Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: bilen stopper på tomgang

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard bilen stopper på tomgang

    Jeg har en volvo 850 1993 modell, 2,5l 20v.

    Problemene startet for noen uker siden med at den plutselig begynte å stoppe når motoren gikk på tomgang. Det varierte litt om den stoppet helt eller om den klarte å hente seg inn igjen.

    Men problemet ble bare verre, nå må jeg holde den på rundt 2500-3000 omdreininger for at den ikke skal stoppe. hvis den stopper vil den ikke starte igjen før den har stått noen minutter. Bensinforbruket har også gått kraftig opp, bruker litt i overkant av 2 liter på mila på langkjøring.

    Søkte litt på nettet og fant ut at tomgangsmotoren kunne gi noen sånne problemer, så har byttet denne, men bilen oppfører seg helt likt. Det som var litt rart er at da jeg dro av slangen som går fra tomgangsmotoren til gasshuset så startet motoren og gikk, men stoppet så for jeg prøvde å kjøre bilen.

    Feilkodene den kommer med varierer litt. Den har på A2 kommet med 1-2-1:Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

    På A2 varierer den mellom ingen feil og:
    1-3-1 Impulsgivarsignal saknas
    3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig
    3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt


    Tenkte på om det kunne være kamaxelgiveren, men da jeg dro ut denne kontakten ville ikke bilen starte i det hele tatt.

    Noen som har vært borte i dette problemet tidligere og kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TFN Vis post
    Jeg har en volvo 850 1993 modell, 2,5l 20v.

    Problemene startet for noen uker siden med at den plutselig begynte å stoppe når motoren gikk på tomgang. Det varierte litt om den stoppet helt eller om den klarte å hente seg inn igjen.

    Men problemet ble bare verre, nå må jeg holde den på rundt 2500-3000 omdreininger for at den ikke skal stoppe. hvis den stopper vil den ikke starte igjen før den har stått noen minutter. Bensinforbruket har også gått kraftig opp, bruker litt i overkant av 2 liter på mila på langkjøring.

    Søkte litt på nettet og fant ut at tomgangsmotoren kunne gi noen sånne problemer, så har byttet denne, men bilen oppfører seg helt likt. Det som var litt rart er at da jeg dro av slangen som går fra tomgangsmotoren til gasshuset så startet motoren og gikk, men stoppet så for jeg prøvde å kjøre bilen.

    Feilkodene den kommer med varierer litt. Den har på A2 kommet med 1-2-1:Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

    På A2 varierer den mellom ingen feil og:
    1-3-1 Impulsgivarsignal saknas
    3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig
    3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt


    Tenkte på om det kunne være kamaxelgiveren, men da jeg dro ut denne kontakten ville ikke bilen starte i det hele tatt.

    Noen som har vært borte i dette problemet tidligere og kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre?

    Hold på tanken om kamakselgiveren du.

    Men det kan jo fort være tomgangsmotoren som er gjentettet med olje og skitt også. Sjekk/rens den også du.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.

    Har du noen andre teorier om hva det kan være hvis det skulle vise seg at dette ikke er feilen?

    Har hørt noe om et verksted i Oslo som har spesialisert seg på feil i motorstyring, noen ide om hvor dette ligger og evt hva det heter?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Vel etter disse to så kan man mistenke den termokroppen som sitter i luftinntaket.
    Men den viser seg først og fremst som "lat motor".
    Regner med at du har sjekket opp for eventuelle luftlekkasjer rundt innsuget?
    Er ingen supereksert, men jeg tipper du finner løsningen innenfor disse som til nå er nevnt.
    Særlig med tanke på dette med feilkodene på kamakselgiveren.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk for det, da har jeg litt å prøve på.

    Motoren har oppført seg veldig dft, men har sett at det ikke pleier å være så mye futt i dem. Likevel litt skuffet over at man får så lite kraft ut av 170 hk.

    Med termokroppen, mener du da den sensoren som sitter på luftslangen fra filteret til gasshuset?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Termokroppen er en liten messingsak som styrer spjeldet som sitter helt i bunn av luftfilterboksen. der friskluftrøret og forvarmingsslangen møtes.

    Dersom du er skuffet over 170HKn din, så er det nok fordi den slett ikke yter såpass for tiden. Har en selv, og må si den "skvetter" fint omkring.
    Men det etter at jeg har fiklet litt med slikt som er nevnt over.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg byttet luftmassemåler og kamaksel føler. Dette gjorde susen, nå går bilen som den skal igjen. Takk for hjelpen jeg har fått

Lignende tråder

  1. V70 stopper på tomgang! HASTER!
    By kjellt in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 14/06/12, 19:08
  2. Går på 3sylindre, stopper på tomgang. hjelp!
    By E.GRØNDAHL in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 19/12/10, 11:59
  3. Svar: 45
    Siste post: 10/10/10, 18:45
  4. LH 2.4, stopper etter rusing på tomgang
    By Alpejohn in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 30/07/10, 14:01
  5. bilen går ikke på tomgang.
    By Arrnty90 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 04/05/10, 21:18

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •