Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bytte bremser, V70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard Bytte bremser, V70

    Skal bytte bremser på V70ien.

    Men skal sammtidig bytte håndbremsbandene...

    Må det slakkes inni bilen, under midtkonsollen?
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg byttet i går alt av håndbrekk-greier på faren min sin 95' 850.
    Ser i sigg'en din at du har en 99' v70, jeg regner med det er samme ulla.

    På 850en var det litt anderledes system enn på 960en, faktisk minnet det litt mer om systemet på 240. 960en (95+ i alle fall) har en enorm fjær, nesten formet som en hestesko.

    850en og 240 hadde de små fjærene, en liten på topp og en litt større nede. (spiralfjærer som trekker). De er noe helvettes dritt å montere, om du ikke har en god tang :P

    Jeg hadde aldri skrudd dette på 850 før, så det tok litt tid må jeg si.. Spesielt siden jeg glemte skrallesettet hjemme og måtte bruke fastnøkler på alt.

    Når de ter sagt, var det sånn på 850:
    Inne i armlenet, er det to skruer som går nedover. Det var de som holdt på plass hele midtkonsollens bakre del.

    Jeg måtte også dra ut askebegeret, som man også må gjøre på 900 og 200 serien.
    Når man har dradd ut askebegeret, førte jeg et flatt skrujern under noen "haker" og dro så ut den bakre delen av midtkonsollen.

    Når det va gjort, måtte jeg løsne et deksel ved håndbremsen, slika t det var mulig å løfte på konsollen, uten at den dro med seg håndbrekker.

    Da var det mulig å løfte konsollen.
    Jeg byttet også alt av håndbrekkdeler, begge vaierene, monteringssett.

    Å løsne vaierene var egentlig en OK jobb på 850en, men det er alltid litt ekstra morro når en vaier er rustet fast. Jeg klarte dog å dra den ut, uten å kappe den.

    Det var litt dritt å dra vaieren ut av bilen, pga. den hang seg opp i det laget med papp-lyddemping. Det var tre lag med lyddemping: Vanlig, papp og gummi. Men etter jeg hadde byttet ene vaieren, hadde jeg en slags "feeling" for hvordan jeg skulle føre den gjennom hullet, uten at jeg så det.

    Måtte selvsagt ut med baksetet , samt vaieren var skrudd med T30 mot bærearmene bak. Det var også noen gummi "slangeklemmer" som var popnagnet til bærearmen bak (for å forhindre gnissing av vaieren).

    Ps. jeg vet ikke om det er samme på v70en, men kan tenkes.. v70 første gen er vel rimelig lik 850(?). Ellers var det justeringsskruer på håndbremsskoene bak. De stod på ca 6mm i utgangspunktet på bilen til faren min og jeg justerte de til ca samme, når jeg hadde byttet alt av deler. Måten jeg fikk de "kalibrert" på, var å stramme de mot en fastnøkkel og kjenne at det var ca like strakt å lirke på den.

    helt 100% ble det neppe, da vaieren var rusten på ene siden bak fra før og den skiven har jo da naturligvis mer gods :P Men det er jo 60%(?) slingringsmonn man får ha på parkbrems tror jeg.

    ps. husk å bruk den en del ganger og etterjuster..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    nb. jeg glemte å si at i midtkonsollen er det en torx for justeirng det er vel T45 eller noe på 850en. (største torxen på settet jeg hadde). skru mot høyre for stramming.

    Når vaieren er "frisk", skal det være så lite friksjon at vaieren "detter ned" om du holder den i luften (rett opp og ned)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Takker for utfyllende svar!
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  5. #5
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    kan nevne at på 1 gen v70 kommer du litt lettere til strammeskruen på brekket det er et lite deksel under armstøtta, dette tar du bort og bak dette er 1 torx 50 som du justerer til denne jobben trenger du:1 stort flatt skrujern(til justering i bremseskiva) 1 torx 50, 10mm pipe\fastnøkkel, 13mm pipe\fastnøkkel, 19mm pipe\m latmannsarm en tang og et lite flatt skrujern til dekselet En hammer er greit for å løsne bremseskiva... brukte ca en halvtime på hele jobben, kan være greit å slipe litt over de nye skoa før montering
    Sollien

  6. Takk 940pearl takket for denne posten

Lignende tråder

  1. HASTER, Bytte bremser bak V50 2005mod
    By Torleif in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 4
    Siste post: 03/07/11, 11:38
  2. Bytte bremser 2006 S40
    By MrTjerbo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 19/05/11, 18:23
  3. volvo 740, vanlig bremser vs turbo bremser
    By kompi in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 01/02/11, 23:46
  4. Bytte bremsevæske og lufte bremser
    By borges in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 16/09/10, 21:10
  5. Bytte til ABS-bremser?
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 31
    Siste post: 06/03/10, 13:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •