Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: 2.4D 163 hk - "Motorsystem krever service" kort tid etter oljeskift.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard 2.4D 163 hk - "Motorsystem krever service" kort tid etter oljeskift.

    Fikk NAF til å skifte olje og filter rett før jul. En uke og et par korte bilturer senere kommer infomeldingen "Motorsystem krever service". Jeg merker intet unormalt med motoren og ingen varsellamper lyser. Jeg peilet oljen og den ligger omtrent midt mellom min og max. Litt googling tyder på at noen har fått denne meldingen i forbindelse med problemer med gammel software og/eller problemer tilknyttet oljenivå-giveren.

    Volvo sier at de forpliktet til å anbefale meg og kjøre rett til verksted og la den stå der til de har tid til å se på den (en uke i verste fall på "drop-in"). Fikk inntrykk av at de ville kunne bruke lang tid på å feilsøke. Ganske upraktisk uten bil en uke. Alternativet mitt er å bestille tid en uke fram i tid og bruke bilen som normalt i mellomtiden.

    Er dette risikabelt?
    Noen som har opplevd noe linkende?
    Takknemlig for alle svar!

    Bilen er en V70II (8/2008) 2.4D 163HK.

  2. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Er mest sannsynlig fylt for mye olje på motoren. Oljenivået har gått ned fra 6 liter til 5,5 liter pga problemer med økt oljemengde/diesel i oljen.
    Skal ikke være mer enn maks 3/4 olje på peilepinnen. Du må nok innom et verksted for å slette feilkoden og tappe av olje.

    Kan også være feks tempgiver til katalysator/partikkelfilter. Heller ikke noe unormal feil, men da bør du merke svekket trekkraft til tider
    Sist endret av MadAss; 01/01/12 kl 21:26
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Ser i papirene fra NAF at de har fyllt 6 liter olje ja. Sukk...

    Tror du de må fylle olje på nytt eller holder det å tappe? Skal i hvertfall be om skikkelig dokumentasjon, så jeg kan sende regningen til NAF.

  4. #4
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Holder med å tappe av. Volvo har en egen håndpumpe for å suge ut olje gjennom peilepinnerøret.Må slettes feilkoder også.
    Har vært kampanjer på alle biler med partikkelfilter og 5 syl diesel. Da lastes inn ny programvare på motorstyreenheten og og olje tappes av.
    Grunnen til at du får feilkode, er fordi at det har vært tendenser at selvopprusing pga diesel som trenger ned i oljen (har ikke hendt i norden), og for deretter at oljevolumet blir så stort, at det til slutt presser jeg opp igjen mellom stempelringene og fører til at motoren går av seg selv. Ved å legge inn feilkode, vil kunden alltid komme seg på verksted før oljenivået blir for høyt.
    Så lenge oljenivået ikke er over maks, er ikke dette noe problem å kjøre med. Men du bør vente en stund etter at motoren er stoppet, for å peile oljen. Tar en stund før oljen i filteret renner ned i bunnpannen igjen.

    Er pga slike hendelser jeg anbefaler merkeverksteder (iallefall til hovedservice). Har hatt inne en V70II som nylig har skiftet reg.reim på et ikke-merkeverksted. Siden bilen ikke har vært innom et volvoverksted i det siste - så har den heller ikke fått utført den kampanjen den skulle. Nå står bilen med registerreimshavari, fordi hjelpereim og strammehjul ikke er erstattet til nyere type. Bilen er fire år, og reg. reima bare 1 mnd.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Du hadde helt rett i diagnosen og løsningen.

    Pluss i boka til Bilia Fornebu som fikset feilen i løpet av noen timer.
    Minus til NAF som fylte 0.5 liter mer enn de skulle.

  6. Takk MadAss takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Overfylte med noen desiliter olje på V70 II D5 2010. Det var nok til at det ble satt feilkode. Tappet av men den digitale måleren korrigeres ikke. Vet noen om det må
    VIDA
    til for å slette feilkoden, eller om oljenivåsensoren korrigerer seg selv etter litt kjøring? Litt uklare svar på utenlandske forum

  8. #7
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Konklusjonen er at Vida må til. Gustavsson mener det er den digitale måleren man skal stole på, og at peilepinnen ikke gir riktig bilde. Hos meg var det midt på peilepinnen, men fortsatt 0,4 l olje for mye. Oljenivået skal ligge på 70% i
    VIDA
    , og har bilen har 2.0 oppdatering vil den digitale måleren i instrumentpanelet være riktig og vise fullt da.

Lignende tråder

  1. Kjøpt 02 D5 v70 med automat feil som slår inn i gir kort sekund ved "trilling".
    By Ola Hagen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 51
    Siste post: 25/06/13, 10:41
  2. "Motorsystem, service omgående"
    By Basse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 30/12/11, 11:47
  3. Frontlykt "del" mangler etter service
    By marius@foldoy.no in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 03/12/11, 12:46
  4. Motorsystem service
    By roaldhans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/11/10, 08:48
  5. 18"/19" felger selges/skaffes.(kun kort periode)
    By tyggern in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 30
    Siste post: 27/01/10, 00:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •