Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: ukjent lyd fra motor B5252S

  1. #1
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard ukjent lyd fra motor B5252S

    Som tittel sier, det er en ukjent lyd fra motoren, er en slaks plystre lyd, nesten som om det er tikking i ventilene eller en ørliten lekkasje fra grenrørene... olje er det nokk av og den tikker ikke på tomgang, ikke inærheten engang. Men når jeg gir gass kommer lyden å den blir bare høyere om man belaster motoren. F.eks kjøre en tung bakke eller bare dra på litt så kommer lyden. Lyden er der i fri/nøytral og når jeg gir gass.... sikkert vansklig for dere å tenke dere til hva det er bare ved å lese om lyden ken om noen har forslag til hva som kan gjøres så tar jeg gladlig imot råd:-)

    Takker på forhond for svar :-)

  2. #2
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Eksosmanifolden kanskje?

  3. #3
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v70dude Vis post
    Eksosmanifolden kanskje?
    har sjekka, den ser fin ut, ha hatt den av og for å se men den ser intakt ut :S

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Okay, ehm... ventiltikking er ikke en plystrelyd, så jeg sliter litt med å skjønne hva du mener her... Plystrer/piper bilen, eller tikker den?

    Slitte strammehjul eller løpehjul på aggregatreima er ofte synder til pipe/skrikelyder, kjører med en slik en selv, men den så absolutt tilstede ved tomgang, heller mindre hørbar under turtall.

    Du er sikker på det er nok olje, i forhold til denne tikkinga? Du venter en liten stund før du peiler, så olja får seget ned i bunnpanna igjen?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #5
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Kan det komme sånn lyd hvis man har hull ett sted i luft inntaket? :P

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v70dude Vis post
    Kan det komme sånn lyd hvis man har hull ett sted i luft inntaket? :P
    en plystrelyd? selvfølgelig, men da må du være så uheldig at hullet er formet på en måte som faktisk produserer en plystretone, høyst sannsynlig merker du ingenting som overdøver motorstøyen.

    edit: mulig et lite hull kan produsere høy nok lyd på en turbomotor, på trykksida av innsuget, men som sagt, dette er usannsynlig uten andre feilsymptomer.
    Sist endret av mrstfu; 14/11/11 kl 22:24
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    sant sant, men alt kan være mulig..

  8. #8
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Har ikke peiling på ossn jeg kan forklare det, men lyden kommer fra eksosen eller ut fra motoren den veien :-P har hatt to stykker til å se på den å begge har konkludert med at motoren er syk men ingen av dem vet hvorfor. Ikke en gang på volvo kunne de tenke seg til hva dette var.

    Oljen er ok, sjekker ofte for å si det mildt. Den bruker litt av det :-P

  9. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    noen andre feilsymptomer? ytelse osv?

    kan jo alltids være defekte pakninger rundt manifolden, hadde ikke du tatt av den?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. #10
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    noen andre feilsymptomer? ytelse osv?

    kan jo alltids være defekte pakninger rundt manifolden, hadde ikke du tatt av den?
    Var på den tanken ja, til jeg tok den av å bytta, ble ikke bedre.... desverre

    Edit: ytelse er ok, går som den skal vil jeg påstå..

  11. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    ja, bakpå der er det liksom ingen bevegelige deler, spesielt som kan lage lyder som høres på turtall. så det er en klar plystring/hvining? ikke tikking?

    se om du kan lage en film av det, eller lignende, tror det er nødvendig her.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #12
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    ja, bakpå der er det liksom ingen bevegelige deler, spesielt som kan lage lyder som høres på turtall. så det er en klar plystring/hvining? ikke tikking?

    se om du kan lage en film av det, eller lignende, tror det er nødvendig her.
    Er ikke tikking. Skal prøve å lage en snutt av det, men er en del fri eksos nå fra flexi leddet så det kan hende det bråker mer en at dere hører det jeg mener.

    Bare for å svare på det før spm kommer, nei, er ikke pga fri eksosen, har reparert den flexi deler før å bytta den og det var samme lyd bare ikke like ekstrem....

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er en del vakuumkoblinger som har det med å ryke på disse. Meget mulig at du kan få en del plystring i lekkasjer ved disse.
    Likeledes så er lydene det store mellomhjulet rett under strammeren til accessoryreima noe som kan minne om plystrelyder når det lageret i den gir seg. Hvis du ikke vet når det ble skiftet sist, så er det i allefall på tide omtrent likevel.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  14. #14
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Er en del vakuumkoblinger som har det med å ryke på disse. Meget mulig at du kan få en del plystring i lekkasjer ved disse.
    Likeledes så er lydene det store mellomhjulet rett under strammeren til accessoryreima noe som kan minne om plystrelyder når det lageret i den gir seg. Hvis du ikke vet når det ble skiftet sist, så er det i allefall på tide omtrent likevel.
    Tviler på at det er det lageret, for lyden er klart å tydlig fra grenrør eller mellom grenrør å motor. Var samma lyd når jeg kjøpte bilen, men har bytta pakning på innsug og grenrør. Så de er helt nye. Å alt virker som om det er tett. Bortsett fra flexi leddet, dette egentlig bare forsterker lyden. Jo mer fri eksos jeg får jo høyere lyd er det :-\ skjønner ikke no jeg. Men skal lage ett opptak så får vi se om det høres på det.

    Edit: kan også beskrives som en skjærende lyd i eksosen...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850-se Vis post
    Tviler på at det er det lageret, for lyden er klart å tydlig fra grenrør eller mellom grenrør å motor. Var samma lyd når jeg kjøpte bilen, men har bytta pakning på innsug og grenrør. Så de er helt nye. Å alt virker som om det er tett. Bortsett fra flexi leddet, dette egentlig bare forsterker lyden. Jo mer fri eksos jeg får jo høyere lyd er det :-\ skjønner ikke no jeg. Men skal lage ett opptak så får vi se om det høres på det.

    Edit: kan også beskrives som en skjærende lyd i eksosen...

    Kan jo fort være fleksiskjøten som jager disse lydene og da.
    Er jo masse tynne stålstrenger der som lett kan tenkes å lage en plystrelyd idet eksosen passerer dem i relativt høy fart.
    Prøver å huske hvordan lyden var da min fleksiskjøt var røket, men siden jeg kjøpte den med defekt fleksiskjøt, så kan det være at jeg kun har en "senere" lyd i mitt minne. Skal bli moro å høre et likt lydopptak.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  16. #16
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Kan jo fort være fleksiskjøten som jager disse lydene og da.
    Er jo masse tynne stålstrenger der som lett kan tenkes å lage en plystrelyd idet eksosen passerer dem i relativt høy fart.
    Prøver å huske hvordan lyden var da min fleksiskjøt var røket, men siden jeg kjøpte den med defekt fleksiskjøt, så kan det være at jeg kun har en "senere" lyd i mitt minne. Skal bli moro å høre et likt lydopptak.

    beklager lang vente tid på svar men har vært litt opptatt i de siste dagene.

    denne lyden kommer før fleksi delen, den kommmer rett å slett fra motor. skal se om jeg klarer å lage et opptak av dette idag. er i grunnen et ganske tight skjema idag å men skal prøve å presse inn litt tid til dette.

    har forresten snakka med kollegaer på "simco" og de mente det kunne være det de kaldte "eksos-returen" til motoren som var litt skitten å tett, eller ventil tetningene. anyways, skal lage et opptak før dere trenger å spekulere mer, hadde aldri klart å tenke meg til hva dette kunne være bare av en beskrivelse selv.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850-se Vis post
    beklager lang vente tid på svar men har vært litt opptatt i de siste dagene.

    denne lyden kommer før fleksi delen, den kommmer rett å slett fra motor. skal se om jeg klarer å lage et opptak av dette idag. er i grunnen et ganske tight skjema idag å men skal prøve å presse inn litt tid til dette.

    har forresten snakka med kollegaer på "simco" og de mente det kunne være det de kaldte "eksos-returen" til motoren som var litt skitten å tett, eller ventil tetningene. anyways, skal lage et opptak før dere trenger å spekulere mer, hadde aldri klart å tenke meg til hva dette kunne være bare av en beskrivelse selv.
    Godt vi er flere som har det som meg.

    Men legg ut lyden, så skal jeg se hva jeg kan finne ut av den, eller kanskje noen andre?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  18. #18
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Har prøvd å ta opptak av lyden, men..... den kommer ikke noe serlig fram på opptak, da overdøver fri eksos litt, men skal prøve å ta opp lyden med litt bedre utstyr så kommer snart en lyd til dere =P

Lignende tråder

  1. B5252S motor - manifold + eksosventil ?
    By fog in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 19/07/11, 20:54
  2. kjølesystemtull på B5252S - M56
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 24/11/10, 23:57
  3. ukjent varsellampe
    By smugen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 19
    Siste post: 01/10/10, 12:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •