Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 2 av 77 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    brodern hadde haltech e6x på 240n.
    var og bremsa hos ringstad. fikk skuffende 250hk.

    siden jag hadde bremsa hos whus snakka vi litt med han. han syntes det virka lite med det oppsettet.

    tok med oss motoren opp til han.
    han titta på haltechen men syntes det virka forferdelig tungvint og mappe iforhold til sm4. kan jo være at han bruker mest autronic. ikke vet jeg.
    han snakka noe om at på e6x måte man manuelt putte inn alle tall og at sprutet ikke "tenkte selv" mellom hver 500rpm. autronicen var visst rå på det å
    "tenke selv" mellom tallene. nå er ikke jeg ekspert på sput men mener det var dette han snakka om. han hadde brukt dagen eller mer for å mappe det. med sm4 tok det times tid med litt testing.

    vi fikk ut 90hk mer. da begynte snurra å bli tom.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    VI-pec sprut med 4x msd coiler kommer jeg til og kjøre på 740'n

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    kjører med 4x msd ls1/ls7 coiler på min.

    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  4. #29
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Jeg kommer til å satse på Motec M800.
    Grunnen er at det er et av veldig få sprut som kan styre variable kamaksler, og kan bruke hvilken som helst utgang til hva som helst.

    Da kan du eksempel bruke en utgang som normalt brukes som tenningsutgang til eks. laddetryksventil. Kan dessuten styre opp til 12 dyser sekvensielt, så for meg som har planer om å kjøre 5'er med 10 dyser passer dette ypperlig.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. Takk TomX95 takket for denne posten
  6. #30
    Registrerte brukere donflaem sin avatar
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    brodern hadde haltech e6x på 240n.
    var og bremsa hos ringstad. fikk skuffende 250hk.

    siden jag hadde bremsa hos whus snakka vi litt med han. han syntes det virka lite med det oppsettet.

    tok med oss motoren opp til han.
    han titta på haltechen men syntes det virka forferdelig tungvint og mappe iforhold til sm4. kan jo være at han bruker mest autronic. ikke vet jeg.
    han snakka noe om at på e6x måte man manuelt putte inn alle tall og at sprutet ikke "tenkte selv" mellom hver 500rpm. autronicen var visst rå på det å
    "tenke selv" mellom tallene. nå er ikke jeg ekspert på sput men mener det var dette han snakka om. han hadde brukt dagen eller mer for å mappe det. med sm4 tok det times tid med litt testing.

    vi fikk ut 90hk mer. da begynte snurra å bli tom.
    Hei.

    Det wetterhus snakker om er hvordan fuel tabelen er laget.
    På haltech e6x er det kun mulig å sette inn åpningstid på dysene i millisekunder. På autronic, motec,adaptronic og nyere haltech er dette gjort på en annen måte. Det er brukt en såkalt ve tabell. datasprutet regner selv ut hvor mye bensin motoren trenger ut i fra volum, dyser, turtal og mapsensor. Det er også en såkalt interpolation mellom de forskjellige kolonnene. Det vil si at når man beveger seg fra en kolonne til en annen så blir det gjort på en trinnløs måte, ikke hakkete fra kolonne til kolonne.
    I tabellen er det da referert til % av perfekt forbruk. Normalt på en sugemotor så ligger tallene under 100% men kan gå overskride 100% på en turbomotor fordi den er mer en 100% effektiv.
    Dette er en mye enklere måte å tune på og gir en mye riktigere og mere stabilt blandingsforhold.

    På et sprut med ve tabel så kan man som start map sette opp feks 80 i alle kolloner i tabellen og bilen vil starte. Motoren vil faktsisk svare ganske greit så lenge man ikke får turbotrykk.
    På sprut med ve tabel så er det også en map med ønsket lambda verdi. Si at man har satt opp denne til å være på 12 i lambda på fult turtall og maks trykk. Endrer man denne tabellen til feks 11,7 så vil motoren få mere bensin uten å ha rørt fuel tabellen.
    Alle som jobber med datasprut vet at det er ve tabel som gjelder. Alle sprut som ikke har dette blir tidkrevende og vansklige å jobbe med. ms har faktisk ve tabel.

    Har selv erfaring med eldre haltech og det er ustabile sprut. Vet ikke hvordan de nye er, kan jo hende de har blitt bedre. Vet om flere store tunere som ikke liker dem. Kan ikke gå ut med navn på disse for man vet jo aldri hva folk sier videre og hva de får høre i etterkant. er ikke vits å lage bråk/rykter rundt sånne ting. Er heller ikke noe vits i å pråte stygt om andre da det stort sett bare slår tilbake senere.

    Mvh Kristian
    Sist endret av donflaem; 29/03/10 kl 22:24

  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Godt å få ett ordentlig svar og ikke alle "funker ikke" påstandene...
    Når du første er her: Vært borti nira?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. Takk I/T takket for denne posten
  9. #32
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av donflaem Vis post
    ms har faktisk ve tabel.
    Har du vurdert noko MS3? Det er tydeleg at det er veldig vanleg å seie at MS er fæle greier. Dette mistenker eg stammar frå dei som sel alternativa.

    Det er jo greitt for ein forhandlar å både kunne selje sprutet og mappe det, i motsetning til å kun mappe eit sprut som kan vere av varierande kvalitet.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  10. #33
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Har du vurdert noko MS3? Det er tydeleg at det er veldig vanleg å seie at MS er fæle greier. Dette mistenker eg stammar frå dei som sel alternativa.

    Det er jo greitt for ein forhandlar å både kunne selje sprutet og mappe det, i motsetning til å kun mappe eit sprut som kan vere av varierande kvalitet.
    eg kan ikkje sei korleis ms er. men virker greit. og vist di ser kor mange som kjører med de så er jo de mange som viser att de fungerer.

    men kan vere att de er litt grovt, men eg trur ikkje de er så mye xtra å hente på eit anna sprut. må no vere vist du skal makse ut alt motoren har å gi. og att du kansje kan få ein finere gange med eit anna sprut. men eg vil sei att du får mykje for penga, og att de er mykje god informasjon å finne på svenske nett sider å mykje god hjelp å få.
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  11. #34
    Registrerte brukere donflaem sin avatar
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Nei jeg har ikke vært borti Nira. Har vell egentlig aldri hørt noe særlig om dem så da regner jeg med at det er greit. Tror bjørnstad bil selger de spruta.

  12. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    racing242 hadde vel problem med oppløsninga på toppen i registeret med MS?
    Det blir vel borte når den nye MS er her.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  13. #36
    Registrerte brukere donflaem sin avatar
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    ms er greie sprut for vanlige motorer men har ikke gode nokk drivere for store dyser som kreves på ekstreme motorer. tenningsutgangene er også litt tvilsomme. Når det er sagt så har pbc auto bremset ms med ca 600hk så det kan ikke være helt ute. Ms er veldig mye for pengene men er tidkrevende og hver endring man gjør krever også stort sett en hardwaremessig endring. Ikke som på proffesionelle sprut som man gjør det meste i softwaren.

    Fordelen med ms er at innen man har fått startet motoren så har man lært seg veldig mye om datasprut og har derfor en større forutsetning for å skjønne hva som skjer.

    Ms kan være bra men også drit dårlig. Det faller vell stort sett på han som har bygd det.
    Er ms'en bygget av en som ikke har filla peiling på elektronikk så blir også resultatet deretter. det er ikke bare å lodde sammen noen komponenter og tut å kjør. Lodding er en egen kunst i seg selv for å få bra. I en bil så er det mye risting og fuktighet som gjør at det er et utfordrendested å lage elektronikk til.

  14. #37
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    MS'n har (ihvertfall hadde) en oppløsning på 8x8
    Mens billigere Haltech (E6 bla) har 16x16
    De litt dyrere systemene har somregel 32x32
    Da sier det seg selv av MS'n kommer dårlig ut på motorer som har høye effektuttak, og turtall.

  15. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    jeg har hørt veldig mye bra om vi-pec sprut, gutta på pure performance factory i sverige skryter ihvertfall av det ;D

  16. #39
    Registrerte brukere Magnum sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Nyirke
    VCCN medlemsnummer
    46
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    jeg kjører med 16x16 oppløsning på MS`n min, og det går jo ann å velge hva di forskjellige motstandene og turtallet skal være i rutenettet, så skjønner egenltig ikke hvorfor alle sier MS blir så grovt på toppen.

  17. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Men sum av summarum så er vel sprutet aldri bedre enn personen som har mappet det.
    Vi-pec er vel mer eller mindre samme som pectel? Eller er det pectel som har bytta navn?
    Pectel har vel gått for å være krute godt i rallycross sammenheng.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  18. #41
    Registrerte brukere donflaem sin avatar
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Vi-pec er det samme som link. Det er kun gjort små endringer i softwaren. vi-pec er levert av ray hall som før jobbet for autronic. Ray hall er vell mye av grunnen til at autronic ble så bra som det ble.
    Pectel er engelsk og er mye brukt av profesionelle. Ofte brukt i rallysamenheng og lignende. Bra sprut med dyre.
    1973 volvo 142 express. Under full restaurering etter vraking på isen i vinter.
    motor:b234 turbo ca 470hk. Endringer er på gang.
    www.importtech.no
    Adaptronic datasprut
    Rilon sveiseapparater

  19. #42
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Kan faktisk kjøre dual tables i MS og få 32x16 ruter ! =) MS er overhodet ikke noe dårlig alternativ lengre !

  20. #43
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    savner bilder av ferdige oppkoblinger her :P
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  21. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    At E6X Haltech er dårligere enn ny Autronic burde si seg selv... selve softwaren i det er ei bøtte år gammelt. Skal man kjefte ut noe på nett for å være søppel, så bør det være erfaringer med nyeste mot nyeste før man kaller det dritt. At de aldri funker er tull, for vi har antikvarisk, DOS-basert Haltech E6K fra slutten av '90-tallet på Keiko, og styrer fint 3-liter'n til 890nm ut på 4WD'en med 1.8 bar på vanlig 99. Kommer som sagt helt an på hvem som bruker det. Så hvis noen her føler for å - eller vet om folk som skal - kaste et E6X eller Platinum fordi det er "søppel" så sleng meg en PM, så skal dere få en adresse å slenge det til, så sparer dere avgiften for elektronikk på gjenvinningssentralen.

    Burde være glad for Haltech... de var de første i verden til å lage bruker-programmerbart sprut som "alle" kunne få kjøpt, dvs de starta snøballen.. Uten dem hadde vi neppe vært der i er i dag.

  22. #45
    Registrerte brukere Magnum sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Nyirke
    VCCN medlemsnummer
    46
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    sier noe der SWR. Hørt om flere som syns di funker gull!
    Har nå selv koblet opp adaptronic på bilen til en kompis, blir allright å se hvordan det funker

  23. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    At E6X Haltech er dårligere enn ny Autronic burde si seg selv... selve softwaren i det er ei bøtte år gammelt. Skal man kjefte ut noe på nett for å være søppel, så bør det være erfaringer med nyeste mot nyeste før man kaller det dritt. At de aldri funker er tull, for vi har antikvarisk, DOS-basert Haltech E6K fra slutten av '90-tallet på Keiko, og styrer fint 3-liter'n til 890nm ut på 4WD'en med 1.8 bar på vanlig 99. Kommer som sagt helt an på hvem som bruker det. Så hvis noen her føler for å - eller vet om folk som skal - kaste et E6X eller Platinum fordi det er "søppel" så sleng meg en PM, så skal dere få en adresse å slenge det til, så sparer dere avgiften for elektronikk på gjenvinningssentralen.

    Burde være glad for Haltech... de var de første i verden til å lage bruker-programmerbart sprut som "alle" kunne få kjøpt, dvs de starta snøballen.. Uten dem hadde vi neppe vært der i er i dag.

    hvem er det som har sagt at haltech er søppel?
    eller kjefta på haltech?
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  24. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    hvem er det som har sagt at haltech er søppel?
    eller kjefta på haltech?
    Omtrent det som er ment her, vel..

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad
    jeg holder meg unna haltech i hvertfall etter jeg har prata med folk som har det og folk som har KASTA det! det er vist nokk søppel. så jeg holder meg unna det i hvertfall.

  25. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    sånn blei opplegget mitt. ikke helt ferdig.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  26. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Omtrent det som er ment her, vel..
    stemmer.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  27. #50
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    sånn blei opplegget mitt. ikke helt ferdig.
    Ser bra og ryddig ut dette! Har planer om noe lignende selv. Konseptet går ut på at man kan ta ut sprutet med ledningsnettet enkelt for å evt bremse motoren i benk.

Side 2 av 77 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •