden, leste den mange gonger. Også plutsleg dukka det opp ein motor med ferdig senka komp og forgasser som var modifisert av Batland, då tenkte eg at det er no eller aldri og la inn bud på motoren inkl alle deler som følgde med.

    Etter det eg har fått opplyst er motoren er ein B230F, med neddreia FK stempel, kompresjonen er målt til 8,15:1.
    Toppen er ein standard 530 med A-kam - urørt har eg fått opplyst, eg har ikkje hatt den av og sjekka.
    Så kom eg over ein MSD 6A boks og MSD blaster 2 coil, ingenting å lure på - kjøpte den også.
    Fordeler er ein 028 fordeler med stift og dobbeltvirkande vakumklokke.
    Fekk tak i B21 svinghjul montert med original clutch.
    Turbo følgde med på handelen, det er ein ebay turbo med ar.63 - den fungerer iallefall
    Grenrøyr frå 940.
    Original intercooler med heimelaga 2" røyr frå turbo overgang til 2,5" inn og ut av intercooler.
    AFR måler, det hadde eg frå før.
    3" downpipe til under passasjersetet - 2,5" resten, heimelaga av 2 stk 90graders bend frå biltema, samt sveisemutter til lambdasonde frå biltema.
    74 graders termostat.
    R-sport turbotrykksmåler.
    Malpassi bensintrykkregulator og original F tankpumpe og hovudpumpe under bil.

    Det svakaste leddet på oppsettet no er vel at eg køyrer M47 kasse, den ser ut til å bli "redda" av den svake original clutchen som slurer på ladetrykk over 0,6-0,7 bar ladetrykk på 4 gir
    Er det nokon som kan sei noko om kor mykje ladetrykk M47 kassa toler på normal køyring? Eg køyrer normalt veldig fint og roleg, men syns det er gøy å gi på av og til

    Heile jobben vart utført i påsken og vart egentleg opplevd som ganske beint fram, men då på bakgrunn av at eg hadde lest HEILE forgasserturbotråden nærmare 10 gonger iløpet av våren for å plukke med meg alle deltaljer - samtidig som eg konfererte med Batland om deler som vart innkjøpt undervegs.

    Eg har hatt 2 "hick up" iløpet av motorbytteperioden og det fyrste var at eg brukte ei kopi 044 bensinpumpe på fyrste oppstart, det resulterte i motorstopp etter ein dag. Den pumpa er no utskifta med original F pumpe - bilen starta med ein den vart skifta ut.
    Den 2. "hick upen" var fordeleren som var montert feil slik at eg ikkje fekk justert tenninga rett, det er noko fiksa slik at tenninga no er rett.

    Samanlikna med B230A sugemotor som vart erstatta med AT motor, så er dette ein ny verden - eg er kjempefornøgd
    Bilen er utruleg lettkøyrd på vanleg landevegskøyring, egentleg heilt som original Itillegg til at eg har noko ekstra å gi på med når eg føler for det.

    Bilen fuskar ikkje i det heile tatt, og det er faktisk det eg set mest pris på Planen er no å få godkjent bilen med ca 220 hk.

    Igjen, tusen takk til Batland som sprer om seg med kunnskap om forgasserturbo slik at slike som meg kan klare å få til oppsett som virkar Eg vil jo også legge til at motoren eg kjøpte vart av interesse etter at eg fekk greie på at forgasser var modifisert av Batland - om ikkje hadde eg nok funne på noko anna

    Eg får ikkje til å leggja ut bilder, men på youtube har eg lagt ut ein filmsnutt. Søk på Frank Egil så får de den opp, det er berre å laste den inn her for den som vil
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  21. Takk HansOla, Batland, bjornarw takket for denne posten
  22. #745
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    5. gearet på M47 er så dårlig at AT satsene til biler med M47 hadde "fast, dvs. ikke justerbar wastegateactuatort stag" og ett system som reduserte ladetrykket fra 0,35 BAR på 1 - 4. gear, til kun 0,15 BAR når man la inn 5. gearet. Hvis man åpner disse kassene så ser man at selve gearene ikke er mindre eller svakere enn på M45 og M46. Det er lagrene og kassehuset i alu. som er forskjellene og derfor er ikke M47 helt ubrukelige bak milde motorer med en mild clutch.

    Selv om M47 kassen i praksis tåler mindre juling enn M45 / M46, spesielt hvis de sistnevnt er oppgradert med nye SKS lagre, så kan og sannsynligvis vil, en M47 kasse som står bak en AT motor som har organisk clutchlamell og relativt lett diff.utveksling, holde en god stund. Grunnen er at kompresjonsforhold, drivstoffsoktan, forgasserluftflöde og ladetrykk begrenser uttaket av krefter på svinghjulet til ett nivå som M47 tåler.
    B23AT er oppgitt til 143 hk med 0.35 BAR ladetrykk så for 220 hk (svinghjul) må du nok lade ca.:

    1,35 BAR (MAP) / 143 hp x 220 hp = 2,08 = ca. 1,1 BAR ladetrykk.
    Dette öker det praktiske motorvolummet til 4864 ccm så da närmer du deg de 5000 ccm som jeg mener er delmål nr. 2 på performansestigen.

    https://www.youtube.com/watch?v=YBxwTrOSfeE

    No har eg fått køyrd bilen ein heil del, og motoren går utruleg fint og er veldig køyrbar, strøkent på tomgang med AFR på 14.5 - det er nesten det eg likar best. Har køyrd nesten 2000 km etter motorbyttet, køyrer fortsatt på 0,6 i ladetrykk - då eg syns bilen går godt - men, eg skal auka trykket etterkvart.
    Har du evt noko "tips" for å redusere bensinforbruket til eit minimum? Slik det ser ut no ligg den på ca. 1,0 liter pr. mil og det er sikkert realistisk.
    No har eg AFR på ca. 14 før eg får ladetrykk og 12,5 - 13 ved 0,6 i ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 17/06/19 kl 19:39

  23. Takk Frank Egil takket for denne posten
  24. #746
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Dette er kjekt og se, bilen din så jo ut som ett bra eksemplar også.
    Jeg bruker samme svinghjul som deg Frank E. Men med forsterket sachs trykkplate fra pedersenracing og organisk lamell. Sålangt har det ikke sluret. Har vært oppi ca 1,3 bar med en T3 turbo som lader ganske tidlig.

    Syns selv AT satsen virker ganske bra, selv om jeg sleit en del til og begynne med, i mitt tilfelle var det nåle profilen som var krevende og få korrekt til min motor.

  25. Takk Batland takket for denne posten
  26. #747
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Til orientering så leveres det rundt 900 stk. forskjellige nåleprofiler til SU og Strömbergforgasserene, noe som avslörer presisjonsnivået. Finn frem en nål og tenk deg at du skal tenke, designe, tegne og slipe 900+ stk. forskjellge utgaver av denne ene nålen fordi at kravene til presisjone er så höye at det er nödvendig på bakgrunn av behov. Dette for kun sugemotorer.

    For turbobruk må disse forgasserende modifiseres, ikke ubetydelig, og turbonålene er mer krevende enn nålene til sugemotorer og kommer i tillegg til det ovennevnte.
    Sist endret av Batland; 27/04/19 kl 15:23

  27. Takk Frank Egil takket for denne posten
  28. #748
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Eg hadde lyst på oppsett som ikkje så mange andre har, i sommar var eg på Volvotreff i Heidal og på Ål, der var det mange som hadde turbomotor med innsprut, datasprut og sugemotorar med weberforgassarar - det var egentleg sugemotor med doble weber 45 som var planen min frå starten av Angrar absolutt ikkje på at eg gjekk for forgasserturbo

    Men når eg kom heim etter Ål treffet vart motoren eg kjøpte annonsert fyrste gong og ikkje solgt, den låg til sals lenge og så vart annonsen vekke. Tenkt at forgasserturbo såg eg ikkje på noko av treffa eg var på i sommar, så det endte med handel av motor i I romjula.

    Hadde ikkje fått med meg den detaljen at vakumklokka på fordeleren skulle koplast på forgassaren og ikkje på innsugsmanifolden, har flytta slangen til vakumklokka vekk frå innsuget no Det vart gjordt før dagens testkøyring.

    Har lagt til ein video til frå testkøyring idag.

    https://www.youtube.com/watch?v=HXLuoAcHKGw
    Sist endret av Frank Egil; 27/04/19 kl 23:34
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  29. #749
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Dette er kjekt og se, bilen din så jo ut som ett bra eksemplar også.
    Jeg bruker samme svinghjul som deg Frank E. Men med forsterket sachs trykkplate fra pedersenracing og organisk lamell. Sålangt har det ikke sluret. Har vært oppi ca 1,3 bar med en T3 turbo som lader ganske tidlig.

    Syns selv AT satsen virker ganske bra, selv om jeg sleit en del til og begynne med, i mitt tilfelle var det nåle profilen som var krevende og få korrekt til min motor.
    Ja dette var veldig moro syns eg også, motoren går reint og fint. Eg klarar ikkje å høyra ulydar. Fordelen med motoren eg kjøpte var at forgasseren allerede var modifisert og hadde korrekt slipt nål.
    Det er jo veldig bra at trykkplata holder til 1,3 bar, må finne på noko liknande eg også
    Har du bremsa motoren din i benk?

    Bilen min er generellt ganske bra, lakken er ikkje strøken og eg har fiksa ein del lakkering sjølv i garagen, det er ikkje profft gjordt - for meg handlar det om ein bruksveteran med litt ekstra futt i
    Har hatt den siden 2001, kjøpte den med defekt automatkasse då eigaren ville vrake den.... Bilen er bortimot rustfri, det er noko småtteri.

    Bilen din ser jo fin ut også, har lest mange av dine innlegg på forgasserturbotråden iløpet av våren
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  30. #750
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    5. gearet på M47 er så dårlig at AT satsene til biler med M47 hadde "fast, dvs. ikke justerbar wastegateactuatort stag" og ett system som reduserte ladetrykket fra 0,35 BAR på 1 - 4. gear, til kun 0,15 BAR når man la inn 5. gearet. Hvis man åpner disse kassene så ser man at selve gearene ikke er mindre eller svakere enn på M45 og M46. Det er lagrene og kassehuset i alu. som er forskjellene og derfor er ikke M47 helt ubrukelige bak milde motorer med en mild clutch.

    Selv om M47 kassen i praksis tåler mindre juling enn M45 / M46, spesielt hvis de sistnevnt er oppgradert med nye SKS lagre, så kan og sannsynligvis vil, en M47 kasse som står bak en AT motor som har organisk clutchlamell og relativt lett diff.utveksling, holde en god stund. Grunnen er at kompresjonsforhold, drivstoffsoktan, forgasserluftflöde og ladetrykk begrenser uttaket av krefter på svinghjulet til ett nivå som M47 tåler.
    B23AT er oppgitt til 143 hk med 0.35 BAR ladetrykk så for 220 hk (svinghjul) må du nok lade ca.:

    1,35 BAR (MAP) / 143 hp x 220 hp = 2,08 = ca. 1,1 BAR ladetrykk.
    Dette öker det praktiske motorvolummet til 4864 ccm så da närmer du deg de 5000 ccm som jeg mener er delmål nr. 2 på performansestigen.

    https://www.youtube.com/watch?v=YBxwTrOSfeE
    Takker for info om girkasser
    Men med 1,1 bar ladetrykk så vil vel ei M47 kasse få problemer eller? Bilen min har bakaksel utveksling på 3,54:1. Skal få kjøpt meg ny trykkplate
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

Side 30 av 47 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 40 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •