Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 65 av 77 FørstFørst ... 15 55 63 64 65 66 67 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1.601 til 1.625 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1601
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Jepp, eneste jeg har å si på den er mangel på algoritme-basert (selv adapterende slik som originale Bosch M4.4 og nyere) styring av tomgang, CL lambda og boost, disse håndteres av PID-controllere i DTA, og er noe mer knotete å stille inn, dog funker veldig bra når man treffer
    Hvem sprut har algoritmebaserte regulatorer? Er det noe mann i gata har rådt til?

  2. #1602
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    PID er jo i grunn en simpel algoritme.
    Men tipper han mener litt mer avanserte algoritmer, gjerne kombinert med PID som f.eks MS3 har.
    I mange tilfeller trenger man ikke stille de enkelte PID verdiene
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #1603
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Noen som kan tec2 litt? Tenker oppkobling å sånt. Som evnt kan sende meg en pm så jeg får stilt noen spm
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  4. #1604
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Står veldig greit forklart i manualen som ligger på hjemmesiden til Elektromotive

  5. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  6. #1605
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Hmm, må inn å se igjen da. Fant ikke tec2 på siden.

    Edit: fant den nå tror jeg
    Sist endret av Anders Dybvadsskog; 22/08/16 kl 16:34
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  7. #1606
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    hadde ikke anbefalt tec 2 som førstegangssprut da det er steinalder, og det ikke fins noe dokumentasjon omtrent.
    Hadde heller sett meg etter ett megasquirt som mulig har sittet på en volvo motor tidligere

  8. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  9. #1607
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Jeg omtrent fikk det så måtte nesten prøve. Logger et map innpå allerede fra en motor med samme spec som meg. Blir vel mer skikkelig sprut etterhvert ja
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  10. #1608
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Veldig enkelt å bruke den tuning wizzard for å få start, velogmerke gjelder det kun windows versjonen. Det som er knot er at det ikke går å sette trigger setpoint. Dvs du må korrigere i tenningsmapp som da ikke viser riktig dersom du ikke treffer på tann no 7.

  11. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  12. #1609
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Okey, satser på at mappet som ligger der funker. Så får jeg mappa på nytt etter det blir ny turbo og grenrør
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  13. #1610
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Hvem sprut har algoritmebaserte regulatorer? Er det noe mann i gata har rådt til?
    Nira i7 feks?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. Takk TomX95 takket for denne posten
  15. #1611
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    PID er jo i grunn en simpel algoritme.
    Men tipper han mener litt mer avanserte algoritmer, gjerne kombinert med PID som f.eks MS3 har.
    I mange tilfeller trenger man ikke stille de enkelte PID verdiene
    Ja kanskje igrunn enda mer enn som så også... i graden nesten selvlærende, dvs. feks som moderne
    OEM
    styringer som driver 3-pin ventiler osv... den varierer "rytmen" dynamisk for å holde tomgangen stabil og har verken PID eller noe som helst... du setter tomgangsturtallet du vil ha , og så lenge lastcellene ikke spriker horriblet rundt tomgang gjør de resten selv så å si
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #1612
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Synest ikke moderne
    OEM
    motorstyringer blir helt rettferdig å sammenligne med de fleste generiske datasprut. De fleste datasprut støtter ett ganske vidt spekter av motortyper, med forskjellige typer sensorer og tomgangsstyringer, og er ikke skreddersydd til en motor som en
    OEM
    motorstyring kan være.
    Moderne motorer bruker vel stort sett TBW med steppermotor, uten noen separat tomgangsventil. Med innebygd watchdog og failsafe funksjoner som krever avanserte algoritmer.
    Jeg er ikke så inne på koding at jeg klarer skrive firmware selv uten bruksanvising, men har soppas minimal forståelse at jeg ikke ville sagt at det ikke brukes PID eller noe som helst.
    Vil nok heller tro at det brukes algoritmer mye mer avansert og omfattende enn simpel basic PID algoritme.
    Jeg tror ikke på magi i den virkelige verden, så jeg tror heller ikke
    OEM
    motorstyringer er bygd opp av magi

    Forresten. 3 pin ventiler som i vanlig tospolede pwm ventiler?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  17. #1613
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Synest ikke moderne
    OEM
    motorstyringer blir helt rettferdig å sammenligne med de fleste generiske datasprut. De fleste datasprut støtter ett ganske vidt spekter av motortyper, med forskjellige typer sensorer og tomgangsstyringer, og er ikke skreddersydd til en motor som en
    OEM
    motorstyring kan være.
    Moderne motorer bruker vel stort sett TBW med steppermotor, uten noen separat tomgangsventil. Med innebygd watchdog og failsafe funksjoner som krever avanserte algoritmer.
    Jeg er ikke så inne på koding at jeg klarer skrive firmware selv uten bruksanvising, men har soppas minimal forståelse at jeg ikke ville sagt at det ikke brukes PID eller noe som helst.
    Vil nok heller tro at det brukes algoritmer mye mer avansert og omfattende enn simpel basic PID algoritme.
    Jeg tror ikke på magi i den virkelige verden, så jeg tror heller ikke
    OEM
    motorstyringer er bygd opp av magi

    Forresten. 3 pin ventiler som i vanlig tospolede pwm ventiler?
    Ikke snakk om magi nei, men "adaptivitet", ikke riktig så moderne som siste skrik, men selv M4.4 Bosch boksene har adaptiv tomgangs-algoritme. Jepp tenker på vanlige to-spole PWM regulatorer. Dagens
    ECU
    'er er jo gjerne skreddersydd til hver enkelt plattform kanskje i det minste, men M4.4 boks- generasjonen og noe ala boksene fram til ala 2003 var ikke bare brukt av Volvo, selv om den hadde en annen kode og software i andre biler
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. Takk Truckdriver takket for denne posten
  19. #1614
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2011
    Sted
    Stange, Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    653
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Hallo! Har et vems sprut jeg i nærmeste framtid skal montere på en b5254t. Har det meste av kabler jeg trenger, men lurer litt på det med kabel til triggere. Etter det jeg har skjønt bør de kablene være skjermede, hvor kjøper folk det? ☺ Det gjelder da en VR- og en hallgiver, altså org. På forhånd takk! ☺

  20. #1615
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

  21. #1616
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Noen som veit hvor man kan få tak i temperatur "prober" noe i samme stilen som de man har i eksosen, men bare i området -10 til 150 grader? Skal brukes til å trees ned i toppen på en b230 for å måle lufttempdifferansen fra plenum og nesten inntil ventilen ved lite flow. MS krever egentlig dette definert for å få SD 100%.
    Sist endret av TomX95; 17/09/16 kl 22:12

  22. #1617
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sjekka farnell?

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. Takk TomX95 takket for denne posten
  24. #1618
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Noen som veit hvor man kan få tak i temperatur "prober" noe i samme stilen som de man har i eksosen, men bare i området -10 til 150 grader? Skal brukes til å trees ned i toppen på en b230 for å måle lufttempdifferansen fra plenum og nesten inntil ventilen ved lite flow. MS krever egentlig dette definert for å få SD 100%.
    Det ville vært fint hvis du hadde tatt utetemp og luftfuktighet samtidig og kunne logget noen sånne data. Savner sånne data til simulatoren..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. #1619
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Det ville vært fint hvis du hadde tatt utetemp og luftfuktighet samtidig og kunne logget noen sånne data. Savner sånne data til simulatoren..
    Joda, men problemet er att jeg ikke har "parameter" til å definere dette i sprutet.



    Må få definert denne kurva her. Har aldri klart å finni noen "cirka" kurve eller eksempel fra andre biler. Virker som folk bare lar den være og legger litt større % på lambda-korreksjonen.

  26. #1620
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Noen som veit hvor man kan få tak i temperatur "prober" noe i samme stilen som de man har i eksosen, men bare i området -10 til 150 grader? Skal brukes til å trees ned i toppen på en b230 for å måle lufttempdifferansen fra plenum og nesten inntil ventilen ved lite flow. MS krever egentlig dette definert for å få SD 100%.
    Hvorfor ikke bare bruke en EGT sensor? måleområde fra -100 til 1200 eller så Skal du ha det på desimalen har feks Fluke 179 har en K-termocouple LEDNING som følger med instrumentet, og har du ikke et slikt multimeter er det verdt hver ei krone OG det er prima kvalitet. http://no.rs-online.com/web/p/digita...eters/3944492/
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  27. #1621
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Hvorfor ikke bare bruke en EGT sensor? måleområde fra -100 til 1200 eller så Skal du ha det på desimalen har feks Fluke 179 har en K-termocouple LEDNING som følger med instrumentet, og har du ikke et slikt multimeter er det verdt hver ei krone OG det er prima kvalitet. http://no.rs-online.com/web/p/digita...eters/3944492/
    Joda, fluke er flotte saker det, men er ganske vrient å få med seg den sammenhengen som skal til for å lage den kurva på ei lita runde.. Så må få det inn i en logg og få ett scatter-plot av galskapen.
    Probe til eksos blir vell ganske unøyaktig? +- hvor mange grader trur det er mulig å få fine avlesninger på? Ser for meg att det blir litt grovt.

  28. #1622
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Joda, fluke er flotte saker det, men er ganske vrient å få med seg den sammenhengen som skal til for å lage den kurva på ei lita runde.. Så må få det inn i en logg og få ett scatter-plot av galskapen.
    Probe til eksos blir vell ganske unøyaktig? +- hvor mange grader trur det er mulig å få fine avlesninger på? Ser for meg att det blir litt grovt.
    Skjønner i utgangspunktet lite av vitsen med den "heat-soak" kurven hvis du ellers har en funksjonibel lambdasensor... hvis man KUN mapper motoren med Lambda og fjerner den etterpå av praktiske årsaker som feks. Avgas 100LL med tetraetyl-bly eller totaktere, så skjønner jeg greia med å bruke den funksjonen når du ikke har noe som kan stå i closed loop og korrigere for slike små deviasjoner, for å sørge for fin tomgang og veldig lav last uten noen form for korrigering. Men en ellers ren 4T motor med blyfri kan like greit gå på C/L Lambda opp til et ønskelig rpm og ønsket % load og ha en mappet fuel-table som ligger i 0.9 lambda-land sånn tilfelle "hvis at om atte" situasjoner. Det ER en årsak til at originalgreier går kontinuerlig på C/L lambda på alt annet enn >"X"-rpm eller >"Y"-load hva enn som måtte være innafor komfortable grenser. Det som er fint med C/L lambda på Speed-Density, er at feks. å definere hva som er "Y"-load er veldig simpelt.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  29. #1623

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Skal konvertere fra fordeler til wasted spark.
    Hvilken coil anbefaler dere?

    Har ikke funnet så mange coiler, men fant 2 stk fra gasolin.
    MSD8239 - http://www.gasolin.no/index.php?main...ducts_id=13389
    KMS 10108-0006 - http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=689

    Hvis noen har noen formeninger om disse, eller en annen jeg burde bruke så er det bare å skrive
    Er en B230 med DTA sprut.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  30. #1624
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Electromotive coil.

  31. #1625

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Har du link?
    Og litt info om hvorfor du ville valgt den?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Side 65 av 77 FørstFørst ... 15 55 63 64 65 66 67 75 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •