Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 27 av 47 FørstFørst ... 17 25 26 27 28 29 37 ... SisteSiste
Viser resultater 651 til 675 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #651
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal ikke frata Team Baileys ären for resultatet, men du er nok inne på noe. Takk skal du ha. Jeg var den förste rundt her som kjörte "BT" oppsett med to originale forgassere og MSD tenningsanlegg, jeg har levert IRX450 turboen, funnet frem til og anbefalt den spesielle eksosmanifolden samt foreslått diverse andre lösninger som luftfilter fremfor radiatoren osv.
    Ikke minst ble også valget av gearkasse påvirket basert på utregninger som forhindet montering av en kasse med utvekslinger som er ugunstig til dragrace. Det er mye å ta hensyn til vet du.
    Bilen fungerer godt den ja, så vi mener at 150 km/t på 201 M er ett ikke urealitisk mål.

  2. #652
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Blir spennende og følge videre.

    Ser ut som spesialverktøyet for og justere nål er vanskelig og finne.
    Kan man lage det selv?
    Var ikke så lett og se nede i røret hvordan det burde se ut.

  3. #653
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det synes vi .

    Tiden vi lever i det, alt det gode og gamle som man kan justere selv må bort.
    Jepp, du trenger ett stort skrujern i god kvalitet, en Dremel e.l. og en 3,0 mm bor. Tuppen på skrujernet kappes bort og resten må väre i samme tykkelse som demperstempelet til forgasseren. Du kutter så ett spor midt på enden av skujernet og dette sporet må väre 3,0 mm bredt og 3,0 mm dypt. Bruk borren til å måle med.
    Deretter sliper du en tuppen til en kon og da har du eget verktöy.

  4. #654
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Dårlige tider for den slags. Takk skal prøve og smi ett sånt.

  5. #655
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Dårlige tider for den slags. Takk skal prøve og smi ett sånt.
    Vær så god. Jeg laget meg ett slikt selv så du får det til.

  6. #656
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja. Målte demper stempel til 9,3 mm i diameter. Hvor stor toleranse er det å gå på tror du?

  7. #657
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja. Målte demper stempel til 9,3 mm i diameter. Hvor stor toleranse er det å gå på tror du?
    Da bruker du 8,5 - 9,0 mm.

  8. #658
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Flott. Må man løsne på den lille skruen som ligger horisentalt inn mot nåla igjenom stemplet før man justerer nåla?

  9. #659
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det varierer. På noen forgassere forhindrer skuren bare at holderen til selve nålen ikke roterer når man forsöker å justere höyden. På andre er skruen så hardt skrudd til at holderen til nålen står fast. Du må bare pröve å se.
    Sist endret av Batland; 18/05/18 kl 10:10

  10. #660
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Akkurat ja. Har ikke fått tak i ett stort nok skrujern enda. Biltema hadde noen på 8 mm.

    Tok en trykk test i går. Kjørte inn 1.5 bars trykk i trykkboksen. Fikk først 0.6 bar på målern i biln.
    Fant 1 lekasje på kobling til intercooler. Tettet den og fikk 0.7 bar.
    Men det lak en del på selve forgasseren, både rundt gass spjeld aksling og choke huset. Og på lokket. Sjekket stramming på skruer, men kjentes bra ut.

  11. #661
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Akkurat ja. Har ikke fått tak i ett stort nok skrujern enda. Biltema hadde noen på 8 mm.

    Tok en trykk test i går. Kjørte inn 1.5 bars trykk i trykkboksen. Fikk først 0.6 bar på målern i biln.
    Fant 1 lekasje på kobling til intercooler. Tettet den og fikk 0.7 bar.
    Men det lak en del på selve forgasseren, både rundt gass spjeld aksling og choke huset. Og på lokket. Sjekket stramming på skruer, men kjentes bra ut.
    Når man trykktester så har erfaring vist at mange har så store lekkasjer at man ikke man bruke blåsepistol. Man må hent luft direkte fra tanken til kompressoren og så bruke en kuleventil i enden av slangen.

    Man kan da tilsette store mengder luft og få fullt ladetrykk på ladetrykksmåleren. Det man så gjör er å stenge kuleventilen og måle hvor lang tid det tar fra 1,5 BAR til 0,5 BAR.

    Hvis du monterer en tetteplate ved gasspjeldet, tetter innlöpet i trykkboksen, setter trykkluft på slangen til BTR og legger forgasseren i en bötte vann, da får du se hvor ille det virkelig er på en 30 år gammel forgasser med 100 000 av km bak seg.
    Når folk sender meg en forgasser for modifisering, så ser jeg over forgasseren om den kan brukes, sliper nålen for bruk med ladetrykk og sörger for at forgasseren fungerer slik den skal når jeg tester den på min motor. Ingen har så langt ville betale for mer enn ytterst nödvendig så ingen har så langt sendt meg en forgasser som er ny eller nyoverhalt.

  12. #662
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg hadde vell forsåvidt en tanke om at de sjelden er helt tette.
    Vil du si at 0.7 bar på måler med 1.5 bar inn med blåse pistol er ett ok resultat?

    Neida det var jo tilfelle her og. Kjøpte denne forgassern og sentde den vell direkte til deg. Den kunne sikkert trengt en overhaling med tiden.

    Er det råd og få disse noe spesielt tett eller må man godta litt lekasjer rundt akslinger osv?

  13. #663
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er noen tetninger rundt spjeldakslingen og når disse er slitt så lekker det. Hvis de er sprukket og defekt, da er lekkasjen betydelig. En kompis sprakk en slik tetning forrige uke og da er det villt hvor mye det lekker. Nye tetninger ble bestilt hos Volvo.

    Det er ofte slik det er ja og det funker det.

    Jeg kan ikke si noe om det med sikkerhet for vi måler ikke slik, men ja, det virker helt ok. Vi kjörer på med luft direkte fra tanken og styrer det slik at vi ser 1,5 BAR på ladetrykksmåleren, så stenger vi tilförsel av luft, vanligvis med å knekke slangen, og så ser vi hvor lang tid det tar for lekkasjene og redusere trykket fra 1,5 - 0,5 BAR. Det er bare å kjöre opp trykket på regulatoren til du ser 1,5 BAR på ladetrykkmåleren.

    Min erfaring er at "vanlige" og "normale" lekkasjer på selve forgasseren er helt uproblematisk. Det som gir problemer er lekkasjer på dumpventil og ved for dårlig stramte slangeklemmer i trykksystemet samt div pakninger på innsug og trykkboks. De må fjernes så fort de oppdages.

  14. #664
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Flott hvis man enda kan kjøpe deler fra Volvo til forgasserne, tror ikke lekasjene mine var så store, var vell heller mange små på Forgassern.
    Tester metoden din neste gang.

    Her er en halv slapp video, kjører i 2,3 og 4 gir. Vanlig 3.54 slutt utveksling og M46. Trykk ca 0.9, men tror det fallar av til 0.8.
    https://www.youtube.com/watch?v=_WxCfPsS3Vc

  15. #665
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det var en positiv overraskelse ja.
    Når jeg begynte å modifisere mine egne forgassere så lagde jeg spor i alle akslinger og satt inn o-ringer, men etter hvert fant jeg ut at det ikke var nødvendig.

    ALLTID kjekt å se slikt. Takk for titten. Du må bare lage flere.
    Du kan prøve å øke forspennet på actuator for å se om du klarer å holde ladetrykket stabilt utover på turtall.
    Sist endret av Batland; 23/05/18 kl 15:16

  16. #666
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    OBS OBS!
    Lydene du hörer idet du gir full gass og ved 4 sekunder i videoen er TENNINGSBANK!
    Du MÅ!! retardere tenningen STRAKS! for dette VIL knekke ringland på stemplene dine. Egentlig overraskende med tanke på temperaturmåleren din, men kanskje den tynne demperoljen på forgasseren har betydning?
    Synes også at det var mye hvine / blåselyder å höre, så kanskje du bör vurdere å trykksette med minst 1,5 BAR trykk på systemet da lekkasjer har en tendens til å gi tenningsbank.
    Sammenligne med denne som har motorolje som demperolje og hvor man kansje höret ETT knepp med tenningsbank i det öyeblikket gasspedalen går ned i 4. gear.
    https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8
    Sist endret av Batland; 23/05/18 kl 17:46

  17. #667
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hmm, er du sikkker på at ikke videoen lurer deg? Jeg har mye skramle/rasle lyder i bilen. Jeg har ikke klart å hørt noe selv. Men godt mulig det er tilfelle.
    Kjører her 74 gr. Termostat.
    Bpr7es tennplugg. 98 oktan.
    23 grader tenning ved ca 4000 rpm, med trykk på klokka.

    Denne er jo rar med demperolja. Går fetere desto tynnere olje jeg bruker.
    Klarte og høre tenningsbank på forrige motor. Da med tykk olje.

    Denne turboen min har hatt en voldsom suse lyd siden jeg kjøpte den, har ikke hørt lignende i andre Garrett Turboer.
    Den har sikkert vært utsatt for litt av hvert. Bladene på kompressor er bøyd, vet ikke om det er ett slags trimmings triks? Den har bla. Hvert innom Turbokongen.

  18. #668
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Nei det er jeg ikke sikker på, men slik det höres ut for meg så tenkte jeg at jeg måtte gi klar beskjed så ikke du raser noe. Det er fullt mulig at jeg hörer feil for oppsettet ditt er uvanlig godt.

    Åååååh, det forklarer det meste......Böyde blader og suselyder må väre ett anti-trimmingstricks.

    Du får vurdere å skaffe deg en annen turbo.

  19. #669
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Det er bra du følger med. Ble usikker selv. Men klarer ikke å høre nå tenningsbank.
    Laget en til video i går. Skal legge ut link senere.

    Hehe ja sikkert ett jungel triks i sin tid.
    Ny turbo blir det nok med tiden.

  20. Takk bjornarw takket for denne posten
  21. #670
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Med hodetelefoner så hörer jeg fremdeles noen lyder som for meg höres ut som tenningsbank. Det er mye mindre enn sist, men helt borte er det ikke.

    Hehe, det må väre langt inne i den aller svarteste delen av jungelen. Holder en knapp på gjenbruk av ett uballansert kompressorhjul som har värt kjört med höy varme, höyt ladetrykk og ingen dumpventil.

  22. #671
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Du har helt sikkert rett, tror jeg hørte litt bank selv i dag på tur hjem. Har dratt av noe på tenningen nå.
    Her er den andre filmen, litt variert gass pådrag https://www.youtube.com/watch?v=mvt16CESy2U

    Det er mulig, kan bladene bøyes av seg selv ved overbelastning/overoppheting?

  23. #672
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Godt. Du må unngå tenningsbank for enhver pris.

    Jeg har sett flere godt herjede Cosworth T3 turboer med böyde blader ja. En standard gammel
    OEM
    turbo er ikke designet for brutalbruk og derfor har moderne turboer som er beregnet for motorsport og racing (som f.eks. EFR, GTX, TNX osv.) billet hjul som er sterkere (og lettere) enn stöpte hjul.

    Her ser man prinsippet:
    https://www.ebay.com/itm/TRITDT-Bill...FZ5akN&vxp=mtr
    Sist endret av Batland; 24/05/18 kl 17:47

  24. #673
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja må prøve og få denne motoren til og vare litt lengre

    Det hjulet i linken, passer det i en T3 trim 60?

  25. #674
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Faktisk diskuterte jeg stemplene i forrige motoren din med en bekjent i går som ble like overrasket som det jeg ble når jeg hörte det förste gangen. Vi har aldri klart å kjöre hull i noen stempler uansett hvor ihjeldreide de har värt i jakten på lavt nok kompresjonsforhold til å kjöre höye ladetrykk. Poenget er at med kontroll på tenning og AFR så skal du väre helt safe.

    Det gjör nok ikke det. Her må du nok til med Custom greier og ett lett modifisert GT28RS billett hjul i en tilpasset T3 kompressorkåpe er en mulighet. Spm. er om det vil svare seg.

    https://www.ebay.com/itm/Turbo-Bille...haJRYw&vxp=mtr

  26. #675
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Det var en i område her som kjørte hull i stemplene på et AT oppsett. Sikkert 15 år siden nå.
    Jeg hadde vell ikke kontroll på AFR i det hele tatt. Og når jeg monterte måler på den nye motorn så var jo afr skyhøy under pådrag. Jeg ga meg vell på ca 18. Men hadde jeg fortsatt og gidd gass hadde den nok passert 20. Da var forgasser likt oppsatt med olje som når jeg kjørte sund B23 motorn. Så noe måtte vell gi seg

    Ok. Ja spørs om det blir litt komplisert.

Side 27 av 47 FørstFørst ... 17 25 26 27 28 29 37 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •