Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Kan Verksted få kunde til og betale for mekaniker har brukt lang tid?

  1. #1
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard Kan Verksted få kunde til og betale for mekaniker har brukt lang tid?

    Hei!

    Kort om meg selv så er jeg utdannet mekaniker og har en audi som dama bruker i jobb kjøring.

    Har byttet en del deler i forstillingen. setter bilen på et mekonomen verksted i byen som reklamerer med 4 hjulskontroll for 900 inkl. moms
    og tar 200 inkl. moms pr kvarter for justering.. Og dettte virker jo billig kontra 1500-2000 dem fleste ligger på.(som da er inkl. justeringer så sant ikke ting står i sju steiner)

    Så ringer telefonen min, er fra verkstedet og sier at dem har nå holdt på i 2 timer med og justere!!!! Og lurer på om dem skal fortsette!?!

    Så spør jeg hva og hvorfor, og sier til han at har du ikke hørt om skjærebrenner??? kan jo ikke bruke 2timer på 4 hjulskontroll!!
    Ringer opp igjen etter ca 30 min og da var bilen plutselig ferdig og alt ok! Så da har dem nok vertfall skjønt at her måtte det varmes..
    Henta bilen og i bilen lå målebrev og faktura på 3100kr!! for 2,5timers arbeid + fastpris 900kr

    Har tidligere jobbet med person/vare og lastebiler i en ca 5år og har ALDRI latt kunden lide for at en har gjort en brøler, da ringer man med en gang ting ikke ser ut til og gå som det burde! og informerer om at dette vil ta lengre tid en normalt eller planlagt..


    Noen formeninger om hva jeg bør gjøre? har veldig lyst og skrive en klage til mekonomen kjeden angående dette verkstedet.
    Sist endret av Friksen; 03/12/11 kl 09:35

  2. #2
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    De ringte jo deg og sa i fra at de hadde passert 2 timers arbeid. Sånn jeg ser det har de gjort ting rett. Skulle ha blitt 2900 kr, men er kanskje 200 kr i verktedmateriell.

    Er redd du ikke kommer noen veg med å klage. Men du har fått erfare som veldig mange andre at Mekomomen er et dyrt verksted. Hørte mange skrekk eksempler om dem. Har selv forespurt priser der. De er alltid dyrere enn merkeverksted.
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  3. #3
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sant det, men synes av egen erfaring at dette er aaaalt for lang tid! og dem fleste mekanikere bruker ikke mere en 30 min på og justere vis alt er "greit"
    Men vis det er en lov bak det med 2 timer så for all del, men da får jeg bare henge over ryggen på mekanikeren neste gang, noe som er utrolig synd, da jeg vet hvordan han har det igjen da.

    Har detsverre ikke sett eller hørt så mange negative omtaler om mekonomen igrunn..

  4. #4
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    der jeg jobbet (dog ikke mekonomen) så tok vi en fast pris på hele driten. husker ikke i farta men var snakk om litt over 1000lappen. mener at de betalte for 45min.. brukte vi mer tid så tapte bedriften IKKE kunden på at vi brukte lengere tid.. var rart at de ikke tok en fast pris på alt, som du du viste fra før 200kr pr kvarter for justering så de har jo i grunn ikke gjort noe feil... MEN 2timer på en 4hjuls kontroll, høres ut som det er noe rart i luften siden de ringte 30min senere. siden man hører rykter rundt om at enkelte verksteder haler tiden veldig ut vist kundene ikke har fått fast pris og ikke henter bilen for seint på dagen.. der jeg jobbet gikk det veeeeldig mye på fast pris siden vi gikk etter fast tids bruk. og på 4hjuls kontroll var det 45min.
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  5. #5
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Ja vi tok 1500+moms der jeg jobba.. og vis ikke ting var justert inn innen 1time så ringte vi. men det skjedde sjeldent..

  6. #6
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Er mekaniker selv, og har litt erfaring med kundemottak.
    Normal praksis på alle stende jeg har vært, var at hvis vi så at ting kom til å ta lengere tid enn planlagt pga noe som ikke ville samarbeide, da var første bud å kontakte kunden og fortelle at det har oppstått problemer, og at dette vil resultere i at jobben tar lengere tid enn avtalt, og vil koste mere.
    Hvis pris er avtalt, så kan ikke den overskrides, med mindre man har godkjenning fra kunde.

    I ditt tilfelle:
    900,- inkl. MVA kontroll
    +200,- inkl. MVA justering (normal fakturerings tid, 30min)

    totalpris: 1'300,- inkl. MVA

    Pris bassert på annonse og normal beregnet tid for lignende arbeid.

    Så ja, ville sagt det de gjorde med å ikke ta kontakt tidligere var en blunder fra deres side.
    Ville sendt inn en klage, om du får noen refundering kan det bli verre med, evt. høre med NBF (Norges BilbransjeForbund) hva de sier om saken.
    Ensom V70 Turbo

  7. #7
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Ja er nettopp det at dem ikke tok kontakt for etter 2 timer.. Har betalt så regner med og ikke få noe igjen av dem kronene.. Men vis dette er normal praksis fra dette verkstedet bør dem få en smekk over fingrene..

  8. #8
    Registrerte brukere 93_volvo960 sin avatar
    Medlem siden
    21. mai 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av iPaal Vis post
    De ringte jo deg og sa i fra at de hadde passert 2 timers arbeid. Sånn jeg ser det har de gjort ting rett. Skulle ha blitt 2900 kr, men er kanskje 200 kr i verktedmateriell.

    Er redd du ikke kommer noen veg med å klage. Men du har fått erfare som veldig mange andre at Mekomomen er et dyrt verksted. Hørte mange skrekk eksempler om dem. Har selv forespurt priser der. De er alltid dyrere enn merkeverksted.
    Jeg synes firmaet kanskje skulle ha ringt litt før det hadde gått så lang tid da.

    Hadde vel vært enda dyrere hvis du hadde brukt Bilia kanskje......

    Jeg har vært to ganger over svenskegrensen og - så langt - har dem holdt seg til den prisen de har oppgitt. Det som er litt kjekt med det firmaet er at jeg også har fått tilbud inkludert en maxpris for jobben. Altså pris hva dem tror det koster og den maksimale prisen jeg må betale hvis noe uforutsett oppstår.

    Er kanskje ikke SÅ stort erfaringsgrunnlag da, men likevel. Dessuten har jeg ellers fått fin service der (fikk f.eks. 25% rabatt på noe deler fordi jeg måtte sitte og vente litt før dem fant det frem) og hyggelig betjening og ene med det andre.

  9. #9
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg syns en sånn ordning med kvarterbetaling virker som om faller til verkstedets favør. Det er jo akkurat i slike tilfeller som dette de tjener pengene sine, normalt sett går en firehjulskontroll greit, og da med en fastpris så er det opp til mekanikern å gjøre jobben så effektivt som mulig.

    Etter hva jeg skjønner så er du fagutdannet mekaniker som ikke er i den bransjen lenger? Jeg regner alikevel med du har kontakter, er fort gjort å låne et sånt apparat en hobbykveld.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  10. #10
    Registrerte brukere Kenneth R sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    190
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikkje har avtalt noe tid som skal brukes på jobben er jeg redd du ikkje kommer så langt med å klage. Har du fått et prisoverslag kan de ikkje øke dette med mer enn 15% uten å kontakte deg først.

  11. #11
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Var mange som engasjerte seg i denne diskusjonen :-)

    Sant det med 15%over prisoverslag men dette går mere på sunn fornuft.. regningen er som sagt betalt så det får bare være, men en får være flinkere og følge opp neste gang :(

  12. #12
    Registrerte brukere bruningen sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Sted
    røyken
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    nå kjener jeg ikke så godt til for/bakstillinga på på denne audien her,men er det camber,caster justering foran og bak?
    hvis det er justering i alle vinkler foran og bak er det ikke unormalt å bruke 2 timer på en litt eldre bil,men er det kun spissing så er det usannsynlig lang tid!
    ang varme på understellsdeler så er det ulovlig med mindre de skal skiftes!
    Hvorfor kjøre volvo når kvalitet kommer fra tyskland!

  13. #13
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Det er camber justering foran, men den er ikke individuell. Husker ikke hva som er bak, er vertfall spissing. det som er kjipt på vag er at endeleddene sitter høyt oppe (over hjula) det er svært ugunstig å justere
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  14. #14
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    De fleste biler har fint like som kan justeres bak.
    Foran så er det stort sett spissing.
    Noen få biler har camber og SAI (KPI).
    Ensom V70 Turbo

  15. #15
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Sånn ser det ut foran på Audi, som dere ser er det ikke lett å komme til justeringen til spissinga, og sitter det fast har du det gående.



    Missforstå meg rett, jeg forsvarer verken tidsbruken eller kundebehandlingen.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  16. #16
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Nesten like gale som Alfa Romeo forstillingen
    Ensom V70 Turbo

  17. #17
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Den er grusom. Det som også gjør den fantastisk flott å skru på, er at selve oppbygningen er i aluminium, mens boltene er stål, alle vet hvordan stål og aluminium reagerer med hverandre. Når du da har en bolt, som går gjennom begge øvre bærearmer (kuler) som i 99% av tilfeller sitter dønn spiker fast. Vet klann(?, skal være et stort verktøy firma i tyskland) har laget spesial verktøy bare for å få ut denne bolten på denne vag forstillingen. Sier sitt.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  18. Takk Tarell takket for denne posten
  19. #18
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sier sitt ja
    Bare vær glad det ikke er som på Alfa 156.
    Der går stabstaget INNI torpedoveggen, og de har samme mentalitet ang materialvalg som Audi har.

    Så der går det tid å ta hjulstilling.
    Trikset vi brukte var å "dynke" alt som vi regnet med skulle løsnes i en spesiell "rustløser" tidlig på dagen, la bilen stå endel timer, så varme lett.
    Da kom de vanligvis noenlunde greit.
    Måtte ta samme prisen fra kunde uansett på hjulsitllinger.
    Kun hvis ting gikk gale det ble endringer i pris, og da etter samtale med kunde.

    Man kniper godt igjen når man ikke vet om det var mutteren som løsnet, eller staget som knakk
    Ensom V70 Turbo

  20. #19
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Det er camber justering foran, men den er ikke individuell. Husker ikke hva som er bak, er vertfall spissing. det som er kjipt på vag er at endeleddene sitter høyt oppe (over hjula) det er svært ugunstig å justere
    Det stemmer dette, men om det sitter er det bare og legge hjule helt over og varme fra motor rommet og ned og andre veien på andre siden. Varme er som Bruningen sier er ikke lov men dette er noe som man bare gjør istedet for og stå og surre og gjøre muttrer runde..

    Den tegningen er ikke samme forstilling men tannstanga sitter høyt på denne også.. Den forstillinga er populært kaldt multiknirk, har vanlig Mac pherson

  21. #20
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Ikke lurt å varme på de tannstengene da det er gummi mellom indre og ytre endeledd. Av den årsak er det heller ikke lurt å ta for hardt i på disse, for da blir bil stående om du ikke har deler for hånden.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  22. #21
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Trur ikkje du kjem nokon veg med dette, men du har i det minste blitt ei erfaring rikare. Og nokon her har forhåpentligvis lært litt og.

    Fastpris er viktig på verkstedarbeid, då er det opp til verkstedet å holde deg oppdatert undervegs om det er noko spesielt. Har det forsåvidt greit når eg levera bilen min på verkstedet sia mekanikeren ringe direkte viss det er noko men sånn er det når forholda er små og bekjentskapane mange
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  23. Takk Tarell takket for denne posten
  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2011
    Sted
    Birkeland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Har bare dårlige erfaringer på mekonomen når det gjelder priser, mye billigere på merkeverksted.

  25. #23
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Beste tipset er å ringe rundt, og høre hvordan de gjør det i praksis med priser.
    Så regne på nominelle tider, finne den som er billigst (som går å stole på), så avtal en fast pris.
    Ensom V70 Turbo

Lignende tråder

  1. b230fk 96' turbo, Uerfaren mekaniker
    By brotherbear in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 11/06/11, 18:50
  2. Hva kan jeg forvente å måtte betale for....
    By HarryVolvo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 01/05/11, 21:44
  3. Lang tid å laste
    By v70dude in forum Forslagskassen
    Svar: 19
    Siste post: 08/11/10, 16:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •