Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  54
Side 30 av 30 FørstFørst ... 20 28 29 30
Viser resultater 726 til 733 av 733

Tråd: forgasserturbo-tråden

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Etter önske fra Team Baileys Tuning ble det kjört relativt lette svep her, så den hele og fulle sannhet fremkommer ikke. I praktisk bruk på vei har man fullt ladetrykk på ca. 4000 o/min. og ergo ett höyere dreiemoment som så avtar ned til 550 Nm på 4500 o/min.

På papiret og i fysiske mål er GT3271 og IRX450 ganske så like ja. Når man oppgir en turbo i hp kapasitet, så er det vanligvis basert på maks luftflöde i lb/min x 10, men man trenger ett komplett kompressorkart, noe Garrett ikke er flink å utgi. Vi VET at GT3271 brukes til dieselmotorer hvor det lades friskt.

3 BAR = godt over 4,0 i PR som er utenfor det oppgittet kompressorkartet som er KORRET for GT3271, men det funker tydeligvis helt fint likevel. Grunnen er at dette kartet kun viser prestasjonene opp til ca. 130 000 rpm, mens maks turtall formentlig er i nabolaget 160 000 o/min.
    I England brukes GT3271 kompressorhjulet i hybridturboer til Cosworth og det lades riktig friskt og tas ut godt med effekt.
    EFR7064 har större exducer enn de to ovennevnte og kompressorkartet inkl. 153 000 linjen.
    Se bort fra de overdrevne laveffektivitetsområdene til höyre for 0.64 linjen. 45 lb/min v/ PR 2,4 kan sammenlignes med GT3271 kartet.

https://www.turbokits.com/Images/Par...bokitslogo.png

https://www.youtube.com/watch?v=HyRRuzCJaNs

Ellers er jo ladetrykkskurven det viktigste for en turbomotor og her slurves det flittig, inkl. fra undertegnede. Her min 300 hp B21BT motor som også mister betydelig ladetrykk til tross for at turboen umulig kan väre tom på 300 hp målt på NAV.
    Grunnen til trykkfallet er underutviklet ladetrykkstyring, d.v.s. for lang og for veik fjär i den aktuelle wg actuatoren.

Jeg mener derfor at 355 hp målt på NAV ikke er det maksimale man kan klare med disse to turboene, selv på en B230 8V som drikker pumpebensin fra forgassere.
    Når det er sagt så vil naturlig nok nyere turboer som EFR7064 og SX-E7070 AKA S252 ha vesentlig höyere potensiale til tross for kun ca. 1 mm större inducer.
    Sist endret av Batland; 09/11/18 kl 19:05

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    hvordan olje burde jeg bruke?
    RS Tuning Bergen og jeg var de förste som sörget for at Liqui Moly sin Molygen-serie med oljer ble importert til Norge. Det er vi stolt av for årene med erfaring har avslört at denne motoroljen er så unik som vi konkluderte med för vi fikk importören til å ta den inn.

Jeg anbefaler derfor helsyntetisk Molygen 5W/50 på det sterkeste, men KUN, presiserer KUN etter at motoren ER innkjört. Motorer med nye stempelringer MÅ! kjöres ca. 1000 km på MINERAL olje, helst dedikert innkjöringsolje.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Antall takk

Standard

Godt jobbet.
    Passer den oljen du avbilder bra til glide lager turboer og? Som feks Garrett T3.

Kan den bestilles hos RS Tuning Bergen?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Godt jobbet.
    Passer den oljen du avbilder bra til glide lager turboer og? Som feks Garrett T3.

Kan den bestilles hos RS Tuning Bergen?
    Takk. Vi er godt fornöyd med dette ja.
    Jeg plukket ut denne oljen akkurat pga at den er så kraftig at den beskytter ALT mot alle belastninger bedre enn så godt som alle andre oljer.
    Vi er blitt fortalt at denne oljen er designet for bruk i land utenfor brutaldiktaturet EU, så den er unik. Glidelagerturbo takles på beste måte uten problem. Den klinger seg fast til metall bedre enn noen andre oljer som vi har värt borti.

RS Tuning Bergen har på lager ja.
    Sist endret av Batland; 03/01/19 kl 16:37

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Antall takk

Standard

Gode greier. Har kontaktet RS Tuning nå.

Ja er nok alt for mange oljer som pga alle miljø krav sikkert ikke passer til oss som trimmer motorer osv fra 80 tallet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er endel som ikke tenker over at en uvanlig, höykvalitets, helsyntetisk motorolje med API rating SJ som beskytter motoren og turboen bedre mot slitasje enn det andre produkter klarer, nautrlig nok vil koste endel. Kvalitet koster alltid mer enn skrot. Bare se til Motul, Joe Gibbs Driven osv. Minner da om to ting.
    1. Det koster mye mer å overhale en turbo og eller å kjöpe en ny.
    2. Det koster endel å bytte slitte veivlagre, utslitt kamaksling osv. også.

Hvis man likevel synes at liteprisen er FOR stiv, så kan man godt blande 50/50 med en rimelig, men GOD mineralolje til marine eller lastebilmotor. Resultatet blir likevel at man i praksis kjörer med en motorolje som er langt bedre enn det nesten alle andre kjörer med.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er endel som ikke tenker over at en uvanlig, höykvalitets, helsyntetisk motorolje med API rating SJ som beskytter motoren og turboen bedre mot slitasje enn det andre produkter klarer, nautrlig nok vil koste endel. Kvalitet koster alltid mer enn skrot. Bare se til Motul, Joe Gibbs Driven osv. Minner da om to ting.
    1. Det koster mye mer å overhale en turbo og eller å kjöpe en ny.
    2. Det koster endel å bytte slitte veivlagre, utslitt kamaksling osv. også.

Hvis man likevel synes at liteprisen er FOR stiv, så kan man godt blande 50/50 med en rimelig, men GOD mineralolje til marine eller lastebilmotor. Resultatet blir likevel at man i praksis kjörer med en motorolje som er langt bedre enn det nesten alle andre kjörer med.
    Her er forklaringa på SJ for de intresserte:
    Category SJ was adopted in 1996 to describe engine oil first mandated in 1997. It is for use in service typical of gasoline engines in present and earlier passenger cars, vans, and light trucks operating under manufacturers recommended maintenance procedures. Oils meeting API SH requirements have been tested according to the American Chemistry Council (
    ACC
    ) Product Approval Code of Practice and may utilize the API Base Oil Interchange and Viscosity Grade Engine Testing Guidelines. They may be used where API Service Category SH and earlier categories are recommended

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Antall takk

Standard

Her er forklaringa på API SN som f.eks Castrol 10w60 har:
    Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource Conservingmatches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control systemcompatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Side 30 av 30 FørstFørst ... 20 28 29 30

Lignende tråder

1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 03/11/10, 22:27
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 12:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.