Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: b21a veldig tørst!

  1. #1
    Registrerte brukere b21a sin avatar
    Medlem siden
    30. okt. 2011
    Sted
    fredrikstad
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard b21a veldig tørst!

    Hei.. Har en gammal sliter av en 240 1985mod b21a motor..
    har satt inn elektronisk tenning, byttet til b23a forgasser.. Egr kobblet vekk.. plugger / kabler osv er nytt!
    Problemet er at denne bilen bruker så syyyykt mye bensin! Ca 2.5 på mila.. Noen ide´hva det kan være?
    Kan det være feil Co el lignende?

    Det er to slanger som skal kobles til på forgasseren dær som luftfilter røret er skrudd fast. disse slangene går opp til torpedoveggen rett over bremsekraftforsterker og er koblet på en slags ventil... Hva er den til? Er noen ledninger som er koblet til denne ventilen også. Da jeg byttet til gulkork gasser passet ikke disse slangene på di stussene sommer dær nå! kan dette ha noe med bensin forbruket? hvis jeg blokerer disse hulla i forgasser så stopper motor... så dem har vist en hensikt, men hva?




    Takker for svar

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Den ventilen er noe med ventilasjonen i flottørkammeret..

    Er en skru midt under forgasseren som du justerer bensinmengden på.. Bruk 8mm pipe på skruen.
    '78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
    '89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
    '87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
    '99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av b21a Vis post
    Hei.. Har en gammal sliter av en 240 1985mod b21a motor..
    har satt inn elektronisk tenning, byttet til b23a forgasser.. Egr kobblet vekk.. plugger / kabler osv er nytt!
    Problemet er at denne bilen bruker så syyyykt mye bensin! Ca 2.5 på mila.. Noen ide´hva det kan være?
    Kan det være feil Co el lignende?

    Det er to slanger som skal kobles til på forgasseren dær som luftfilter røret er skrudd fast. disse slangene går opp til torpedoveggen rett over bremsekraftforsterker og er koblet på en slags ventil... Hva er den til? Er noen ledninger som er koblet til denne ventilen også. Da jeg byttet til gulkork gasser passet ikke disse slangene på di stussene sommer dær nå! kan dette ha noe med bensin forbruket? hvis jeg blokerer disse hulla i forgasser så stopper motor... så dem har vist en hensikt, men hva?




    Takker for svar
    Det er 3 forhold som har stor innvirkning på bensinforbruket.
    1. KompresjonsTRYKKET. Mål med kompresjonsmåler.
    2. CO, lambda eller AFR når du kjører slik DU kjører. Lambdasonde og lambdameter anbefales og det trenger ikke være ett dyrt bredbandslambdakit.
    Når du cruiser bør lambda være 1,0 - 1,1. Ikke bry deg om hvilken CO du har på tomgang.
    3. Tenningstidspunktet. Elektronisk tenning betyr lite hvis tenningstidspunktet er feil og B21A har den "beste" tenningskurven. Fordelere fra andre motorer har altså dårligere tenningskurve og dette kan lett øke forbruket endel.
    For å redusere forbruket kan du teste med å justere tenning til 25 grader fortenning på 2500 o/min med slangen koblet fra vakumklokken. Husk for alt i verden å koble slangen på igjen etterpå!
    4. Luftfilter. Sørg for at dette er i god stand og skift om nødvendig.
    Ang. slangene så anbefaler jeg at du borrer hull i det øverste plastrøret inne i boksen fremfor forgasseren.
    K&N filter montert rett på forgasseren er ett annet, godt og trygt alternativ som ALLTID funker.

  4. #4
    Registrerte brukere b21a sin avatar
    Medlem siden
    30. okt. 2011
    Sted
    fredrikstad
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Takk for hurtig svar folkens! Da er det bare ut og justere litt hær og dær, så håpe på at det blir litt bedre!
    hvis ikke så hiver jeg på Weber 36/32, har hørt at det skal funke litt bedre på forbruk og glede!
    Noen som har erfaringer med og montere dette?

Lignende tråder

  1. motor fjusker veldig
    By v o l v o power in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 02/06/11, 10:35
  2. tørst 2,5T og trekkfull kat..
    By Rapidspeed in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/02/11, 23:36
  3. weber 32/36 er veldig lei å starte!?
    By Dimmern in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 05/02/11, 20:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •