Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 35 av 47 FørstFørst ... 25 33 34 35 36 37 45 ... SisteSiste
Viser resultater 851 til 875 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #851
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jimmooooo Vis post
    Någon mer än jag som har problem med att bilen smäller till ibland vid avstängning? Typ en baksmäll... Blivit sen jag byggde med dubbla 45or istället för singel stromberg. Bilen går bra i övrigt, men blir ibland lite skämmigt när den smäller till
    Det har man värt borti ja, såkalt "pottesmell" ved at uforbrent bensin går gjennom sylinderen og antennes i den varme eksosmanifolden / grenröret. Skjer ikke på innsprutsbiler fordi dysene stenger all bensintilförsel samtidig med at tenningsanlegget kutter gnisten.

    KG sitt forslag til lösning er å sette bilen i gir, slippe clutchen litt ut slik at den tar, og så kvele motoren samtidig som man stenger tenningsnökkelen.

  2. #852
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser man det ja.

    Presisjonen på disse nålene er helt sinnsyk. Det finnes 900 forskjellige nåler og forskjellene mellom dem måles tidvis i 0.01 mm.

    Bensinkutt etter noe tid med normalkjöring tyder på at det er andre feil enn selve nåleprofilen, men å kjöre ladetrykk på en sugemotornål gir alltid farlig mager blanding.

    Hvordan er oppsettet ditt? Tenker da först og fremst på hele bensinsystemet og hele tenningsanlegget.

    For suksess trenger du ett velfungerende bensinsystem, ett korrekt oppsatt tenningsanlegg og en nål som er slipt til en profil som fungerer med det ladetrykket som kjöres.
    I bensinsystemet er eg litt usikker men pumpen i tanken er walbro style som skal gi 255l/t den eksterne trur eg er noke original bosch (usikker på denne) har og malpassi reguleringsventil med uttak til 2 forgassere.

    Tenningssystemet er stifteløs fordeler med vakumklokke fra turbomotor, og pluggane heiter vell ngk brp6es. Usikker på coil. Men her har eg liggande 123 fordeler med usb utgang, så då kan eg legga inn 2 tenningskurver. Har og ny coil, men er usikker på merke osv, kjøpt hos Pedersen racing.

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  3. #853
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Lader 1 bar forresten

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  4. #854
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håvard B. Vis post
    I bensinsystemet er eg litt usikker men pumpen i tanken er walbro style som skal gi 255l/t den eksterne trur eg er noke original bosch (usikker på denne) har og malpassi reguleringsventil med uttak til 2 forgassere.

    Tenningssystemet er stifteløs fordeler med vakumklokke fra turbomotor, og pluggane heiter vell ngk brp6es. Usikker på coil. Men her har eg liggande 123 fordeler med usb utgang, så då kan eg legga inn 2 tenningskurver. Har og ny coil, men er usikker på merke osv, kjøpt hos Pedersen racing.
    Höres greit ut. Slangen som går fra den överste nippelen på Malpassiregulatoren, den går til trykkboksen, ikke sant? Den skal IKKE til innsugsmanifolden.

    Stiftelös fordelere har alt for lange tenningskurver. Måten å justere dette på på DIN lavkomp. B21 motor er å sette 1 BAR trykkluft inn på vakumklokken, ruse motoren til 4000 o/min og vri fordeleren til du har 27 grader fortenning. Problemet er at du da sannynligvis har langt mindre enn de 15 grader fortenning motoren trenger på tomgang og det er ett problem.

    Så lenge du har en 123 fordeler med tenningsretard for turbobruk så ligger du SVÄRT godt an.

  5. Takk Håvard B. takket for denne posten
  6. #855
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håvard B. Vis post
    Lader 1 bar forresten
    Ai ai ai. Det er dritskummelt på original nål. Montering av bredbandslambda anbefales vurdert på det sterkeste.

  7. Takk Håvard B. takket for denne posten
  8. #856
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ai ai ai. Det er dritskummelt på original nål. Montering av bredbandslambda anbefales vurdert på det sterkeste.
    Selger feks kgtrimning spissere nål eller må eg gi mål til noken som har utstyr til sliping?


    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  9. #857
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    En original turbonål tåler maks 0,5 BAR ladetrykk. För i tiden fantes det noen Turbo Cup nåler som tålte 0,8 BAR ladetrykk. Over det må nok forgasseren modifiseres og nålen spesialslipes av en av oss amatörer.

    Flere rundt her har kjört over 2,0 BAR med suksess , men da med gode og velutviklede oppsett.
    Sist endret av Batland; 02/08/19 kl 06:23

  10. Takk Håvard B. takket for denne posten
  11. #858
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Batland: Ja enig med deg ang, T3, jeg har i vertfall slitt litt med at den spooler for kjapt til min forgasser, selv med 0.63 eksos hus og Trim 60 compressor.

    Har dysen i tilhørende dyse rør, og har noen hull i røret, så jeg kan løsne slang klemme og dra slangen litt bakover for og øke ladetrykket, lagde denne i fjor. Fattigmanns bosst controll, men fungerer.

    Jeg målte Turbinhjulet på GT3271, og det var 54,5 mm. lille diameter og 10 bladet, altså litt høgre trim en hva som er oppgitt på turbin hjulet. 64 mm OD.
    Så ja de er jo i str, veldig lik, kunne kalt denne i EFR sammenheng GT 7164 Low Trim

  12. #859
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Batland: Ja enig med deg ang, T3, jeg har i vertfall slitt litt med at den spooler for kjapt til min forgasser, selv med 0.63 eksos hus og Trim 60 compressor.

    Har dysen i tilhørende dyse rør, og har noen hull i røret, så jeg kan løsne slang klemme og dra slangen litt bakover for og øke ladetrykket, lagde denne i fjor. Fattigmanns bosst controll, men fungerer.

    Jeg målte Turbinhjulet på GT3271, og det var 54,5 mm. lille diameter og 10 bladet, altså litt høgre trim en hva som er oppgitt på turbin hjulet. 64 mm OD.
    Så ja de er jo i str, veldig lik, kunne kalt denne i EFR sammenheng GT 7164 Low Trim
    Den förste forgassernålen som jeg kjöpte til min förste turbobil hadde akkurat det samme problemet. Han som hadde slipt nålen hadde sine teorier. Det tok meg mye tid, krefter og testing för jeg kom frem til min egen nåleprofil som jeg synes fungerer bedre og uten problemer uansett hvordan man behandler gasspedalen.
    Det eneste begrensingen jeg har opplevd er at hvis man passerer ca. 1,6 BAR på 2500 o/min i motbakk på 4. gir så protesterer motoren, Lösningen er å utvikle ladetrykkstyringen slik at ladetrykket begrenses til ca. 1,4 BAR på 2500 o/min og så öker det derfra.

    Hehe, jeg har nöyaktig samme lösning selv. Fungerer som bare det.

    Det er jeg enig i, men når det gjelder turbobenevnelser så synes jeg at Precision er de som har klart dette best. Benevnelsen GT5155 avslörer turboens egenskapene mer tydelig enn de andre alternativene.

    Når det gjelder turbinhjulets trim, så er det mye man kan si om det. Garrett går for små hjul med stor trim, Holset nöyaktig motsatt.
    Spörsmålet blir hva man skal fokusere på, inducer eller exducer.
    Sist endret av Batland; 03/08/19 kl 14:47

  13. #860
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2017
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Har problem med att mina förgasarmellanlägg (plast med o ringar på varje sida) går sönder... Någon mer som haft detta problem? Såg att jag hade vanliga packningar som följer med i weber renoveringskit, funkar dessa dåligt? Hört att det blir stum montering och att bränslet kan börja skumma... Men hur vanligt är det?

  14. #861
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Eg har omsider fått svar på søknaden min angåande motorbytte/ettermontering av turbo og intercooler i kombinasjon med strømbergforgassar. Har og søkt om å få inn senk og alternativ hjuldimensjon.

    Er det nokon av dykk som har fått dette godkjent allerede som kan tenkja seg å dele eit bilde av vognkort sitt med teksten som spesifiserer at motorbyttet / ombygginga er godkjent.

    Eg ynskjer meg ein tekst som seier f.eks «Godkjent med B21/23/230 turbomotor med inntil 220hk» i.h.h.t «Godkjente ombygginger for Volvos modeller YV1 D1 og D2» men veit ikkje om det er realistisk

    Eller har han med vognkortet på bildet under vært heldig


    Er også intressert i erfaringar andre har gjordt seg i møte med Trafikkstasjonen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  15. #862
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Hei,

    Eg har omsider fått svar på søknaden min angåande motorbytte/ettermontering av turbo og intercooler i kombinasjon med strømbergforgassar. Har og søkt om å få inn senk og alternativ hjuldimensjon.

    Er det nokon av dykk som har fått dette godkjent allerede som kan tenkja seg å dele eit bilde av vognkort sitt med teksten som spesifiserer at motorbyttet / ombygginga er godkjent.

    Eg ynskjer meg ein tekst som seier f.eks «Godkjent med B21/23/230 turbomotor med inntil 220hk» i.h.h.t «Godkjente ombygginger for Volvos modeller YV1 D1 og D2» men veit ikkje om det er realistisk

    Eller har han med vognkortet på bildet under vært heldig


    Er også intressert i erfaringar andre har gjordt seg i møte med Trafikkstasjonen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Er gjerne ikkje så relevant mtp at det ikkje er eg som har fått skreve det inn, men i mitt står det "godkjent med turbomotor i henhold til Volvo sine forskrifter" og på effekten står det 200hk så er veldig gunstig viss ein sku få lyst å bytte motor


    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  16. Takk Frank Egil takket for denne posten
  17. #863
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Frank Egil: Jeg kontaktet Volvo Norge først og fikk de til og sende meg godkjennings papirer for ettermontering av AT satsen, intercooler er ikke med i papiret jeg fikk.

    Så bestilte jeg time hos biltilsynet.
    På kontrollen la jeg frem papirene, kontroløren tok bilder av bla Turboen osv og sjekket opp en del ting på kontoret.
    Fikk tommel opp, og nytt vognkort ble sendt i posten.

    I vognkortet står det:
    Godkjent med orginalt turbo sett fra Volvo M/forgasser uten intercooler.

    Effekten er 143 hk, så jeg fikk ett litt kjipt vognkort ved å gjøre det slik, spesielt siden intercooler ikke er godkjent.

  18. Takk Frank Egil takket for denne posten
  19. #864
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Har No fått i 123 fordeler kordan bør tenningskurveen være?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  20. #865
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håvard B. Vis post
    Er gjerne ikkje så relevant mtp at det ikkje er eg som har fått skreve det inn, men i mitt står det "godkjent med turbomotor i henhold til Volvo sine forskrifter" og på effekten står det 200hk så er veldig gunstig viss ein sku få lyst å bytte motor


    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Takk for svar, eg intressert i alle erfaringar


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  21. #866
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Frank Egil: Jeg kontaktet Volvo Norge først og fikk de til og sende meg godkjennings papirer for ettermontering av AT satsen, intercooler er ikke med i papiret jeg fikk.

    Så bestilte jeg time hos biltilsynet.
    På kontrollen la jeg frem papirene, kontroløren tok bilder av bla Turboen osv og sjekket opp en del ting på kontoret.
    Fikk tommel opp, og nytt vognkort ble sendt i posten.

    I vognkortet står det:
    Godkjent med orginalt turbo sett fra Volvo M/forgasser uten intercooler.

    Effekten er 143 hk, så jeg fikk ett litt kjipt vognkort ved å gjøre det slik, spesielt siden intercooler ikke er godkjent.
    Det viktigaste er å få turbo i vognkortet brukar du fortsatt same turboen som du hadde når du viste bilen på trafikkstasjonen?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  22. #867
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håvard B. Vis post
    Har No fått i 123 fordeler kordan bør tenningskurveen være?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Sentrifugalkurven din er for lang. Du vrir fordeleren til du har 15 grader fortenning på tomgang. Så legger du inn:
    0 grader på 1500 o/min.
    5 grader på 2000
    og 20 grader fra 3500 o/min og helt ut.

    Tenningsretard:
    Der holder du 0 opp til 0,25 BAR.
    Du legger inn -10 grader på 1 BAR.

    Tenningsadvance ser grei ut.

  23. Takk Håvard B. takket for denne posten
  24. #868
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da er det med stor glede jeg kan dele resultatet etter at RS Tuning Bergen har mappet inn tenningsmappet og ladetrykkskurven på denne B230BT forgasserturbomotoren. Resultatet er så ferskt at bilen ikke er spent ut av Dynapacken enda. Vi gratulerer og lar oss imponere.





    Og her satt opp slik jeg liker det.



    Prestasjonene til den teoretiske sugemotoren er i overkant av 192 Nm og i underkant av 140 hp målt på NAV.
    Sist endret av Batland; 15/09/19 kl 20:15

  25. Takk bjornarw takket for denne posten
  26. #869
    Håvard B. sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1589
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Sentrifugalkurven din er for lang. Du vrir fordeleren til du har 15 grader fortenning på tomgang. Så legger du inn:
    0 grader på 1500 o/min.
    5 grader på 2000
    og 20 grader fra 3500 o/min og helt ut.

    Tenningsretard:
    Der holder du 0 opp til 0,25 BAR.
    Du legger inn -10 grader på 1 BAR.

    Tenningsadvance ser grei ut.
    Takk for svar, men stod at eg skulle skru den fast når den lyste grønt? Skal eg bare drite i det å vri til 15 grader?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  27. #870
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Frank Egil: Jeg har brukt samme turboen (Garrett T3) på begge eu kontrollene i ettertid, men kjører nå med Garrett GT3271.

    Batland: Wow, det er imponerende, leser jeg riktig med 525 NM og 401 HK på nav? Ett register på ca 3000 rpm er vell heller ikke dårlig på en 400+ hp B230 8v.

  28. #871
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håvard B. Vis post
    Takk for svar, men stod at eg skulle skru den fast når den lyste grønt? Skal eg bare drite i det å vri til 15 grader?
    Värsågod.

    Det jeg er opptatt av er at når du skyter tenningen med justerbar tenningslampe og med frakoblet slange til MAP sensoren, så får du:
    Tomgang og opp til 1500 o/min: 15 grader.
    2000 o/min.: 20 grader.
    3500 o/min.: 35 grader.

    Hvordan dette oppnås betyr lite.

  29. Takk Håvard B. takket for denne posten
  30. #872
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Batland: Wow, det er imponerende, leser jeg riktig med 525 NM og 401 HK på nav?
    Ett register på ca 3000 rpm er vell heller ikke dårlig på en 400+ hp B230 8v.
    Ja det er det.
    Du leser riktig. För det aller siste pullet i går kveld ble det testet med litt höyere tenning. Da ble resultatet 410 Hp målt på NAV med lett tenningsbank.
    Her ser man effekt, altså HK på NAV i forhold til hastighet på 3. gir.
    Först med motor kun mappet langs vei og med litt liten turbo.



    Så med tenning og ladetrykk mappet inn i Dynapack av RSTuningBergen med en litt större turbo.



    Önsket og målet er å passere 150 km/t på 201 M street legal.

    Vi vet at det ikke gikk sist, men nå er effekten i 150 km/t ökt med nesten 100 hk så vi forventer andre boller denne gangen.
    Sist endret av Batland; 22/09/19 kl 10:16

  31. #873
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Batland: Det ble såppass, tøft og få bekreftet at 2 stk stromberg rekker til godt over 400 bhp.

    Ja ble en annen kurve nå ja, ser at dreimoment kurven også henger med lenger ut i registeret nå. Ca 420 nav NM ved 6800 rpm.

  32. #874
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Batland: Det ble såppass, tøft og få bekreftet at 2 stk stromberg rekker til godt over 400 bhp.

    Ja ble en annen kurve nå ja, ser at dreimoment kurven også henger med lenger ut i registeret nå. Ca 420 nav NM ved 6800 rpm.
    Det var en kjekk bekreftelse ja, men det er faktisk betydelig mer å hente her. Turboen er gammel teknologi og gir kanskje litt höyt baktrykk som muligens begrenser det meste sammenlignet med hvis man brukte en moderne turbo. Nålene som står i forgasserene nå er tykkere enn forrige utgave, så selv der er det mer å hente.

    Seansen ble avsluttet med å låse dynapack på 6000 o/min., gi full gass og holde motoren igjen på dette turtallet for å finne maks effekt som BHP.
    Da ble resultatet 420 BHP målt på NAV.
    Såg ett nytt svadainnlegg fra Racelab på Facebook så de mest desperate overoptimistene må bare smöre på med drivverkstap for å kompsensere for noe.
    Det driver ikke man med rundt her heldigvis.

    For å finne svinghjuleffekt med svimlende 19% tap i drivverk så tar man effekt målt etter drivverket og deler det med 0,81.

    420 BHP NAV / 0,81 = 518,5 BHP svinghjul. Ikke dårlig med to eldgamle originalforgassere. MAKAN til barnslig piss.

    https://www.racelab.no/?p=4099
    Sist endret av Batland; 22/09/19 kl 10:24

  33. #875
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Batland: Vanskelig spørsmål, men hvilke moderne turboer mener du generelt passer til en slik B230 BT motor?

    Jeg har ikke peiling på driverkstap, men 19% høres veldig mye ut.

Side 35 av 47 FørstFørst ... 25 33 34 35 36 37 45 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •