Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 37 av 39 FørstFørst ... 27 35 36 37 38 39 SisteSiste
Viser resultater 901 til 925 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #901
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dét er måten å gjöre det på.
    Hvis ikke for liten turbo og for lat kam saboterer, så vil det bli en riktig hyggelig forbedring av resultatet.
    Mener det er en garrett gt35xx turbo han har, om han ikke har bytta igjen. Jeg er redd jeg tok litt mye møllers tran når jeg porta eksosen, så den tørr jeg ikke legge ut bilde av Han har tidligere brukt A kam, men han har grenrør, så skal prøve å overtale han til å velge en litt hissigere kam beregnet for grenrør

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  2. Takk Holck takket for denne posten
  3. #902
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Mener det er en garrett gt35xx turbo han har, om han ikke har bytta igjen. Jeg er redd jeg tok litt mye møllers tran når jeg porta eksosen, så den tørr jeg ikke legge ut bilde av Han har tidligere brukt A kam, men han har grenrør, så skal prøve å overtale han til å velge en litt hissigere kam beregnet for grenrør

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Så ille kan det vel ikke være... men den ble for brei i taket under gryta(kunne kansje utvida gulvet, men da hadde nok porten blitt alt for stor) Men når den første ble slik, måtte de andre bli like Ellers ble det grei innerradie. Eksosen skulle vel ideelt sett blitt sveist opp etter styringa(tvilsomt at epoxy tåler varmen), for den svingen er helt jævli


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 13/08/18 kl 17:23

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #903
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Mener det er en garrett gt35xx turbo han har, om han ikke har bytta igjen. Jeg er redd jeg tok litt mye møllers tran når jeg porta eksosen, så den tørr jeg ikke legge ut bilde av Han har tidligere brukt A kam, men han har grenrør, så skal prøve å overtale han til å velge en litt hissigere kam beregnet for grenrør
    Med en såpass stor turbo bör han ha en noe villere kam enn en A-kam og da vil dere også få oppleve den störste forskjellen med å bytte topp.

  5. #904
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Så ille kan det vel ikke være... men den ble for brei i taket under gryta(kunne kansje utvida gulvet, men da hadde nok porten blitt alt for stor) Men når den første ble slik, måtte de andre bli like Ellers ble det grei innerradie. Eksosen skulle vel ideelt sett blitt sveist opp etter styringa(tvilsomt at epoxy tåler varmen), for den svingen er helt jævli
    I en motorbyggekonkurranse for sugemotoer er topparbeidet det mest avgjörende. Ingen av oss hadde kvalifisert oss til noe slikt. Til turbo derimot, der slipper vi billig unna fordi det bare er å öke ladetrykket enda litt. Jeg mener derfor at det först og fremst handler om å fjerne flaskehalser og det har du gjort innen det tilgjengelige budsjettet.
    Hvor mye eksoskanalen har å si for sluttresultatet i forhold til störrelsen på eksosventilene vet jeg ikke, men jeg mener at en B230 turbomotor på pumpebensin trenger så store eksosventiler som budsjettet tillater. "Vi har 480,4 hk målt på NAV med HELT uportet 8V eksoskanal. (Og HELT uportet 531 innsugskanal, men tror at portet 530 innsugskanal hadde värt bedre.)
    Sist endret av Batland; 03/12/18 kl 17:13

  6. Takk HansOla takket for denne posten
  7. #905
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med en såpass stor turbo bör han ha en noe villere kam enn en A-kam og da vil dere også få oppleve den störste forskjellen med å bytte topp.
    Han hadde allerede handla en KL T2 fra KLracing Er vel ikke akkuratt kammen som er best kjent fort suksess og fine kurver, men.. Hvilken turbo han har idag er jeg usikker på, men han har hatt en gt35 tidligere vertfall

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    I en motorbyggekonkurranser for sugemotoer er topparbeidet det mest avgjörende. Ingen av oss hadde kvalifisert oss til noe slikt. Til turbo derimot, der slipper vi billig unna fordi det bare er å öke ladetrykket enda litt. Jeg mener derfor at det först og fremst handler om å fjerne flaskehalser og det har du gjort innen det tilgjengelige budsjettet.
    Hvor mye eksoskanalen har å si for sluttresultatet i forhold til störrelsen på eksosventilene vet jeg ikke, men jeg mener at en B230 turbomotor på pumpebensin trenger så store eksosventiler som budsjettet tillater. "Vi har 480,4 hk målt på NAV med HELT uportet 8V eksoskanal. (Og HELT uportet 531 innsugskanal, men tror at portet 530 innsugskanal hadde värt bedre.)
    Ja jeg skulle tatt bare i taket og i innerradien, og ikke kødda med det andre. Fort gjort å bli litt for ivrig med karbitfresen og da blir det fort borte litt materiale
    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 13/08/18 kl 20:45

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. #906
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Eksosporten får man ikke gjort så forferdelig mye med, uten å støpe ny topp. Trikset er å få leda gassene inn i porten via seteinnsats design, og brennkammerutforming. Innsug har man litt bedre muligheter og epoxy kan også benyttes 🙂 Har en del eksperimenter jeg vil gjøre på en 530 topp når jeg har fått kommet meg igang med de tingene jeg egentlig har planer om, og ikke drive med reparasjon av et hus som var fint langt i fra, men viste seg å være langt fra fint...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. Takk HansOla takket for denne posten
  10. #907
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Eksosporten får man ikke gjort så forferdelig mye med, uten å støpe ny topp. Trikset er å få leda gassene inn i porten via seteinnsats design, og brennkammerutforming. Innsug har man litt bedre muligheter og epoxy kan også benyttes Har en del eksperimenter jeg vil gjøre på en 530 topp når jeg har fått kommet meg igang med de tingene jeg egentlig har planer om, og ikke drive med reparasjon av et hus som var fint langt i fra, men viste seg å være langt fra fint...
    Noe annet enn å forhøye taket, pynte rundt ventilstyring og lage litt penere innerradie er vel strengt talt vanskelig ja. Skulle ønske jeg hadde utstyr for fresing av ventilseter

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. #908
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Noe annet enn å forhøye taket, pynte rundt ventilstyring og lage litt penere innerradie er vel strengt talt vanskelig ja. Skulle ønske jeg hadde utstyr for fresing av ventilseter

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Hehe, ja det var det det Har både Mira-fres, en flowbenk med datalogger (i deler), kam-utmålingsutstyr osv. men p.d.d. har jeg ingen plass å bruke det verktøyet for garasjen er et fullstendig kaos og ett vannskadeobjekt som er under reparasjon...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #909
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Hehe, ja det var det det Har både Mira-fres, en flowbenk med datalogger (i deler), kam-utmålingsutstyr osv. men p.d.d. har jeg ingen plass å bruke det verktøyet for garasjen er et fullstendig kaos og ett vannskadeobjekt som er under reparasjon...
    Det kommer nok et tidspunkt der du får tid til å bruke det igjen Kom du så langt at du fikk målt opp noen rødblokk alfabetkammer?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #910
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det kommer nok et tidspunkt der du får tid til å bruke det igjen Kom du så langt at du fikk målt opp noen rødblokk alfabetkammer?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Nope, må ha noen kammer å måle på, har dessverre ikke et sortement av Alfabetkammer liggende å slenge. Kan alltids måle KG004'n ("K-kam") når den går ut av toppen som står i A-til-B'n, ettersom den skal få en ny topp (som ikke har dype riper, og lekker) med eksperimentelle seteinnsatser. NÅR den jævla garasjen er brukbar igjen, og utstyret fått sin plass...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #911
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MGP Vis post
    Funksjon er vell opp til hva en selv synes er bra, du er jo kjempe fornøyd med lavkomp motoren "din" som leverer brutale 120hk ved 5000rpm, vi andre holdt på og le oss ihjæl når du posta bremse papiret.

    Du skryter av at pga lav kompen kan dere kjøre 32grader tenning of 2bar? Batland våkn opp, dere MÅ kjøre 32grader tenning og 2bar for og i heletatt få effekt ut av denne motorn. og den lever mellom 5000-7000rpm og er sten død under 5000rpm, og om jeg husker riktig hadde dere 1.5bar v/3500rpm men motoren regarte ikke før 5000rpm, hvorfor d tror du?


    /MGP
    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Huske at 90% av alt det som står av porting på nett om eksosporter er dønn på bærtur... Flere grunner til det..
    Morsomheter fra en svunnen tid.
    Ingen gjör det så feil som oss.
    Sist endret av Batland; 26/02/19 kl 22:26

  15. #912
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Forbedringen fremstilt i kurver.



    Sammenligning med flere.



    Jag har kört en orörd 531 topp i min flödesbänk som ni kan jämföra mot.
    Flöde vid 28 tum på 95mm:s cylinder 2 till 14 mm:s lyft med 2mm mellan.
    Rör efter avgasporten, gör mycket på flödet.
    Insug. Avgas
    39.7 - 28,1
    82,7 - 59,6
    120,3 - 87,3
    150,8 - 104,5
    166,2 - 114,7
    170,1 - 121,9
    176,9 - 124,6
    ErlandCox.
    Hvordan ventilarealet utnyttes med varierende ventilløft:


    EDIT 26.01.2023

    SÃ¥ har vi enda ett eksempel.


    Fløde med original 44 mm innsugsventil.

    Millimeter Cfm
    4.mm----102.5
    6.mm----141.6
    8.mm----169.5
    10.mm---177.8
    12.mm---189.7
    14.mm---199.2
    16.mm---203.1



    Sist endret av Batland; 26/01/23 kl 22:10

  16. Takk Holck takket for denne posten
  17. #913

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Forbedringen fremstilt i kurver.



    Sammenligning med flere.

    Kult , takk for at du sammenlignet

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  18. Takk Bergstaden takket for denne posten
  19. #914
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Kult , takk for at du sammenlignet
    Bare hyggelig for det blir litt lettere å se hva det tilförer. På generelt grunnlag anbefaler jeg jo alltid 46 mm ventil og du portet heller ikke bort ventilstyringen inne i kanalen eller nok til at du i praksis kunne krangle en 35 mm eksosventil gjennom hele innsugskanalen, Jeg tenker derfor at det skjemaet viser er minimum praktisk forbedring, ikke maksimum potensiale.
    Sist endret av Batland; 27/12/20 kl 12:08

  20. Takk Holck takket for denne posten
  21. #915
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Det hadde vært artig å prøvd en flødetest av et par av toppene mine også, den ene Scimec har portet og en av de jeg har portet synd jeg må sende de vekk for å få testet dem...

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  22. Takk Holck takket for denne posten
  23. #916

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Bare hyggelig for det blir litt lettere å se hva det tilförer. På generelt grunnlag anbefaler jeg jo alltid 46 mm ventil og du portet heller ikke nok til at du i praksis kunne krangle en 35 mm eksosventil gjennom hele innsugskanalen, Jeg tenker derfor at det skjemaet viser er minimum praktisk forbedring, ikke maksimum pontensiale.
    Er høl så 35mm ventil butter i styringa ihvertfall

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  24. #917
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det hadde vært artig å prøvd en flødetest av et par av toppene mine også, den ene Scimec har portet og en av de jeg har portet synd jeg må sende de vekk for å få testet dem...
    Det hadde det definitivt.
    Man må gjöre stor innsats for å läre seg noe som man kan dele med andre. Du får hente inspirasjon fra Holck og fra NOCHIP tråden. RS Tuning Bergen med flere kunne enkelt latt väre å gjöre både det ene og det andre for det har värt utfordrende og det er lagt ned mye tid, penger og krefter.
    Sist endret av Batland; 27/02/19 kl 17:30

  25. #918
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Er høl så 35mm ventil butter i styringa ihvertfall
    Resultatene viser jo helt klart hvordan det funker. Ett enkelt 35 mm kanal Ø / 44 mm ventil regnestykke gir 79,5% som sier sitt til dem som har lest noe som helst om porting. Da jeg må anbefale 46 mm blir resultatet 76%, men så er ikke kanalen helt rund og det ser riktig bra ut. Så kan vi trekke fra arealet for ventilstammen og ventilstyring og det blir tydelig hvorfor noen bruker ventiler med 7 mm ventilstamme og noe fjerner innstikket til ventilstyringen, ikke sant?

  26. Takk Bergstaden takket for denne posten
  27. #919

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Resultatene viser jo helt klart hvordan det funker. Ett enkelt 35 mm kanal Ø / 44 mm ventil regnestykke gir 79,5% som sier sitt til dem som har lest noe som helst om porting. Da jeg må anbefale 46 mm blir resultatet 76%, men så er ikke kanalen helt rund og det ser riktig bra ut. Så kan vi trekke fra arealet for ventilstammen og ventilstyring og det blir tydelig hvorfor noen bruker ventiler med 7 mm ventilstamme og noe fjerner innstikket til ventilstyringen, ikke sant?
    Det er godt mulig toppen min hadde fløda mer med borttaging av ventilstyring i kanalen og ventiler med 7mm. Spørsmålet blir hvor mange cfm henter man på det? Et annet spørsmål blir , får man fløde økning hele veien dvs på alle løft fra 1-16mm? Jeg veit ikke, får bare fler spørsmål jo mer jeg klarer å få inn av informasjon rundt detta.

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  28. #920
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Det er godt mulig toppen min hadde fløda mer med borttaging av ventilstyring i kanalen og ventiler med 7mm. Spørsmålet blir hvor mange cfm henter man på det? Et annet spørsmål blir , får man fløde økning hele veien dvs på alle løft fra 1-16mm? Jeg veit ikke, får bare fler spørsmål jo mer jeg klarer å få inn av informasjon rundt detta.
    Det er ett riktig godt spörsmål som bare folk som har testet i flödebenk vet svaret på.

    Jeg tok flödetallene dine og delte på åpningsarealet rundt ventilen gjennom löftekurven og fikk denne kurven.



    Vi kan tenke at på lave ventillöft flöder det gjevnt rundt hele ventilen som da flöder godt. Med ökende ventillöft ökes gasshastigheten og flödet löftes mot taket og en mindre del av ventilens åpningsareal motter en större del av flödet slik at effektiviteten på åpningsaralet reduseres. En tykk styring og ventilstamme midt i området med höyest aktivitet må sabotere mest, tenker jeg.

    Grunnen til at den större ventilen har lavere effektivitet på höyt ventillöft er at utgangspunktet er denne 46 mm flödekurven som er kunstig konservativt plottet for at vi ikke skal väre overdrevet selvgod.



    EDIT:
    Har funnet noe å sammenligne med:
    Her ett relativt vanlig resultat fra ett uvanlig porteprogram.:


    Har pyntet litt og omgjort skjemaet over her til amerikanske saker, samt funnet ut av Chevrolet sine beste standardtopper, Vortech, har 104 cfm pr. sq/in. Vi er altså på rett vei.



    __________________________________________________ __________________________________________________ ____________________

    Maksportet 530 med 46 mm ventil sammenlignet med urört 531 topp.



    Sist endret av Batland; 26/03/19 kl 20:54

  29. Takk Holck takket for denne posten
  30. #921

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er ett riktig godt spörsmål som bare folk som har testet i flödebenk vet svaret på.

    Jeg tok flödetallene dine og delte på åpningsarealet rundt ventilen gjennom löftekurven og fikk denne kurven.



    Vi kan tenke at på lave ventillöft flöder det gjevnt rundt hele ventilen som da flöder godt. Med ökende ventillöft ökes gasshastigheten og flödet löftes mot taket og en mindre del av ventilens åpningsareal motter en större del av flödet slik at effektiviteten på åpningsaralet reduseres. En tykk styring og ventilstamme midt i området med höyest aktivitet må sabotere mest, tenker jeg.
    Godt mulig det gjør det , magefølelsen hos meg tilsier at det gir mer fløde ja men også på bekostning av støtte til ventil. Uansett, på toppen av "hadde vært intressante resultater" lista for min del er:
    1:46mm ventil på urørt port men åpnet ventilsete og området under ventilsete til 88% av ventil.
    2:Samme som nr1 men med utbytta ventilsete og 48mm ventil.

    Men uten en flødebenk så blir det nok bare med nysgjerrigheten for min del ihvertfall

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  31. #922
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Godt mulig det gjør det , magefølelsen hos meg tilsier at det gir mer fløde ja men også på bekostning av støtte til ventil.
    Uansett, på toppen av "hadde vært intressante resultater" lista for min del er:
    1:46mm ventil på urørt port men åpnet ventilsete og området under ventilsete til 88% av ventil.
    En motor med vippearmer drar ventilen sidelengs og lange ventilstyringer er fordelaktig. En motor med ventilbötter trykker ventilen rett ned og behovet for stötte er derfor minimal, noe levetiden på originalsakene jo bekrefter.
    1. Vi gjorde nöyaktid dette på en 531 topp og ble belönnet med 480 Hp målt på nav som ble 162,4 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren.

    Forbedringen i flöde på en 530 topp som er portet, men med innstikk av ventilstyring beholdt, avslörer at porting av kanalen er fordelaktig selv med 44 mm ventil.

  32. Takk Holck takket for denne posten
  33. #923

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En motor med vippearmer drar ventilen sidelengs og lange ventilstyringer er fordelaktig. En motor med ventilbötter trykker ventilen rett ned og behovet for stötte er derfor minimal, noe levetiden på originalsakene jo bekrefter.
    1. Vi gjorde nöyaktid dette på en 531 topp og ble belönnet med 480 Hp målt på nav som ble 162,4 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren.

    Forbedringen i flöde på en 530 topp som er portet, men med innstikk av ventilstyring beholdt, avslörer at porting av kanalen er fordelaktig selv med 44 mm ventil.
    Og når man da etterspør lang levetid så er ikke det å ta bort styringa det jeg gjør helt uten videre ihvertfall på min bruksbil.
    Jeg skjønner poenget ditt men jeg tror ihvertfall vi kan være enig at levetiden definitivt ikke blir like lang med bortslipt styring som med original styring.

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  34. #924
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Og når man da etterspør lang levetid så er ikke det å ta bort styringa det jeg gjør helt uten videre ihvertfall på min bruksbil.
    Jeg skjønner poenget ditt men jeg tror ihvertfall vi kan være enig at levetiden definitivt ikke blir like lang med bortslipt styring som med original styring.
    Helt klart. Oppfölgingsspörsmålet blir: Hvor lang levetid er lang nok? Det må vel väre helt akseptabelt å bytte ventilstyringer når resten av den trimmede motoren er totalt utslitt og alt annet må overhales likevel, eller? Det vi har sett er at alt annet er oppbrukt för de kortede styringene er utslitte på disse motorene.

  35. #925

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt klart. Oppfölgingsspörsmålet blir: Hvor lang levetid er lang nok? Det må vel väre helt akseptabelt å bytte ventilstyringer når resten av den trimmede motoren er totalt utslitt og alt annet må overhales likevel, eller? Det vi har sett er at alt annet er oppbrukt för de kortede styringene er utslitte på disse motorene.
    Selvfølgelig er det greit å bytte ventilstyringer hvis de er slitne og/eller resten av motoren er utslitt. Hvis målet f.eks er at motoren skal tåle 100000km, er det da greit å slipe bort styringa i kanalen? Folk får ta sine valg rundt det.

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Side 37 av 39 FørstFørst ... 27 35 36 37 38 39 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •