Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 2 av 39 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #26
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    har ventet på en slik tråd ja. interesang lesing

    slenger med ett bilde av kg steg 1 turbo topp, 44-38 ventiler, er foresten forbrenningskammerne like på 530 og 405?

  2. #27
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Der kom det ett par bilder til ja ! =) Takker V20T ! Ser ut som du tar rimelig mye av "hylla" på eksosporten ? Har du regnet noe på dette, eller er det bare litt gjetting ?
    Ser jo uten tvil mere flødevennlig ut da ..

    Gjerne legg ut noen bilder av kanalen på den KG-toppen om du har J.A.S!

  3. #28
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har jevnet ut hylla endel ja. Den toppen kommer til å bli testa på en FT motor med Ajdén grenrør, så da ser jeg hvordan det fungerer der. Den andre toppen har jeg lagt ned taket litt på hver side av styringen for å jevne ut overgangen. Jeg prøver å få "minste" minstearealet i eksosport på 70% av minsteareal i innsugsport Dette er bare praksis og testing
    Sånn jeg har kommet fram til på disse toppene, så ligger minstearealet mellom hylla og inner-radien.
    Sist endret av Ola Moen; 15/02/12 kl 04:01
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  4. #29
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Jeg har jevnet ut hylla endel ja. Den toppen kommer til å bli testa på en FT motor med Ajdén grenrør, så da ser jeg hvordan det fungerer der. Den andre toppen har jeg lagt ned taket litt på hver side av styringen for å jevne ut overgangen. Jeg prøver å få "minste" minstearealet i eksosport på 70% av minsteareal i innsugsport Dette er bare praksis og testing
    Sånn jeg har kommet fram til på disse toppene, så ligger minstearealet mellom hylla og inner-radien.
    Tror også minstearealet ligger der ja.. Synd det er såpass omfattende jobb å få innerradien finere på eksos, liker ikke den 90 gradersknekken der.. Skal oppover å leke meg litt i dag, om alt går etter planen! Blir vel å starte på neste cylinder på prøvetoppen, muligens prøve å slipe høl for å se hvor mye det er å ta av i bredden på innerradien på innsug..

  5. Takk Holck takket for denne posten
  6. #30
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    legger ut 2 bilder av kanalene i kg toppen. dårlig bilde av insug :( kan få tatt ett bedre neste gang..

  7. #31
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    legger ut 2 bilder av kanalene i kg toppen. dårlig bilde av insug :( kan få tatt ett bedre neste gang..
    Bygd på en 405 den der regner jeg med ?

  8. #32
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Bygd på en 405 den der regner jeg med ?
    ja....

  9. #33
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Tja.. her er iaffal en løsning som i det minste to stk tullinger har kokt sammen... følg rød strek i taket og gul i gulvet, lag hullet rundt og bruk en diameter på det trangeste på 29-30mm. Blir ikke feil... skal høyere løft en 12mm benyttes, så kan man med fordel øke diameteren litt Denne ser neppe "eureka" ut i en flowenk, men en flowbenk kan også være SVÆRT missvisende... Dette er for topper med ellers std. ventilstørrelse...

    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #34
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tja.. her er iaffal en løsning som i det minste to stk tullinger har kokt sammen... følg rød strek i taket og gul i gulvet, lag hullet rundt og bruk en diameter på det trangeste på 29-30mm. Blir ikke feil... skal høyere løft en 12mm benyttes, så kan man med fordel øke diameteren litt Denne ser neppe "eureka" ut i en flowenk, men en flowbenk kan også være SVÆRT missvisende... Dette er for topper med ellers std. ventilstørrelse...

    [BILDE]
    Innsug må vel også bygges nytt, med egen flens for å bruke denne metoden? Så "topper med ellers std." blir vel ikke heelt rett Eventuelt kan man legge litt epoksy i bunnen av innsuget og frese ut i toppen (av innsuget)..

    Ser meget grei ut den kanalen! Har du noe erfaring å dele på epoksysiden ? Bare å blande sammen og legge på med ispinne eller lignende ?

    Hvordan utformer dere innerradien ved senterlinja av kanalen ? Lurer litt på hvor avrundet\spiss den kan være uten at lufta slipper over kanten ? Tenkte da uten å legge til noe material i kanalen, kun å forbedre den eksisterende ?

  11. #35
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Innsug må vel også bygges nytt, med egen flens for å bruke denne metoden? Så "topper med ellers std." blir vel ikke heelt rett Eventuelt kan man legge litt epoksy i bunnen av innsuget og frese ut i toppen (av innsuget)..

    Ser meget grei ut den kanalen! Har du noe erfaring å dele på epoksysiden ? Bare å blande sammen og legge på med ispinne eller lignende ?

    Hvordan utformer dere innerradien ved senterlinja av kanalen ? Lurer litt på hvor avrundet\spiss den kan være uten at lufta slipper over kanten ? Tenkte da uten å legge til noe material i kanalen, kun å forbedre den eksisterende ?
    Nja... hvis du følger den gule linja i slutten og den røde nede i begynnelesen så trenger du bare gjøre festehøla i innsuget avlange og flytte hele greia litt opp men vil helt klart anbefale å lage ett nytt innsug uansett, som har rake runnere... luft liker ikke å forandre rettning som sagt

    Hva epoxy angår så gjelder det å bruke en type som motstår 120*C over lengre tid og motstår en rekke kemikalier, trenger ikke være den som har høyest mekanisk styrke heller. Jeg bruker å lage silikonmaler av hvordan jeg vil kanalen skal se ut, putter de inn og fyller opp hulrommet rundt med epoxy og napper/graver ut silikonet etterpå, lettere å få alle kanalene like da. Viktig at overflatene er HELT rene for hydrokarbonrester og skjit, og et løsemiddel som damper bort fullstendig er nødvendig. Også lurt å gå "gærning" inni der med kulefres, slik at epoxyen har et kupert landskap å "klore" seg fast i, om ikke den kjemiske bindingen mellom porene i metallet og epoxyen skulle bli 100%... Kan seff klæsje på også og bruke papirmaler og forme manuelt

    Skal du ikke fylle med epoxy så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn det V20T posta bilder av. Bare runde av hjørner så godt som mulig. så store radier som mulig uten å forstørre halsinga noe og slikt om det er en liten kant så lenge den ikke overgår 10-15 grader så følger lufta rundt. men kan du unngå kant så gjør det.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #36
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Nja... hvis du følger den gule linja i slutten og den røde nede i begynnelesen så trenger du bare gjøre festehøla i innsuget avlange og flytte hele greia litt opp men vil helt klart anbefale å lage ett nytt innsug uansett, som har rake runnere... luft liker ikke å forandre rettning som sagt

    Hva epoxy angår så gjelder det å bruke en type som motstår 120*C over lengre tid og motstår en rekke kemikalier, trenger ikke være den som har høyest mekanisk styrke heller. Jeg bruker å lage silikonmaler av hvordan jeg vil kanalen skal se ut, putter de inn og fyller opp hulrommet rundt med epoxy og napper/graver ut silikonet etterpå, lettere å få alle kanalene like da. Viktig at overflatene er HELT rene for hydrokarbonrester og skjit, og et løsemiddel som damper bort fullstendig er nødvendig. Også lurt å gå "gærning" inni der med kulefres, slik at epoxyen har et kupert landskap å "klore" seg fast i, om ikke den kjemiske bindingen mellom porene i metallet og epoxyen skulle bli 100%... Kan seff klæsje på også og bruke papirmaler og forme manuelt

    Skal du ikke fylle med epoxy så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn det V20T posta bilder av. Bare runde av hjørner så godt som mulig. så store radier som mulig uten å forstørre halsinga noe og slikt om det er en liten kant så lenge den ikke overgår 10-15 grader så følger lufta rundt. men kan du unngå kant så gjør det.
    Så at JBweld er brukt endel, anbefaler du DENNE? eller finnes det andre typer som egner seg bedre ?

    Takker for gode svar fra alle sålangt ! Tror det klarer opp ting både meg og alle andre som bare leser.. Thumbsup!

  13. #37
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Da har norges antageligvis første amatør gitt seg løs på å forbedre en kanal med epoxy, dette går neppe bra ! Samma topp som før, som ikke skal brukes.. Bare for å se og prøve ut ! Mobilen gikk selvfølgelig fri for strøm tvert når jobben gikk i gang, så bilder får vente litt

    Epoxyen handlet jeg på europris, og har nok ingenting i en fungerende motor å gjøre men jeg tror ikke flødebenken bryr seg så hardt om hvilken epoxy som ligger i kanalen.. Fabrikatet var Loctite og produktet var noe ala flytende metall, skulle dog tåle opp til 150 plussgrader i følge kartongen.. Denne, om noen skulle være så gale å prøve det samme.. <- klikkbar
    Sist endret av Berg Performance; 19/02/12 kl 00:08

  14. #38
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Da har norges antageligvis første amatør gitt seg løs på å forbedre en kanal med epoxy, dette går neppe bra ! Samma topp som før, som ikke skal brukes.. Bare for å se og prøve ut ! Mobilen gikk selvfølgelig fri for strøm tvert når jobben gikk i gang, så bilder får vente litt

    Epoxyen handlet jeg på europris, og har nok ingenting i en fungerende motor å gjøre men jeg tror ikke flødebenken bryr seg så hardt om hvilken epoxy som ligger i kanalen.. Fabrikatet var Loctite og produktet var noe ala flytende metall, skulle dog tåle opp til 150 plussgrader i følge kartongen.. Denne, om noen skulle være så gale å prøve det samme.. <- klikkbar
    lager du venturikanal ser den dårligere ut i flowbenk SOMREGEL, men retter du ut kanalen som jeg viste så havner du sikkert på ala det samme som std. Men "dårlige" CFM tall ved et trykkforhold på 71cm vann betyr ikke at den fløder mindre i praksis... trykkforholdet i en sugis er somregel 9 meter vann og det går ikke i en laminær konstant strøm heller... kan hende den funker den. Loctite bruker å lage bra greier, somregel... men kan være lurt å teste den på en elelr annen slitt B230 som man får kastet etter seg uansett...

    Skal du kun teste den i flowbenk kaster du bort tida di
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #39
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Fantastisk post,fyr opp bilder av epoxy-støpinga!Har du noen bilder av kanaler du har støpt,flyfaen?
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  16. #40
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Fantastisk post,fyr opp bilder av epoxy-støpinga! Har du noen bilder av kanaler du har støpt,flyfaen?
    Har et par prøveprosjekt for "lenge" siden Men har ikke bilder av de dessværre, og var før jeg visste av fordelene med venturikanaler, var kun ment for å finne ut om epoxy holder mål eller ikke. Har ikke holdt på "profesjonelt" SÅ lenge med motorer, begrenser seg fort når man er snart 23 Om ikke annet så har jeg bilder av den kanalen jeg har utvilket selv til 16, 20 og 24v toppene til "N" serie hvitmotor. Skal lage en negeativ av den først, så jeg kan støpe flere silikon "dildoer" ut fra den og putte i høla når den tid kommer Er jo til B6304 motoren så blir vel litt feil i denne tråden her... Men kan slenge opp noen bilder, for den er jo forsåvidt relevant ifm metoder å gjøre det på. Ofra dessuten en 20v topp i prosessen for å finne ut hvor mye galskap man kunne forandre på

    Modelerte først kanalen i CAD-programvare for å ha full kontroll på arealforandringen i kanalen. Vil at arealet først skal gå gradvis nedover heletiden fra traktkant til det trangeste punktet i kanalen ("halsinga") og så øke gradvis igjen uten noe "større-mindre-større" færer på flere plasser. Det ville i tilfelle gitt mye energitap og "funny" tuningspulser. Lettere på en 2v topp da man kun har en kanal å forholde seg til, trenger nødvendigvis ikek CAD da Værre når det er ett hull som deler seg til to som de fleste 4v topper.



    Ble slik når den ble skrevet ut i slik 3D-printer...



    Og slikt lagt i den oppkappa toppen, siden den har to "bein" og så gjør den nærmeste av de at det ser for stort ut pga dybde i bildet...



    Kan forsåvidt oppdatere denne posten her etterhvert som jeg begynner med selve støpinga Sånn bare for å vise prosessen Men blir nok enda endel uker til, skal være i USA i 4 uker til fra nå, så skjer INGENTING før jeg kommer hjem og endelig kan sette klørne i bilen igjen
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #41
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    lager du venturikanal ser den dårligere ut i flowbenk SOMREGEL, men retter du ut kanalen som jeg viste så havner du sikkert på ala det samme som std. Men "dårlige" CFM tall ved et trykkforhold på 71cm vann betyr ikke at den fløder mindre i praksis... trykkforholdet i en sugis er somregel 9 meter vann og det går ikke i en laminær konstant strøm heller... kan hende den funker den. Loctite bruker å lage bra greier, somregel... men kan være lurt å teste den på en elelr annen slitt B230 som man får kastet etter seg uansett...

    Skal du kun teste den i flowbenk kaster du bort tida di
    I respectfully disagree, lærer mye av teknikken ved å grave med karbidfila og får lekt meg litt med teorier.. Flowbenken er ikke ferdigstilt enda, og den blir nok ikke å måle i CFM, blir nok ukalibrert eller hva man kan kalle det.. Kun for å sammenligne kanaler og se hvilket design som fløder best med rett størrelse på minstearea og se hvor mye modifisering av ventil og forbrenningsrom etc har å si flødet.. Kaster kansje bort tida om jeg er på leiting etter CFM, men jeg får prøvd

    Har ingen planer om å grave ett høl på 50mm hele veien til ventilen for å få 350cfm, som blir ubrukelig i praksis.. Har heller ikke tenkt å gjøre noe karriere av å bygge motorer, så utfallet av prosjektet er heller ikke livsviktig

    Angående Loctiten tror jeg ikke den kommer til å holde om den må tåle 150 grader over tid, ser nå i ettertid at det var 150 grader kortvarig! Blir nok JBweld som blir brukt om jeg skulle prøve å legge epoxy i noe som skal brukes..

    EDIT: Du har irriterende godt verktøy å leke med, skulle gjerne ha hatt en 3d printer .. =P Er bare 20 selv, og har nok enda endel å lære, men om man prøver litt og deler erfaring burde det gå ann å få ett greit resultat av denne 70 talls maskinen..
    Sist endret av Berg Performance; 19/02/12 kl 19:48

  18. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  19. #42
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    I respectfully disagree, lærer mye av teknikken ved å grave med karbidfila og får lekt meg litt med teorier.. Flowbenken er ikke ferdigstilt enda, og den blir nok ikke å måle i CFM, blir nok ukalibrert eller hva man kan kalle det.. Kun for å sammenligne kanaler og se hvilket design som fløder best med rett størrelse på minstearea og se hvor mye modifisering av ventil og forbrenningsrom etc har å si flødet.. Kaster kansje bort tida om jeg er på leiting etter CFM, men jeg får prøvd

    Har ingen planer om å grave ett høl på 50mm hele veien til ventilen for å få 350cfm, som blir ubrukelig i praksis.. Har heller ikke tenkt å gjøre noe karriere av å bygge motorer, så utfallet av prosjektet er heller ikke livsviktig

    Angående Loctiten tror jeg ikke den kommer til å holde om den må tåle 150 grader over tid, ser nå i ettertid at det var 150 grader kortvarig! Blir nok JBweld som blir brukt om jeg skulle prøve å legge epoxy i noe som skal brukes..

    EDIT: Du har irriterende godt verktøy å leke med, skulle gjerne ha hatt en 3d printer .. =P Er bare 20 selv, og har nok enda endel å lære, men om man prøver litt og deler erfaring burde det gå ann å få ett greit resultat av denne 70 talls maskinen..
    CAD-programvaren har jeg lånt, fikk et firma i nærheten til å printe ut kanalen for meg... det kom på 900kr

    Joda til slik er flowbenken super, men da kan du like greit lage deg en "hydro-flow" benk... den er mye bedre til akkuratt det å finne ut hvilken kanal som fløder mest med et gitt areale eks. skal halsinga være 29-30mm (passe for en std. 44mm ventil med 12mm løft) så er en vann-flowbenk ypperlig til å finne ut hvilken kanal som fløder best med med den gitte halsinga
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #43
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har og triksa litt med en innsugsport, og fylt igjen litt med epoxy.


    Først et bilde av en standard-port.


    Etter å ha blandet sammen og smurt inn epoxy.





    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  21. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Jeg har og triksa litt med en innsugsport, og fylt igjen litt med epoxy.


    Først et bilde av en standard-port.


    Etter å ha blandet sammen og smurt inn epoxy.





    Må smøre flere ganger på rad for å bygge opp på den metoden, som ikke er helt bra... (lett for å delaminere) defor jeg bruker innsatser og fyller opp all luft rundt skal epoxyen prøve å komme seg løs må den det i EN bit...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #45
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Nå har ikke jeg noen innsatser da, så derfor jeg har "støpt" igjen en annen topp med silikon for et par uker siden. Når det herder etterhvert, så kan jeg gjøre det på den måten du mener Denne epoxy'en var igrunn ganske tjukk, og beveget seg veldig lite. Jeg fikk formet det endel med fingra, og har bygd opp gulvet fra innerradien og ut med ca 5mm. Ikke 5mm ytterst, men innerst. Den flyter heller ikke vekk når jeg la toppen slik at kanalen ligger vannrett. Legger heller på litt mer, for det er bedre å slipe vekk enn å legge til. Forarbeidet ble gjort med kulefres type liten til dremel, og overflaten sprayet med brake cleaner før jeg blandet epoxy.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  23. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  24. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Bruker to typer luftverktøy når jeg porter, med trykkregulator for å justere fart! Hva bruker dere andre ? Har en liten tynn biltemasak som når frem overalt og en grovere utgave som tar de harde takene..

    Har fått for meg at de fleste tar siste finish for hånd med 80-120 papir for rett overflate ?

    Takker så meget for formlene! Du har ikke formeln for lufthastigheten i minste diameter ? Hvordan påvirkes denne av ladetrykk ?
    Jeg har en gammel Ingersoll-Rand luftsliper fra Wurth som ser ut som en vanlig liten sliper fra Biltema, men den er trinnløs... trykk litt, 1500 rpm, trykk fullt 26 000 rpm. Eller alt i mellom...

    Helt nytt 80-korn på eksos, eller lett slitt 60-korn. Innsugssiden bruker jeg 50 eller 60-korn smergelrull.. men 99% av smergellerret i 50-korn er for stivt til å kunne brukes til noe som helst enn 2" BBC-porter.. Mykt lerret is the shit. Og overflate.... 60-korn gir salgbar overflate, hvis det var det du mente. Vanlig double-cut karbidfres-overflate fløder det samme innenfor 1%...

    FPS = (cfm x 2.4)/ areale i kvadrattommer... Og de fleste ser på overladet og NA-motor-porting på samme lesta. Jeg er ikke helt enig, men det får så være...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Hvilke pusseverktøy bruker du i kanalen underveis ? Bruker først karbidfiler, deretter dremel steiner der jeg ikke kommer til med karbiden for så å fortsette med sandpapirtønner i 120 korning..
    Ikke kommer til med karbiden...? 16mm kule på 6mm stamme kommer til OVERALT. Bortsett fra rundt utstikkende styringer og sånt, da..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  26. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tja.. her er iaffal en løsning som i det minste to stk tullinger har kokt sammen... følg rød strek i taket og gul i gulvet, lag hullet rundt og bruk en diameter på det trangeste på 29-30mm. Blir ikke feil... skal høyere løft en 12mm benyttes, så kan man med fordel øke diameteren litt Denne ser neppe "eureka" ut i en flowenk, men en flowbenk kan også være SVÆRT missvisende... Dette er for topper med ellers std. ventilstørrelse...

    "Turboed1" i bildelinken... lurer på om ikke det er meg, gitt. Og joda, den med gulstreken min ser litt eureka ut i en flowbenk. Hvis en ikke tester på 10" med mors støvsuger og ser etter "MAXXXXXX FLØDE..!!!!" ..på 17mm løft...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Så at JBweld er brukt endel, anbefaler du DENNE? eller finnes det andre typer som egner seg bedre ?

    Takker for gode svar fra alle sålangt ! Tror det klarer opp ting både meg og alle andre som bare leser.. Thumbsup!
    JB Weld funker helt fint på ting som ikke går på sprit... for det liker den ikke. Så sant en ikke gjør seg ferdig og porten og så klarlakker den med noe lakk etterpå så spriten ikke kommer borti limet.. For rene alkoholmotorer tyr jeg heller til offshoreprodukter som koster no inni skogen.... men som tåler det meste, og lukter jævlig.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  28. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Da har norges antageligvis første amatør gitt seg løs på å forbedre en kanal med epoxy, dette går neppe bra ! Samma topp som før, som ikke skal brukes.. Bare for å se og prøve ut ! Mobilen gikk selvfølgelig fri for strøm tvert når jobben gikk i gang, så bilder får vente litt

    Epoxyen handlet jeg på europris, og har nok ingenting i en fungerende motor å gjøre men jeg tror ikke flødebenken bryr seg så hardt om hvilken epoxy som ligger i kanalen.. Fabrikatet var Loctite og produktet var noe ala flytende metall, skulle dog tåle opp til 150 plussgrader i følge kartongen.. Denne, om noen skulle være så gale å prøve det samme.. <- klikkbar
    Skal du ikke bruke den, er lim overdrevent komplisert... Vanlig finsparkel til bil, som tørker på 5 min og slipes lett som fy.. MYE lettere og mye raskere å teste former.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Side 2 av 39 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •