Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 1 av 39 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #1
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard Porting av 530\398\160 topp!

    Har funnet fram en gammel og ødelagt 530 topp som jeg har lekt meg litt med, lest endel på savarturboforumet og litt rundt her for inspirasjon og tips. Har lagt ned en 4-5 timer på arbeidet som jeg har gjort til nå, og det er vel stort sett alt av erfaring jeg har på porting til nå, så fuckups er vel stort sett umulig å unngå Ignorer gjerne at jeg har ødelagt ventilsetet på eksos Toppen her kommer aldri til å berøre enn blokk igjen, kun for erfaringen sin skyld at jeg "bygger" denne !

    Tenkte jeg skulle legge ut bilder av kanalen(e) slik de er nå og se hva ekspertene mener, og muligens få tips og triks ? Som sagt er jeg ikke ferdig med hverken kanalene eller forbrenningskammeret
    Om andre har bilder er det fritt fram for å legge disse her, og kansje få en samletråd

    Dessverre har jeg kun mobilkamera å ta bilder med, men håper det blir greit nok =)

    Innsugskanal, 34.3mm på det trangeste 38.5 en halv cm inn i kanalen. Lagt ned innerradien litt og avrundet denne, ikke tatt opp gryta til 88% av ventildiameter (som er populært på savar) men til rundt 82-85% om jeg ikke husker feil.



    Innerradie, innsug.



    Eksoskanal, husker ikke målene i forbifarta.. =\




    Forbrenningskammer, må kjøpe ny sandpapirtønne før jeg jevner ut nedi kammeret. Har fjernet ytterkanten av knølen nermest tennpluggen og utvidet litt rundt ventilene for bedre fløde, startet selvfølgelig med å risse opp toppakninga så jeg ikke beveger meg utenfor denne.. Har en teori om at det området som er merket opp over ventilene kan taes bort, da stempelet på FT ikke har noen squishflate som vil gå mot denne ? Ønsker gjerne å høre andres synspunkt på dette ! Selve jobben med å ta ut av kammeret var i høyeste grad en hastejobb før jeg måtte hjem..




    SÅ, ris og ros mottas med takk! Gjerne med begrunnelser !

  2. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Så ikke så værst ut til og være "første gangs porter"

    Et par ting, Jeg porter etter løft, løfte på kammen bestemmer størrelsen på kanalen, og hvilken ventil vi bruker, eks 44,46,48,50mm er også en faktor.
    GRUNN REGEL NR.1= STØRST MULIG HULL GIR IKKE MEST EFFEKT tenk på hva som sjer med vannstrålen i vann slangen hvis du klemmer den igjen, spruter den lengre da?
    Alt handler om gass hastighet.

    Over til 530 topper.

    Fløde i disse sitter i inner radien, så du er på god vei, men du kan bredde inner radien litt mer, prøv og få den flatere, vi prøver og få en D-form på kanalen, en D-form gjør også at gassen snur fortere rund svingen og setter fart inn i kammeret.

    Men din toppen er en av de bedre jeg har sett hær inne, og denne ville fungert meget godt med litt fin puss

    Nå vet ikke jeg hvilken løft din topp er tenkt for, siden du leker deg bare, men innganngen på kanalen er ca 39mm på volvo topper, og dette er egentlig alt for stort til løft under 12-13mm.

    Så prøver vi og lage en timeglass figur på kanalen, altså smalest på midten.

    La oss si du skal ha en kam som løfter 11.5mm, da trenger vi en kanal som har et area på ca 34mm rundt hull med 44mm ventil, da kan d se slik ut eks, 39mm inn, 34mm i svingen, som går opp til 38.5mm under sete (88%) av 44mm ventil.

    Les 34mm i svingen, dette betyr ikke at du skal ha et rundt hull på 34mm der, husk d jeg sa om D-form, så da blir d for.eks 29mm høy kanal og 38mm bred, sjønner?

    Så gjør 30grader backcut på ventilen susen. Nå kan vi diskutere sete vinkler og masse hær, men velger og holde meg til porte biten nå

    Her kommer litt bilder på en 530 topp som jeg har gjort for 11.5mm løft faktisk. man ser tydlig D-formen på første bilde.

    Bredden på inner radien.

    Oversikts bilde med kammer etc.


    Nå er jeg ingen "proff" som jeg ser d på porting, men jeg kan iallefall litt og blir stadig bedre, så håper du ble litt klokere

    mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  4. Takk ArneR, turbomorro, Professor Dremel takket for denne posten
  5. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Kjempebra innlegg, dette liker jeg å se.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  6. #4
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Takker! Har fått ett par tips av min far som drev med porting av topper før i tiden =) Fullstendig klar over at størst mulig hull ikke gir effekt!

    Stort sett hele kanalen frem til ca 1.5cm før innerradien er kun pusset, det meste av fjerning av materiale ligger under ventilen og i svingen.. Ser at jeg kan ta mye mere i bredden på innerradien når jeg ser på din topp ! =)

    Når vi prater om 88% av ventilstørrelsen mener du kun i bredden rundt styringa ?

    Hva synes du om min teori med at jeg i grunn kan fjerne det området i forbrenningskammeret som jeg har risset opp ? Denne delen vil ikke ligge mot squishflata på stempelet, men stikker ut i gropa som er på FT stemplene..
    Har gått ut i fra det jeg har tilgjengelig, altså K-Kam med 11.95 i løft =)

    Enda litt usikker på utregning av minste diameter i henhold til kamløft, men fikk tips om 11.95 med 44mm ventil skulle ende opp på ca 34.5mm i minstediameter!

    Hvilken korning har du brukt som overflate på kanalen ? Synes din så meget glatt ut ?

  7. #5
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Når vi snakker 88% er d under sete der ventilen ligger an, å ca 1cm ned, ikke helt ned til styring nei. Bruker som regel miran til og skjere ut rett dimensjon under sete.
    Slik:




    Kammrene dine er bra som de er, ikke ta noe mere, dine kammer er ganske lik mine, og disse fløder mest som der nå har jeg fått beskjed av tommy luhr om
    d handler om og lage virvel ut i kammeret, og hjelpe eksosen ut, om du fjerner mere blir dette værre/dårlig.

    Jeg bruker max 80korning lr grovere, og denne toppen blev alt for glatt desverre, da den trinnløse maskina min var til rep, så jeg brukte luft sliper hehe og da blir d fort for glatt
    Sist endret av MGP; 13/01/12 kl 22:31
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  8. #6
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Her er litt formler for utregning av kanaler.
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  9. #7
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Klossete forklart av meg, mente selvfølgelig sete og ikke styring =P Angående forbrenningskammeret har jeg fått for meg at det området som er opprisset ikke har så fælt mye med flowen å gjøre, mulig jeg tar feil der? Tenkte bare for meg selv at det området måtte være fritt vilt om jeg skulle ønske å senke kompresjonen ytterligere (uten å bytte stempel, rådelengde osv) Hvor mange cc havnet dine forbrenningskammer på til slutt ?

    Miraen har jeg ikke gått till innkjøp av enda (Kremt, blir vel aldri) Har derimot neway ventilsetefres, fra tiden min far portet aktivt.. Tar setet og området under med sandpapirtønne av mangel på noe bedre..

    Bruker to typer luftverktøy når jeg porter, med trykkregulator for å justere fart! Hva bruker dere andre ? Har en liten tynn biltemasak som når frem overalt og en grovere utgave som tar de harde takene..

    Har fått for meg at de fleste tar siste finish for hånd med 80-120 papir for rett overflate ?

    Takker så meget for formlene! Du har ikke formeln for lufthastigheten i minste diameter ? Hvordan påvirkes denne av ladetrykk ?
    Sist endret av Berg Performance; 13/01/12 kl 23:52

  10. #8
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Har elektronisk porte verktøy med fot pedal som bestemer hastigheter etter hvor mye du trykker på pedalen.

    Mine kammer havner alt mellom ca 50-60cc etter hvor mye som blir planet, og vil råde deg og ikke røre kammerene dine, lager du en bue midt i langsia der vil du forstyrre virvel osv. men opp til hver enkelt hehe

    Se her anngående de formler du trenger http://www.topplocksverkstan.se/fyrt...roduktion.html


    mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    SÅ, ris og ros mottas med takk! Gjerne med begrunnelser !
    Hele vitsen med å trimme og porte er å forbedre det ekisterende - og det har du utvilsomt gjort. Synes dette ser bra ut.
    Selvfølgelig kan man velge å gjøre vitenskap utav dette, men i praksis er dette bortkastet hvis man ikke gjør vitenskap ut av kamspec. og resten av motoren, turboen osv også. De fleste som prøver å gå denne veien blir aldri ferdig.

    Hvis du porter en ny topp etter denne oppskriften så ville jeg mye heller hatt den enn en 531 topp. Stå på.
    Ang. forbrenningskammer kan du se på Grottis sine GR.A topper som var de klart beste. Kamrene er lagt ut så mye at de ikke har noe tilfelles med det originale lenger.
    Ikke alle av oss forstår hvorfor dette var det rette å gjøre.

    Her ett annet eksempel på akkurat det samme:

    Sist endret av Batland; 07/01/23 kl 13:25

  12. #10
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Er stort sett ute etter en pekepinne på hvordan kanalen skal utformes for best kjørbarhet og ha mest mulig effekt over hele registeret.. Både som sugis og turboladet!

    Batland: Jeg har en tendens til å gjøre vitenskap ut av ting, simulerer kammer og resten av motoren gjør jeg også =) Men siden budsjettet mitt er meget begrenset blir det som regel gått utifra turboer jeg har råd til, samme med kammer.. Prøver å ta det jeg har og det jeg har råd til å kjøpe og få best mulig resultat ! Følger selvfølgelig ikke vitenskapen slavisk, men bruker den som ett hjelpemiddel!

    Legger med ett bilde av forbrenningskammerene i gruppe A, gjort av grottis:


  13. #11
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Må belage seg på mye sveising hvis man skal ha gr.a kammer hehe
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  14. #12
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Hvilke pusseverktøy bruker du i kanalen underveis ? Bruker først karbidfiler, deretter dremel steiner der jeg ikke kommer til med karbiden for så å fortsette med sandpapirtønner i 120 korning.. Får prøve å få tid å stikke oppom verkstedet i morgen å leke meg litt til..

    Fant ett forbrenningskammer som SAM har gjort på en 531 topp av litt nyere årgang, virker som karen vet hva han styrer med så kansje dette hadde vært noe å kopiert ? Mye større ventiler på denne da, mulig det er derfor han har lagd større plass rundt ventilene!

    Vanskelig tema det her..

    Sist endret av Berg Performance; 14/01/12 kl 23:17

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Super innteresangt alt dere skriver, fint at noen kan litt
    Har dere noe tips til verktøy som ikke er for dyrt? Gir opp når jeg må porte med dritt....

    Bruker dere El eller Luftverk sliper?
    og hvordan slipestifter bruker dere?
    Sist endret av ArneR; 17/01/12 kl 00:07 Begrunnelse: Unødvendig å skrive nytt innlegg under det som nettopp ble lagt inn, bruk EDIT knappen neste gang.

  16. #14
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Bruker luftsliper jeg i allefall, ser tosk bruker elsliper med forpedal.. Sikkert litt dyrere alternativ, selv om det nok er bedre !

    Bruker denne som grovsliper: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...emaskin-15468/ Bare at min er 20 år gammel, eller noe slikt.. Faderen sin gamle slipemaskin..

    Denne kan nok også være fin, litt mindre: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...in-mini-15469/ Visste ikke om at denne fantes, spørs om jeg må på biltema en tur.. =P

    Brukte mest denne på innerradien, med dremeltupper: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...emaskin-15472/ Må ha rette håndlaget med denne, dvs kjappe strøk..


    Bruker disse filene til grovarbeid i kanaler\forbrenningsrom, wolframkarbid er fint ! http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sli...r-5-stk-20540/

    Noe ala disse lamellrondellene (Som jeg kaller sandpapirtønne) http://www.jula.no/lamellrondell-052600 Mine er i 120 korning tror jeg..

    Og ett tøybasert sandpapir\aluoksidpapir som finish, selv om finishen ikke er ferdig på bildene..


    Bruker trykkregulator for å justere hastigheten, bruker vel rundt 3 bar på minislipern..


    Ellers må du bare legge litt fantasi i valg av verktøy og slikt, regner med at det finnes mer effektive metoder enn mine..
    Sist endret av Berg Performance; 16/01/12 kl 23:44

  17. #15
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    luftsliper fungerer det også. man kan justere lufttrykket ned og justere hastigheten på den måten. Dremel med forlenger på fungerer også. De kan justeres stegvis opp til 22 000rpm. De orange slipesteinene er fine å bruke. men lurt å spraye jevnlig med WD40 el.lignende, ellers kladder det seg fast i slipesteinene. Det er et par erfaringer jeg har gjort meg. Den minisliperen fra Biltema fungerer greit, men blir litt for kort. Jeg har prøvd en annen type som jeg likte godt. Legger ved link.
    http://www.jula.no/lang-filemaskin-1-4-071025
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Dissa ere jeg har leita etter: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sli...r-5-stk-20540/
    Er jo så jevli rotete lagt opp enkelt biltema butikker så umulig å finna riktig verktøy, hvisn ikke leiter. Må tak i dem altså, så jevli lei av møkk som ikke fungerer å jobbe med....

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Tommy luhr

  20. #18
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Breide Vis post
    Tommy luhr
    Hva med han ?

  21. Takk ArneR takket for denne posten
  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2010
    Sted
    Mo I Rana
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    endeli litt awesome læsing på vccn ;D

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Er det noe forskjell på hvordan man skal porte en 530 og 531?
    Du har jo ikke nevnt det i topicen

  24. #21
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Er en grunn til at 531 ikke er omhandlet her, akkurat fordi kanalen er så forskjellig fra starten av.. Tenkte vi skulle holde denne tråden til 530\398\160 toppene som har stort sett samme utseende fra starten av! Føler at VCCN forumet manglet en god tråd om dette.. Ser gjerne at flere "proffer" eller folk som vet hva de holder på med deler bilder, og erfaringer!

    531 topper kan vel diskuteres i denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...opp-tips-triks ? Om du leser litt på linkene du har fått her, og søker litt på savar får du ett inntrykk av hva denne toppen trenger av modifiseringer..

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Jeg har prøvd en annen type som jeg likte godt. Legger ved link.
    http://www.jula.no/lang-filemaskin-1-4-071025
    Kjempetips. Takker.

  26. #23
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kjempetips. Takker.
    Fordelen jeg så med denne, var at skaft til fres og slipesteiner kan settes lenger inn i chuck, og en slipper at fresen begynner å hoppe og bli ustabil. og at man rekker dit man vil, og samtidig får sett endel i kanalen, og slipper blindkjøring.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  27. #24
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Bruker denne til grovarbeid:


    Denne til alt annet:


    MEN går vel over til proffere verktøy snarest, som ikke har har kast på både akslingene og fresene...

    Hva 530 angår, så skal det ikke så mye til egentlig hvis man har originalventiler... Glatte ut alle skarpe kanter og slikt og ikke minst lage innerradien særdeles mye bedre... Om ikke annet lage halsinga enda mindre enn den er originalt, vha en dersj epoksy... får enda finere innerradie da også i samme slengen Generelt er det bedre å ha for trangt hull enn for stort

    Skal man begi seg ut på heavy mods, så ja da må man gjøre mye...
    eksempler på slike mods...

    - Så stor innsugsventil som mulig
    - sveise på bedre innerradie på eksosventilkanal, høyere tak.
    - bikke hele toppen på skrå ca. 10* mot innsugssiden, dvs. høvle mest gods på siden med innsug. Bolthull må maskineres opp og fores.
    - sveise igjen store deler av kammeret, for så å frese det opp igjen så kompakt som mulig, med gode diffusorer og fine buer. IKKE flatt tak med stygge hjørner (som originalt)
    - strake ut/løfte innsugskanalene, lage halsinga litt offset mot cylinderveggen, slik at swirl i kammeret oppnås uten swirl i kanal.
    - dimmensjonere arealene i kanalene etter ventilløft.
    - få fresa setene med bedre vinkler.

    EVO 2-valve fra Motordesign med litt epoxyfylling i kanalene er vel ommentrent det enkleste da igrunn
    Sist endret av Njål Nilssen; 28/01/12 kl 18:42
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #25
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Berg. Du lurte på bildene fra tråden min.
    Dette er fra 2 forskjellige topper bare sånn at det er sagt.
    Her kommer de. (dårlig kamera)
    Det ser ut som grov og ruglete overflate på bilene, men den er jevn. slipt med 60 papir.











    Topp nr.3
    Avstøpninger av minstearel og gryte på orginal port. leire kan brukes underveis. Kjekt ha litt kontroll



    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  29. Takk MarBru takket for denne posten
Side 1 av 39 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •