Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Mikrobryter-fiks for innelys, 850?/x70

  1. #1
    Registrerte brukere Kjell V70 sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg, Østfold
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard Mikrobryter-fiks for innelys, 850?/x70

    Med tid og stunder, så blir låsekassene i dørene slitt. Resultatet av dette blir da gjerne at f.eks innelyset ikke slukker når man lukker igjen dørene på vanlig måte. Det finnes en fiks på dette. På låsekassene sitter det 2 mikrobrytere som føler når døren blir lukket igjen.

    Jeg har utført denne operasjonen på 2 av dørene mine, med meget vellykket resultat.

    Først, så må dørtrekket av. En skrue i håndtaket, og ellers bare klips rundt trekket nede.



    Deretter må låsekassa løsnes, med 2 torx på siden av døren.
    Litt vrient på førerdøra, siden det er låsepinne fra nøkkellåsen i tillegg. Med litt lirking alle veier så løsner kassa fra utvendig håndig håndtaket.

    På sidedørene må skinna til vinduet løsnes, med en torx på siden av døra, for å gjøre det mulig å få ut kassa.



    Da kommer de 2 mikrobryterne til syne: Den som er ringet rundt er til innelyset. Når det blir for stort mellomrom mellom bryteren og plasten den går imot, så blir det kluss. Da er fiksen å lime på en liten plastbit, som er ca 1mm tykk(bit av isboks, etc).





    Når dette er gjort er det bare å sette i låsekassa, og montere dørtrekk.

    Dermed vil det ikke lenger være nødvendig å smelle igjen døra, så hengslene omtrent ryker av Bare et lett smell med døra, og lyset slukker.

    Håper dette var til hjelp, fungerte helt kanon på min bil. Og best av alt, penger spart

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    28
    Innlegg
    1.262
    Antall takk

    Standard

    Bra tips mister... Den mygel mesteren du. hehe

  3. #3
    Registrerte brukere Kjell V70 sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg, Østfold
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Lagde en norsk utgave av en svensk tråd på et svenskt forum... gjorde det uansett på v70n, så tok noen bilder. Fiksen virker hvertfall kanon...

  4. #4
    Registrerte brukere Rapidspeed sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2011
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    111
    Antall takk

    Standard

    på min virker ikke innerbelysningen når jeg åpner høyre framdør.;(
    -00 V70 awd
    -88 transporter syncro offroad
    -67 transporter splittbuss

    sorry, men R tasten på pcen er heller sliten..

  5. #5
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Heisan
    Dette ser greit ut helt til jeg innser at jeg bare nesten får låskassa ut som du beskriver her. Regner med at det er jeg som er trenevet, og ikke at min gode gamle V70XC 99-modell er så fryktelig spesiell. Alt er fjernet som beskrevet, men det at jeg ikke kan/tør å røske det lille ekstra for åt låskassa slipper sammenslutningen med utvendig håndtak. Vet rett og slett ikke hvordan dette henger sammen, og er redd for å ikke få det sammen riktig igjen. Litt flaut å legge seg utpå med dette, men heller det enn å sitte i garasjen med noe som ikke lar seg sette sammen igjen etterpå.
    Så - er det mulig å få litt hint om hvordan man, annet enn å bare "lirke" får kassa hel tut til slutt. Den sitter nemlig fast i noe helt oppe og inne ved utvendig håndtak. Dette skal jo funksjonelt sammen igjen etterpå. Jeg er meget takknemlig for ytterligere veiledning ettersom jeg er ganske nærme mål nå - men dog så fjernt...
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  6. #6
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    EUREKA

    Da falt alt på plass til slutt bokstavelig talt. Fikk løsna dårhåndtaket og lirket etter alle kunstens regler. Kassa kom ut, fix ble gjort og taklyset slukkes som det skal nå.
    Var nok bare litt over gjennomsnittet nervør for å ikke få ting sammen igjen etter fix'en.
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Hei! Jeg har akkurat fått motsatt problem i min V70... Innerbelysningen skrur seg ikke på når jeg låser opp bilen og heller ikke når jeg åpner dørene, og når jeg låser den (med fjernkontrollen) så begynner den å pipe lavt, varsel om at en dør ikke er helt igjen... Innerbelysningen fungerer heller ikke ved å trykke på bryterene på lampene før tenningen er på (eller er det når bilen har startet? husker ikke helt i farta), og det som er rart, er at hvis jeg f.eks. ikke har på beltet, og beltelampen står på (Har "fikset" reléet slik at den lyser konstant), og skrur på et av kupélysene, så blir alt lyset svakere desto flere lys jeg skrur på.... blir forsåvidt svakere selv om jeg har på beltet også...

    Kan dette ha med mikrobryterene å gjøre, eller kan det være en alvorlig hjernesvulst e.l. på bilen?
    Privat: Volvo V70 2.0LT, 1998
    Jobb: VW Passat 2.0 TDI 170 4Motion, 2009
    ---
    X: VW Golf GTi 8v, 1986 (Spiker)

  8. #8
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard Mikrobryter-fiks for innelys, 850?/x70

    Er dette samme måte for å fikse belysningen når for eksempel førerdøra åpnes og lyset ikke går på?
    Det samme gjelder den rød belysningen på døra.
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2011
    Sted
    Nære Gardermoen
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Jeg gjorde dette på passasjersiden. Delvis suksess - bare et problem. Når jeg åpner døren fra innsiden blir ikke lyset skrudd på (åpner jeg fra utsiden er alt bra!). Kan det ha kommet lim noen steder det ikke skal, eller hva kan dette komme av??
    Får muligens tak i deler til greie priser

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •