Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 48 av 48

Tråd: Bærearmer ALU vs STÅL volvo 960(NY INFO)

  1. #26
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Får ikke slanka inn uavfjøra vekt. :(
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    for å spare inn de kiloene kan du jo slanke deg litt istede...
    aller billigste løsningen det..
    Sitter du på spindelene å kjører? Litt vanskelig å slanke av seg uavfjøret vekt...

  3. #28
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    er vel ikke så mye å snakke om den uavfjørede vekta når det er snakk om en 960 som veier15-1600kg.......
    slanker du vekk 600kg av bilen så kan vi heller diskutere uavfjøret vekt!
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  4. #29
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    er vel ikke så mye å snakke om den uavfjørede vekta når det er snakk om en 960 som veier15-1600kg.......
    slanker du vekk 600kg av bilen så kan vi heller diskutere uavfjøret vekt!
    Uavfjøret vekt har mye å si selv om bilen veier 15-1600 kg... Det er jo den vekta demperene skal jobbe med å holde god kontakt med veien. Hjula har mindre kontakt med veien i dumper jo mer uavfjøret vekt du har, som har mye å si på veigrepet og komforten (dekksprett osv...).

    960 har allerede ganske lite uavfjøret vekt mtp multilinken og bedre forstilling. Så man merker større forskjell der hvis man hiver på lette felger og lette understellsdeler enn på 940 med tyngre deler.

  5. #30
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    men vil nå likevel tro du ikke merker så mye til det på en bruksbil... er jo ikke akkurat reserbiler disse her.....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    men vil nå likevel tro du ikke merker så mye til det på en bruksbil... er jo ikke akkurat reserbiler disse her.....
    Du merker det godt hvis du kjører litt aktivt på dårlige veier.

  7. #32
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
    tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  8. #33
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
    tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)
    Alle monner drar. Hvis 4 kg er det man sparer på begge sider så er det fort vekk 5% av all den uavfjørede vekta. Noen lette Compomotive hjul, nye foringer og skikkelige fjører/dempere da så blir hjulopphenget veldig bra.

    Alu bærarmene er ikke nødvendigvis dårligere. Det er en del mer gods og "kraftigere" konstruert for å kompansere. Selv med mye mer gods er aluminium vesentlig lettere. Så tviler på at de deformerer seg noe særlig lettere, selv på norske veier.

  9. #34
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    sleng på noen titan muttre og så sparer du enda 300g på alle 4hjulene...
    jaja kjekt for di som har interesse.....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  10. #35
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Det er alu-bærearmar på alle seinare mulitlink-akslingar, til x70 osv. Korfor skal ikkje alu-fungere?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #36
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    funker sikkert men i mitt hode så er alu et porøst materiale og ikke spesielt sterkt mot støt/slag i UTGANGSPUNKTET...
    så det må være ganske mye tykkere enn stål for å tåle samme belastning....
    godt eksempel er alu felger kontra stålfelg.....
    stålfelgen er tynn og som oftest lettere enn aluen pga de lages i så kjipt materiale at det må støpes tykkere for at det skal holde...
    sier ikke at alu er dårlige greier når det har fått RETT herding....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  12. #37
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    funker sikkert men i mitt hode så er alu et porøst materiale og ikke spesielt sterkt mot støt/slag i UTGANGSPUNKTET...
    så det må være ganske mye tykkere enn stål for å tåle samme belastning....
    godt eksempel er alu felger kontra stålfelg.....
    stålfelgen er tynn og som oftest lettere enn aluen pga de lages i så kjipt materiale at det må støpes tykkere for at det skal holde...
    sier ikke at alu er dårlige greier når det har fått RETT herding....
    Tror du ikke bærarmene er laget i "riktig" aluminium? De tåler nok like mye som stål bærarmene skal du se . Alu er sterkt det hvis det ikke er dårlig støpt fullt av porer i dårlig aluminium. Ikke like sterkt som stål såklart, men går man opp litt i gods så blir det det. Folk kjører jo med mellomaksler i aluminium som er mye lettere enn de originale i stål som holder.

    De som kjører 240 skryter av at forstillinga har store og tykke stålstag som tåler veldig mye . Men det er jo egentlig bare dårlig at det er overdimensjonert så mye mtp veigrepet.

  13. #38
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    De som kjører 240 skryter av at forstillinga har store og tykke stålstag som tåler veldig mye . Men det er jo egentlig bare dårlig at det er overdimensjonert så mye mtp veigrepet.
    Kven skryt av det? Er ikkje noko store stålstag der. Er ikkje så veldig tunge bærebruene heller.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  14. #39
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    sleng på noen titan muttre og så sparer du enda 300g på alle 4hjulene...
    jaja kjekt for di som har interesse.....
    Du kommer deg fortere rundt svingen hvis du sparer inn 4 kg uavfjøret tilsammen (fex alu bærarmer) enn hvis du hiver ut 20 kg interiør/støyisolering osv... Det har mye å si for oss som bryr oss litt om kjøregenskapene .

    For vinkelsliper og gummipute- gjengen har det riktignok ikke akkurat like mye å si .

  15. #40
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Kven skryt av det? Er ikkje noko store stålstag der. Er ikkje så veldig tunge bærebruene heller.
    Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... . Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.

  16. #41
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... . Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.
    Eg er jo glad for at det ikkje liknar på Audi det minste, der er det nok delar.

    Bruene på 240en er faktisk altfor mjuke, med stive foringar og skikkeleg bremser, fleksar dette altfor mykje. Derfor vart bruene forsterka på ambulanser og løpsbilar.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #42
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Eg er jo glad for at det ikkje liknar på Audi det minste, der er det nok delar.

    Bruene på 240en er faktisk altfor mjuke, med stive foringar og skikkeleg bremser, fleksar dette altfor mykje. Derfor vart bruene forsterka på ambulanser og løpsbilar.
    akkurat det har vel noe med vekten det blir utsatt for....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  18. #43
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    du får alu i dag som er sterker enn det meste av lavlegert stål, ikke noe problem å lage alu like sterk eller sterkere enn stål. alu kan også ha mange egenskaper akkurat som stål. tviler på at ingeniørene i volvo har valgt alu om det er dårligere enn stål, de kan nok sine greier.

  19. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Hmm jeg har stålarmene på min... de er støpt (Volvo sine egne, ikke kopigreier). Slike aluarmer som TBO har er smidde og i en seig alu legering (stikk inn på hydro å les), så tror faktisk det er større sjangse for at de i stål knekker enn de i alu. Mest sansynlig vil aluen bøye seg og ikke knekke før den er bøyd veldig langt.

    Man trenger jo ikke bytte hele arma nødvendigvis, bytter jo bare foringene. Og det var i alle fall plastkant på den store foringa på mine stålarmer...

    Alternativet er jo at du lager deg en innsats i alu til den i alu som fjerner "offset'en" den originale har, og lager deg ei i poly...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #45
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hmm jeg har stålarmene på min... de er støpt (Volvo sine egne, ikke kopigreier). Slike aluarmer som TBO har er smidde og i en seig alu legering (stikk inn på hydro å les), så tror faktisk det er større sjangse for at de i stål knekker enn de i alu. Mest sansynlig vil aluen bøye seg og ikke knekke før den er bøyd veldig langt.
    Eg hadde redning på min 2000 R
    AWD
    , luringane prøvde å trekke bilen etter eine bærebrua bak. Og for å seie det slik, det bøyer seg ikkje, den smell tvert av, når den får såpass store sidevegs krefter. Er nok ikkje noko smidd her.

    Eg meiner eg hadde alu-bærearmar på min 760 tic 1990 modell også, som var us-bil.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Ble du noe klokere ?, altså fikk du svar ?

    Takk.
    Nope! så jeg skal kjøpe brukt (tragisk ja :( )


    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    for å spare inn de kiloene kan du jo slanke deg litt istede...
    aller billigste løsningen det..
    yes! Det ville hjulpet kjempe masse å fjerner den feite ræva mi

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
    tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)
    Man merker stor forskjell på 2kg til eller fra på ufjøra vekt. Du kan låne noen chrome felger jeg har så kan vi se hva du syns om bilens kjøreegenskaper etterpå...

    Bilens støtdempre prøver å holde dekket på veien hele tiden. Det er vanskelig med tunge deler. Det ekke få her inne som har ødelagt mye av kjøreegenskapene sine ved å montere overdimensjonerte tunge felger
    Fjørene stepper og man smiler fordi man har økt den roterende massen med 50% og fått et penere utseende.. Du svinger riktig inn i svingen og kommer ut litt galt fordi støtdemperen ikke klarer å gjøre jobben sin riktig... høyere bensinforbruk må vi heller ikke glemme
    At du nå taper lyskryss race mot biler du tidligere ikke tapte mot er også et lite tilbakefall..

    Gaupe. ja noen 740 760 940 hadde alu bærebruer. hjalp en del dette! men mange "valgte vekk dette" fordi det var dyrere å ha på service.. man måtte bytte hele bærearmen og ikke bare foringa.. (og vi vet jo hvordan volvo folket er på sånne saker )

    Aluen i disse bærearmene er nok av den bedre typen. enorme krefter som er ute å går på en tung bil som dette..
    Man får alu som er veldig lett å bra. bare se på tømmerstaker på tømmer biler.. lette og solide som F! tåler juling i maaaange år fra div trøtte folk som skal lasse / losse tømmer
    One Ring to rule them all

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... . Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.
    "bruene" på 940 er vel i støpejern forran så. 240 bruene er nok lettere.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  23. #48
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Gaupe. ja noen 740 760 940 hadde alu bærebruer. hjalp en del dette! men mange "valgte vekk dette" fordi det var dyrere å ha på service.. man måtte bytte hele bærearmen og ikke bare foringa.. (og vi vet jo hvordan volvo folket er på sånne saker )
    Alu bærebruer bake tenkte eg på.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •