Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Clutch pedal sank 2 cm og løser ikke ut clutch 100% lenger.

  1. #1
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Clutch pedal sank 2 cm og løser ikke ut clutch 100% lenger.

    Hei der! Fikk ett aldri så lite problem igår, når jeg skulle flytte bilen. La inn første og begynte å trille fremover, men når jeg skulle legge inn andre, så "knakk" clutch pedalen ett par knep nedover (Henger nå 2-3cm lavere enn bremsepedalen) og begynte å slure pga. clutchen løste ikke helt ut.

    Har ett nokså slitt utløserlager som lager lyd når jeg trykker inn pedalen litt (Før den "knakk"), men nå er den lyden der hele tiden, som om jeg sitter med foten på pedalen. Kan løse ut clutchen manuelt ved å dra tilbake utløserarmen, men med en gang du bruker pedalen igjen, så er det samme historien igjen.


    Dette er da en 76 245, byttet fra B20 til B23(0)A med firetrinnskasse og clutchvaier.


    Noen som har en formening om hva som har skjedd?

  2. #2
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Ser for meg at det er strekt wire eller justeringa som har røket. Setter en 5`er på wireen...

    Evt så kan det også være lageret, har vært borti så utslitte lager at det setter seg fast i fjærene på trykkplata.

    Ville skifta clutch og wire, evt lager og wire om clutchen er grei. Hatt ned kassa for en sjekk var poenget mitt hvertfall =)
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  3. #3
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Har ny vaier liggende, men ingen mulighet for å komme meg under bilen der den står nå. Virker som utløserlageret går fint, fant ut at den sto i revers igår kan man si! Tok fram en lang plankebit og dytta tilbake utløserarmen og bilen hoppa ett skritt bakover, før den bakfyrte og stoppa : p

  4. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Starte den i gir og kjøre den til en bedre plass ? Evt taue den ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  5. #5
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Skal se om jeg får min stefar til å fyre opp bil-lastern i kveld eller i løpet av morgendagen. Er nok redd for at jeg må ned med kassa, føles ikke ut som en strekt vaier, men alt er mulig! Som den står nå, så beveger den seg helt til den får litt motstand (Så begynner den å slure). Var ikke spesielt blid når jeg måtte dytte den fra postkassene og inn gårsplassen, så legge den over inn der den skal stå, når du har sveisa sperra. : p

  6. #6
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Har vært ute for at ene festet til pedalboksen har gått av. I mitt tilfelle var det festet helt oppunder dashbordet,så du må trykke huet godt oppi der og lyse hvis du vil sjekke
    Da sank pedalen som du opplever.
    Har også opplevd at utløserarmen sprakk så den gradvis bøyde seg,men det ser du jo ved å titte under bilen å lirke til siden gummimansjetten rundt utløserarmen og lyse inn i klutsjhuset.

  7. #7
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Kunne vært sprekt utløserarm, men dette gikk ikke gradvis, kom plutselig :-) Var ute og lirka litt (Dytta oppå en snøhaug og gravde grop under) og det virker som utløserarmen kiler seg midt på, men dette kan også gå tilbake på vaiern, at den har kilt seg i strømpa eller noe sånt.

  8. #8
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Høres litt ut som sånn pickupen min blei, og der var det utløserlageret som hadde spist seg igjennom trykkplata til slutt.
    Hvis du har ny wire så er jo det et greit sted å begynne, men tror nok det må ny clutch til.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  9. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Fikk dratt bilen opp på brillebilen og kjørt den til jobben igår, uten store om og men. Fikk den opp på bukk idag og begynte å sjekke litt. Clutchkabel var ok, ingen spjelinger eller noe sånt. Så så jeg på utløserarmen, syntes den hang litt lavt. Tok fram spett og fikk presset den opp igjen og da løste den ut som den skulle. Det virker som ett av festa til utløserarmen enten er slitt ut eller røket av inni kassa. Fikk kjørt noen runder og fungerer helt greit nå, men kvier for at den hopper av igjen når jeg minst venter på det, så motorbytte m/ clutchbytte blir framskyvet noe fryktelig er jeg redd!

Lignende tråder

  1. Svar: 10
    Siste post: 23/11/11, 18:04
  2. HASTER!!!! Clutch pedal til 240 i søndre buskerud
    By vazborris in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/02/11, 18:44
  3. Knirking i clutch pedal
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/11/10, 16:59
  4. clutch pedal funker ikke
    By tennpluggen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 10/10/10, 10:48
  5. clutch funker ikke på volvo 740
    By turbocontainer in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 01/07/10, 19:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •