Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 28 av 39 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste
Viser resultater 676 til 700 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #676

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva bør man forvente av fløde tall med originale ventiler på en slik betalt 530 topp ?

  2. #677
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Betalte 8500:- for toppen, det er da portet i kanaler og forbrenningskammer, 44mm innsugsventiler med backcut og 3-vinklede seter, 38mm rustfrie eksosventiler med 3-vinklede seter, pluss 500:- for boring av dysehull. Disse ble forøvrig ikke boret helt etter ønske, men det er en annen sak.

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva bør man forvente av fløde tall med originale ventiler på en slik betalt 530 topp ?
    Det kan jeg fortelle deg, sitert Hr. Luhr:

    44mm ger ungefär 185-190. ibland bättre än det men dom ger mindre flöde med mindre ventiler.
    Dette var svaret han ga meg når jeg spurte hva en 44mm ventil ga, sammenlignet med toppen til Holck han hadde portet med 46mm ventiler.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  3. #678
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva bør man forvente av fløde tall med originale ventiler på en slik betalt 530 topp ?
    Tja, godt spørsmål Hvis tallene er veldig høye kan man begynne å lure... nok av folk som kan få høy cfm ved å grave et svært høl av en katedral og få det til å se bra ut på et flødepapir ved 28" vann og de hastigheter det gir, uten at det betyr at det trenger å fungere så bra i praksis.

    Klarer man å få et greit høyt flødetall, kanskje i området 185 cfm ved 12mm, med minst mulig økning av minsteareal, hvorpå porten takler høyere lufthastigheter bedre, og samtidig ikke føkker til brennkammer-turbulens, så har man vel klart det høvelig bra

    Forhåpentligvis får man det man betaler for, men det er vel ikke alltid slik.

    Noe bedre svar har jeg igrunn ikke
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #679
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Slett ikke unormalt at en ikke får maks tilgjengelig fløde hver gang. 156->175 er jo en grei økning, det. Og med alt det andre arbeidet som fulgte med var det rimelig. Jeg tar 6750,- for portinga alene på en 8V ink. test før og etter..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #680
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Nei, men nå skal jeg være litt vrang, som kunder som regel er: Kunne man ikke tatt betaling etter faktisk levert resultat da, og ikke en fast pris når resultatet svinger så mye? Dette forutsetter såklart en æreskode som gjør at man ikke jukser med flødesbenken for å få bedre tall enn reelt og tar betaling deretter.

    Jeg regner med at alle kjenner seg igjen i frustrasjonen jeg kjente på når resultatet mitt ble lavere enn hva selger forespeilet, men prisen er den samme uansett. Det betyr jo i prinsippet at noen får en god deal, og noen andre må bare bite det i seg og akseptere det.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  6. #681
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Nei, men nå skal jeg være litt vrang, som kunder som regel er: Kunne man ikke tatt betaling etter faktisk levert resultat da, og ikke en fast pris når resultatet svinger så mye? Dette forutsetter såklart en æreskode som gjør at man ikke jukser med flødesbenken for å få bedre tall enn reelt og tar betaling deretter.

    Jeg regner med at alle kjenner seg igjen i frustrasjonen jeg kjente på når resultatet mitt ble lavere enn hva selger forespeilet, men prisen er den samme uansett. Det betyr jo i prinsippet at noen får en god deal, og noen andre må bare bite det i seg og akseptere det.
    Jeg kan kanskje slukke bålet litt ved å opplyse om at cfm ikke er et vanvittig bra "benchmark" for om en topp er god eller ikke... den kan fløde bøtter i en flowbenk og gå som en dass hvis ikke porthastighetene stemmer. Og vice versa...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  7. #682
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, dette ble direkte morsomt. Man takker for gode opplysninger og for underholdningsverdien.

  8. #683
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    hvis du er missfornøyd kan du jo evt ta å endre på det senere, og er det gravd mye i taket kan det lappes med epoxy ved et senere tilfelle
    Tenk om det er omvendt da? At en eksosventil IKKE går inn til styringen i Arne R sine innsugskanaler fordi det ikke er slipt ut nok i taket. Jeg har i grunnen mest tro på det for øyeblikket.

  9. #684
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Nei, men nå skal jeg være litt vrang, som kunder som regel er: Kunne man ikke tatt betaling etter faktisk levert resultat da, og ikke en fast pris når resultatet svinger så mye?
    Det der har jeg forsøkt og det går ikke, Potensielle kundner løper livredd avsted når de får høre sannheten. Eks. Du har med alt det du selv har gjort, betalt og fått til frem til nå betalt kr.850,- pr. hk du har fått frem med trimming. Dette er noe du sier at du er fornøyd med, men nå vil du gå videre. Jeg kan trimme motoren din og du betaler meg kr. 850,- for hver hk du få i tillegg. Er det en avtale? De tror at man er gal og dette til tross for at kr. pr. hk øker dramatisk med trimmingsgrad.

    Jeg kunne f.eks levert BSRT325 turboer med kjempefortjeneste.
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 00:11

  10. #685
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hehe, tanken bak mitt forslag var mest rettet mot topplokksarbeid, der normen på en innsugskanal på en 530 ligger på 185-190cfm med en 44mm ventil. Jeg vektlegger at dette er ord ytret av en som driver med det profesjonelt. Når samme mann da leverer et produkt som ikke samsvarer med dette blir man skuffet, iallefall når man føler at man har betalt det samme som han andre som faktisk hadde flaks og fikk det som ble lovet.

    Jeg kan bare gjette på hvorfor det er sånn, men det har sannsynligvis med at de ekstra cfm nødvendig for å oppnå lovet resultat krever en større innsats, som igjen gjør at inntjent krone/time blir lavere. Alt handler jo om penger idag..

    Joda, CFM alene betyr ikke alt, men det er en god pekepinn. For å sammenligne min profftopp og Holcks hemmapulade så vil jeg sannsynligvis måtte lade hardere med dertil større baktrykk, lufttemp osv. for samme effekt på samme motor.

    Hva min motor yter vil vi forhåpentligvis få svaret på iløpet av sommeren eller høsten, så får man se om det er bra eller ikke.

    Et bilde av innsugkanalen i min topp avslutningsvis:

    Bildene
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av ArneR; 14/03/16 kl 01:59 Begrunnelse: Fikk ikke lagt til bildene i det originale innlegget
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  11. Takk Batland takket for denne posten
  12. #686

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Syns også det er litt rart at ikke port hastighet blir skrevet opp på fløde papiret når det da angivelig er så viktig. Eller er dette noe kunden ikke bør bekymre seg for? Er det for mange punkter i porten det måles i så det blir for mye informasjon? Slenger bare ut tanker her

  13. #687
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Her er en lokal bil i benken hos savar motor, den har overboost topp og når man ser resultatet så synes i hvert fall jeg at det ser ut til at luhr kan sakene sine

    En av veckans bilar, en fint byggd Volvo 242 från nord-Norge hälsade på i dynon. Topp från Overboostracing, race-insug från KL Racing AB, eget puls-split grenrör och Holset HX35. Det gav ett brett register med ca 500 Nm från 3500-6500 rpm.
    https://igcdn-videos-b-19-a.akamaihd...65731595_n.mp4
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  14. #688
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Hehe, tanken bak mitt forslag var mest rettet mot topplokksarbeid, der normen på en innsugskanal på en 530 ligger på 185-190cfm med en 44mm ventil. Jeg vektlegger at dette er ord ytret av en som driver med det profesjonelt. Når samme mann da leverer et produkt som ikke samsvarer med dette blir man skuffet, iallefall når man føler at man har betalt det samme som han andre som faktisk hadde flaks og fikk det som ble lovet.

    Jeg kan bare gjette på hvorfor det er sånn, men det har sannsynligvis med at de ekstra cfm nødvendig for å oppnå lovet resultat krever en større innsats, som igjen gjør at inntjent krone/time blir lavere. Alt handler jo om penger idag..

    Joda, CFM alene betyr ikke alt, men det er en god pekepinn. For å sammenligne min profftopp og Holcks hemmapulade så vil jeg sannsynligvis måtte lade hardere med dertil større baktrykk, lufttemp osv. for samme effekt på samme motor.

    Hva min motor yter vil vi forhåpentligvis få svaret på iløpet av sommeren eller høsten, så får man se om det er bra eller ikke.

    Et bilde av innsugkanalen i min topp avslutningsvis:

    Bildene
    Se hvor flott det ser ut!!
    Hva tror du hadde skjedd om Holck hadde slipt ned ventilstyringene sine på samme måte og satt i større ventiler?
    Du kan berolige deg med følgende: Noe er det mest pålitelige måleutstyret vi har en er meterstokk. Så godt som uansett hvem som måler, når man måler, hvor man måler og når man måler så får alle det samme resultatet, ikke sant?
    I motsatt ende har vi effektmålinger. Her er alt på trynet og sammenligninger er egentlig bare tull da man sjelden sammenligner noe annet enn epler og appelsiner.
    Midt immellom her ett sted finner man flødetester med forskjellige folk med forskjellig utstyr på forskjellige steder til forskjellige datoer ved forskjellige temperaturer osv. Ikke heng deg så veldig opp i tallene. Se heller på formen på kurven(e).
    Sånn som oppsettet ditt er med 530 topp, store ventiler, dyser i toppen og E-manifold så VIL det praktiske resultatet bli svært bra om du fortsetter å holde dette nivået.
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 11:59

  15. #689
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Syns også det er litt rart at ikke port hastighet blir skrevet opp på fløde papiret når det da angivelig er så viktig. Eller er dette noe kunden ikke bør bekymre seg for? Er det for mange punkter i porten det måles i så det blir for mye informasjon? Slenger bare ut tanker her
    Flere grunner: Det er slett ikke alle som beregner den, men graver et høl fordi de skal ha mer cfm. Det må mer inn for mer effekt, så alt må graves ut, etc.

    Det er mange som ikke har utstyr til å måle den. Det er kun korrekt om det er beregnet til en bestemt motor, putter en Penta-veiv i den går hastigheten opp da samme port forer større volum på samme tid, etc etc..

    Det er veldig få kunder som forstår at "hastighetsstyring" av gassflødet er viktigere enn rå kubikkfot per minutt. CFM fra en flowbenk er det samme hver gang (hvis det ikke jukses og det sjekkes for lekkasjer) og hvis benken er kalibrert mot en industristandard (min er) så SKAL de vise likt innen 0.1% selv med avvikende temperatur, og derfor er det en ok pekepinn for en kunde som sjelden/aldri forstår at "velocity management" er øverst på lista for alle seriøse portere. Hastighet, hastighet, hastighet, areal, cfm. Sånn ca i den rekkefølgen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  16. #690
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Syns også det er litt rart at ikke port hastighet blir skrevet opp på fløde papiret når det da angivelig er så viktig. Eller er dette noe kunden ikke bør bekymre seg for? Er det for mange punkter i porten det måles i så det blir for mye informasjon? Slenger bare ut tanker her
    Jeg mener at i praksis er det slik at det er amerikanerene som har forenklet dette ned til ett nivå som er lettfattelig for publiken. Når man forholder seg til en motortype så oppgir man toppene etter volummet i innsugskanalene. Siden ventilplassering og manifoldplassering er gitt så vil en enkel volummåling gi en bra pekepinn på hvor mye materiale som er fjernet og ergo hvor store kanalene er blitt og ergo noe om gasshastigheten. For aldri så mange år siden gjorde jeg dette med noen 160/398/530 topper, før og etter diverse portinger, men siden ingen andre bruker dette så er tallene glemt for lengst.

    Her noe jeg mener er en veldig god og nyttig demonstrasjon. Som vanlig: Lagom er best :

    https://www.youtube.com/watch?v=ipsuhgmV0J4

    Denne bør man også være klar over:

    https://www.youtube.com/watch?v=G4ZEa5SsT9A
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 11:50

  17. #691

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Flere grunner: Det er slett ikke alle som beregner den, men graver et høl fordi de skal ha mer cfm. Det må mer inn for mer effekt, så alt må graves ut, etc.

    Det er mange som ikke har utstyr til å måle den. Det er kun korrekt om det er beregnet til en bestemt motor, putter en Penta-veiv i den går hastigheten opp da samme port forer større volum på samme tid, etc etc..

    Det er veldig få kunder som forstår at "hastighetsstyring" av gassflødet er viktigere enn rå kubikkfot per minutt. CFM fra en flowbenk er det samme hver gang (hvis det ikke jukses og det sjekkes for lekkasjer) og hvis benken er kalibrert mot en industristandard (min er) så SKAL de vise likt innen 0.1% selv med avvikende temperatur, og derfor er det en ok pekepinn for en kunde som sjelden/aldri forstår at "velocity management" er øverst på lista for alle seriøse portere. Hastighet, hastighet, hastighet, areal, cfm. Sånn ca i den rekkefølgen.
    Ok. Kan man på en lett fattet måte regne ut ca hva port hastigheten er basert på størrelse på port og fløde?

  18. #692
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok. Kan man på en lett fattet måte regne ut ca hva port hastigheten er basert på størrelse på port og fløde?
    Port_Velocity = ( CFM * 2.4 ) / Cross-Sectional_Area. Dette er US of A-tall. Dvs, 200cfm * 2,4= 480 / portens minste tverrsnittsareale i kvadrattommer. 100mm² / 25.4²= 15,5 in².
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. Takk Holck, Batland takket for denne posten
  20. #693

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Port_Velocity = ( CFM * 2.4 ) / Cross-Sectional_Area. Dette er US of A-tall. Dvs, 200cfm * 2,4= 480 / portens minste tverrsnittsareale i kvadrattommer. 100mm² / 25.4²= 15,5 in².
    Takk Bjørn . Regne litt etterpå
    Sist endret av Holck; 14/03/16 kl 13:33

  21. #694

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Noe feil gjør jeg antar jeg. Basert på 200 cfm får jeg 111 fps

  22. #695
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Noe feil gjør jeg antar jeg. Basert på 200 cfm får jeg 111 fps
    Du har vel 35mm dia... PI*(17,5/2)² / 25,4² = In². Da tar du 456 (190*2.4) og deler på svaret, som er 1.491277"²... og da har du 305 fot per sekund.
    Sist endret av SWR; 14/03/16 kl 14:18
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  23. Takk Batland takket for denne posten
  24. #696

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ok . Nå fikk jeg 316 fps . Vet ikke om det er bra eller dårlig men det er det kalkulatoren sa ihvertfall .

  25. #697
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Amerikanerene sier at 260 fps er optimalt. Men for ikke-drag er 320 bedre...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  26. Takk Holck takket for denne posten
  27. #698

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ok . Så lenge jeg da har regna riktig så må jo det sies å være bra syns jeg. Nå endrer jo selvfølgelig dette seg hvis man hadde fløda det med innsug men topp isolert sett

  28. #699
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Høres nesten ut som toppen min burde vært flow testet også

  29. #700
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Tenk om det er omvendt da? At en eksosventil IKKE går inn til styringen i Arne R sine innsugskanaler fordi det ikke er slipt ut nok i taket. Jeg har i grunnen mest tro på det for øyeblikket.
    Har ikke sagt at et areal tilsvarende ø35mm er feil, men det må ikke være rundt og trenger heller ikke være nærmere taket Du snakker selv om tettere luft ved økt laddetrykk... da kan du selv tenke deg hva som skjer når du løfter taket opp og gjør det værre for lufta å ta svingen når hastighetene og tettheten går opp samtidig
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 28 av 39 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •