Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Porting av 531 topp, tips & triks?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard Porting av 531 topp, tips & triks?

    Skal starte med å porte 531 toppen min.
    Hadde vært fint med noe tips til hva som kan væra lurt å ta vekk eller hvor jeg skal porte henn.

    Event bilder av ferdigporta innsug og eksos hadde vært toppers!


  2. #2
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Har du portet mye før?
    Svanehalstoppene til Volvo er ikke enkle å få bra,så hvis du ikke har erfaring med porting så ville jeg begynt med en enklere topp.

    Hvor mye effekt er du ute etter? Jeg spør siden disse toppene har ganske stor diameter i innsugskanalen fra fabrikk.

    Kan jo gå over innsug og finpusse støpemerker og etter maskinering under ventilsete og få slipt nye setevinkler som fløder bedre.
    Slipe en backcut på ventilen.
    På eksos kan man slipe ned ventilstyringen så den går jevnt med taket og finpusse etter maskinering fra fabrikk.
    Da forbedrer du bare en del som er masseprodusert og risikerer ikke å ødelegge noe...

    En link til noen som vet hva de driver med.
    http://www.topplocksverkstan.se/omforetaget.html

    http://www.overboostracing.se/foreta...?kategori_id=1

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Har porta en del, er jo ikke noe guru heller, Men å maskere ventilsete og slipe vekk ventilstyringen er det greit?
    Sete vinkler blir som de er gitt.
    Skal stå på turbomotor jeg driver å surrer litt med Er egentlig bare for å bli bedre jeg gjør det

    Er det fordel å ta litt ned rundt ventilstyringen også? slik at lufta ikke får den knekken rett før den går inn ???

  4. #4
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    På eksos kan man slipe ned styringen.
    På innsug kan man gjøre den litt mer konisk.
    Man kan jo selvfølgelig slipe rundt på sidene av styringen på innsug,men henter mer fløde på å bredde og forlenge korte radiusen i første omgang.

    Og å slipe nye setevinkler og backcut er en smart ting å koste på seg siden det øker fløde uten å gjøre kanalens minste diameter større...

    Er greit å ikke tukle for mye med utformingen på kanalen spesielt ikke på en 531 topp. Den rare utformingen på innsugskanalen er laget med en hensikt fra volvo sin side.
    Formen på innsugskanalen er utformet sånn for å skape swirl (få lufta til å svinge inn i sylinderen) og skal man ikke hente ut mye effekt så er det ikke noe poeng å kaste bort bunndrag ved å forandre/forstørre kanalen for mye.

    Ligger bilder av portede 531 topper på linkene du fikk i forrige innlegg om du vil modifisere ytterligere enn litt finpussing.
    Sist endret av Knallert; 12/01/12 kl 22:25

  5. #5
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Hvilken kam skal du bruke er hoved spørsmålet??

    Kan si at en 531 med 46/38 ventiler og en kam på 11.5mm løft holder d kun og jevne ut støpesjegg og glatte den ut, for 531 er alt for stor fra fabrikk, vil få mye bedre bunndragg ect med en 530 topp som gjøres skikkelig.

    se her: http://www.topplocksverkstan.se/volvo8v531.html

    mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Vx3 kam blir brukt, er ikke noe sugemotor det er. skal sitte på turbomaskin.
    Hvofor ikke ta ventilstyringene? på 530 toppen jeg fikk porta var ventilstyringa borte, og ventila dreid ned.

  7. #7
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Går fint og fjerne ventil styringa, men blir fort slitt styringene da når de blir så korte, skader ikke fløde mye om den er der, jeg koner dem 7grader i drei benk.

    Jeg ville porta en 530 topp til vx kam, da den vil få bedre gasshastighet med så lite løft som den kammen har.

    Tommy luhr bremsa 572hk på hjul med porta 530 og orginal ventiler, så potensiale fins

    mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Går fint og fjerne ventil styringa, men blir fort slitt styringene da når de blir så korte, skader ikke fløde mye om den er der, jeg koner dem 7grader i drei benk.

    Jeg ville porta en 530 topp til vx kam, da den vil få bedre gasshastighet med så lite løft som den kammen har.

    Tommy luhr bremsa 572hk på hjul med porta 530 og orginal ventiler, så potensiale fins

    mvh
    Jeg smidde en spesialkam til en kompis' 531 med andre setevinkler og tok ut over 500 på det på greit under 2 bar, og du kan si at ventilen ikke akkurat stoppet på 11 mm der også...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg smidde en spesialkam til en kompis' 531 med andre setevinkler og tok ut over 500 på det på greit under 2 bar, og du kan si at ventilen ikke akkurat stoppet på 11 mm der også...
    Så store som de ventilene er, så er det ikke morro før ved 15mm
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #10
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Hvem i norge er det som er gode til å porte 531 toppene?

    Tenkte å får porta toppen litt.

    Effekt uttak på rundt 300hk. Men kjekt å ha en topp som har potensiale for en del ekstra

  11. #11
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Går fint og fjerne ventil styringa, men blir fort slitt styringene da når de blir så korte, skader ikke fløde mye om den er der, jeg koner dem 7grader i drei benk.

    Jeg ville porta en 530 topp til vx kam, da den vil få bedre gasshastighet med så lite løft som den kammen har.

    Tommy luhr bremsa 572hk på hjul med porta 530 og orginal ventiler, så potensiale fins

    mvh
    Er det noen som har bilder og specs på en 530 porta til å matche en vx3-kam?Er liksom en plan jeg har da det ligger og slenger her.Er til turbobruk btw
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  12. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    Hvem i norge er det som er gode til å porte 531 toppene?

    Tenkte å får porta toppen litt.

    Effekt uttak på rundt 300hk. Men kjekt å ha en topp som har potensiale for en del ekstra
    Kommer an på hva du mener med porte. Finns nok av folk som kan gjøre hulle gedigent og ubrukelig. Værre å finne de som kan MODIFISERE en topp til å passe formålet sitt.

    Går å bruke en topp som er tilpassa nærmere 450hk på en 300hk motor.. men da får du en 300hk motor som går som ei bøtte møkk. Beklager :( men slik er realiteten... Bedre å tilpasse en 530 topp til 300hk motoren og heller skaffe en annen topp til det som du virkelig trenger en 531 til, og da kan du like gjerne gå for en topp med pluggen i midten...
    Sist endret av Njål Nilssen; 22/02/12 kl 21:37
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #13
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Er det noen som har bilder og specs på en 530 porta til å matche en vx3-kam?Er liksom en plan jeg har da det ligger og slenger her.Er til turbobruk btw
    Hvis du ikke har planer om å styre med epoxy så er det ikke så mye annet å gjøre enn å gjøre radiene inni dær så myke som mulig. Gjør du hølet inn større gjør du det bare værre Er ikke så mye løft av betydning på den kammen, og det er mangel på diffusor i både kanal og brennkammer på 530...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #14
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Nei det som er greia,skulle vært en skikkelig how-to om epoxy støping,da hadde det vært litt mindre ''skremmende'' å hive seg på det Jeg har tenkt tanken på å finne en annen kam,jeg vet ikke om noen har erfaring her med vx3 i turbomotor å kan gi noen hint?Er nok mange kammer som ville ha fungert bedre men det er nå den jeg har liggende,så om jeg kan gjøre toppen litt mer kompatibel med den kammen å kan få det til å fungere greit så er jo det win
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Nei det som er greia,skulle vært en skikkelig how-to om epoxy støping,da hadde det vært litt mindre ''skremmende'' å hive seg på det Jeg har tenkt tanken på å finne en annen kam,jeg vet ikke om noen har erfaring her med vx3 i turbomotor å kan gi noen hint?Er nok mange kammer som ville ha fungert bedre men det er nå den jeg har liggende,så om jeg kan gjøre toppen litt mer kompatibel med den kammen å kan få det til å fungere greit så er jo det win
    Kortversjonen er: Vask toppen DØNN ren med noe ikke oljebaserte greier til slutt, if in doubt tørk over med tynner etter å ha varmet den med propan eller lignende. Vaske den i diesel for grovrengjøring funker hvis du legger den i varmt vann og zalo - faktisk - etterpå, så varmt vann som mulig. Minst 15 min, så toppen rekker å bli varm og porer åpne seg. Det er viktig at det ikke koker ut olje under der under gange. Epoxy er nemlig ikke så lett å komprimere. Hakk opp gulvet med en karbidfres, gjerne en "rett sylindrisk" en, dvs en rund "tønneform" med 90º vinkel i enden. Blokker enden ved setet med plastelina eller lignende, litt ducttape på nedre del av innsugsflensen duger. Mix epoxyen skikkelig. Legg toppen sånn at limet får omtrentlig sånn vinkel at det lager et "ferdig" gulv når det flyter ut og tørker. La det tørke MINST 50% lengre enn det står på forpakningen, hvis det lager "gummirester" og ikke støv når du sliper er det ikke tørt nok. Form så gulvet OG radien ned mot ventilen samtidig i den slakeste radien du klarer. Skissa Njål slengte ut med gulstreken er en guideline på formen du leter etter. For å ikke ha en "kant" i bunnen av innsugsflensen med std innsug kan du merke deg et punkt på gulvet ca 2-3 cm inn i porten og slipe en fin radie fra det punktet ned til original innsugsflens, da blir det bare effektivt sett en trakt og gi lite flowmotstand.

    Bedre å legge inn for mye og slipe ned enn å legge inn mer oppå, forresten. To lag oppå hverandre kan slippe taket i hverandre...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  16. Takk Njål Nilssen, v0lv0 Aksar takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  2. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  3. bunnpanner, tips og triks
    By kermitt in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 14/02/10, 00:55
  4. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •