Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Mattede lykteglass, v70 2007, Bi-xenon

  1. #1
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Question Mattede lykteglass, v70 2007, Bi-xenon

    Hei!

    Er det noen som har erfaring med at lykteglassene på V70'n blir matte av lysene? Kjøpte en V70 D5 i november 2010, og må ærlig innrømme at jeg ikke la merke til det før jeg kom hjem. Selger brånektet jo på noen form for kompensasjon, så der satt jeg igjen med "stygge" frontlykter.

    NAF og Volvo sier det ikke forstyrrer lysbilde, men jeg verkstedmester hso mitt Volvo verksted mente jeg burde reklamere.

    Prøvde så dette via Forbrukerrådet, uten hell. De mente derimot at dersom lyktene ble verre og verre, slik at de en gang ikke vil bli godkjent på en EU kontroll var det bare å ta kontakt igjen.

    Det er jo plastlykter på disse greiene her!

    Så mine spørsmål er:

    1. Noen som har samme erfaring?
    2. Noen som vet om det er mulig å skifte bare glassene?
    3. Noen som vet om Bi-xenon betyr xenon pærer i lang OG nærlys, altså 2 xenon pærer per lykt?
    4. Noen som har god erfaring med ettermontering av xenon i langlysene, må det byttes reflektor, mye arbied, dyrt osv?

    Takke for all hjelp!

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    dette er desverre et vanlig på problem på alle nyere biler, alle har gått over til plastikk.
    men fortvil ikke!
    det finnes flere remedier som kan polishe lyktene dine til nesten nytt. bare å google light på headlight polish.
    http://www.youtube.com/watch?v=ggO4G0iEcnk
    er her en guide, i beskrivelsen står det hva han har brukt.

    2. så vidt jeg vet så er det bare glass lyktene det er mulig å bytte glass på. rett meg om jeg har feil. kilde www.vparts.se

    3. bi xenon betyr at du har xenon i nærlys, og dette løfter seg for å hjelpe langlyset når det tennes, xenon i begge heter dual xenon.

    4. montere xenon er lett, sørg for du kjøper et med canbus på slik du slipper feilmelding.
    billig plass er f.eks www.xenonkungen.se
    Sist endret av Vatnehol; 04/11/11 kl 13:06
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Lyktene kan som sagt poleres opp igjen, har gjort dette på min selv. Men jeg har opplevd på annen S60 at det var et gråslør (på deler av glasset) også på innsiden av glasset, dette er det værre å gjøre noe med. Hva det på innsiden kom av vet jeg ikke.

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Matt eller skittent glass på en Xenon-lampe vil gi uønsket lysspredning og blending (glare), derfor er det et absolutt krav til lyktespylere på biler godkjent med Xenon.
    Hvis glasset ikke kan rengjøres må det antagelig byttes.

    I følge standarden R98 for godkjenning av Xenon-lamper er det krav (Annex 5 2.4.1) for godkjenning av lykteglasset, det må klare krav både til tilfredstillende lysgjennomgang og minimal spredning etter mekaniske slitasjetester. Kravene er spesifisert (to A4-sider) i Appendix 2.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    4. Xenon langlys er ikke bare positivt. Når du slår på Xenon langlysene lyser de svakt med en gang og blir gradvis sterkere. Kommer det en bil imot og du må dimme ned har sannsynligvis lyset oppnådd full styrke, og det blir plutselig veldig mørkt med bare nærlys...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #6
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    At NAF og Volvo sier du vil ha samme lysbilde stemmer forsåvidt, lyser vil lyse samme sted som det er tiltenkt

    MEN det lyser mye dårligere... ta en lommelykt, puss glasset med fint sandpapir og se forskjell

    På taxi'en jeg kjørte på før, en 07 V70 D5
    AWD
    med aktive xenonlys, ble glassene fort matte pga slitasje og vask hver dag. Da ble disse byttet da bilen var under garanti, og det var en helt ny opplevelse å kjøre med nye lamper igjen.

    Som flere nevner her, så fins det midler å polere opp glasset med. Dette kan jeg anbefale på det sterkeste som en start, du kan få gjort mye bare av å polere opp. Finns flere produkter der ute som er beregnet på dette. Meguiar's har en Headlight Restore Polish som er veldig fin.

    Etter du har fått lykteglassene bra kan det være lurt å investere i en beskyttelsesfolie. Denne får du ferdig skåret hos www.ipdusa.com eller om du får en som driver med folie til å legge en klar film på lampene for deg. Dette vil beskytte glassene veldig godt og enkelt kunne byttes ut.

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Turbo Vis post
    At NAF og Volvo sier du vil ha samme lysbilde stemmer forsåvidt, lyser vil lyse samme sted som det er tiltenkt

    MEN det lyser mye dårligere...
    Grunnen til at det lyser dårligere er at istedenfor at alt lyset går frem og ned mot asfalten vil mer lys gå oppover og til siden, dette ekstra strølyset vil plage andre trafikanter og få dem til å hate Xenon.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    xenon følger reflektoren, på nye lykter er det ikke retnings linjer i glasset som guider lyset, kunn reflekter, så lysbilde skal bli alla det samme!
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. #9
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar fra alle!

    Skal prøve å polere glassene, men jeg er redd det er på innsiden det er mattet, eller slik VolvoRsport skriver, et gråslør på enkelte deler av glasset foran pærene, på innsiden!

    Får vel vurdere å bytte lyktene. Volvo forhandleren jeg kjøpte bilen av ga meg tilbud på å dekke 3/4 deler av lyktene (uten montering), men trakk dette like etter da forbrukerrådet ikke ville ta saken videre.

    Det som er irriterende er at både NAF og verkstedmesteren på volvo verkstedet der jeg bor mente dette var klar reklamasjonsrett, selv om det kanskje er et problem. Han mente forrige eier måtte ha brukt feil pærer eller noe!

  10. #10
    Registrerte brukere Turbo Garage sin avatar
    Medlem siden
    25. mai 2011
    Sted
    Løten
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg hadde samme problem på min bil, jeg mattslipte lyktene og lakkert med klarlakk. ble kjempe bra. la også i litt sort for å få litt røykfarge på dem.

  11. #11
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Problemet er bare det at mattingen/gråsløret er på innsiden! og, det er plastglass på min v70 så det spørs om sliping blir så bra!

  12. #12
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    blinkbil selger produkter til plastikk lys resturering http://blankbil.no/ds_product_info.p...roducts_id=414

    det kan jo også være skit på innsiden av lyktene.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  13. #13
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

  14. #14
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Hei! Hadde tilsvarende problem med en 05mod (tysker) Etter en runde med den lokale bmw forhandleren(skien) og andre i nabo kommunene så endte det med at jeg havnet på bilia hønefoss hvor dem tok på seg jobben og kjørte reklamasjonsak på dette(bilen var 3år da) uten noe problem!!
    Nå i vinter som var begynte det og komme rust i bakluka og måtte igjen opp til hønefoss da den lokale forhandleren begynte og virke nølende på dekning. og da var bilen 6år.

    Så det er bare og stå på ditt, jeg så dette før handel og selger sa han hadde prøvd og få nye lykter.. Så fungerer det ikke hos forhandler kan du dokumentere tilbakemeldingene og sende direkte klage til importør.

    Dette er i mine øyne helt uakseptabelt på såpass dyre biler og noe norsk importør bør ha i bakhue. Ellers så kan vi bare kjøre gamle volvoer og heller bruke billi korianske pakkesker som vi ikke forventer stort av uansett av kvalitet til bruksbiler.
    Sist endret av Friksen; 25/11/11 kl 09:11

  15. #15
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Fikk du medhold i reklamasjonssaken da?
    Jeg kjørte saken via forbrukerrådet som kjørte det til forhandleren jeg kjøpte Volvon hos. Han nektet, og påstod at dette var en kosmetisk sak og at det var kjøpers ansvar å avdekke slike ting under besiktigelse av bilen. Forbrukerrådet gav han støtte i det, men tilbydde seg likevel å kjøre saken videre, men anbefalte meg å la være.

    Jeg er helt enig at det ikke burde være slik på såpass dyre biler!

  16. #16
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    VICTORY:

    Endelig har selger gitt etter for kravet mitt, splitternye Bi-xenon lykter havner snart i postkassen min (eller på postkontoret hvertfall)

    Fikk uttalelse fra vegvesenet som anså lyktenes tilstand som en mangel, selv om lysbildet var slik det skulle. Vegvesenet argumenterte med at lysbildet var ok, men de kan ikke måle lysstyrke. Vegvesenets kontrollører (hele 4 av dem sjekket lyktene) anså lyktenes tilstand som en mangel da lysstyrken helt klart svekkes av mattede lykteglass (på innsiden).

    Kjørte saken til forbrukerrådet nok en gang, og argumenterte med at lyktene var blitt vesentlig verre siden første gang jeg reklamerte, og at det derfor ikke lengre var en ren kosmetisk sak, men også noe teknisk som forårsaker dette. Selger gav seg ikke, da signaliserte jeg at jeg gikk videre til forbrukertvistutvalget.

    Da gav han seg og fikser meg nye lykter!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  17. #17
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer!
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  18. #18
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Takker
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

Lignende tråder

  1. Bytte lykteglass på S60
    By Basse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 26
    Siste post: 29/04/11, 19:23
  2. sota lykteglass
    By melby in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 11/01/11, 22:00
  3. Sliping/Polering av lykteglass
    By n0gga in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 04/11/10, 13:03
  4. Reflektor/ lykteglass
    By depress in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 11/07/10, 19:07

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •