Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 1 av 77 1 2 3 11 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Exclamation Datasprut tråden!!

    Den store datasprut tråden!

    De har manglet ein sånn tråd her på forumet.

    Her vil eg att folk skriver om:
    -Oppsettet dei har på dataprutet (tenning,dyser,trigger.......)
    -Tips og Triks
    -Spørsmål
    -Gjerne bilder av ferdige opp koblinger og gode løysninger


    Så la os vere aktive her så me kan bygge opp ein bra kompetanse her på forumet. Eg trur de skal mykje til å bli heilt utlert om datasprut.

    Linker:

    Megasquirt:
    http://hem.passagen.se/spretten2003/exjobb.htm
    http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf

    Berre til å sende meg linker på pm. så skal eg legge dei inn i første posten.

    Eg kan begynne eg då:


    Bil: volvo 740

    Motor: b230,t70 Turbo,530 39 ut 46 inn+++

    Datasprut: megasquirt 2 extra

    Dyser: 680 Lav ohm.

    Tenning: Edis, vurderer å kjøre 2 msd dual coiler å drive dei med edis modulen.

    Trigger: 36-1 på veiva.

    Har ikkje begynt å koble opp enda. kommer bilder og meir info når eg har begynt oppkoblinga.
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    hva må en betale for datasprut som er brukendes?? har hørt at en helst bør gå for de som er dyrest.har ikkje litt peiling på datasprut men hadde gjort seg med eit ryddig motorom:P

  3. #3
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mariusf Vis post
    hva må en betale for datasprut som er brukendes?? har hørt at en helst bør gå for de som er dyrest.har ikkje litt peiling på datasprut men hadde gjort seg med eit ryddig motorom:P
    kan anbefale electromotive! har Tec3 selv å det er enkelt og greit å koble opp! Kan bruke standard følere / GM.. slipper å kjøpe dyre følere!

    Hører også mye bra on Nira! Har ikke prøvd det selv, men kommer muligens til å bruke det neste gang datasprut blir handlet inn!

    regn med ca 15 -20.000,- får et godt sprut! så kommer mapping i tilegg!
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  4. Takk morty-l takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Har hatt Electromotive TEC-2 tidligere, men solgte det til fordel for ett mer moderne. TEC-2 er veldig basic og enkelt å jobbe med men mangler en del ting til mitt bruk, såsom å ha muligheten til å kjøre helsekvensielt. Kommer til å gå for Haltech Platinum Sport 1000 nå. Dette pga at det har USB port istedet for vanlig 9-pin D-sub RS-232. Som tenning kommer jeg til å bruke Audi spoler med innebygd forsterker, billig og meget bra.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg kommer til å kjøre NIRA hvis ikke jeg finner ut at overnevnte platinum sport kommer til å gi meg mye mere for pengene.
    blir vel msd coiler. Givere/trigger har jeg ikke tenkt på enda.
    Dere som er på utkikk etter 60-2 trigger: Sitter på audi med motorkode BAD, mulig den kan brukes til noe?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #6
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Jeg har tenkt til å kjøre adaptronic på bruksbilen da det kan justere seg selv ved hjelp av brebåndslamda og du kan bruke alle følere og sensoerer som sitter på motoren fra før av eneste som trengs er endten mapsensor eller gass spjeld sensor huser ikke helt siden Motronic bare har av/på bryter der
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    må en lodde og slikt selv da eller kommer det plugg and play rett til bilen?? og hvor kjøper man slikt???

  9. #8
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her.
    Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.

  10. #9
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her.
    Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.
    haltech skal vere bra de ja men med ms kan du også kjøre lav ohm's dyser uten for motstand
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  11. #10
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    jeg holder meg unna haltech i hvertfall etter jeg har prata med folk som har det og folk som har KASTA det! det er vist nokk søppel. så jeg holder meg unna det i hvertfall.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  12. #11
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Tveite Performance: MS har mye dårligere oppløsning på sine sprut, så kommer nok ikke til å kjøre med det.

    A.Finstad: Stiller meg meget skeptisk til den uttalelsen. Haltech er en av de mestselgende datasprut worldwide. I 90% av alle tilfellene der folk klager over datasprut så er det fordi de har skapt feilen selv. De som skriker høyest er de som ikke har peiling på elektrisk, og/eller mapping men tror de er verdensmestere selv. Har flere ganger sett skrekkeksempler på oppkobling. Skremmer ihvertfall ikke meg ifra å kjøpe Haltech! Og jeg er stor fan av sprut som ikke trenger fancye CDI bokser, dysedrivere mm her og der for å virke...

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    2850
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Et tips er og kjøpe et sprut som det er lett og få hjelp til, er somregel no man lurer på el har kobla no feil, og da er det kjedelig og ikke få tak i selger, eller at selger bor i asia og snakker kun kinesisk.
    Jeg har et autronic sm2, veldig kurant, lett og koble opp, litt dumt at triggern er låst på et punkt, ellers funker det greit, og har alt en vanlig man trenger og enda litt til.

    Gode svar og hjelp er ikke no problem, KRB holder jo til 20 min unna og har masse kompiser med masse erfaring og kunnskaper om Autronic generelt.

    Har en kompis som prøvde seg på MS og ga opp hele driten til slutt, bare krøll og rør. Jeg betaler gjerne litt ekstra for no som er ferdig.

    Jeg og kompisen hadde ikke no erfaring med datasprut, kobla opp sm2 på en kveld, og fikk den til og starte på egenhånd.

    På nye maskinisten blir det sm4, eventuelt en ny versjon hvis det har kommet det til da.

  14. #13
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Finken Vis post
    Et tips er og kjøpe et sprut som det er lett og få hjelp til, er somregel no man lurer på el har kobla no feil, og da er det kjedelig og ikke få tak i selger, eller at selger bor i asia og snakker kun kinesisk.
    Jeg har et autronic sm2, veldig kurant, lett og koble opp, litt dumt at triggern er låst på et punkt, ellers funker det greit, og har alt en vanlig man trenger og enda litt til.

    Gode svar og hjelp er ikke no problem, KRB holder jo til 20 min unna og har masse kompiser med masse erfaring og kunnskaper om Autronic generelt.

    Har en kompis som prøvde seg på MS og ga opp hele driten til slutt, bare krøll og rør. Jeg betaler gjerne litt ekstra for no som er ferdig.

    Jeg og kompisen hadde ikke no erfaring med datasprut, kobla opp sm2 på en kveld, og fikk den til og starte på egenhånd.

    På nye maskinisten blir det sm4, eventuelt en ny versjon hvis det har kommet det til da.
    Et meget viktig poeng!! Kjøp et sprut som brukes mye i lokalmiljøet! så man slipper å kjøre norge rundt etter hjelp! Det er grunnen til at jeg kjøpte Electromotive, kjenne mange som har det samme..

    MS hører jeg utelukkende dritt om! Fra folk som har prøvd det og endt med å plukke det ut å sette inn noe fra de større produsentene..

    Skal man ha det beste må man gå får Motec (har ikke prøvd det selv)

    Tec3 kan kjøre lavohms dyser og btw..
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Leste en del om tec3 for en stund tilbake, hadde et for hånden.
    Og det jeg har lest meg til, merk lest.

    Så tror jeg faktisk det er ganske enkelt og ha med og gjøre, og har en skikkelig bra tenningsdel. Som er veldig viktig.

    Også et pluss at man kan kjølre alle dyser. Mener og huske at de fleste sensorer funker med det også.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  16. #15
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    kan vere einig i att msen har ein enkel oppbygning og kan vere litt vanskli. men eg hadde ikkje økonomi til noe anna denne vinteren. men ved seinere anledning trur eg den kommer til å bli byttet ut
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  17. #16
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Tveite Performance: MS har mye dårligere oppløsning på sine sprut, så kommer nok ikke til å kjøre med det.

    A.Finstad: Stiller meg meget skeptisk til den uttalelsen. Haltech er en av de mestselgende datasprut worldwide. I 90% av alle tilfellene der folk klager over datasprut så er det fordi de har skapt feilen selv. De som skriker høyest er de som ikke har peiling på elektrisk, og/eller mapping men tror de er verdensmestere selv. Har flere ganger sett skrekkeksempler på oppkobling. Skremmer ihvertfall ikke meg ifra å kjøpe Haltech! Og jeg er stor fan av sprut som ikke trenger fancye CDI bokser, dysedrivere mm her og der for å virke...
    jeg har prata med en som solgte haltech tidligere og han har begynt å selge electromotive fordi han fikk så mye klager på haltech og at hans egen bil som også hadde haltech bare kødda og var skikkelig rar å ha med å gjøre til og med folk fra haltech skjønte ikke hva feilen var! på den bilen ble det testa sikkert fem bokser fra haltech, men så fort han gikk over til electromotive tec3 så funka det som bare faen og han klarte å tyne rundt 200 hester mere ut av motoren sin! derfor holder jeg meg unna haltech
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hva er navnet på han som solgte dette?
    One Ring to rule them all

  19. #18
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    prata med han på en messe så husker ikke navnet hans jeg skal i hvertfall prøve meg på adaptronic til vintern igjen siden det er så å si PnP på min bil må bare lage en liten kabel fra hjernen til orginal nettet
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Messe folk kan finne på mye rart for å få solgt noe..

    Var på ei messe hvor et oslo firma skulle selge OD deler til bakaksler etc.. endte med at jeg fikk ei brosjyre og nret til han som drev å utviklet dette og drev på verkstedet " han var bare en selger" som han sa til slutt
    One Ring to rule them all

  21. #20
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    det er sant så jeg har tatt det med en klype salt, men har jo kamerater som har hatt haltech og ikke vært fornøyd så det har liksom støtta den han selgern sa derfor holder jeg meg unna
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    2850
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    og han klarte å tyne rundt 200 hester mere ut av motoren sin! derfor holder jeg meg unna haltech

    Akkurat det der trur jeg er bullshit, da må han ha satt opp ett eller annet helt feil, har mine tvil om at man drar ut 200 hk mer ved og bytte fra et programerbart sprut til et annet.

    Alle disse spruta gjør jo jobben, det som er forskjellen er jo programvaren, hvor lette dem er og sette opp og mappe, og tileggsfunksjoner. Noen har jo også tettere turtallintervaller, men tviler på at den biten skulle ha noe og si på topp effekt.

  23. #22
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    det kan godt hende det er bullshit som sakt en selger som sa det til meg
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    At man kan hente ut mer krefter av sprut med mere "kraft" er jo sant. men 200hk? nja... enten må han ha kjørt på mere trykk og bensin ellers har han ikke vært flink til å mappe
    One Ring to rule them all

  25. #24
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    kan godt hende han turte å skru litt mere trykk med et sprut som hang med eller noe sånt så kan jo hende men samma det jeg holder meg unna haltech som sakt så skal jeg kjøre adaptronic siden det mapper seg selv og kan kjøres som en vanelig hjerne som justerer seg etter kjøringa og man kan kjøre den på et fast map
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    2850
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Er jo klart at hvis en selger ikke har no og vise til, at det spesielle sprutet skulle være no bedre enn andre, gode resultater, at det henger med på motorer som drar masse turtall, lett og sette opp, lett og mappe. Kan han ikke vise til noe av dette så sier det seg jo selv at han er avhengig av og dra andre merker ned i søla og skryte sitt eget opp i skyene.

    Trur mye av detta er samma driten, som sagt tidligere, viktig med go support, eventuelt kjenne en som har brukt samme typen sprut før og har erfaring med og mappe det, da går ting så mye enklere når man står der og kødder selv.

Side 1 av 77 1 2 3 11 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •