Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: B23A starter ikke. Lukter bensin av eksos.

  1. #1
    Lærling spettnils sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Leksvik, Nord-Trøndelag
    Meldinger
    245
    Post Thanks / Like

    Standard B23A starter ikke. Lukter bensin av eksos.

    Heisann!
    Har en 240 83' med B23A-motor. I går begynte den og kødde med at den lugga litt under pådrag ved lavt turtall når jeg kjørte på jobb. Når jeg skulle dra fra jobben, var den tungstartet, og gikk ikke på tomgang. Kjørte hjem (Tr.heim - Leksvik 5mil), kjente litt av lugginga. Byttet membranet i gassern i går kveld, men ble ikke bedre. Nå starter den ikke. Luktet uforbrent bensin av eksosen. Noen som har kjennskap til symptomene?
    - Volvo 945FT 93'
    - Volvo 240, B23A 83'
    - Peugeot 406, 1,8 16V 96'
    - Suzuki Gn125 98' (DØD)

  2. #2
    Verksmester Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Meldinger
    2.033
    Post Thanks / Like

    Standard

    Høres ut som et tenningsproblem. Sjekket plugger, kabler, rotor og lokk?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  3. #3
    Utplassert
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    Meldinger
    106
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sjekk batteri og mål at du har 12 v til coil. Hvis dette er ok sjekker du gnist ved å holde kabelen som går fra coil til fordeler mot gods. Gnisten skal kunne hoppe ca 1 cm. Hvis ikke bytt coil.

  4. #4
    Betalende Medlem 2014
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    363
    Meldinger
    2.429
    Post Thanks / Like

    Standard

    Hadde noe av det samme problemet i går på min bil. Viste seg at rotoren hadde mistet en liten bit så den gav ikke god nok tenning.

    Jeg byttet rotor og fordelerlokk så alt på stell i dag

  5. #5
    Lærling spettnils sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Leksvik, Nord-Trøndelag
    Meldinger
    245
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Høres ut som et tenningsproblem. Sjekket plugger, kabler, rotor og lokk?
    Tenning stemmer ja. Fikk start på bilen med å slepe den et stykke. Fikk kjørt den til garasjen, og fant ut at stiften ikke hadde åpning i det hele tatt. Så justerte litt på den, justerte fordeler litt (brukte tenningslampe) og justerte tomgang til ca 950 rpm. Nå går den greit, men har litt for mye fortenning enda, ca. 19grader. Så skal bare la det være, skal bytte stift, kondensator, fordeler, plugger og kabler iløpet av de nærmeste dagene Bilen skal ikke brukes stort mere denne uka så.
    - Volvo 945FT 93'
    - Volvo 240, B23A 83'
    - Peugeot 406, 1,8 16V 96'
    - Suzuki Gn125 98' (DØD)

  6. #6
    Verksmester Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Meldinger
    2.033
    Post Thanks / Like

    Standard

    Flott at det løser seg
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  7. #7
    Utplassert Loff sin avatar
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Ler, Sør-Trøndelag
    Meldinger
    145
    Post Thanks / Like

    Standard

    Min B21A stoppa i helga.. viste seg at stiftåpninga var så stor at den ikke lukket. Like ille med for mye som for lite
    1981 244 DL B230A M47 Solgt
    1996 Mitsubishi Pajero 2.8 TD GLS
    Hjul til salgs

  8. #8
    Lærling spettnils sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Leksvik, Nord-Trøndelag
    Meldinger
    245
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Flott at det løser seg
    Ja, sånt liker man Også er det mye bedre at man finner feilen, enn at det bare ordner seg selv, for da blir man som oftest utrygg på når det skjer neste gang


    Sitat Opprinnelig postet av Loff Vis post
    Min B21A stoppa i helga.. viste seg at stiftåpninga var så stor at den ikke lukket. Like ille med for mye som for lite
    Ja, det kan bli krøll når stiften "flytter" på seg Bra det er ganske greit å finne ut av.

    Forresten, er det noen som tilfeldigvis vet stiftåpning på B23A? Er det 0,40mm?
    - Volvo 945FT 93'
    - Volvo 240, B23A 83'
    - Peugeot 406, 1,8 16V 96'
    - Suzuki Gn125 98' (DØD)

  9. #9
    Verksmester
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Meldinger
    2.372
    Post Thanks / Like

    Standard

    Er 0.4mm ja
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #10
    Lærling spettnils sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Leksvik, Nord-Trøndelag
    Meldinger
    245
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Er 0.4mm ja
    Takk takk
    - Volvo 945FT 93'
    - Volvo 240, B23A 83'
    - Peugeot 406, 1,8 16V 96'
    - Suzuki Gn125 98' (DØD)

  11. #11
    Junior mekaniker
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Meldinger
    723
    Post Thanks / Like

    Standard

    Har du ikke bladsøker kan du brette et rullingspapir 4 ganger.

  12. #12
    Verksmester
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Meldinger
    2.372
    Post Thanks / Like

    Standard

    Stemmer det Dieseldriver, men bladsøker er vel og foretrekke, vet ikke hvor nøye det er med åpningen jeg da, om det er o,35 eller 0.4 har sikkert ikke mye og si
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  13. #13
    Lærling spettnils sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Leksvik, Nord-Trøndelag
    Meldinger
    245
    Post Thanks / Like

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Har du ikke bladsøker kan du brette et rullingspapir 4 ganger.
    Det er et fint tips



    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Stemmer det Dieseldriver, men bladsøker er vel og foretrekke, vet ikke hvor nøye det er med åpningen jeg da, om det er o,35 eller 0.4 har sikkert ikke mye og si
    har bladsøker. Har kjøpt ut et verktøysett fra Wist lastebil, og klarer meg med det som er der
    Har prøvd og justert en Golf fra 1983 med bladsøker, der originalåpning er 0,40, men måtte ta den på 0,65 for å få den til og gå skikkelig, så er ikke bestandig stiftåpning stemmer
    Men, B23A'en går fint nå, ca. 0,45-0,50 åpning
    - Volvo 945FT 93'
    - Volvo 240, B23A 83'
    - Peugeot 406, 1,8 16V 96'
    - Suzuki Gn125 98' (DØD)

  14. #14
    Utestengt
    Medlem siden
    21. nov. 2010
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    26
    Post Thanks / Like

    Standard hvordan? hvilken? hvordan?

    Kan noen forklare meg hvilken ledninger som skal på hva på coilen??? husker ikkje å finner ikkje koblingsskjemaet på den. Volvo 240 b23a motor=D

  15. #15
    Verksmester Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Meldinger
    2.033
    Post Thanks / Like

    Standard

    Elektronisk tenning eller stift?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  16. #16
    Utestengt
    Medlem siden
    21. nov. 2010
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    26
    Post Thanks / Like

    Standard

    elektronisk tenning. har ikke minus under fordeler. har på siden! 3 ledninger som går innpå fordeleren, har nettop vært på feiltema å kjøpt ny tenningsmodul. like før eg kastar heile forbanna biln på bosset spør du meg!!
    Sist endret av Chris19; 22. nov. 2010 kl kl. 05.28 +0100 Begrunnelse: feil skrevet

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •