Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Startproblem 945 - 1991 - 2.3

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. juni 2011
    Sted
    Tvedestrand
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Startproblem 945 - 1991 - 2.3

    Har 1991 945 med B230F motor. (er faktisk en B230FX motor med VX3 kam og 531 topp)
    Har hatt en del startproblem med den, så jeg gikk løs med krum hals og har skiftet en stor mengde deler.

    Her er hva som er gjort (og verifisert fungerende):

    1. Skiftet batteri til et splitter nytt 60AH batteri
    2. Skiftet dynamo til en 100A Bosch universal
    3. Skiftet hovedpumpe bensin. (verifisert at tankpumpen virker)
    4. Skiftet bensinpumpe rele
    5. Skiftet Coil til høy effektscoil
    6. Skiftet fordelerlokk og rotor
    7. Skiftet lambdasonde
    8. Skiftet eksosanlegg inkludert katalysator

    Ingen lamper lyser annet enn når de skal.
    Sjekket at jeg har bensin helt frem til bensin regulator. (vakumstyrt regulator).
    Sjekket verdier på lambda, coil, plugger, alt OK

    Diagnose boks gir kode 1-1-3 som tilsier for lite/mye bensin.
    Koblet ut lambda for å sette den i nødmodus uten at den starter.

    Kobler jeg på ekstra batteri og har nyladet batteri i bilen så starter den og går (men høres ut som om den går litt rikt), samme når jeg triller den i gang.

    Ladespenning på dynamo målt og den gir flotte verdier både direkte på dynamo og til batteriets poler.

    LMM ikke testet, men har ikke noen feilkoder på denne. Har forsøkt å koble den ut og la den gå i nød modus uten at det hjelper. Forsøkt koble fra lambda og la den gå i nødmodus uten at det hjelper.

    Det som er så fortvilende er at den starter og går med å trille i gang, eller med starthjelp, så hva f... kan det være? Jeg er nå helt opprådd.

    Feilkoden som nevnt over er den eneste, og jeg har sjekket alt som jeg kan tenke meg. Her ser jeg gjerne frem til noen greie tips på å lete frem siste feilen. Har også sjekket bensinfilteret som sitter ved hoved bensinpumpen.

    Pluggene er forøvrig tørre etter gjentatte forsøk på start.
    Sist endret av Hawkie; 09/10/11 kl 14:26 Begrunnelse: la til info om plugger

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Kan være flere ting dette,men forsøk å få målt bensintrykket ditt. Det hender at trykkregulatoren sier takk for seg. Pluss at du kan prøve å bytte ut det sorte releet som sitter på kjølevesketanken,det er med på å åpne dysene dine.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. juni 2011
    Sted
    Tvedestrand
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg sjekket litt mer. Bensintrykket er nydelig og helt der det skal være i henhold til Haynes manualen min.

    Det sorte releet har jeg ikke fått sjekket.
    Når jeg triller i gang så er det knapt en meter den trenger for start, og da går den som en klokke. Når den er varm så starter den skikkelig (helt til den er avkjølt en del), og når jeg tenker etter har den blitt gradvis vanskeligere å starte ettersom været er blitt kaldere, så jeg er begynt å mistenke at det kan være noe med kaldstart på bilen. Er det noen som vet hvordan jeg kan teste de kaldstart dysene på bilen?

  4. #4
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    sjekk tempfølern for innspruten. sitter under innsug ved syl 3 ca
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  5. #5
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde også denne 1-1-3 feilen frem til jeg byttet ut innsugspakningen, den er rimelig og rask å bytte.
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. juni 2011
    Sted
    Tvedestrand
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Da er problemet løst. Visste seg at det var det sorte releet ved ekspansjonstanken som var problemet. Etter å ha hentet et slikt rele fra høggern så startet den plutselig som den skulle. Viste seg også at dysene var noe tette så det forsterket problemet.

    Fant også ut noe morsomt, nemlig at diagnose enhetens kode 1-1-3 som de fleste steder oppgis å bety for lit/mye fuel, på akkurat modellene med B230FX motoren, betyr feil på innsprutningsventil, noe som ville styrt meg i rett retning om jeg hadde visst det tidligere. For mye/lite indikerer liksom at det virker men for godt eller for lite.

    Tusen takk for hjelpen alle sammen. Da er min 940 frisk og har samtidig fått seg mange etterlengtede nye deler som gjør at den kommer til å ha mange gode år fremover som familiebil.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Det releet har nemlig lurt mange serru,for i flere tilfeller jeg har vært borti kommer det ikke
    opp feilkode i det hele tatt og alt ser ut til å fungere. Da er det lurt å bytte den delen der.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Releet gir vel spenning til både dyser og coil. Kanskje releet løste ut igjen når starteren trakk ned spenningen, siden bilen startet når den ble trillet, og med starthjelp?
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Det er samme problem som med motorstyringsreleet,det er som regel loddinger som løsner
    i releet og skaper dårlig kontakt. Går ann å ta opp å smelte over punktene.

Lignende tråder

  1. Startproblem 850 :/
    By RoarT5R in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 29/09/11, 16:32
  2. Startproblem
    By coche in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 08/09/11, 19:00
  3. Startproblem volvo 940
    By knut in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 03/01/11, 07:05
  4. Startproblem på B230F
    By Volvo7førr in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 21/10/10, 17:08
  5. Startproblem på 740 Tic
    By Burner740 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 03/01/10, 17:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •