Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 6 av 39 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #126
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Da var vist tråden havnet som sticky ! Det synes at VCCN trengte en tråd som denne! Håper alle fortsetter å komme med sine egne prosjekter og tips og triks!

    Har puslet litt med en topp når jeg har vært hjemme i det siste og har "designet" forbrenningskammer på denne i det siste.. Planen var å fjerne mye av squishoverflatene, få større plass rundt ventilene og øke størrelsen på forbrenningsrommet for å senke kompresjonen ytterligere.. Planen var også å få senket squishavstanden ned til ett minimum for å få mye ut av det området som er der, økt bankeresistens men forholdsvis god forbrenning.. Hvor godt jeg har klart dette blir vel mest spekulasjon
    Tatt endel inspirasjon fra Grottis sine gruppe-a kammer, dog har jeg ikke mulighet til å sveise så det blir på ingen måte noe kopi.. Har heller ikke fjernet like mye av squishen som han siden jeg skal prøve denne på veien..

    Tosk har vel også allerede dømt prosjektet nord og ned, da han mente at jeg ikke burde ta mere ut av det forrige forbrenningskammeret Dog tror jeg dette kammeret tillater høyere ladetrykk uten å fjerne alt av sugeeffekt ? Kamrene havnet på 59cc til slutt!

    Kontruktiv kritikk mottas med takk ! Er ikke ferdig med utgjevningen, som sees godt spesielt oppe i høyre hjørne..



    Sist endret av Berg Performance; 19/10/12 kl 23:09

  2. #127
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Godt Jobbet!
    Dette er måten å gjøre det på.
    Husk å runde av kvasskantene inne i forbrenningskamrene.
    Sist endret av Batland; 20/10/12 kl 12:05

  3. #128
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    dømt nord og ned var og ta i

    Så lenge man orginale ventiler bør man ikke ta opp arialet rundt setene, da dette skader flødet mere enn d hjelper, med 46/38 og større skal man starte og ta opp, d er aldri squish og banke problem på sidendene av ventilene, men på langsiden, et 59cc kammer senker ikke kompen så mye, den skal også planes etterpå så da tar man inn litt.

    dine kammer er ikke så ulik mine nå, dog har du "stygge" vinkler på siden ventilene, nesten 90grader vinkler rundt eksos, jeg liker dem runde.
    slik:

    Denne har std ventiler 44/35 turbo topp, så den er ikke åpnet opp så mye rundt ventilene.

    Jeg skjønner du liker og kopiere Grottis kammer, men faktum er at grottis sine kammer fløder mindre enn om du gjør dem slik jeg gjør spesielt på eksos, og ser man på alle andre store portere så gjør ikke heller dem sånne grottis kammer lenger på TURBO topper da, sugemotorer med store ventiler må oftes breddes, da man ikke har men enn 97mm borr og gå på, eksempler på turbo topper.
    Erland Cox - denner er tatt opp til paknings kanten da den har 46/38 ventiler

    Tommy luhr - std 44/35 ventiler



    Skal man først sveise kammer, så gjør man d nedi hele kammeret for og løfte d, så man kan lage trakt inn og ut mot/fra ventiler
    Eksempler på sveisa kammer, kun 16v topper, fant ikke 8v i farta, Gunnar lundstrøm "proffsorn" gjør sånne kammer på 8v også.





    Mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  4. #129
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Noen bilder av en 531 topp som ble bygd for noen år siden.
    Regner med det går greit med en 531 siden forbrenningsrommene ikke er så ulike fra f.eks 530.

    Sist endret av Knallert; 21/10/12 kl 13:49

  5. #130
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Man skal ha kraftig TIG apparat for å få til slikt, Tosk Men for all del, har man muligheten er det jo bare å peise på Men man må også sørge for at det ikke blir noen lommer i sveisene da det gir en topp som banker uansett hvordan man prøver å motvirke det. Villa også ha runda av de skarpe kantene, de er grobunn på banking og hindrer swirl i kammeret som er dønn nødvendig for å få god miks av gasser og en motor som funker på bånn også.

    Hva squish gjelder, så er der null poeng i å ha squishområde i toppen som ikke er dekket av squish-bandet på stempelet. Alle squisområder som ikke møter squishbandet til stempelet er bare med på å senke banketerskelen da de hindrer flammefronten å nå hurtig fram til utgantene (dvs hele gropa i stempelet) ett alternativ er å bestille stempel som har ei grop som er tilpassa kammeret hvis å ta kammeret ut til squish-band ikke er mulig pga gods/støp osv
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #131
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Nja. Et 200A TIG AC/DC-apparat som mitt - som har frekvensstyring - smelter lett i en topp som har 40- 50 grader, dvs lett varmet med propan... og når en er i gang, så blir toppen varm nok den. Men bør ta det litt med ro så ikke hele toppen har 200 grader i et par timer, for da er den tyggegummi etterpå..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  7. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  8. #132
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Man skal ha kraftig TIG apparat for å få til slikt, Tosk Men for all del, har man muligheten er det jo bare å peise på Men man må også sørge for at det ikke blir noen lommer i sveisene da det gir en topp som banker uansett hvordan man prøver å motvirke det. Villa også ha runda av de skarpe kantene, de er grobunn på banking og hindrer swirl i kammeret som er dønn nødvendig for å få god miks av gasser og en motor som funker på bånn også.

    Hva squish gjelder, så er der null poeng i å ha squishområde i toppen som ikke er dekket av squish-bandet på stempelet. Alle squisområder som ikke møter squishbandet til stempelet er bare med på å senke banketerskelen da de hindrer flammefronten å nå hurtig fram til utgantene (dvs hele gropa i stempelet) ett alternativ er å bestille stempel som har ei grop som er tilpassa kammeret hvis å ta kammeret ut til squish-band ikke er mulig pga gods/støp osv
    Det har også vært min teori at området på midten, på andre siden av tennpluggen kan fjernes til fordel for større og muligens bedre forbrenningsrom.. Har dog ikke funnet noe konkret om dette så har holdt meg unna det.. Kjører med FT stempel nå i dag og på eksperiment toppen min (På en av de første sidene) hadde jeg merket av området som vil bli dekket av gropa i stempelet..

    Er dog ikke noen stor trend med kantete og avanserte forbrenningsrom såvidt jeg har sett rundtomkring, dog vet jeg ikke om det er noen konkret grunn til dette ?

    Har ikke avrundet kantene på forbrenningsrommet på bildene, rett og slett fordi jeg ikke er ferdig Skal gjøres før toppen skal på..
    Sist endret av Berg Performance; 23/10/12 kl 12:58

  9. #133
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Det har også vært min teori at området på midten, på andre siden av tennpluggen kan fjernes til fordel for større og muligens bedre forbrenningsrom.. Har dog ikke funnet noe konkret om dette så har holdt meg unna det.. Kjører med FT stempel nå i dag og på eksperiment toppen min (På en av de første sidene) hadde jeg merket av området som vil bli dekket av gropa i stempelet..

    Er dog ikke noen stor trend med kantete og avanserte forbrenningsrom såvidt jeg har sett rundtomkring, dog vet jeg ikke om det er noen konkret grunn til dette ?

    Har ikke avrundet kantene på forbrenningsrommet på bildene, rett og slett fordi jeg ikke er ferdig Skal gjøres før toppen skal på..
    De kantene som er dekket av skuishbandet bør være skarpe, kanter som ikke er dekket men som stikker ut i kammeret bør være avrunda, dette har med miksing i sluttfase å gjøre (skarpe kanter) og de runde hvor det ikke er squish er for å hindre hotspots om man MÅ ha noe av det, der det strengt talt bare er i veien ellers...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #134
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    De kantene som er dekket av skuishbandet bør være skarpe, kanter som ikke er dekket men som stikker ut i kammeret bør være avrunda, dette har med miksing i sluttfase å gjøre (skarpe kanter) og de runde hvor det ikke er squish er for å hindre hotspots om man MÅ ha noe av det, der det strengt talt bare er i veien ellers...
    Er klar over dette Dog fint å ha med i tråden!

  11. #135
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Har vært litt inspirert de siste dagene, så jeg fant ut at jeg ville gjøre et forsøk selv. Har en samling med forskjellige dobbelskjærte karbidfiler som har ligget lenge nok nå, så det var bare å sette igang.

    Bilder:

    Utgangspunktet, en 530 i helt original utførelse:



    Her har jeg prøvd å bredde ut innerradien i henhold til bildet Tosk la ut på første siden:



    Her har jeg tatt opp til 38,6mm under setet:

    Innerradien et hår bredere:

    Verktøyet jeg bruker til å kontrollere diameter bl.a.:



    Og et lite oversiktsbilde til slutt, jeg har prøvd å kopiere forbrenningskammeret til Tosk litt, disse er nå 54cc. Kanten rundt kammeret har jeg "rundet av" litt, fordi det ble nevnt at de kunne bli hotspots. Eksosen har jeg ikke gjort mye med som dere kanskje ser, kun tatt ned styringen enda. Vet ikke om jeg skal gidde å gjøre noe mer med det, har fokusert på innsug.



    Btw, det er grease dere ser på ventilsetet til eksosen på det siste bildet, ingen seter ble skadet under denne prøvelsen. Var så forsiktig som jeg kunne, siden jeg skal bruke denne toppen så snart jeg får montert pentaveiva med tilhørende dekompede stempler.

    Noen innspill?
    Overså denne glatt... men ser bra ut..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  12. #136
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    har prøvd meg fram, uten erfaring. hehe.... eg har alltid tenkt "størst=best" men etter å ha lest denne tråden nå så skal eg følle gulvet opp med epoxy og prøve å få rette mål
    skal kjøre 12,3 løft, så lurer på om eg kan øke opningen før svingen ein millimeter og to?

    skal legge epoxy i eksoskanal også for å sjå kor lenge det fungerer


    her i innsuget så slipte eg meir på den eine sida enn den andre av ventilstyringa for å få en vri på lufta. men nå er denne humpen vekk, så det er like høgt på begge sider av styringa. skal legge epoxy her og ja.


    forbrenningskammeret.... gjorde det på min egen måte, hehe :P bilder forklarer resten. rommer 60ml, og skal planslipes litt.... får sjå om dette fungerer :P kanten skal legges ned etter plansliping
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 22/11/12 kl 17:04

  13. #137
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Litt utafor tema...

    Har sett flere som legger på pakning til innsugskanalene sprayer over med sraylakk, og freser vekk feltene som er malte innenfor pakningen.
    http://www.youtube.com/watch?v=zKi0woQGvHQ
    http://www.youtube.com/watch?v=D1pw97nXxjU
    Har dette egentlig noe for seg?
    Eventuelt er det bedre å ta litt mer når det først er oppe?
    Er ny i faget og vill ikke ødelegge toppen på bilen min

  14. #138
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Litt utafor tema...

    Har sett flere som legger på pakning til innsugskanalene sprayer over med sraylakk, og freser vekk feltene som er malte innenfor pakningen.
    http://www.youtube.com/watch?v=zKi0woQGvHQ
    http://www.youtube.com/watch?v=D1pw97nXxjU
    Har dette egentlig noe for seg?
    Eventuelt er det bedre å ta litt mer når det først er oppe?
    Er ny i faget og vill ikke ødelegge toppen på bilen min
    Det har sånn ca absolutt ikke noe for seg... det hjelper itt'no så sant ikke alt annet allerede er makset ut trimmingsmessig. Det er IKKE den siden av porten hvor det skjer noe som helst, fra 30mm før ventilen til 20mm etter er det området som er "proppen"..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. Takk TomX95 takket for denne posten
  16. #139
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Det har sånn ca absolutt ikke noe for seg... det hjelper itt'no så sant ikke alt annet allerede er makset ut trimmingsmessig. Det er IKKE den siden av porten hvor det skjer noe som helst, fra 30mm før ventilen til 20mm etter er det området som er "proppen"..
    Aha, takk for svar Synes bare den portinga ble litt vell avansert på denne siden, begynte nesten å bli nervøs :P
    Men ser folk hærjer med forbrenningskammret.. Hvor nøye er det å få disse like? Er det linjal og "øyemål" nøye nokk?
    Sist endret av TomX95; 15/12/12 kl 19:28

  17. #140
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Aha, takk for svar Synes bare den portinga ble litt vell avansert på denne siden, begynte nesten å bli nervøs :P
    Men ser folk hærjer med forbrenningskammret.. Hvor nøye er det å få disse like? Er det linjal og "øyemål" nøye nokk?
    Må nok lage deg en tetteplatte av plexiglass og volum-måle og justere deretter, blir fort noen cc i forskjell og det er ikke akkurat i nærheten av optimalt. Enkelte cylindre kan være på grensa til banking og noe har endel å gå på. Den sylinderen med høyest kompresjon vil sette stopper for de andre som evt. tåler mer hva tenning angår. Da kan tenning på den sylinderen være "optimal" mens det blir for lite for de andre. Bedre da om alle er like høy komp på eller lav, bare de er like. Hvis ikke blir du å plages med å få mappet/justere den.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #141
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Aha, hvis de måler det med veske er det jo greit. Hadde ikke peiling på om det faktisk ble gjort i praksis

  19. #142
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Tro meg, hvis du har en topp som alle kammerene har likt volum fra begynnelsen av, så har du flaks.. De ser ofte like ut inntil du begynner å måle alt...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  21. #143
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tja, skjønner poenget. Men de holder på med flow benker her, men prinnsippet er vell bare å måle hvor stort undertrykk det er i toppen, og få det mest mulig likt? Ær vell ikke no mer hokkus pokkus?

  22. #144
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Tja, skjønner poenget. Men de holder på med flow benker her, men prinnsippet er vell bare å måle hvor stort undertrykk det er i toppen, og få det mest mulig likt? Ær vell ikke no mer hokkus pokkus?
    Det er "litt" mer komplisert enn det.. for det første så jakter vi ikke på fløde. Vi jakter på en javn hastighetsprofil på all lufta som går inn i toppen, og vi jobber for å få den til et gitt nivå samtidig som det skal fløde tilstrekkelig. Ikke MEST, men NOK. Og det er ikke så lett, for å si det sånn...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  23. #145
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Trur jeg skal få noen litt mer drevene til å kikke på toppen min trur jeg Ender vell med att jeg tar alt for mye

  24. #146
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Trur jeg skal få noen litt mer drevene til å kikke på toppen min trur jeg Ender vell med att jeg tar alt for mye
    Du kan ta en god del på sidene av porten rett under ventilsetet.. "bredde" den...får nesten ikke tatt for mye der
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. Takk TomX95 takket for denne posten
  26. #147
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Du kan ta en god del på sidene av porten rett under ventilsetet.. "bredde" den...får nesten ikke tatt for mye der
    Aha, men hjelper det å legge på epoxy å bare prøve å få D formen på kanalen, vill det gi stort utslag hvis det blir riktig?

  27. #148
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Aha, men hjelper det å legge på epoxy å bare prøve å få D formen på kanalen, vill det gi stort utslag hvis det blir riktig?
    Ikke stort, en må legge ned radien i portgulvet endel for å dra mye nytte av det. Det er der det gjør mest, flødesmessig. Og logisk nok er det der det er vanskeligst å komme til, også.. pluss at du kan finne vann inni der..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  28. #149
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Jepp, du må ikke være for hard med ønskekvisten
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  29. #150
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Her ær det folk som har greie på det, hørte på en ferdig maskinert 530 topp fra sverige.. Fikk følgende tall :

    flödar 205 cfm in på 12mm vid 28"
    175 cfm in på 12mm vid 28".
    ökar lite upp till 16mm sen rak.

    Ær dette bra/ har det vært 6700 kr? Kommer det til å funke på turbo oppsett?

    http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_8_Topplokk

Side 6 av 39 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •