Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Ikke bruk bitstrekker når man bytter instrumentbelysing.

  1. #1
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard Ikke bruk bitstrekker når man bytter instrumentbelysing.

    Jeg lærte på den harde måten når jeg byttet pærer i klimakontrollpanelet.

    Det var mørkt ute, og jeg hadde bare kupelyset som belysing.
    Jeg plasserte pærenmodulen på tuppen av bitstrekkeren og stappet den inn i hullet. Det jeg ikke la merke til var at pæremodulen løsnet og datt ned, dermed trykket jeg bitstrekkeren ned på printkortet og trodde jeg skrudde pæra fast. Lysene blinket, og det luktet svidd før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Bitsholderen hadde stor nok diameter til å kortslutte kobberbanene, og dette førte til at transistoren Q17 (3055L, SMD MOSFET, N, SOT-223) ble ødelagt.

    Jeg fikk loddet en annen transistor over den defekte, men lurer nå på om klimapanelet er som det skal være:
    Når jeg åpner døra går kupelys og lyset i klimapanelet på med en gang, og når jeg stopper bilen og tar ut nøkkelen lyser det fortsatt i klimapanelet før det slår seg av etter et minutt eller to. Viften på temperaturføleren suser hele tiden det er lys i panelet. Lysdimmingen endrer ikke på lyset i klimapanelet, men alle andre lys kan dimmes opp og ned.

    Er dette korrekt oppførsel på klimapanelet? Kikket ikke så nøye på dette før etterpå..
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  2. #2
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke så mye om korrekt oppførsel på klimapanelet, men hvis jeg forstår deg riktig så har du paralellkoblet en ny transistor med en defekt?

    Isåfall vil jeg anbefale å fjerne den defekte helt hvis det er mulig, for du vet sjelden nøyaktig hvordan ødelagt elektronikk oppfører seg. Det kan være alt fra små lekkasjestrømmer, varmeutvikling, eller ingenting...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  3. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Vet ikke så mye om korrekt oppførsel på klimapanelet, men hvis jeg forstår deg riktig så har du paralellkoblet en ny transistor med en defekt?

    Isåfall vil jeg anbefale å fjerne den defekte helt hvis det er mulig, for du vet sjelden nøyaktig hvordan ødelagt elektronikk oppfører seg. Det kan være alt fra små lekkasjestrømmer, varmeutvikling, eller ingenting...
    Ja, det var enkleste løsningen en sen kveld i bilen med gammel loddebolt.

    Når jeg har fått både PA-200 og nye LED-pærer i posten skal jeg ta ut panelet og gjøre skikkelig arbeid inne. Har akkurat fått meg varmluftsloddebolt, må kanskje øve litt i helgen før jeg prøver meg på klimapanelet?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Ja, det var enkleste løsningen en sen kveld i bilen med gammel loddebolt.

    Når jeg har fått både PA-200 og nye LED-pærer i posten skal jeg ta ut panelet og gjøre skikkelig arbeid inne. Har akkurat fått meg varmluftsloddebolt, må kanskje øve litt i helgen før jeg prøver meg på klimapanelet?
    Du må nok fjerne den defekte transistoren for å være sikker på at alt er som det skal være ja. For det høres slett ikke ut som om det panelet ditt fungerer helt som det skal.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    den gamle må fjernes ja, i værste tilfelle har du også skadet strømbanene på krets kortet. viften har alltid sugd luft ett-to minutt etter jeg har stoppet bilen og skrudd av tenningen
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Trenger man oppgradere SW ved bytte av klimapanel, eller går det vanligvis greit hvis det er samme årgang tilsvarende med bilstereo?
    Jeg irriterer meg på at temperaturangivelsen er Fahrenheit. For å få graderingen i Celsius kan jeg enten bytte frontdekselet eller bytte hele klimapanelet. Så et panel til kr 500 på Finn.no, mulig det er Aarnes som er selger?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #7
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    FroBe:

    Uvisst om du må oppdatere SW, jeg har byttet noen komponenter i min bil som hadde samme delenr, og da slapp jeg sw. Men jeg vet også at
    CCM
    er en styreenhet for en del annet, så mitt tips er å prøve. du kan ikke ødelegge noe.

    Og ja, det er jeg som selger det på finn.no ;-)
    Når det gjelder F er det bare å bytte frontpanelet..
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #8
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    I dag fikk jeg byttet Q17. Fikk fjernet den overflatemonterte og loddet inn en standard MOSFET. Måtte lodde den to ganger, da det første gangen ble liggende litt loddetinn over en kondensator. Monterte inn, og lysene virker ok med dimming igjen.

    Før jeg fant den lille kortslutningen var jeg bare minutter fra å sende en PM om å få kjøpe komplett
    CCM
    , men nå trenger jeg kun plastdekselet med 18-26°C hvis noen har noe til overs?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  9. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    I dag fikk jeg byttet Q17. Fikk fjernet den overflatemonterte og loddet inn en standard MOSFET. Måtte lodde den to ganger, da det første gangen ble liggende litt loddetinn over en kondensator. Monterte inn, og lysene virker ok med dimming igjen.

    Før jeg fant den lille kortslutningen var jeg bare minutter fra å sende en PM om å få kjøpe komplett
    CCM
    , men nå trenger jeg kun plastdekselet med 18-26°C hvis noen har noe til overs?
    Jeg har et panel som jeg har solgt noen andre deler fra.
    PM meg med hva du er keen på å betale, så blir vi sikkert enige.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  10. #10
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Eg skal bytte pærer no, ke burde eg bruka til å festa pæra med da?

  11. #11
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Pærene har vanligvis spor for flatt skrujern. En liten bit dobbeltsidig tape, kitt eller tyggegummi kan sikre at de ikke detter løs underveis.
    De fleste LED-pærer er polariserte (+/-), derfor må man snu dem 180 grader hvis de ikke lyser på første forsøk.

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Lignende tråder

  1. bytter gamle type dashborde
    By bosolhaug in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 22/07/11, 10:30
  2. Hvordan bytter man stabstagsforinger 07 V70?
    By knetrom in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 09/04/11, 10:40
  3. selger volvo 740 eller bytter mot en 240
    By Frankyy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 01/03/11, 18:05
  4. selge bytter min 940
    By thune in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 09/12/10, 15:54
  5. hvordan man bytter bolt mønster
    By NilsenTurbo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/10, 23:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •