Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 72 av 77 FørstFørst ... 22 62 70 71 72 73 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1.776 til 1.800 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1776
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Noen erfarimger med å bruke orginal 60-2.trigger på datasprut (Haltech)? Mistenker støy og forstyrrelser på min.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Har fungert knirkefritt på de (få) bilene jeg har koblet opp, med vems og ms og nira. Skjermen koblet slik Truckdriver forklarer.

  2. #1777
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Utenom en god gammel B21E og B21ET fordeler, selvsagt.

    Har man triggerproblemer kan man alltid bruke en slik fordeler, modifisert med fastlåste vekter, som "Trigger 1".

    Ledningene mellom fordeler og sprut tvinnes slik man ser på alle amerikanske tenningsbokser som trigges av fordelere med inductive givere.


    http://www.ebay.com/itm/CRANE-CAMS-6...-/361931889762
    Har en fordel med lav frekvens der ja
    Bosch triggerene som er brukt til f.eks LH2.4 har i grunn ett rykte på seg for å være litt mer vrien enn mange andre triggere. Og Edis triggerene igjen har rykte på seg å være greiere enn snittet, og fungere med avstand fra triggerhjul som ser umulig ut.

  3. Takk Batland takket for denne posten
  4. #1778

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva spesifiserer Haltech man skal gjøre ved bruk av induktiv giver?
    Har Autronic selv men ikke hatt noe problem ved bruk av original induktiv giver.
    Autronic/Mrm racing har spesifikt bedt om å IKKE koble inn skjerming fra giver ved bruk av induktiv giver, se link.
    http://www.mrm-racing.se/forum/forum...ngs-in-swedish

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  5. #1779
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva spesifiserer Haltech man skal gjøre ved bruk av induktiv giver?
    Har Autronic selv men ikke hatt noe problem ved bruk av original induktiv giver.
    Autronic/Mrm racing har spesifikt bedt om å IKKE koble inn skjerming fra giver ved bruk av induktiv giver, se link.
    http://www.mrm-racing.se/forum/forum...ngs-in-swedish

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Da har du misforstått. Skjermingen er i følge linken koblet til pin 22 på ecu. Skjermingen fungerer kunn som skjerming når den er er koblet til jord i ene enden, og da kunn i ene enden.
    Jeg er ikke enig i eksemplet hvordan hallgiver og optisk giver er anbefalt koblet der. Ene lederen inni skjermingen klippes av og brukes ikke, mens skjermingen brukes som jord, slik at signalledningen ikke lenger er skjermet.
    Signalet er ikke like følsom for støy som induktiv giver, men bør likevel ha skjerming.
    Men for å oppsumere så er anbefalingen til kobling av induktiv giver i koblingskjemaet der slik jeg beskrev på forrige side, og ikke slik jeg forstår at du beskriver det.
    Forøvrig fin grafisk beskrivelse

  6. #1780

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Da har du misforstått. Skjermingen er i følge linken koblet til pin 22 på ecu. Skjermingen fungerer kunn som skjerming når den er er koblet til jord i ene enden, og da kunn i ene enden.
    Jeg er ikke enig i eksemplet hvordan hallgiver og optisk giver er anbefalt koblet der. Ene lederen inni skjermingen klippes av og brukes ikke, mens skjermingen brukes som jord, slik at signalledningen ikke lenger er skjermet.
    Signalet er ikke like følsom for støy som induktiv giver, men bør likevel ha skjerming.
    Men for å oppsumere så er anbefalingen til kobling av induktiv giver i koblingskjemaet der slik jeg beskrev på forrige side, og ikke slik jeg forstår at du beskriver det.
    Forøvrig fin grafisk beskrivelse
    Ikke misforstått noe så vidt jeg skjønner tegningen . Skjermingen i (induktiv) giveren kobles IKKE til sprutet .
    Poenget var uansett følgende: følg produsentens forklaring

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  7. #1781
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Da har du misforstått/ lest koblingskjemaet i linken feil.
    Står med skrift at skjermingen kobles til pin22, sensorjord. Koblingskjema viser det samme, selv om det er tegnet en liten feil på ett av alternativene lenger ned.
    Og dette er da koblet på samme måte som er mest vanlig også i originale motorsyringer. Og er ett veldig godt eksempel på hvordan man kobler skjerming
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  8. #1782

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Da har du misforstått/ lest koblingskjemaet i linken feil.
    Står med skrift at skjermingen kobles til pin22, sensorjord. Koblingskjema viser det samme, selv om det er tegnet en liten feil på ett av alternativene lenger ned.
    Og dette er da koblet på samme måte som er mest vanlig også i originale motorsyringer. Og er ett veldig godt eksempel på hvordan man kobler skjerming
    Ok. Vi starter fra start. Hvor mange ledere kobler du til i "sprut" enden og hvor mange ledere kobler du til i giver enden ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  9. #1783
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Noe fikk meg til å tenke igjennom hva som ble gjort under oppkobling. Sprutet mitt ble levert me long wiring loom dvs komplett med relè og sikringsholdere.
    Det er en dedikert 4 leder +skjerm fra sprutet til trigger/sync (Skjerm jordet i egen pinne på
    ECU
    ) Derav lederne er: 12V switched, Trigger, ground og home. LH2.4 Trigger har 3 pinner, Jord skjerm og signal. Ved nærmere ettertanke så tror jeg at jeg må sjekke opp i hva som ble koblet og muligens separere kabelen fra resterende ledningsnett. Fikk jo den til å gå meget fint en kveld for så å kødde neste kveld uten at noe ble endret på.
    Ett annet SPM er om det er nødvendig å koble flyback diode på tomgangsmotoren? Står ikke beskrevet at det skal gjøres i Haltech manualen som er spesifik for bosch 2 wire.

  10. Takk Holck takket for denne posten
  11. #1784
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ganske så enkelt spørsmål.
    Om man tar utgangspungt i en toleders skjermet kabel og vr trigger, så kobles de 2 lederene pluss skjerming på ecu siden, og de 2 lederene til trigger i andre enden.

    Skal vi ta med ett "unntak"? Mange triggere har en ledningstump før kontakten, og har da gjerne 3 poler i kontakten. Den tredje polen er da til skjerming, og kan gjerne da kobles til skjermingen som går opp til ecu.

    Fortsatt det samme som i linken bortsett fra unntaket da

  12. Takk Holck takket for denne posten
  13. #1785
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Noe fikk meg til å tenke igjennom hva som ble gjort under oppkobling. Sprutet mitt ble levert me long wiring loom dvs komplett med relè og sikringsholdere.
    Det er en dedikert 4 leder +skjerm fra sprutet til trigger/sync (Skjerm jordet i egen pinne på
    ECU
    ) Derav lederne er: 12V switched, Trigger, ground og home. LH2.4 Trigger har 3 pinner, Jord skjerm og signal. Ved nærmere ettertanke så tror jeg at jeg må sjekke opp i hva som ble koblet og muligens separere kabelen fra resterende ledningsnett. Fikk jo den til å gå meget fint en kveld for så å kødde neste kveld uten at noe ble endret på.
    Ett annet SPM er om det er nødvendig å koble flyback diode på tomgangsmotoren? Står ikke beskrevet at det skal gjøres i Haltech manualen som er spesifik for bosch 2 wire.
    Ja en gjennomgang for å bekrefte hvordan du har koblet det er lurt
    Sprutet har kanskje innebygd flybackdiode? I såfall trenger du ikke. Men en ekstra gjør ikke skade.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  14. #1786
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg må dobbeltsjekke dette i morgen. Forøvrig fulgte jeg bare denne enkle instruksjonen.
    Accessories_Idle_Air_Valve_Bosch_Directions
    Men ved nærmere ettertanke så står det Platinum sport serie, så såvidt jeg vet så kan det hende E8 ikke har flyback. Da vil vel spolen indusere endel støy?

  15. #1787

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Ganske så enkelt spørsmål.
    Om man tar utgangspungt i en toleders skjermet kabel og vr trigger, så kobles de 2 lederene pluss skjerming på ecu siden, og de 2 lederene til trigger i andre enden.

    Skal vi ta med ett "unntak"? Mange triggere har en ledningstump før kontakten, og har da gjerne 3 poler i kontakten. Den tredje polen er da til skjerming, og kan gjerne da kobles til skjermingen som går opp til ecu.

    Fortsatt det samme som i linken bortsett fra unntaket da
    Kan vi være enig om følgende ihvertfall : i sprut enden kobles det til 3 ledere mens det i i giver enden blir koblet 2 ledere, ifølge Autronic skjemaet ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  16. #1788
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    I all enkelhet vil jeg si ja.
    Men skjerming er en hyppig gjenganger til feil, så jeg liker ikke at du kaller skjermingen en leder.
    Jeg har hele tiden vært og er fortsatt enig i koblingskjemaet til induktiv giver i linken

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Ja jeg må dobbeltsjekke dette i morgen. Forøvrig fulgte jeg bare denne enkle instruksjonen.
    Accessories_Idle_Air_Valve_Bosch_Directions
    Men ved nærmere ettertanke så står det Platinum sport serie, så såvidt jeg vet så kan det hende E8 ikke har flyback. Da vil vel spolen indusere endel støy?
    Vet ikke om indusere støy blir helt det rette, men ja om det mangler flybackdiode vil det induseteres spenning som ikke har noen bra vei å gå. Det kan påvirke funksjonen til ventilen, og i værste fall indusere høyere spenning enn driveren i sprutet er laget for å takle.
    Der er nok størst sjangs for at sprutet har innebygd flyback om utgangen er beregnet til pulsviddemodulasjon av tomgangsventil.
    Selv vil jeg jeg montert en flybackdiode om jeg var i tvil.

  17. #1789

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    I all enkelhet vil jeg si ja.
    Men skjerming er en hyppig gjenganger til feil, så jeg liker ikke at du kaller skjermingen en leder.
    Jeg har hele tiden vært og er fortsatt enig i koblingskjemaet til induktiv giver i linken


    Vet ikke om indusere støy blir helt det rette, men ja om det mangler flybackdiode vil det induseteres spenning som ikke har noen bra vei å gå. Det kan påvirke funksjonen til ventilen, og i værste fall indusere høyere spenning enn driveren i sprutet er laget for å takle.
    Der er nok størst sjangs for at sprutet har innebygd flyback om utgangen er beregnet til pulsviddemodulasjon av tomgangsventil.
    Selv vil jeg jeg montert en flybackdiode om jeg var i tvil.
    Da er vi enig , vi snakker nok bare litt forbi hverandre .
    Jeg kan skjønne at du ikke liker at skjermingen blir kalt leder, men i Autronic tilfellet så er faktisk skjermingen det jeg vil kalle en leder, ikke bare en folie som ligger rundt de andre lederne.
    Uansett, følg datasprutets anbefalinger/retningslinjer, det KAN spare en for mye tid med kødd


    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  18. Takk Truckdriver takket for denne posten
  19. #1790
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ja mye av de skjermede ledningene jeg har brukt har hatt en vevet strømpe av tinnet koppertråd, så det kan brukes som en leder. Men selv om det ser ut som en leder og kan brukes som en leder, så bør det ikke brukes som en leder, eller kalles for en leder.
    Feil med skjerming og jording er vanligste kilden til støy med datasprut. Så ja, følg anvisningen til det sprutet man bruker. Da er man stort sett trygg

    Og om sprutet har 10 tynne jordledninger istedenfor 1 eller 2 tykke, før alle de tynne jordingsledningene til jordingspunk, og ikke lodd de på en tykk ledning oppe ved sprut.
    Jeg har gjort den feilen selv en gang Hadde flaks og fikk ikke støyplager den gang heldigvis.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. Takk Holck takket for denne posten
  21. #1791
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sjekket litt i dag. Skjerm var ikke koblet til på stikket fra trigger. Spør ikke meg hvorfor dette ble avglemt.
    Trekt tilbakekabel inn i bil og lagt den separat på innsiden og ført den ut på egnet sted. Nå går den men av og til dør den ut selv om den har gått knirkefritt i en lengre periode. Lurer på om den fremdeles tar inn støy fra bla startmotor for den er litt tungstartet og liker å starte idet jeg slipper nøkkelen. Er det en mulighet å bytte til hallgiver der hvor orginal trigger står i bakkant av blokk? Evt om det er en idé å legge til en kamsynk selv om jeg kjører wastespark og semisekvensielt?

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  22. #1792

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    https://www.google.no/url?sa=t&sourc...SMEqUpmooT1s0g

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  23. #1793

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Regner med du har den Geir Magne men uansett står en del intressant på side 34

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  24. #1794
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Å jadda. Lest meg grønn på den. SPM er om en hallgiver takler at det er hull i ett massivt stykke metall istedet for tenner som er mer normalt. Får uansett til tid å lese og gjøre research i 3 uker framover.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  25. #1795
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    får kjøpt vr til firkantpuls adapter på hos bla VEMS. ellers har jeg

  26. #1796

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Å jadda. Lest meg grønn på den. SPM er om en hallgiver takler at det er hull i ett massivt stykke metall istedet for tenner som er mer normalt. Får uansett til tid å lese og gjøre research i 3 uker framover.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Om hallgiver takler hull vet jeg ikke.
    Jeg hadde nok kjøpt en reluctor interface/converter til original giver hvis alle innstillinger av filter og gain i software er prøvd i Haltech'en og det fortsatt ikke fungerer.


    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  27. #1797
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    får kjøpt vr til firkantpuls adapter på hos bla VEMS. ellers har jeg
    Har du ett bilde av den? Finner den ikke på Vems nettside.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  28. #1798
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Om hallgiver takler hull vet jeg ikke.
    Jeg hadde nok kjøpt en reluctor interface/converter til original giver hvis alle innstillinger av filter og gain i software er prøvd i Haltech'en og det fortsatt ikke fungerer.


    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Har lest litt om Hallgiver og bla. Vems skriver at det ikke fungerer på 60-2. Så reluctor adapter eller å flytte trigger forran og bruke en annen oppløsning er vel tingen. Eventuelt som jeg skrev tidligere å legge til en camsync.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  29. Takk Holck takket for denne posten
  30. #1799
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ser ut til at det løser seg med en VR til Hall converter fra DRE.
    Driver å leser meg opp i manualen om tomgangsstyring og anti-lag. Tomgang styres via PWM utgang til å styre en 2pins bosch tomgangsmotor. Det samme gjør ALS ventil for tilsatsluft også. Da er spm som følger. Kan jeg koble sånn?
    I teorien burde det gå ettersom de to PWM utgangene ikke er aktiv samtidig. Iallefall så lenge som rotational idle er satt høyere enn normal idle.
    Noen inputs ang dette?

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  31. Takk Holck takket for denne posten
  32. #1800

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Kunne det vært en ide å kjøre 2stk tomgangs motorer eventuelt?
    Noe spesiell grunn til at du vil ha anti lag? Er jo så brutalt for eksos ventiler, manifold og turbo, levetiden blir jo forkorta betraktelig så vidt jeg har skjønt.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Side 72 av 77 FørstFørst ... 22 62 70 71 72 73 74 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •