Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Guide: Hvordan få rene hjul

  1. #1
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard Guide: Hvordan få rene hjul

    Nå er sesongen her som mange skifter hjul på bilen sin. Samtidig som man gjør dette, så er det greit å vaske hjula skikkelig før de legges vekk for vinteren.

    Mange er sikkert flinke til å holde hjula sine rene og pene sånn som resten av bilen, men et sted er det fort gjort at folk glemmer nemmelig baksiden av felgen.

    På baksiden av felgen befinner det seg som regel mye gammel møkk som kan bestå av bremsestøv, asfalt og metallpartikkler.

    I de fleste tilfeller, så er innsiden av felgen så møkkete at det ser ut som at det er umulig å få det rent. Tror du det så tar du feil. Med de rette produktene og den rette teknikken, så er det meste mulig.

    Jeg fant frem et gammelt hjul som vi hadde liggende på verkstedet og satte igang.

    Det som ble brukt av produkter er:

    - Bilberry felgrens (til å løsne bremsestøv)

    - Prickbort (for fjerning av asfalt)

    - ValetPro APC (for fjerning av div skitt)

    Høytrykkspyler og børste må man også ha.

    Her er utgangspuktet. En ganske møkkete felg.







    Bilberry blir sprøytet på tørr felg. Vask også dekksidene. Setter seg mye møkk her også.





    La dette stå og virke en stud før du går over med en børste.







    Felgen blir spylt med HT. Etter dette ser det slik ut.









    Det som er igjen her nå ser ut til å være Tectyl! Dette er jo ikke akkurat vanlig. Godt jeg hadde med prickbort.

    Felgen blir tørket og prickbort blir påført. Lot dette virke noen minutter før jeg satte igang med børsta.

    Etter en god del børsting, så er jeg kvitt det meste. Sprayer på VP APC og børster litt til.











    Etter avspyling ser felgen sånn ut:











    Det ble ikke 100% rent, men det ble ganske mye bedre enn det var.

    En ting jeg glemte å ta med er IronX. Dette er et produkt som løsner metall partikkler fra f.eks piggene i vinterdekka eller fra bremsene. Dette er en "må ha produkt"

    Illusrasjons bilde av IronX i bruk.



    Mye av det som er igjen nå kan fjernes med clay.

    Edit:

    Tok frem den samme felgen og ga den en runde med IronX så det også blir med i denne guiden.

    Dette produktet er som sagt hovedsaklig laget for å fjerne metallpartikkler som har satt seg fast i lakken. F.eks fra pigg dekk eller fra bremsene.



    Ca 3 min etter påføring har IronX begynt å reagere.

























    Etter avspyling:









    Mere detaljert forklaring på dette kan du se i testen jeg har laget mellom IronX og Deironizer. Den finner du her.
    Sist endret av Øyvind G; 30/11/11 kl 01:11

  2. Takk Thobbus, Audun, RogerK, jacobsen, Bassan takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Kjetil Krømcke sin avatar
    Medlem siden
    31. juli 2010
    Sted
    Vestfold, Sandefjord
    Innlegg
    2.548
    Antall takk

    Standard

    Nyttig og fin Guide nå i disse dekkskift tider Øyvind
    [ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
    [X]2002mod V70N 2.0T Aut
    [X]1995mod 855 2.5l 10V Man
    [X] 1989mod MB190E 2.0l Aut

  4. #3
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    I heite svarteste! Nydelig

  5. #4
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Takk for det.

    Kommer en update her med IronX og DeIronizer om ikke så alt for lenge.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    439
    Antall takk

    Standard

    Gode tips dette! er ikke det samme å stå bare med avfetting, vann og børste :P

  7. #6
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    super guide dette
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  8. #7
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Takk for det.

    Kommer en update her med IronX og DeIronizer om ikke så alt for lenge.
    Ser jeg har lovet noe her som har blitt glemt.
    Får å gjøre det enklest mulig, så legger jeg ved en link til en test jeg har laget på DCN der jeg tester IX og DI opp mot hverandre. (Link til test på DCN)

    Det skal sies at dette er en gammel version av Deironizer. Sier dette pga. jeg vet det har kommet nyere og for bedret version av dette iløpet av den siste tiden. Har ikke fått testet den nye versionen selv.

    Det har også kommet et annet godt produkt på markedet siden jeg laget denne testen. Det er Bilt-hamber Korrosol. IronX er nok litt mere effektiv (Korrosol trenger litt mere tid enn IX), men til gjengjeld så koster Korrosol halvparten av det IX koster.




    Legger ved noen bilder av Hydra felgene til min 940 som jeg vasket skikkelig forige vinter. Her brukte jeg mye tid pga. skitten på disse satt ekstremt godt!










    Som dere ser så fikk jeg ikke bort alt, men det ble mye bedre. Noe av det som er igjen er skader i felgen (irr og merker etter dekkomlegging). Her setter skitten seg ekstra godt.
    Sist endret av Øyvind G; 26/10/13 kl 11:10

  9. #8
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Flyttet til Generelt/alle modeller.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  10. #9
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Flyttet til Generelt/alle modeller.
    Takk.

  11. #10
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Støkent
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  12. #11
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Kopierer en minitest jeg laget i sommer og legger den her.

    Her tester jeg 2 felgrenser som er gode å bruke i hverdagsvasken. Begge blandes med vann til ønsket styrke. Her har jeg blandet begge produktene 1:10, dvs. at kjøper du 1 lilter konsentrat så har du 11 liter felgrens.
    Jeg sier at disse er gode i hverdagsvasken, men de kan også rengjøre skikkelig møkkete flelger, men da må du børste en god del og gå over flere ganger. Det finnes andre produkter som er bedre i ekstremteilfeller.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Minitest av felgrens: Revolution mot Bilberry.
    Postet 18 August 2013 i loggen min på DCN.


    For ikke så lenge siden kjøpte jeg en kanne med Espuma Revolution wheelcleaner. Synes denne minner litt om Bilberry da begge disse er felgrenser som ligner litt på en APC. De er alkaniske og blandes ut med vann etter ønsket styrke. Dette gjør at det er meget billige felgrenser som er fint å bruke i hverdagsvasken. De gjør stort sett også en god jobb på skikkelig møkkete hjul, men der er nok andre dyrere produkter hakket bedre. (Med litt berøring tar Bilberry og Revolution ganske mye skitt også på skikkelig møkkete hul)

    Jeg har lenge hatt Bilberry som har blitt brukt mye (har brukt ca 2,5l konsentrat som har blitt blandet ut i litt forskjellige forhold) og er egentlig strålende fornøyd med den, men når denne var på tilbud hos Blankbil ble lysten til å prøve noen nytt stor. Mange skryter av Revolution, så jeg har vurdert å få testet denne lenge.

    Onsdagen som var tok jeg en kjapp sammenligning mellom disse iløpet av bilvasken. Konebilen hadde ganske møkkete hjul nå, så en framfelg her var perfekt å teste på.


    Utgangspunktet så slik ut:









    Revolution ble påført på venstre side, og Bilberry på høyere side. Begge er blandet 1:10.










    Etter ca 4 så det slik ut. Ingen av produktene lager noen form for reaksjon mot skitten og bremsestøvet, men likevel gjør de en god jobb begge 2.








    Etter dette (ca 5 min etter påføring) spylte jeg av uten berøring.









    Vil si det er ganske uavgjort her. Så godt som rene felger uten berøring. I hverdagsvasken går jeg stort sett over med svampen på slutten av bilvasken slik at felgrensen fungerer som en forvask.

  13. #12
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Minitest av
    P2
    1S power gel felgrens:



    Utgangspunktet:





    Sprayet på
    P2
    1S PG. Har blandet den ut litt (1:2) pga. jeg synes den er litt for tykk. Fordelen med at den er tykk er at den kan henge lenge å virke, bak delen er at det er fort gjort å bruke unødvendig mye produkt. Det er også en smakssak.
    Denne felgrensen reagerer mot bremsestøvet så den "blør" lilla.





    Siden jeg også vasket resten av bilen så skummet jeg over med Autofoam 1:100 før avspyling.








    Etter avspyling så var felgene så godt som rene.






  14. #13
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Espuma Revolution wheel cleaner.


    Fortsetter her med enda en minitest av en felgrens.

    Tok noen få bilder som viser hvordan Espuma Revolution fungerer i hverdagsvasken. Dette er en felgrens som blandes med vann (1 del produkt + 10 deler vann) dette gjør at den er meget billig. Den er alkansisk (tror den har en PH verdi på 13) og er meget effektiv.


    Ble testet på venstre fremhjul på konebilen etter en helgtur i Gol + litt annen kjøring.
    På bildene under har jeg sprayet på felgrensen og ventet ca. 1 minutt.











    Etter dette ventet jeg et par minutter til før jeg spylte felgen med HT. Etter dette er felgen nesten helt ren.






    Veldig fornøyd med denne felgrensen. Jeg bruker denne felgrensen nesten hver eneste gang jeg vasker bilene her hjemme.

    Denne felgrensen selges hos bla. Blankbil og Alienautospa. Fåes i 1l flaske og 5l kanne. 1 Liter gir 11 liter ferdig blandet felgrens.

  15. #14
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Kopierte og limte in et par tester som jeg tidligere postet i bilvask guiden min. Synes de også hører hjemme her.

    Har nylig fått enda en felgrens i hus. Denne er laget av Auto finesse og heter Imperial. Denne blandes med vann slik som Bilberry og Revolution som dere ser i siste testen her. Har brukt denne et par ganger nå og det virker som et meget godt produkt. Har planer om å få laget en test med dette produktet også etterhvert.


    AF Imperial selges hos bla. Bilnerden.
    http://bilnerden.no/index.php?main_p...roducts_id=317
    Sist endret av Øyvind G; 07/11/14 kl 01:46

Lignende tråder

  1. Guide fra A til F/FK/FT (oppdatert 02/03/10)
    By lars_b in forum Generelt / Alle modeller
    Svar: 727
    Siste post: 12/08/17, 20:35
  2. Liten AC Guide
    By Magnus Hagtvedt in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 8
    Siste post: 27/06/15, 23:36
  3. Guide til 2x12 kasse
    By eirik_89 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 31/10/11, 23:57
  4. ØDP..kam hjul veiv hjul!
    By lasse940 in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 03/07/10, 16:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •