Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Renovering av Undestell og karosseri

  1. #1
    Registrerte brukere paal-andre sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Oslo / Lambertseter
    VCCN medlemsnummer
    651
    Innlegg
    542
    Antall takk

    Lightbulb Renovering av Undestell og karosseri

    Siden jeg ikke finner en fornuftig tråd på det her så starter jeg opp en.

    Jeg stripper bilen for deler under og har planer om å pusse og sanblåse alt av understellsdeler og slipe ned hjulhus og alt under bilen for å ta rust og sveise der det må kappes vekk.

    jeg trenger litt tips til verktøy og fremgangsmåter for nedpussingen.

    samt hvordan og hvilke produkter som er best å påføre etter pussingen er over og det skal males opp.

    Håper på fornuftige svar og ikke bare masse krangling om hva som er best og ikke best
    X - volvo 240 92. B230fk - getrag 265
    X - volvo 245 84 b21
    X - Volvo 945 turbo
    X -Bmw 318 2L touring 2002
    Vovlo v70 2.4d

  2. #2
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    henger meg på denne

    jeg har slipt vekk tectyl med stålbørste på vinkelsliper, det funker. Ikke bruk kuse på tectyl da den blir ubrukelig etter 1 minutt. Har brukt diesel eller varmepistol på tectylen for å få den til å løsne lettere.

  3. #3
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    På 242en min så var tectylen så sprø så eg skrapar den vekk uten og gjere noko med denEr sikkert fordi bilen aldri har blitt tectylert etter den var ny..Men ellers så funkar varmepistol og skrape bra syns eg
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  4. #4
    Registrerte brukere paal-andre sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Oslo / Lambertseter
    VCCN medlemsnummer
    651
    Innlegg
    542
    Antall takk

    Standard

    jeg tenker nok jeg kjører på med vinkesliper med stålbørste på og går over det alle værste. så får jeg ta priket med varmepistol og skrape =)
    hva gjorde dere etter at dere hadde skrapt rent? hva behandlet dere med før man kjørte på med ny tectyl ?
    X - volvo 240 92. B230fk - getrag 265
    X - volvo 245 84 b21
    X - Volvo 945 turbo
    X -Bmw 318 2L touring 2002
    Vovlo v70 2.4d

  5. #5
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    skrapte rent, pusset ned, la på en grunning som het "rust stop", så tectyl. Malte over tectylen med hammer lakk, så ikke støv og skitt skal feste seg i tectylen, det blir en glatt overflate som du kan spyle så den blir ren og skinnende. Gjorde dette i hjulhusene. På understellsdeler skraper jeg og har vasket med ting som diesel, silikonfjerner, tynner, sitrus rens, og så grunna og lakka med sprayboks.

  6. #6
    Registrerte brukere Kristian s sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Bakaksel, fjærbein, stag, bærearmer osv er bare å slipe eller sandblåse og male med Arcanol (Bengalakk) som er blanda ut med litt Owatrol.
    Blir et supert resultat. Mye mere holdbart enn spraylakk (boks).
    På 245en min har jeg slipt ned og malt med Hammerite. Der blir malinga liggende som et tykt lag utapå og får fort riper og flasser av.
    På C10en har jeg malt med Arcanol/Owatrol og det blir et mye tynnere lag som blir mye hardere.
    Hvis man vil lakkere med sprayboks funker det dritbra med Biltemas motorlakk. Både 600 og 150 grader har jeg brukt på småting (braketter og div). Da er det bare å slipe ned og spraye på uten grunning og klarlakk. Tørker dritfort også.

    Sånn her gikk jeg fram:

    -Demonter alt som skal males.
    -Skrap av mesteparten av Tectylen med kniv, stemjern, skrutrekker osv.
    -Bruk grov stålbørste på både vinkelsliper og drill til å slipe bort tectylrester og rust. Et bra triks er å snu retninga på stålbørsta innimellom. Da graver den ut rust begge veier. Ta av beskyttelse greia på vinkelsliperen for å komme til overalt. Bruk noe beskyttelse foran ansiktet, stålbørsten skyter små ståltråder innimellom. De vil du ikke ha i trynet. Må regne med å få noen stråltrådbiter i henda og beina når man holder på. Det gjør jævlig vondt, men det må man tåle.
    -Bruk båndsliper inne i kriker og kroker hvor drill og vinkelsliper ikke kommer til. Vær forsiktig, den tar mye metall.
    -Kan også bruke Ferro-bet rustfjerner hvis det er mye overflaterust. Den funka ganske bra. Spray på, la det tørke og slip av med stålbørste.
    -Når all tectylen og rusta er borte, bytt til negerkuse på vinkelsliper og drill. Det jevner ut overflaten. Kan også bruke sandpapirdisc på vinkelsliperen, men den tar mye metall så vær forsiktig.
    -Blås bort alt slipestøv med trykkluft og vask med brakecleaner eller noe annet som fjerner fett og drit.
    -Bland ca 20% Owatrol i Arcanolen. Det beskytter bedre og malinga flyter mye bedre ut.
    -Mal først med pensel for å få på et godt lag og gå over med skumrulle for å jevne ut penselstrøka. La det tørke helt mellom hvert strøk. 2-3 strøk blir bra.
    -Små braketter og andre smådeler er lettere å lakkere med sprayboks.

    Ikke bruk de billigste pensla du finner. De røyter som faen.


    Riktignok ikke Volvo men sånn blir resultatet med Arcanol/Owatrol. Må si det ble ganske bra:



    Sånn så det ut da jeg begynte å slipe:



    Ferdig slipt:


    Sinnsykt mye jobb, men det er recipe for succes.
    92 Volvo 245tic. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=427
    88 Volvo 245gl.
    80 Chevrolet C10. Rostig och ful men jävla kul

  7. Takk Ola Moen, Motstand, Erlend Dystland takket for denne posten
  8. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Det er no jævlig mye jobb, ja!
    Hvis du skal gå på å ta hele bilen under så prøv å få lånt deg ei karosserivippe/vugge, om du ikke har tilgang til å komme under på noe annet vettug vis. Med det så blir det 1000x triveligere å drive på

    Hvor mye får man tatt med vinkelsliper og stålbørste da? Noen som har bilder hvor det er pussa kun med det?
    Jeg har bare brukt huggjern, evt kombinert med varmepistol, det fungerer det, men tar litt tid da

  9. #8
    Registrerte brukere paal-andre sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Oslo / Lambertseter
    VCCN medlemsnummer
    651
    Innlegg
    542
    Antall takk

    Standard

    Takk for god gjennomgang Kristian S, der fikk jeg svar på mange av mine spørsmål god motivasjon med så fine bilder.
    ang vippe så har jeg ikke mulighet til det der bilen står ribba nå. så blir nok den vanskelige metoden ;D jeg kan ta noen bilder når jeg kommer igang nesteuke tenker jeg. får bare følge med på prosjekttråden min daruu, om ingen andre poster noe her da =)
    X - volvo 240 92. B230fk - getrag 265
    X - volvo 245 84 b21
    X - Volvo 945 turbo
    X -Bmw 318 2L touring 2002
    Vovlo v70 2.4d

  10. #9
    Registrerte brukere Kristian s sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig. Er midt oppe i samme jobben som du skal begynne på. C10en er så og si klar bak, så nå skal jeg begynne under caben og videre framover. Jeg er så lei av å slipe at jeg skal levere alt som kan demonteres til sandblåsing, så sliper jeg ramma selv.
    Jeg skal ikke gjøre noe med karossen under i denne omgang. Må passe på å ikke ta på seg for mye jobb for da blir ikke bilen klar til sommeren. Med bil som er clean under har man et godt utgangspunkt til å fortsette videre på karossen.

    Så lenge du får løfta bilen høyt nok går det fint uten karossvugge. Må få den så høyt at du kan sitte under. Men vær obs på at du kan møte mye stygge oisanner når du begynner å slipe bort maling og tectyl.

    Hvis det er mye overflaterust og man bare sliper med stålbørste, blir finishen ganske ru og blir ikke noe fin med maling på. Men hvis man skal ha på tectyl, så har det ikke så mye å si. Tectyl er helt jævlig uansett, kan ikke ha det under en fin bil.
    Når jeg en gang skal begynne på 245en min igjen skal jeg gjøre samme prosessen på alt av understell. Under selve karossen tenkte jeg å slipe ned, male med Hagmanns grunning, så Arcanol/Owatrol, så et lag med bodyskydd el hva det heter og et lag til med Arcanol/Owatrol oppå det igjen.
    Bodyskydden blir hard og litt ru og kan fint males over. Da får man samme finish som bedliner i pickuper.
    92 Volvo 245tic. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=427
    88 Volvo 245gl.
    80 Chevrolet C10. Rostig och ful men jävla kul

  11. #10
    Registrerte brukere Motstand sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Espa
    VCCN medlemsnummer
    358
    Innlegg
    451
    Antall takk

    Standard

    Denne tråden er fin å ha når jeg skal gjøre dette på min

    Hvilken tectyl er best å bruke?. Er biltema sin good eller bør man gå for bedre merker?
    95` Volvo 945 B230FB
    99` Toyota Hilux
    96` Volvo 855 2.5 10v

  12. #11
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Før og fjærne tectyl men fortsatt ta vare på lakk etc under så så jeg en svenske som blåste med tørris.. Noen som veit mere om dette?
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  13. #12
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Men når det gjelder stålbørste på vinkelsliper, blir det ikke noe helvetes klin alle steder av det?

  14. #13
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Men når det gjelder stålbørste på vinkelsliper, blir det ikke noe helvetes klin alle steder av det?
    Spruter godt!!

  15. #14
    Registrerte brukere Kristian s sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Er derfor man må skrape av mesteparten av tectylen før man går på med stålbørste.
    Blir litt sånn sukkerspinn lignende guffe som spruter rundt.
    92 Volvo 245tic. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=427
    88 Volvo 245gl.
    80 Chevrolet C10. Rostig och ful men jävla kul

Lignende tråder

  1. Svar: 451
    Siste post: 06/07/16, 17:21
  2. Renovering av seter??? noen som vet?
    By fotonet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 19/08/11, 20:34
  3. 940 karosseri øk
    By kila in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 04/03/11, 19:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •