Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 43 av 43

Tråd: bygge om b19 tel turbo ?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    B19 er da virkelig å foretrekke fremfor de lagerflatereduserte B230 motorene vel?

    Har hatt langt mere glede av den B19A motoren som satt i en 360 jeg hadde for en del år siden, enn jeg har hatt på den B230-maskina som satt i min siste 240.

    Skjønner ikke helt hva det er som skulle være dårligere på B19 enn på B230.
    Det er jo i bunn og grunn en B23 som kun er boret 89mm om jeg ikke husker feil.
    B23 er 96mm.
    Mener å huske at B19 er blitt omtalt som den rødblokkmaskina som virkelig var slitesterk.

    Korriger meg gjerne, men var ikke disse rødblokkene stort sett de samme, med unntak av hvor mye de var borra opp? 89mm for B19, 92mm for B21 og 96mm for B23?
    Alle hadde vle 80mm slaglengde?
    Eneste grunnen til at denne heter B19 er at B20 navnet var oppbruk på støtstangsmotoren. B19 har identisk borring og slaglengde til B20, begge er 1986 ccm og jeg kjenner folk som har kjørt B19ET deler i B20 motorene sine.

    Bare vas at det er noe galt med B19. Det er bare det at B21 er større.

    Å bygge turbomotor er uansett ikke den rette aktiviteten for de giddalause, men at andre skal slenge feilaktig dritt om B19 motoren, det er unødvendig.

  2. Takk 142. 72 takket for denne posten
  3. #27

    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    minnesund
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Eneste grunnen til at denne heter B19 er at B20 navnet var oppbruk på støtstangsmotoren. B19 har identisk borring og slaglengde til B20, begge er 1986 ccm og jeg kjenner folk som har kjørt B19ET deler i B20 motorene sine.

    Bare vas at det er noe galt med B19. Det er bare det at B21 er større.

    Å bygge turbomotor er uansett ikke den rette aktiviteten for de giddalause, men at andre skal slenge feilaktig dritt om B19 motoren, det er unødvendig.
    om je først går inn for å bygge turbo motor som je har tenkt veldig på nå når je hører så mye positivt om b19 så blir d ittno giddalaushet nei men tenkte d itte var så farlig siden d er mange som sier d er drittmotor,je tror d at grunn tel at folk sier d er en møkkamotor er fordi d er en 1.9/2.0 som mange synes høres slapt å dårlig ut,je skar itte si je har erfaring med b19 men en ting vet je å d er at volvo motorer holder nesten uansett

    driver foresten på skolen å plukker frahværandre en b21a motor for å så sette den sammen att går på kjøretøy vg2 så har slikt prosjekt nå simpleste motorene som fins lettere å overhale enn motorn i tsxn min vett :P

    men da satser je på at b19 er en bra motor å bygger en rå turbo motor ut ta d tusen takk for mange bra svar


    §16 Skriftspråk
    SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)
    Sist endret av volvoRsport; 19/10/11 kl 17:21 Begrunnelse: Brudd på forumreglene

  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chaa94 Vis post
    om je først går inn for å bygge turbo motor som je har tenkt veldig på nå når je hører så mye positivt om b19 så blir d ittno giddalaushet nei men tenkte d itte var så farlig siden d er mange som sier d er drittmotor,je tror d at grunn tel at folk sier d er en møkkamotor er fordi d er en 1.9/2.0 som mange synes høres slapt å dårlig ut,je skar itte si je har erfaring med b19 men en ting vet je å d er at volvo motorer holder nesten uansett

    driver foresten på skolen å plukker frahværandre en b21a motor for å så sette den sammen att går på kjøretøy vg2 så har slikt prosjekt nå simpleste motorene som fins lettere å overhale enn motorn i tsxn min vett :P

    men da satser je på at b19 er en bra motor å bygger en rå turbo motor ut ta d tusen takk for mange bra svar


    §16 Skriftspråk
    SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)
    Dette hørtes mye bedre ut enn i post #1 hvor jeg lurte på om du i det hele tatt ville "gidde" å gjøre noe som helst.

    Jeg kunne skrevet mye om fordelene med å sette turbo på B19, men..................

    Det absolutt ALLE AT motorer TRENGER er en Malpassi BTR og en EFI bensinpumpe. Dette er helt NØDVENDING!
    For at du skal skal kunne justere opp ladetrykket til meningsfulle 0,8-1,0 BAR så TRENGER du i tillegg en "chippet" forgassernål som holder AFR på korrekt nivå ved det nevne ladetrykket.
    Intercooler anbefales alltid på det sterkeste.

    Når du kan gjøre noe motorarbeid selv, så ta en titt på dette bildet av en Volvo 240 Gr.A topp:

    Hvis du kjøper en rettsliper til kr. 109,- på Biltema og en roterende fil, og åpner opp forbrenningskamrene til de ligner dem på bildet så gir dette store fordeler.
    (Når ikke Volvo selv kunne bruke de originale forbenningskamrene i toppen så bør man notere seg dette og handle deretter)

    Noe særlig mer skal det ikke til for å få en rask, god og holdbar B19AT med 180 - 210 hk.
    Resultatet blir mye kjøre- og eierglede og en rask og morsom bil og alt til tross for ett uvanlig lavt budsjett da B19 produserer en flat og fin dreiemomentkurve som er snill med clutch og gearkasse. Stå på!
    Sist endret av Batland; 20/10/11 kl 11:29

  5. #29
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    overhaldt b19, 940 grenrør, 13c turbo, k-kam, justerbart kamdrev, intercooler og megasquirt ga 210hjulhk. motor til en bekjent
    mener også att b19 har noe lavere komp.forhold enn b21...

  6. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    hvor får man kjøpt det at greiene?

  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2011
    Sted
    ørsta
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    B19 e jaffal en SLITAR..då me tenke på en vanleg b19...skulle sprenge en motor på gøy engong..sto på foll gass i 5min...motorn virka lika bra..so då putta eg små stein ned i topp deksele å prøvde i jenn...då bjynde den å dette på turtall ette ei stond so stoppa den....de e kvalitet på høgt nivå

  8. #32

    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    minnesund
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    takk for alle bra svar blir absolutt en b19 at på meg nå,driver å leiter etter deler akkurat nå hadde vert dritfett med over 200 hk på hjula da bilen skal se helt orginal ut,å det er jo litt kult å komme å parkere en del biler med en "orginal" volvo 244 hehe :P

  9. #33

    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    minnesund
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette hørtes mye bedre ut enn i post #1 hvor jeg lurte på om du i det hele tatt ville "gidde" å gjøre noe som helst.

    Jeg kunne skrevet mye om fordelene med å sette turbo på B19, men..................

    Det absolutt ALLE AT motorer TRENGER er en Malpassi BTR og en EFI bensinpumpe. Dette er helt NØDVENDING!
    For at du skal skal kunne justere opp ladetrykket til meningsfulle 0,8-1,0 BAR så TRENGER du i tillegg en "chippet" forgassernål som holder AFR på korrekt nivå ved det nevne ladetrykket.
    Intercooler anbefales alltid på det sterkeste.

    Når du kan gjøre noe motorarbeid selv, så ta en titt på dette bildet av en Volvo 240 Gr.A topp:

    Hvis du kjøper en rettsliper til kr. 109,- på Biltema og en roterende fil, og åpner opp forbrenningskamrene til de ligner dem på bildet så gir dette store fordeler.
    (Når ikke Volvo selv kunne bruke de originale forbenningskamrene i toppen så bør man notere seg dette og handle deretter)

    Noe særlig mer skal det ikke til for å få en rask, god og holdbar B19AT med 180 - 210 hk.
    Resultatet blir mye kjøre- og eierglede og en rask og morsom bil og alt til tross for ett uvanlig lavt budsjett da B19 produserer en flat og fin dreiemomentkurve som er snill med clutch og gearkasse. Stå på!
    men må jeg ha både BTR og en EFI bensinpumpe ? begge ? å hvor får jeg tak i en chippet forgassernål ? hehe,ja har drivi litt med porting og slikt på topp før så hehe ,så det blir ikke noe problem

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chaa94 Vis post
    men må jeg ha både BTR og en EFI bensinpumpe ? begge ? å hvor får jeg tak i en chippet forgassernål ? hehe,ja har drivi litt med porting og slikt på topp før så hehe ,så det blir ikke noe problem
    Ja det MÅ! du.
    Pumpen sin oppgave er å levere store mengder bensin til BTR som regulerer dette til det nivået som forgasseren til enhver tid trenger.
    Når bilen er oppe å går med den orignale AT satsen som lader 0,35 og alt er justert slik at bilen fungerer perfekt, da kjøper du en bleed ventil og gir meg ett ord igjen så skal vi se.
    En bekjent solgte tidligere "chippede" nåler, men fordi at alt for mange kunder ikke sørget for at motoren og oppsettet ellers var i orden så fikk mange store problemer og dårlige resultater - og da skyldte de selvfølgelig på nålen.

    Jeg er ikke villig til å bidra til lignede resultater, så alt det øvrige må være i orden FØRST.

  11. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som vet om syl veggene er tykke i b19?
    Hvis det er samma blokk som b23 bare mindre borr så må den være fin for prosjekt med psykopat ladetrykk.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Er det noen som vet om syl veggene er tykke i b19?
    Hvis det er samma blokk som b23 bare mindre borr så må den være fin for prosjekt med psykopat ladetrykk.
    Her er én versjon av sannheten:
    Alle blokkene har forskjellig støping og har derfor andre forskjeller enn kun den sylinderdiameter de er maskinert til.
    B23 er svakest, B230 nest svakest og disse bør ikke borres mer enn ca. 1,5 mm.
    B19 og B200 kan borres ca. 3,15 mm. En kammerat kjørte B200 blokk borret til 91 mm påmontert B204 topp, grenrør og 600 hk turbo osv. Ved 2,7 BAR ladetrykk og antatt 750 NM sprakk to sylindre på langs.
    B21 er den sterkeste av dem. Når den sprengte blokken ble erstattet med B21 blokk da ordnet alt seg. Til tross for hard bruk med tidvis over 3,0 BAR ladetrykk så er denne motoren like fin enda.
    Sist endret av Batland; 16/12/11 kl 12:05

  13. #37
    Registrerte brukere bruningen sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Sted
    røyken
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    du kan handle haltech tillegsprut av meg,så slipper du bensinproblemer
    Hvorfor kjøre volvo når kvalitet kommer fra tyskland!

  14. #38

    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    minnesund
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bruningen Vis post
    du kan handle haltech tillegsprut av meg,så slipper du bensinproblemer
    leste litt feil der så sletta det jeg komenterte hehe hva er tillegsprut ?
    Sist endret av chaa94; 05/01/12 kl 01:55

  15. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bruningen Vis post
    du kan handle haltech tillegsprut av meg,så slipper du bensinproblemer
    Selv om det koster endel å få omarbeidet en A- forgasser til å fungere tilfredsstillende med 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk så blir det nok likevel betydelig billigere enn å kjøpe tilleggsprut, MAP sensor, EFI dyser, EFI BTR, og kanskje kraftigere bensinpumpe osv.

    I tillegg er det enorm forskjell i krav til kompetanse når det skal monteres og justeres på vei mot suksess.

  16. #40
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Løfter denne.

    Utgangspunktet mitt er en B19A. Trolig en 80/81 med 8.5:1.
    Er visst et skille på B19A i 79. Noen som vet hvor på motor jeg kan bekrefte årgang?

    Har både 531, 530 og 160 topper på hylla. Hvilken burde brukes og med hvilken kam?
    Sprut og turbo skal benyttes.
    Ønsker hyggelige 250hk på hjul til søndagskjøring/hyggekjøring.

  17. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det som er av betydning er om det på förersiden av motorblokken er en slik:



    Hvis blokken din ikke har en slik så må du bruke en topp som har ett slikt toppdeksel med utflufting.:



    Hvis toppen ikke står på motoren da bör du vurdere å slipe den slik:



    405 og 531 topp på en B19 turbomotor gir deg en spesielt veik motor uten drag på lave turtall selv om du bruker den velfungerende A-kammen.

    Ellers kan disse vurderes: http://www.kgtrimning.org/200-ser/mo...lv/272077.html
    Sist endret av Batland; 20/05/19 kl 20:03

  18. #42
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Er noe alla denne motoroppskriften som frister litt.

    https://www.garaget.org/?car=380959

    Dog ikke med et slikt skrikende grenrør da godkjenning og skilt er et tema på min bil.

    Grunnen til at B19 frister er at bilen kom med denne motoren originalt og at den allerede ligger i garasjen og er "gratis" i forhold til innkjøp av B230FK.
    Siden effekt uttaket ikke skal være større, så vil vel en godt sammensatt B19 levere like mye glede velger jeg og tro.

    530 topp kontra 160 topp sett bort i fra utluftinga. Hvilken egner seg best som utgangspunkt?
    Sist endret av Volvo-Lars; 23/05/19 kl 09:58

  19. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hovedulempen med 160 toppene er at de er tynne i decket, har store kjölekanaler og Volvo oppgir at de kan planes maks 0,5 mm.
    530 toppene er mye tykkere i decket og kan hövles 3 mm uten problem.

    160 toppen har fordelen med större ventilfjärer og större ventilbrikker som gjör det lettere å finne enkle oppgraderings ventilfjärer som passer.
    Sist endret av Batland; 23/05/19 kl 15:19

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. bygge om b230f til turbo
    By Bertil in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 15/10/12, 12:44
  2. kva må til for å bygge turbo på 940?
    By hobbymekk in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 22/03/11, 16:41
  3. bygge turbo
    By jarlis89 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 07/10/10, 20:15
  4. bygge turbo på b230FB m/531topp å underspyling
    By Veslegilli in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 16/06/10, 16:17
  5. bygge inn chev. 305 i 740 turbo
    By BjørnOve in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 01/03/10, 16:36

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •