Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Etter önske fra Team Baileys Tuning ble det kjört relativt lette svep her, så den hele og fulle sannhet fremkommer ikke. I praktisk bruk på vei har man fullt ladetrykk på ca. 4000 o/min. og ergo ett höyere dreiemoment som så avtar ned til 550 Nm på 4500 o/min.

    På papiret og i fysiske mål er GT3271 og IRX450 ganske så like ja. Når man oppgir en turbo i hp kapasitet, så er det vanligvis basert på maks luftflöde i lb/min x 10, men man trenger ett komplett kompressorkart, noe Garrett ikke er flink å utgi. Vi VET at GT3271 brukes til dieselmotorer hvor det lades friskt.

    3 BAR = godt over 4,0 i PR som er utenfor det oppgittet kompressorkartet som er KORREKT for GT3271, men det funker tydeligvis helt fint likevel. Grunnen er at dette kartet kun viser prestasjonene opp til ca. 130 000 rpm, mens maks turtall formentlig er i nabolaget 160 000 o/min.
    I England brukes GT3271 kompressorhjulet i hybridturboer til Cosworth og det lades riktig friskt og tas ut godt med effekt.

    https://www.turbokits.com/Images/Par...bokitslogo.png

    https://www.youtube.com/watch?v=HyRRuzCJaNs

    Garrett GT3271 compressormap


    Ellers er jo ladetrykkskurven det viktigste for en turbomotor og her slurves det flittig, inkl. fra undertegnede. Her min 300 hp B21BT motor som også mister betydelig ladetrykk til tross for at turboen umulig kan väre tom på 300 hp målt på NAV.
    Grunnen til trykkfallet er underutviklet ladetrykkstyring, d.v.s. for lang og for veik fjär i den aktuelle wg actuatoren.



    Jeg mener derfor at 355 hp målt på NAV ikke er det maksimale man kan klare med disse to turboene, selv på en B230 8V som drikker pumpebensin fra forgassere.
    Når det er sagt så vil naturlig nok nyere turboer som EFR7064 og SX-E7070 AKA S252 ha vesentlig höyere potensiale til tross for kun ca. 1 mm större inducer.

    EDIT.
    Bremsepapiret til høyre er lagt til i ettertid for å vise hva man klarte noen år senere med en B230 motor med datasprut.
    Sist endret av Batland; 02/10/23 kl 09:47

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •