Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: normalt med bank i D5?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard normalt med bank i D5?

    Bil: xc70 2006 med D5 185Hk. 225K km.
    Skulle gjerne hatt litt innspill fra folk med erfaring hva som er normal lyd fra en D5. På tomgang og kald motor er det ved siden av den vanlige dieselknatringen en rytmisk liten bankelyd som høres ut til å gå med halve farten av omdreiningshastigheten. Når motoren er varmkjørt blir lyden mykere, og over 1200rpm blir den borte i surret fra motoren ellers. Motoren går ellers helt jevnt, og det er ikke snakk om fusking eller ujevn gange. Hadde dette vært en gammel lastebil hadde jeg sagt at lyden var helt normal, da var det alltid litt honkhonk med diesel på tomgang. Men moderne dieselmotorer forventes å snurre og gå ganske klokkerent, og da blir man litt engstelig når det ikke er tilfelle. Så dermed er spørsmålet mitt, er det normalt at det er litt honking og banking i en D5 på tomgang, eller bør jeg få sjekket dette på verksted? Ellers oppfører motoren seg helt normalt, og under kjøring virker alt å være ok.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Skal gå silkemykt denne.
    Mye mulig ventilløfterne dine er slitt - eller i verste fall dårlige ventilstyringer!

    Skiftet noen topplokk grunnet dette..

    Hvordan er servicen fulgt på denne?
    Sist endret av Texascom; 25/09/11 kl 19:30
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  3. #3
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Har høyrt denne lyden fra ein del drosjer og politibil D5`er også.
    Litt "snekke-lyd". Høyres ikkje bra ut..

  4. #4
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ikke uvanlig at en dieselmotor har noen harde lyder når den er kald.
    Men er vanskelig å si noe uten å ha hørt motoren.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2010
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Kan dele de erfaringene jeg har hatt med min xc70 07 modell med D5 motor.

    På min var det omvendt av din. Når motoren var kald så gikk den rolig, men når den ble varm dukket det opp en tikkelyd. Oppsøkte en Volvo forhandler for råd. Fikk der til svar at det mest sannsynlig var slitte ventilløftere.

    Skulle ta en oljelekasje på topplokket på garantien, så ble avtalt at dem skulle sjekke ut ulyden da.

    Ble da konstatert at det ikke var ventilløfterene men slitte ventiler. Så ble ny topp å alt som følger med det.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Etter en oljelekkasje i sommer ble det oppdaet en sprekk i toppen som førte til bytte til ny topp. Har ikke helt oversikten over hvilke deler som ble brukt om igjen, men i alle fall kammene. Vil tro at verkstedet sjekket deler for slitasje før de ble montert om igjen. Men i alle fall, den karakteristiske lyden i motoren er den samme før og etter toppskiftet.

  7. #7
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Du får jo høyere oljetrykk når oljen er kald, så kan det ha noe å si? Kjører du på rett olje? Er den værre om vinteren enn sommeren? En dieselmotor har jo litt mer (u)lyder enn en bensinmotor..
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Vel, dette er min første diesel, jeg har kjørt merc. med bensinmotor i mange år, og jeg er nok litt mer følsom for lyder av den grunn. Men jeg har kjørt V50 diesel og Passat diesel de siste feriene og opplevde dem som både mykere og jevnere i gangen enn D5. Jeg hadde ventet det motsatt. I tillegg til dette med bank i kald motor og rytmisk gange så kjenner man så mye mer til motoren i xc70 enn jeg hadde ventet i en så dyr bil. Har lurt litt på motorfestene, de er av det avanserte slaget som justerer seg selv etter motoromdreiningen. Ved kø-kjøring i skrittfart og rpm rundt 1000 rister det ganske kraftig i bilen, og når den står med motoren i gang og nesa nedover og lener seg på giret i P virker det som om den bunner på motorfestet og det durer i hele bilen. Skal det være slik? Hvordan kan man sjekke at motorfestene gjør jobben sin? Jeg kunne kjørt på et merkeverksted og stilt alle disse spørsmålene, men problemet er at der tømmer de bankkontoen din før de er kommet med et eneste svar. Da er det langt hyggeligere i dette forumet der folk deler kunnskapen sin i felles interesse.

  9. #9
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Når du nevner rytmisk banking, så var jeg faktisk ut for dette i helga faktisk.. BMW 523 (bensin) som hadde en rytmisk banking på tomgang og jevnt turtall. Vi trodde motoren sang på siste verset. Etter litt funderinger og feilsøkinger, fant vi ut at multireima var utslitt. Var et lite parti av sporene som var slitt bort, og for hver gang denne passerte det minste reimhjulet (dynamoen), fikk vi banking. Skiftet reima, og bankinga ble borte

    Er ikke sikkert det er dette til deg, men verdt å sjekke.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  10. #10
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Vel, dette er min første diesel, jeg har kjørt merc. med bensinmotor i mange år, og jeg er nok litt mer følsom for lyder av den grunn. Men jeg har kjørt V50 diesel og Passat diesel de siste feriene og opplevde dem som både mykere og jevnere i gangen enn D5. Jeg hadde ventet det motsatt. I tillegg til dette med bank i kald motor og rytmisk gange så kjenner man så mye mer til motoren i xc70 enn jeg hadde ventet i en så dyr bil. Har lurt litt på motorfestene, de er av det avanserte slaget som justerer seg selv etter motoromdreiningen. Ved kø-kjøring i skrittfart og rpm rundt 1000 rister det ganske kraftig i bilen, og når den står med motoren i gang og nesa nedover og lener seg på giret i P virker det som om den bunner på motorfestet og det durer i hele bilen. Skal det være slik? Hvordan kan man sjekke at motorfestene gjør jobben sin? Jeg kunne kjørt på et merkeverksted og stilt alle disse spørsmålene, men problemet er at der tømmer de bankkontoen din før de er kommet med et eneste svar. Da er det langt hyggeligere i dette forumet der folk deler kunnskapen sin i felles interesse.
    tror der skal vere noen vakuum slanger til motorfestene, har lest noen tråder der disse har begynt å trekke falskluft, blir stive og sprekker. og med noen andre er det selve motor foringen som har kommet sprekk i.
    feilsøking på dette har jeg ikke noen erfaringer med, men visuell sjekk og evt kjenne over med handen så burde vel man klare å finne ut om det er sprekker i. da må bilen gå såklart. jo mer turtall jo mer vakumm jo stivere motorforing, og om disse lekker så vil du miste en del av stivheten sin, og da med lavt turtall som 1000rpm og disse lekker så er de kanskje ikke stive i det hele tatt?
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Siden bankingen forsvinner ved varm motor er det neppe reim-lyd. Heller ikke veiv og stempler. Da må det komme fra toppen. Frekvensen stemmer med en ventilløfter, men det er ikke vanlig ventil tikking heller. Hva annet kan lage lyd på toppen? Noe mer enn ventilene som styres av kammene? Noe med innsprøytningen? Ikke lett å si uten å kjenne motoren til bunns. Jeg får vel bare følge med, og blir det verre få en kvalifisert mekaniker til å lytte.
    Dette med selvjusterende motorfester forstår jeg ikke helt hvordan fungerer. Jeg går ut fra at vakuumet skal være lavt på tomgang og stige med omdreiningen? Stivheten vil da gå fra løst til fast. Men det forklarer ikke at det kjennes ut som den bunner på et feste når bilen står i nedoverbakke på tomgang og ingen bremser, men holdes kun av spaken i P. Da skulle vakuumet uansett evt. lekkasje være lavt, og festene på sitt mykeste? Men da durer det skikkelig i hele bilen. I motbakke derimot, er alt normalt. Skal det være slik, eller er dette indikasjon på et gåent feste?

  12. #12
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    vvt hjulet kan lage klakke lyder om det er løst.
    hydrauliske ventil løftere, når de blir slitt og lekker, da lager de lyd når de er kald, og blir stille\stillere når motoren blir varm. hadde en cosworth som hørtes ut som en tikkende bombe når den var kald, og når den ble varm var det helt knyst.

    du har allerede en god innsikt på motorfestet, blir det blir ikke helt løst på tomgang, det blir bare løsere. men høres ut som noen av de andre festene dine er dårlige. om jeg husker rett så er det kunn 2 stk som er vakumm foringer. har du sett på det feste som sitter mellom girkassen og traversen? du kan se det når du bøyer deg under fronten, en liten foring, og en stor.

    og eller det øverste som sitter fast i tverrstaget på motoren? de to her er jo gjengangere.

    skal ikke være slik som du sier, da må det være noe annet som er gåent, tyngdepunktet forandrer seg i bakke og motbakke som da enkelte foringer er i spenn i enkelte stillinger, og da de er ødelagt så kan de lage lyd og vibrasjoner.
    Sist endret av Vatnehol; 29/09/11 kl 19:13
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Legg inn et klart lydklipp du!
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hei Vikry. Fant du noen løsning på dette?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  15. #15
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard Re: normalt med bank i D5?

    Høres ganske likt ut som lyden i vår 07 XC90 D5. Det vi har fått feilmelding på, er virvelspjeldmotoren, har ikkje fått sett veldig mykje på dette enno.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Siden jeg ikke har virvelspjeld motor, så er det nok ikke det problemet jeg har. Høres ut som en snekke på tomgang og på turtall så høres det ut som en ventil ikke henger med. Men jeg har googlet en del, og dette er typiske symptomer på en sliten dyse, og at det forverrer seg når motor er varm. Er det lekk i en dyse så vil man også få feil tennings-tidspunkt på denne sylinderen, noe som kan føre til tapt effekt da ventiler ikke er i riktig posisjon.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  17. #17
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Min d5 har også en svak lyd som omtrent minner om tenningsbank (på en bensinmotor) ved belastning og turtall rundt 2500-3500. Jeg tror dette kommer fra dysene som ikke er helt i vater lenger. En enda bedre beskrivelse av lyden kan kanskje være at den minner om store dieselmotorer som startes i kaldt vær og går "hardt".

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Eller litt som en gammel snekke? Har nettopp sett flere youtube filmer om dyser, både for bensin og diesel. Man kan rense disse selv om man er litt fingernem. Er nok enklest på bensin. Skal selv teste litt BG 244 rett i dieselfilteret og resten i tanken. Etter myyye googling så viser dette seg å være ett godt produkt som ikke påvirker O-ringer og andre sensitive materialer.
    Koster ikke mer enn et par hundrelapper å prøve
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  19. #19
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard Re: normalt med bank i D5?

    Bror min brukte eit vidundermiddel frå Valvoline, som ikkje skulle seljast til sluttkunde, det gjorde underverk med dysene.

    Den d5en der, 03-modell, går mjukast av dei i vår familie, der dei to andre er 05 og 07.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #20
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror broren din må få tak i mer av det stoffet, så jeg og Torsen67 får prøve

  21. #21
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard Re: normalt med bank i D5?

    Skal høre om han har emballasjen i det minste.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ja, flott hvis du sjekker opp det
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Klakke lyd kan komme fra vacum pumpa. Om du drar av slangen mens motoren går så hører du om lyden forsvinner. For når det ikke bygges vacuum så går pumpa lettere
    Volvo fantast?

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være verdt å prøve. Hvor sitter denne vakuum-pumpa hen?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Har fått kjøpt meg BG 244. Dette er ett produkt kun for verksteder, og brukes på eget ansvar.
    Pratet med en ekspert på BG og sa jeg vil skru ut dieselfilteret og fylle opp BG halveis her og resten med diesel. Resten av flaska går på tanken. Problemet er at tanken er full, og vil ikke helle dette på før tanken er halvfull da hele boksen er for 60 liter.
    Samtidig så ble jeg anbefalt BG 109 ved oljeskift. Denne skal helles rett i olja og kjøres med i 30 minutter før oljeskift. Dette har gjort en del underverker ved å fjerne koksing på stempelringer og ventiler. Har googlet dette litt og det ser ut til å stemme. Har man dårlig komp på en sylinder, så kan dette forårsake dårligere effekt samt at motoren vil riste en del.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. normalt oljetrykk b230 blokk
    By PVT in forum Motor og gir
    Svar: 28
    Siste post: 04/12/14, 22:37
  2. Heve bil fra senket til normalt nivå??
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 19/06/11, 22:42
  3. motstand mot tennings bank
    By jonass in forum Avansert trimming
    Svar: 104
    Siste post: 13/03/11, 18:55
  4. Liten oljelekasje fra turbo - normalt?
    By ole-kr1 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 29/12/10, 18:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •