Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Oppgradering av automatkassa

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard Oppgradering av automatkassa

    Har fått programmert automatkassa på min s60 2,0t 2001 mod og er meget fornøyd med at de har fjernet nøytral programmet slik at bilen ikke går nøytral vær gang du må stoppe helt opp.
    Kan absolutt anbefale dette :-) kosta ca 700kr hos Volvo.

  2. #2
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    hva er fordelen med dette?
    Volvo V70 2.0D 2010

  3. #3
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Ser ikke noen fordeler med dette

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Når man kjører i feks kø og må stoppe ca hver 10m å bilen går fra D til N og til D igjen når du skal kjøre videre så kan dette bli meget irriterende. Men alle har jo sin egen smak. Har kjørt med dette programmet i et par dager nå å er meget fornøyd.

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    stor fordel med dette er at kassen lever myyyye lenger! er jo en bullitin dette hos volvo å programmere vekk fri funksjonen pga det sliter ut kassen ved mye kø kjøring over tid. samt lever foringene mye lenger.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    hvor ofte står man så mye i kø så det er fare for at automaten går hjem til Jesus ?

  7. #7
    Registrerte brukere mstrandbo sin avatar
    Medlem siden
    30. sep. 2011
    Sted
    Hadeland
    Innlegg
    198
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke si jeg opplever dette på min '05. Stoppet de med det etterhvert? Eller er det bare jeg som ikke legger merke til det..
    - Volvo V70 '05 2.0T
    - Volvo 240 '83 B23A/M46

  8. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er jo ikke i nue, men hele levetiden til kassen blir kraftig redusert. i statene hvor folk trakk mye på bilene havarerte den ene auto kassen etter den andre til 04. så fjernet de fri funksjonen og kassen kunne plutselig leve til de var over 200 000. har vært ett problem på taxier og det med frifunksjonen har havarert kassen i tidlig alder.
    der var en overgang en gang i 04 til 05. har du vida er det bare å sjekke tie bullitinen.
    Sist endret av Vatnehol; 28/01/12 kl 21:48
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. #9

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Hva betalte du for jobben?

  10. #10
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Se første post....kosta ca 700kr hos Volvo.

  11. #11
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Blir mer og mer bekymra jo mer jeg leser her inne. Er det bare drittautomater på Volvo?
    Har hatt MB siden 1987, og bilene har gått halvmillionen uten engang behov for justering på kassene, og her er dere happy hvis den går 200kkm uten å overhale?
    Falt for fristelsen og kjøpte nettopp en 06 XC90 med 70kkm på telleren, men nå blir jeg mer og mer betenkt. Kassa skal uansett flushes ved første service, men om kasseras er vanlig, blir den ikke gammal i mitt eie. Så er det grunn til bekymring når man har Volvoautomat?
    Er det noe spesielt ved bruken som sliter?
    Er også vant til store amerikanere der problemene var å få nok kjøling på automaten i norske motbakker, men det lot seg enkelt løse ved å sette på en ekstra oljekjøler og passe på at man brukte et lavere gear ved belastning som da gir mer kjøling.
    Er det noe spesielt man bør gjøre på feks en XC90 for å være føre var??
    Syns den girer vakkert nå, og det vil jeg helst den fortsette med...

  12. Takk mhane takket for denne posten
  13. #12
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    på mb av samme årsmodell har også mye automat kasse havari,
    tror jeg ikke har sett en eneste a8 eller en s som ikke har klart 100 000km på finn uten det har vert overhaling på automaten.
    samtlige bmw 7 serie har hatt overhaling like etter 100 000. picuper klarer sjeldent over 100 000km visst den haler mye lass uten å sette på overtrykksventil og ekstra oljekjøler.

    men det er jo såklart etter bruk, bytte olje er veldig viktig om kassen skal ha ett langt liv, mange av de har klart flere hundre tusen med rett vedlikehold. men de prefacelift har vært dårlig i utgangspunktet. denne kassen sitter og på en del toyotaer. aisin kassa. den er hysterisk kresen på oljetype, og omtrent kunn original anbefales.

    du har en facelift, kommer litt an på motoren hvilken kasse du har, men ekstra kjøle radiator på kassa er aboslutt ett sjakktrekk uansett merke modell og bil. peil ofte, og se etter misfarging på oljen og svi lukt.

    flushing HELST hver 45 000km. så har du problemfri kasse
    Sist endret av Vatnehol; 28/01/12 kl 23:02
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Vel, jeg hadde min 730d til 260 000 km uten problemer og kjørte 530d til 250 000 km før det. Ingen vedlikehold på kassene utført. Begge disse var 99 modeller, men hadde forskjellige girkasser, 530d hadde kasse fra GM som rett nok var underdimensjonert og havarerte for ett godt ord hvis man ikke tok hensyn.
    Trekte mye henger med båt, ved etc.

    06 XC-70'n min har det vart flushet og byttet olje på kassa ved 60 000 km service, men når jeg ba om flushing/bytte nå på 120' fikk jeg som råd av merkeverksted å vente til 150' da det var mer en nok å gjøre dette for hver 90 000km når bilen gikk som privatbil.
    Regner med jeg kan stole på dette når det kommer fra fagfolk, eller...?
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  15. #14
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Dette vet du best selv, Volvo sier at oljen skal byttes "ved behov" men hva er behov ? trekker du mye campingvogn og tunge hengere ville jeg nok skiftet olje litt oftere, det er en billig forsikring

  16. #15
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Regelen er enkel, gir ned når du skal trekke tungt. Problemet er størst på dieselbilar som har mykje moment på lavt turtal, og kassa girar for å kome seg under 2000 o/min til ei kvar tid. Problemet forsterkar seg ved enda tyngre bil.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #16
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Regner med jeg kan stole på dette når det kommer fra fagfolk, eller...?
    Overhodet ikkje!!

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Regelen er enkel, gir ned når du skal trekke tungt. Problemet er størst på dieselbilar som har mykje moment på lavt turtal, og kassa girar for å kome seg under 2000 o/min til ei kvar tid. Problemet forsterkar seg ved enda tyngre bil.
    Det er heilt rett, minimum 2000rpm i bratte/lange motbakkar spesielt om ein har tungt lass.

    Problemet er programvaren i girkassen. Den er latterleg dårleg. Eg har køyrt bilen min med
    VIDA
    online for å følge med kva forutsetningar som skal til for at den velger lock-up program. Det er tre stille på lock-up, ingen, begrensa sluring og låst. For å vere heilt sikker på at girkassen er i lock-up i motbakke MÅ motoren over 2000rpm sjølv om den like greit ruslar opp bakken med to tonn på slep på 1700rpm. Men då stig og temperaturen i girkassen fort for å sei det sånn. Gjeld i alle fall D5'en og det er ingen grunn til at dette ikkje gjeld bensin, utanom at bensinen ikkje er fullt så sterk på lavt turtall og naturleg nok gjerne havnar på eit lågare gir.

    Eg har montert oljekjølar på min bil. Kjøpte den frå XC90 V8
    AWD
    , dei delene passar på bilen med minimale tilpassingar.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. Takk runepv50 takket for denne posten
  19. #17
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Overhodet ikkje!!


    Det er heilt rett, minimum 2000rpm i bratte/lange motbakkar spesielt om ein har tungt lass.

    Problemet er programvaren i girkassen. Den er latterleg dårleg. Eg har køyrt bilen min med
    VIDA
    online for å følge med kva forutsetningar som skal til for at den velger lock-up program. Det er tre stille på lock-up, ingen, begrensa sluring og låst. For å vere heilt sikker på at girkassen er i lock-up i motbakke MÅ motoren over 2000rpm sjølv om den like greit ruslar opp bakken med to tonn på slep på 1700rpm. Men då stig og temperaturen i girkassen fort for å sei det sånn. Gjeld i alle fall D5'en og det er ingen grunn til at dette ikkje gjeld bensin, utanom at bensinen ikkje er fullt så sterk på lavt turtall og naturleg nok gjerne havnar på eit lågare gir.

    Eg har montert oljekjølar på min bil. Kjøpte den frå XC90 V8
    AWD
    , dei delene passar på bilen med minimale tilpassingar.
    Går glatt på under 2000 o/min med ein sterk bensinar også, men då har ein sport program som passar bedre for å drage med.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #18
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Turtall ja...
    Har en sønn som tar lappen i disse tider. Jeg har vel lært han noen unoter. Bla annet liker jeg ikke å rusle rundt på lavt turtal selv på en diesel. Og da snakker jeg ikke om at det skal støye, men at man ikke bare skal tusle rundt så motoren har trøbbel med å puste. Så tar han en kjøretime for å få tips ( Audi A6 2,0 diesel) og får beskjed om at han må ligge lavere på turtall fordi sensor vil stryke han på oppkjøring hvis han ikke kjører "øko" nok.
    Regelen er visst: Hoppe over et gir når man øker farten og skal gire. Er ikke rart det soter igjen...

  21. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Går glatt på under 2000 o/min med ein sterk bensinar også, men då har ein sport program som passar bedre for å drage med.
    Nei no har jo ikkje du akkurat av dei slappaste bensinerane heller :O
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  22. #20
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Nei no har jo ikkje du akkurat av dei slappaste bensinerane heller :O
    Går lett altfor lavt på turtal med bilhengar bak, så Sport-stille er ein fin sak der, på sonicen altså.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  23. #21
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Hva er nummer på dette programet hos volvo?

    Vil det også fungere slik at bilen ikke går i N når en f.eks kjører i nedoverbakke? Hvis en kommer kjørende i 60km/t inn mot ei rundkjøring og bremser, da går den i Nøytral virker det som. Vil dette opphøre?
    Volvo V70 2.0D 2010

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Programmet er nesten likt den eneste forskjellen er at du får et program der de har fjernet at bilen går i nøytral "N" hver gang du stopper helt opp(volvo`s mijø program) som feks ved by/kø kjøring. Har selv fått dette programmet på min 2,0t s60 å er meget fornøyd. Av og til var det som om bilen prøvde å gir når du ikke hadde nok trykk på bremsepedalen (fra N til D) selv om bilen står stille med det gamle programmet. Det nye programmet koster ca 700kr hos volvo med arbeid. Jeg synes at det er verdt hver eneste krone :-). Nå girer bilen perfekt. Lenger levetid på kassa er vel heller ikke så dumt.

  25. #23
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Har nå hatt XC90en siden desember, og den overrrasker positivt. Spesielt ser det ut som kona trives i den. Har ikke hatt tid å gjort noe med den enda, men på programmet de kommende ukene står det å ta en service. Jeg tenker da også å flushe kassa selv om den bare er gått 75000km enda.
    Men jeg lurer på en ting: Ved gasspådrag høres en suselyd (luft som suser som når du klemmer luften ut av en badeball) som virker som den kommer fra nede i førerdøra, mulig lenger frem. Merkelig greier.
    Hva kan dette være?Går det vakum eller trykkslanger i den retningen? Gamle MB er jo full av vakumslanger...

  26. #24
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Går lett altfor lavt på turtal med bilhengar bak, så Sport-stille er ein fin sak der, på sonicen altså.
    Glemt at du kan gire manuelt på bilen din eller? Kjører stort sett alltid manuelt på bilen min i motbakker..
    Mine biler:

  27. #25
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runet Vis post
    Så tar han en kjøretime for å få tips ( Audi A6 2,0 diesel) og får beskjed om at han må ligge lavere på turtall fordi sensor vil stryke han på oppkjøring hvis han ikke kjører "øko" nok.
    Regelen er visst: Hoppe over et gir når man øker farten og skal gire. Er ikke rart det soter igjen...
    Når økonomisk/destruktiv kjøring (stryk det om ikke passer) har blitt et kriterium for å stå på oppkjøring har miljø-hysteriet gått for langt..!!
    Mine biler:

  28. Takk locked takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Mye hester tåler automatkassa på en 940?
    By Alan_f in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 21/03/11, 16:03
  2. Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 54
    Siste post: 19/02/11, 15:07
  3. Gjenger på oljekjøler til automatkassa P2[løst]
    By TeamBørnOut in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 22/01/11, 15:30
  4. Spm. ang automatkassa ZF-22
    By Svirre in forum Motor og gir
    Svar: 41
    Siste post: 16/01/11, 23:38
  5. Automatkassa på 960 2,5l 24v.
    By MariusF in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 23/05/10, 12:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •