Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Manglende oljetrykk på v50 1.6d

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Manglende oljetrykk på v50 1.6d

    Hadde en tur i min 6 år gamle 180' v50 idag, da jeg tror turboen røyk.
    Turbotrykket forsvant og en høyfrekvent skranglelyd oppstod. Den øker og synker med turtallet. Kjørte noen kilometer til, og så begynte oljetrykket og komme og gå. Etter start går det ca. 30 sek så forsvant oljetrykket. deretter stoppe/starte, så er trykket der i ca. 30sek til.
    Tilslutt forsvant det helt, og nå står bilen på et jorde i påvente av tauebil imorgen.

    Noen som vet hva dette kan komme av? Det er naturligvis olje på motoren, bilen bruker ikke olje, har aldri etterfylt og oljestanden er såvidt under max, det samme som den var når jeg byttet olje. Bytter olje ca. hver 20.000, vært nøye på det, og bruker riktig olje, longlife 0-30.

    Kan oljepumpa være bare delvis defekt? Jeg tror egentlig ikke det, men man vet jo aldri.
    Kan det være noe som er tett noe sted?
    Regner med turboen har ryke som følge av lavt oljetrykk kanskje? Dog sa ikke bilen fra om manglende oljetrykk før etter turboen begynte å skrangle.

    Er litt på bar bakke her, alle gode tips mottaes med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    "Kjent" problem!

    Motorene kokser helt igjen innvendig, spes oljetilførselen til turbo!
    Det er en metode å reparere dette på, motoren må "vaskes" innvendig.

    Nytt oljerør og nipler til turbo må også monteres - samt NY turbo.

    Nå prosessen er gjort step-by-step skal det tas en flowtest av oljen gjennom turboen.
    Er denne ok, er reperasjonen i orden!

    Kontakt et skikkelig Volvo-verksted for jobben.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar!

    Jøss, kokser igjen?
    Innebærer det at man må av med topp, ut med stempler og bytte stempelringer? Er ikke det steder utsatt for koksing? En vask av motoren - gjør verksted dette med en oljetilsetning eller noe slikt, eller må motoren overhales?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Det er en løsning på dette:

    Varmkjør motor.
    Skift olje m/filter
    På med ny olje, sammen med Wurth rensemiddel (tilpasset dette)
    La motor gå på tomgang i 20 min
    Drener olje

    Demonter oljekjøler, bunnpanne, vacumpumpe, oljefilterhus. (Husker ikke om det var mer).
    Skift samtlige filtere på deler nevnt over.
    Montere igjen.

    Ny turbo m/nytt oljetrykksrør.
    Funksjons/flowtest:

    Tomgang i ett minutt, det skal gi ca. 4 del olje fra oljeretur turbo i en beholder.
    Er det for dårlig, utfør samme prodedyre en gang til.

    Dette er hva jeg husker, mener det er ganske komplett.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Takk, dette var informativt!

    Var på turboservice å skaffet ny pustehjelp.
    Demonterte bunnpanne/eksosdel og turbo.

    Pickupen til olja nede i bunnpanna var potte tett.
    Ikke rart oljetrykket forsvant. Bunnpanna var og full av 'grus'.
    Ikke magnetiske stoffer, så jeg regner med det er den medieval ouzen som har tytt ut av dysene som har sneket seg gjennom topplokket og hardnet der, for så å løsne og blir dratt med av oljen ned i bunnpanna.

    Oljeskift hjelper jo ikke stort på dette da bunnpanna er forhøyet akkurat rundt tappeskruen. For et idiotisk konsept.

    HAr rengjort alt, spylt ut av pickup sila med diesel, den er når ren og pen.
    Montert alt igjen og venter nå på at bunnpannepakningen skal herde, så blir det påfylling av olje imorgen. Avmonterte også sila inn til turboen, denne var og bortimot helt tett. Mer finmasket en den store sila, men naturlig med et areal som er bittelite (det sitter jo inni skruen til banjokoblingen.) Dette var og anbefalt fra turboservice.

    Hadde ikke sjangs til å kjøre igjennom noe motorrens da alt oljetrykket var borte da jeg fikk bilen inn i garasjen.

    HAr fortsatt ikke fått fjernet den virkelige rotårsaken til alt dette, nelig dannelsen av 'grus'.
    Tror dette kommer fra dysene, har kjøpt inn nye skiver til dem, men de satt noe inst inni helsikes fast, tør ikke bruke for mye makt da disse er _dyre_ å bytte. Tenke litt mer imorgen, blir spennende å helle på olje;=)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Da var ny olje på plass, uten lekkasjer;=)

    Det var en lettelse gitt.
    Kinnet til oljetrykket var på plass trykk en fire-fem ganger, holdt den på starteren ca. 5-8 sekunder for å få litt olje inn i ny turbo og rundt i resten av motoren iogmed den ikke hadde oljetrykk da jeg stoppet sist.

    Koblet på strømmen til dysene igjen, og den startet med en gang, med deilig lun lyd. Sleit litt med å få turbotrykket til, første prøvetur så var turboen der fra begynnelsen av, men i ut i første kryss så var trykket borte. Ikke hørte jeg unormalt mye hvesing heller. Etter litt kjøring var trykket på plass igjen, men ikke så tidlig som det burde, den tar ikke skikkelig før rundt 1900 omdreininger.
    Skrudde av alle slanger på høytrykksiden og monterte den igjen, uten resultat. (Ikke til og fra ic, da de er umulig å komme til uten å demontere fronten.)

    Kjørte en times tid med litt turtall for å evt rense partikkelfilter, men det hjalp heller ikke.
    Når trykket først er der, kan jeg kjøre normalt, men havner man i et kryss og motoren faller ned på tomgang, så mangler stort sett trykket på vei ut igjen av krysset. Da kan jeg bånne gassen i 1. gir uten at turtallet går over 2500-3000 omdreinger. Ingen feilkoder registreres, og ingen lys i dashen.
    Etpar omgiringer senere, så er turboen der igjen.

    Noen som har opplevd noe lignende?

Lignende tråder

  1. Høyt oljetrykk
    By FreddyDEluxe in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 04/04/11, 04:24
  2. Tempratur og oljetrykk
    By Krissmp in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 17
    Siste post: 02/04/11, 15:39
  3. Manglende innelys i XC70
    By Samot in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/11, 15:21
  4. måle oljetrykk?
    By mr hansen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 10/11/10, 18:31
  5. oljetrykk i peilepinne.
    By turbo-volvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 09/02/10, 18:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •