Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Dieselbrenner S80, Underlig start og stopp?

  1. #1
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Exclamation Dieselbrenner S80, Underlig start og stopp?

    Hei. Har en S80 99 mod, 2.5D der dieselbrenneren tuller seg til, den starter helt fint, tenner og begynner og varme, men så stopper den, hele stopp prossesen går( viften går litt etter brenninga stopper). så starter den på nytt og samme skjer igjen.

    Har sjekka her:
    vannpumpa går, dieselpumpa går, gløderen er intakt, vifta går og hører att dysa leverer diesel i kammeret, kommer røyk også.

    Noen som vet hva feilen kan vere?

    Har også sjekka flammevakten, den er ren og fin, kammeret ellers er rent og fint da den var nede og ble rengjort i fjor vinter. Kabelsettet, vannpumpe, glødeplugg, motor, flammevakt var nytt i januar iår.
    For a longer life, drive a Volvo.

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Dårlig sirkulasjon...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Dårlig sirkulasjon...
    er det det som gjør det? evt hva skal jeg se ette? er det på vannet du tenker? eller diesel?

    Har merka att det er litt lite guff i vannledningene, kan det vere derfor?
    For a longer life, drive a Volvo.

  4. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HelgeS Vis post
    er det det som gjør det? evt hva skal jeg se ette? er det på vannet du tenker? eller diesel?

    Har merka att det er litt lite guff i vannledningene, kan det vere derfor?
    Ja beklager, dårlig forklart.

    Når sirkulasjonen i kjølevatnet er lav så oppnår brennaren veldig raskt temperaturen i varmevekslaren (i varmaren) og når brennaren stoppar så vil temperaturen synke raskt pga. tilførsel av kaldt vatn. Startar så opp igjen.

    For å bekrefte symptomet evt. avkrefte kan du starte motoren samtidig med varmaren. Dersom den då virkar som det skal er det åpenbart pumpe som er heilt eller delvis defekt
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #5
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Ja beklager, dårlig forklart.

    Når sirkulasjonen i kjølevatnet er lav så oppnår brennaren veldig raskt temperaturen i varmevekslaren (i varmaren) og når brennaren stoppar så vil temperaturen synke raskt pga. tilførsel av kaldt vatn. Startar så opp igjen.

    For å bekrefte symptomet evt. avkrefte kan du starte motoren samtidig med varmaren. Dersom den då virkar som det skal er det åpenbart pumpe som er heilt eller delvis defekt
    Takker ! Skal fyre igang imorgen og se. Så kommer jeg tilbake med hva som skjer
    For a longer life, drive a Volvo.

  6. #6
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Har nå startet brenneren og den stopper etter en liten stund også når bilen står og går. Da holder den kanskje litt lengre uten att dette skal vere sakt helt sikkert.

    Kan ikke helt se hva som er feil?
    Noen andre forslag på evt mulige feil?

    Hadde vert konge og fått den fiksa, ellers blir det stygglig kaldt i kupeen om morgenene ... :(

    Mvh Helge
    For a longer life, drive a Volvo.

  7. #7
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Det kan være tempgiveren(ikke overopph.termostaten) i varmeren din som er sliten. Denne ser ut som en liten knapp som sitter inn i vannkappa med en liten rød (tror jag) o-ring rundt.

    Om du tar av støpselet på elboksen som sitter på varmeren skal du måle ohm mellom hvit (nr4) ledning og rød (nr16) ledning.
    10C skal gi ca.20kOhm
    20C - ca.11kOhm
    30C - ca. 8kOhm
    75C - ca. 1,5kOhm
    90C - ca. 900 Ohm

    Dette er data har jeg fanget opp ved annledning. Har sjekket mot min V70 D5 MY02 og ser ut til å stemme bra.

    Om den er sliten må du lodde inn en ny i ledningnettet. (Eller bytte hele ledningmatta)
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  8. #8
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Det kan være tempgiveren(ikke overopph.termostaten) i varmeren din som er sliten. Denne ser ut som en liten knapp som sitter inn i vannkappa med en liten rød (tror jag) o-ring rundt.

    Om du tar av støpselet på elboksen som sitter på varmeren skal du måle ohm mellom hvit (nr4) ledning og rød (nr16) ledning.
    10C skal gi ca.20kOhm
    20C - ca.11kOhm
    30C - ca. 8kOhm
    75C - ca. 1,5kOhm
    90C - ca. 900 Ohm

    Dette er data har jeg fanget opp ved annledning. Har sjekket mot min V70 D5 MY02 og ser ut til å stemme bra.

    Om den er sliten må du lodde inn en ny i ledningnettet. (Eller bytte hele ledningmatta)
    takker, ledningsnettet var nytt i januar i år. Men skal sjekke den. Takker for infoen
    For a longer life, drive a Volvo.

  9. #9
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Fikk en verdi på 9.8 kohm, som blir da 25-30 grader. Har nett hatt bilen igang så stemmer nok den verdien.

    Men det hele startet med att brenneren ble satt i direktestart modus, det var etter dette den begynte og tulle, blei stående og gå ganske lenge i direktestart, kan den ha slått ut på noe temp att den ligger inne med sperring eller noe lignende ?
    For a longer life, drive a Volvo.

  10. #10
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Tror nok jeg hadde tatt og sjekket den i kokende vann for å være sikker. Sannsynligheten virker ikke stor siden den er rimelig ny, men best å få det eliminert. Det er jo i den enden av termometeret at feilen er.

    Jeg ville også sjekket feilkoder.

    Overopph.termostat finnes det to typer av. Jeg har den typen som er festet til varmeveksleren med en liten mutter. Den slår ut på 100C +/-5C. Har notert her at motstand er 3 Ohm når den ikke er utløst og 10 kOhm når den er utløst. Har sett noen påstå at om den er utløst så er den gåen, men har utprøvd selv at den går tilbake og resetter seg automatisk når den blir avkjølt. Har sett antydning til at den kansje utløser på noe lavere temperatur ved annengangs utløsning. Det er kansje det folk mener.
    Om denne utløses settes det feilkode og denne må uansett resettes før varmeren starter igjen. Tviler på det er din feil, men vet ikke. Du har trolig en eldre varmer med en annen overopph.termpostat. Den typen her jeg ingen erfaring med.

    Det finnes også to typer flammevakt. Optisk type og temp.føler type. Den optiske kjennetgnes ved at den ser ut som en liten lyspære.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  11. #11
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    overopph. termostat er avlang og sitter oppi et spor utpå brenner, ingen mutter. er Volvos orginale brenner, men nå bærer det avsted til verksted på freddan for feilkodelesing da det lokale Volvo verkstedet ikke kunne komme seg inn på brenner delen av bilen pga mangel på utstyr.....


    Så får vi se hva som er galt
    For a longer life, drive a Volvo.

  12. #12
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post

    Om denne utløses settes det feilkode og denne må uansett resettes før varmeren starter igjen.
    jeg bytta denne på min nå i høst...startet med en gang etterpå...trengte ikke slette feilkoder.
    Volvo V70 2.0D 2010

  13. #13
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Har nå feilsøkt og styrt på, etter att jeg kjørte brenneren på ekstern dieselkanne og slange til pumpa på brenneren fant jeg ut at jeg må sjekke diesel tilførsel.

    tok av røret som går fra brenner over på V side, ca til torpedovegg der den går over til slange, blåste denne rein, dog ingen skitt i røret, samme med slangen. Hva kunne så feilen vere?

    Fant ut at det sitter tilbakeslagsventil på uttaket til slangen på tanken, (egen tilførsel helt bak, henger IKKE sammen med motor) denne var ødelagt da jeg kunne blåse rett inn på tanken. Pumpa på brenneren er sikkert så liten att den ikke klarer "suge" helt fra tanken selv, derfor holder tilbakeslagsventilen igjen så den ikke slipper diesel inn på tanken igjen.

    Snakka med Volvo idag, denne ventilen kan ikke byttes da må hele innfatning og pumpa i tanken byttes da dette er EN del, hørers dyrt ut :(

    Noen som kan bekrefte dette ?
    For a longer life, drive a Volvo.

  14. #14
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HelgeS Vis post
    Har nå feilsøkt og styrt på, etter att jeg kjørte brenneren på ekstern dieselkanne og slange til pumpa på brenneren fant jeg ut at jeg må sjekke diesel tilførsel.

    tok av røret som går fra brenner over på V side, ca til torpedovegg der den går over til slange, blåste denne rein, dog ingen skitt i røret, samme med slangen. Hva kunne så feilen vere?

    Fant ut at det sitter tilbakeslagsventil på uttaket til slangen på tanken, (egen tilførsel helt bak, henger IKKE sammen med motor) denne var ødelagt da jeg kunne blåse rett inn på tanken. Pumpa på brenneren er sikkert så liten att den ikke klarer "suge" helt fra tanken selv, derfor holder tilbakeslagsventilen igjen så den ikke slipper diesel inn på tanken igjen.

    Snakka med Volvo idag, denne ventilen kan ikke byttes da må hele innfatning og pumpa i tanken byttes da dette er EN del, hørers dyrt ut :(

    Noen som kan bekrefte dette ?
    Nei, dieseltilførselen til brenneren har jeg ikke rotet noe med enda.

    Det eneste jeg biter merke i av det du sier, er at du har den gamle brenneren med dieselpumpe fremme på brenneren, men Volvoforhandleren du prater med snakker om pumpa bak i tanken. Dette burde være grunn til å undersøke mer og kansje ringe til en annen Volvobutikk.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  15. #15
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Jeg har pumpa framme på brenneren ja, men uttaket på tanken er i samme enhet som tankpumpa til motoren. så det var den vi bare fikk tak i som en del.
    For a longer life, drive a Volvo.

  16. #16
    Registrerte brukere HelgeS sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Sunde, Kvinnherad
    VCCN medlemsnummer
    394
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Ingen som vet om det ligger en tilbakeslagsventil på tilførselen til brenneren??
    For a longer life, drive a Volvo.

Lignende tråder

  1. Svar: 1
    Siste post: 23/08/11, 10:20
  2. Sveise stopp ring m90
    By Cato T in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 12/07/11, 16:30
  3. Plutselig stopp!
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 09/10/10, 11:00
  4. Start og stopp
    By Ollimo in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 06/04/10, 21:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •