Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 76 av 77 FørstFørst ... 26 66 74 75 76 77 SisteSiste
Viser resultater 1.876 til 1.900 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1876

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    FB+T ja?
    Kan vi få se tenningskartet ditt og höre om hvor höyt ladetrykk du kjörer og hvilken intercooler, turbo, termostat, eksosanlegg og drivstoff du kjörer?
    Hehe, ja hvorfor ikke?
    Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig tenningskartet mitt er siden jeg har kjørt med feil trigger offset hele veien, men mener jeg ligger på rundt 20 grader på fullt ladetrykk på ca 1,5 bar. Ikke hørt noe tenningsbank ihvertfall.
    Kjører original termostat på 92(?) grader.
    Intercooler er en alt for liten intercooler fra en RS cosworth som jeg hadde liggende.
    Eksos er hjemmelaget 2,5" hele veien fra turbo, med to lyddempere fra Biltema.
    Turbo er en Garrett av noe ukjent type. Fant ingen info når jeg søkte opp info på skiltet på turboen, men på esken står det 57 trim Stage 3 T3 Ford 5 bolt .63A/R. Denne står på original 740 turbomanifold som MÅ byttes fordi den er sprekt og struper en del effekt.

    Turbo begynner å spoole på ca 2500, og får fullt ladetrykk på ca 4500rpm.
    Kjører blyfri 95 ig Siemens deka 850cc dyser.

    Ting jeg har planer om å fikse foreløpig er:
    - Ny turbomanifold. Den jeg har er flaskehals, med sprekk og noe lekkasje etter sliping av pyramideflens med vinkelkutter og dårlig tid. Har en fra 940 som jeg vurderer å porte, men om jeg finner en skikkeig som ikke er "extreme" fra KL så går jeg for det i stedet.
    - Vurderer å kjøpe modelltilpasset alucooler
    - Ordne rør fra original luftfilterboks til turbo. Boks blir boret opp i bunn for mer fløde, og rør ut i grill for kaldere innluft.
    - Nye plugger, eller rengjøring av de som står i. Og nye pluggledninger.
    - 3" Race-kat fra Biltema?
    Har en liten drøm om å godkjenne bil med FK/FT, og beholde denne motoren, men gjøre alt så pass bra at jeg kanskje klarer å snike den gjennom EU med FB+T på datasprut. Dette er ingen værstingmotor eller bil for den del. 90' modell 740 som ikke er senket eller særlig pen å se på. Karosseriet er bra for rust og over gjennomsnittet i forhold til det ejg ser på finn.no for tiden.



    NB: Jeg er bare en amatør som prøver seg fram for å se hva som funker og ikke
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  2. #1877
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Takk for titten.

    Grunnen at det FB+T vanligvis ender med motorras.

    NB: Jeg er bare en amatør som prøver seg fram for å se hva som funker og ikke
    Dette er gode greier for den store optimismen som man besitter i begynnelsen, den er lett å miste og den kommer aldri tilbake. Du må bare nyte den så lenge du kan.

    Grunnen til at de fleste mister optimismen er de store mengdene med offergaver til "The God of speed." Jeg har en mistanke om at du allerede har bidradd til størrelsen på offerhaugen, men vi håper på det beste.

    "Time vill sjåvv" som han sa i Flåklypa.

    Du er i alle fall tøff nok med tenningen. Her noe som tilsvarer en original B230FK, å sammenligne med.



    Ditt tenningsmap forenklet og fremstit i 2D.
    Sist endret av Batland; 19/07/20 kl 10:26

  3. #1878

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Ligger vel ca 3 grader unna smått hørbar tenningsbank. Burde kanskje redusert litt til "for good measure".
    Når jeg får bilen på veien igjen så merker jeg om tenning har forandret seg merkbart. Tenningsmappet mitt er bygget på det jeg kunne finne av B230 tenningsmap og ellers det jeg har turt å justere til der jeg har redusert med 3-5 grader dersom jeg har hørt banking.
    Jeg tror også at feil triggeroffset har bidratt til at closed loop aldri har villet samarbeide noe voldsomt.
    Som du sa "Time vill sjåvv"

    Jeg har faktisk ikke bidratt så veldig mye til offerhaugen. Ikke enda ihvertfall. Ligger noen tusenlapper i turboen, men den fikk jeg i gave av eksen (Og med felles økonomi så betalte jeg vel gjerne for den selv likevel), motor er original men med nye ringer og pakninger. Bilen kostet heller ikke mye. Sprutet med dyser og alt til ledningsnett tror jeg er det dyreste utlegget hittil.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  4. #1879
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Prinsippet er at man alltid må kjöre med korrekt kombinasjon av kompresjonsforhold, ladetrykk og tenning i forhold til drivstoffets oktantall.
    Burde kanskje redusert litt til "for good measure"
    er ingen god ide fordi du mister store mengde effekt og dreiemoment og eksostemperaturen stikker fort over 1000 grader C.

    Når man ikke har bremsebenk, så er dette ett nyttig og godt, men tidkrevende alternativ. http://forum.vccn.no/showthread.php?...expert-app-com

    Det tror jeg på, men jeg har mistanker om at du nok kommer til å bidra med noen stempler om ikke så alt for lang tid. Alle som i praksis bruker bilen og kjörer "litt" ladetrykk på 95 blyfri på höykomp. motorer ender opp med å bidra enten de vil eller ikke. BMW gutta med ESS kompressorsats er spesielt gavmilde her.

  5. #1880
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ett kjapt spm som jeg ikke husker svaret på i farta.
    Trigger skal den stå på rising eller falling edge med std svinghjul der det borrede hull? Og hvordan blir det da med stålsvinghjul med trigger som det på bildet?

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  6. #1881
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Noen her som er gode på Autronic smc? Nettopp kobla opp på min, men får ikkje kontakt med sprute fra datan. Bruka ledningen som følg med, og overgang til USB fra den. Noen forslag?

  7. #1882
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Lastet ned driver til den com kabelen?

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  8. #1883
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Lastet ned driver til den com kabelen?

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Nei har ikkje det. Kor kan eg få lasta ned den? Veit ikkje kor com kabelen e fra

  9. #1884
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Kommer ikke oop ett vindu når du plugger den inn med beskjed om å installere driver? Mulig den installerer selv og. Kan jo også være at sw til sprutet er satt opp til en spesifik com port. Da må du nesten inn i device manager og eventuelt endre konverter til den com porten.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  10. #1885

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    http://www.autronic.com.au/sio_com_diag.html

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  11. #1886
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Kommer ikke oop ett vindu når du plugger den inn med beskjed om å installere driver? Mulig den installerer selv og. Kan jo også være at sw til sprutet er satt opp til en spesifik com port. Da må du nesten inn i device manager og eventuelt endre konverter til den com porten.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Nei kjem ikkje opp nåke når eg plugga i. Men da står dan e plugga i på device manager. Står og at ham ikkje ha nåko drivera. Har sett litt på youtube, men finn ikkje der ein endra com porten.

  12. #1887
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimz Vis post
    Nei kjem ikkje opp nåke når eg plugga i. Men da står dan e plugga i på device manager. Står og at ham ikkje ha nåko drivera. Har sett litt på youtube, men finn ikkje der ein endra com porten.
    Gå inn på den aktuelle com porten og generelt->endre innstillinger

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  13. #1888
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Der ordna det seg, kom tilslutt en driver oppdatering

  14. #1889
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Hei! Noen som kan anbefale en trigger, til electromotive tec 2? hører de er kresne på trigger.
    Jeg vet jeg MÅ ha 60-2 triggerhjul og at den ikke kan justeres etter hvilken tann jeg bruker så må bruke tann 9 mot rotasjon.

    Men, tips til sensor? (helst med samme kontakt som orginal LH 2.4 trigger, slipper jeg å klippe kontakten)
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  15. #1890
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Tror du kan bruke den fra B230. Er jo en magnetisk pickup det og.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  16. #1891
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Tror du kan bruke den fra B230. Er jo en magnetisk pickup det og.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Vet jeg kan bruke den, men etter å ha prata med flere så sier de at den kan fort bli litt ustabil.
    Og jeg har motor ute av bilen nå, så tenkte jeg kan like gjerne få i annen føler..

    Har laga brakett som står mellom servopumpe og blokka, så gjør jobben litt enklere når motor først er ute
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  17. #1892
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    5er og 6er hvitblokk har og noen med 2 ledninger på. Jeg personlig ville valgt noe som er enkelt å skaffe dersom den må byttes en gang i tiden. Jeg hadde ikke problem med min B230 sensor på Tec2. Men det er viktig at kabel er skjermet og ligger mest mulig separert fra øvrige elektrisk støyende kabler som tenning, starter og dynamokrets. Festet må også være solid bygd uten mulighet til å flekse. Dette sprutet er også kresen på utforming av tenner samt klaring mot sensor.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  18. #1893
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    5er og 6er hvitblokk har og noen med 2 ledninger på. Jeg personlig ville valgt noe som er enkelt å skaffe dersom den må byttes en gang i tiden. Jeg hadde ikke problem med min B230 sensor på Tec2. Men det er viktig at kabel er skjermet og ligger mest mulig separert fra øvrige elektrisk støyende kabler som tenning, starter og dynamokrets. Festet må også være solid bygd uten mulighet til å flekse. Dette sprutet er også kresen på utforming av tenner samt klaring mot sensor.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Å, ja jeg har ivertfall 3 slike sensorer liggende så kan jo gi det ett forsøk.
    Litt småbekymret for kabel, den er godt skjermet da det er brukt skikkelige kabler av tidligere eier som har laget elnettet, men jeg tenker på lengden.
    Jeg har sprutet montert BAK torpedoveggen, så det blir fort 1.5-2m kabel for trigger.

    Festet er bygd i 4mm stålplate så tror blokka flexer før braketten..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  19. #1894

    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    1074
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Svinghjulssensor frå 5ar og 6ar frå før 2001 er ikkje å anbefale då den er veldig svak og lagar problem på nesten alle sprut. 2001 og nyare er bra, men vil nok ikkje passe på 230 utan å bygge custom feste då den har ei heilt anna utforming.

    Skjerma kabel som er jorda i eine enden er å anbefale for å unngå støy.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  20. #1895
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    5er og 6er hvitblokk har og noen med 2 ledninger på. Jeg personlig ville valgt noe som er enkelt å skaffe dersom den må byttes en gang i tiden. Jeg hadde ikke problem med min B230 sensor på Tec2. Men det er viktig at kabel er skjermet og ligger mest mulig separert fra øvrige elektrisk støyende kabler som tenning, starter og dynamokrets. Festet må også være solid bygd uten mulighet til å flekse. Dette sprutet er også kresen på utforming av tenner samt klaring mot sensor.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Hvilket triggerhjul brukte du da? har ett sånt fra pedersen jeg.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  21. #1896
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Hvilket triggerhjul brukte du da? har ett sånt fra pedersen jeg.
    Brukte det som fulgte med sprutet, det er jo hundre år siden minst. Det ligner fryktelig på det som f.eks KL racing selger i dag. Du får prøve deg litt fram med ulike. Kjørte akkurat samme som du jeg og med sprut bak torpedo og trigger forran på veiv.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  22. #1897
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Brukte det som fulgte med sprutet, det er jo hundre år siden minst. Det ligner fryktelig på det som f.eks KL racing selger i dag. Du får prøve deg litt fram med ulike. Kjørte akkurat samme som du jeg og med sprut bak torpedo og trigger forran på veiv.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Pedersen henter sine fra KL racing, så er nok samme.

    Da har jeg oppskriften klar, prøver med orginal sensor også.

    Kun dyser som står igjen å få kjøpt
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  23. #1898
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Bruker fordeler fra lh 2,2 nett på sprutet her, men får opp Crank i/p signal missing på autronic'en. Er det bare fordeleren som er boss?

  24. #1899
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2014
    Sted
    Ski
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Sliter med "støysignaler"
    Noen som vet om Maxxecu har problemer med original trigger på b230?

    Har akkurat gått til innkjøp av et lite brukt maxxecu v1 og har nå fått koblet opp det i 140'n, men sliter med ujevnt signal fra triggeren. Har brukt triggerlogg og triggerocillioskopet iprogrammet for å få litt oversikt, i loggen så jeg at impulsene mellom selve triggersignalene går i bølger. Etter å ha prøvd meg frem med trigger arm volt fikk jeg ikke tukta det.
    Prøvde så og senke triggeren litt nærmere svinghjulet ved å file av anleggsflata på sensoren slik at avstanden ble noe rundt 0,5 mm, etter dette har signalet blitt enda mer ustabilt, triggersignalet kan komme to ganger på samme runde eller ikke i det heletatt og bølgene i impulsene er der fortsatt. det som og er litt rart er at impulsene mellom triggersignalene kan variere med 2-3 impulser. Har justert trigger arm volt til rundt halvparten av peak trigger volt og litt opp og ned i dette området, bytta polaritet og u name it... begynner å bli litt rådvill.. Er rimelig fersk på datasprut så all hjelp er god hjelp her nå!

    Den skjerma kabelen ligger og separat utenom all annen strøm så langt det gjør seg mulig..

  25. #1900
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det lille jeg har sett av Maxxecu, reluctor sensor og multitooth triggerhjul er akkurat det samme som du sliter med. Har lest diskusjoner som avslører at problemet er reelt.
    "Standard" triggerhjul og HALL sensor anbefales vurdert.
    Når så motoren fungerer helt perfekt med denne løsningen, da kan man evt. begynner å rote med standard triggeren igjen hvis man absolutt MÅ ha multitooth triggerhjul.

Side 76 av 77 FørstFørst ... 26 66 74 75 76 77 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •