Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  17
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 97

Tråd: FuckUp & Lightyears SuperSecret Bastardprosjekt - TRENGER HJELP FRA RWD-FOLKET!

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard FuckUp & Lightyears SuperSecret Bastardprosjekt - TRENGER HJELP FRA RWD-FOLKET!

    Det vil si, kan jeg få MASSE hjelp fra
    RWD
    -folket?

    Jeg og Lightyear har starta med planlegging av et lite (stort) prosjekt her, og trenger litt info vi aleine aleine ikke har mulighet til å finne ut. Vil gjerne at dere diskuterer dere imellom i denne tråden, og sammen finner ut hvilken løsning som blir best. Når dere blir sånn noenlunde enige, vil jeg gjerne ha litt mål rundt den løsninga, fortrinnsvis sporvidde og akselavstand (se punkt 4), ha i bakhodet at den eneste detaljerte erfaringa jeg har med hjuloppheng fra før av, er på 850, så om det er store forskjeller, fortell gjerne. Med sporvidde mener jeg egentlig ikke nødvendigvis fra dekk til dekk, selv om det absolutt er interessant. Om dere har muligheten eller kunnskapen, vil jeg GJERNE ha mål mellom fester til bærebruer og slikt, altså avstand mellom de punkter hvor hjulopphenget inkludert bærebruer er festet till resten av bilen. Gjerne og bilder/beskrivelser av hvordan disse blir festet, om det er vanlige bærebruforinger (som foran på 850), eller andre systemer. Trenger heller ikke være veldig nøyaktige mål, men innenfor et par centimeter er å foretrekke. Og.. ikke gjør denne tråden til en multilink-diskusjonstråd

    Løsningen burde oppfylle disse kriteriene:

    1) Ikke helt åpen differensial. Altså, jeg trenger en drivlinje med/som er kompatibel med en av Volvos bakaksler med en eller annen form for sperret eller halvåpne differensialer. Er ute etter den løsningen som gir best fremkommelighet på løst underlag som grus og snø, hva det er må dere nesten fortelle meg, om det er slyngdiff, full sperre, en eller annen form for locker eller hva faen. Her er jeg helt blank, og hører på dere.

    2) Så hardfør som mulig. Jeg regner med det er forskjeller mellom de bakaksler som oppfyller punkt 1, av hva de tåler av bank, dvs kjøring på ujevnt underlag i lave til moderate hastigheter. Kanskje opp mot 60 km/t, på grovt og ujevnt underlag, eksempelvis en traktorvei. Så lite problemer med vedlikehold er og å foretrekke, så lenge det ikke går på bekostning av punkt 1, fremkommeligheten er første prioritet. Om diffen må åpnes innimellom for å bytte olje eller lignende, er ikke det noe stort problem.

    3) Så små felger som mulig. Vil gjerne kjøpe en komplett vogn (frem,- og bakaksel) som det kan monteres så små felger på som mulig, gjerne 14" eller mindre. Om det her er mulig å bytte bremseskiver og calipere/braketter for å kunne sette på mindre felger, er det en mulighet, så lenge det er rimelig greit å få tak i delene som trengs, og det ikke går mer enn litt på bekostning av punkt 1 og 2. Her kan jeg vurdere å kjøpe hjullager, bremsedeler og dekk fra et mindre kjøretøy, men vil ikke ha trillebårhjul heller. Forslag mottas med takk.

    4) Så kort akselavstand som mulig. Vil gjerne ha en drivlinje der akselavstand er så kort som mulig. Om mellomaksel kan kortes ned, funker det og. Om det holder å kappe og sveise er dette godt nok for meg, så lenge det ikke går utover punkt 2. Om dere har noen input om hvor mye mellomakselen KAN kortes ned, uten å by på store problemer, vil jeg gjerne vite det og. Skal ikke ha girkassa rett på diffen bak, men en del kortere enn opprinnelig er å foretrekke.

    5) Som dere kanskje skjønner, er ikke komfort noen prioritet i det hele tatt, og jeg er ute etter å gjøre hele kjøretøyet så hardført som mulig. Dette er gjenspeiles i understellet. Jeg vil gjerne ha lang vandring på demperen, med stive og lange fjærer, så bakkeklaring blir så mye som mulig, uten at understellet er mykt. Her er jeg ute etter forslag, kriteriet er at nedre demperinnfestning passer på innfestning til det aktuelle kjøretøyet akslene kommer fra, eller lar seg bygge om uten et bøttelass med problemer. Kan dempere fra et tyngre kjøretøy være aktuelt her? Øvre demperinnfestning trenger dere ikke tenke på, denne blir konstruert etter behov. Senkesett er ikke aktuelt, skal etter planen ha ganske mye gummi på felgene (punkt 3), så jeg kan ha så mye mønster som mulig, så selv om det er små felger, vil ikke eksempelvis bakdiffen være noe lavere enn på bilen det kommer fra.

    6) Så lite motorelektronikk som mulig. Jo færre lambdasonder, givere osv det er, altså jo færre ting som kan bli defekt, jo bedre. Ytelse er ikke tema akkurat her, en 116hester rødmotor er MER enn nok. Selvfølgelig, det går jo en liten Clarkson i meg, jo mer POWAH!!! jo bedre, men heller ikke noe prioritet. Skal ikke akkurat sette rundetider på Rudskogen, så dette punktet er i samme båt som punkt 2, skal tåle så mye som mulig juling. Vil ha så lite ledningsnett som mulig, kun det som er nødvendig for å få motor til å gå som den skal. Airbag, blinklys, stereo, klima, setevarme osv er ikke tema engang, however, jeg vil gjerne bruke instrumentet i den bilen drivlinja tas fra. Vil helst ha alt dette fra en bil uten drit som kan føre til feilkoder som går utover drift av motoren, men om feilkodene kun fører til en varsellampe, og ikke går utover ytelser, spiller ingen rolle, da bare napper jeg ut pæra til varsellampa. Det skal imidlertid det monteres en del arbeidslys på bilen, så en motor med så stor generator som mulig, evt med mulighet til å montere større generator, er ganske vitalt.

    7) Manuelt gir er et absolutt krav. Trenger ikke 5 gir eller 4+overdrive, toppfart er som sagt ikke tema her, men punkt 2 er like viktig. Om kassa deler seg og spruter drev om jeg kjører over et kronestykke, er det ikke tema heller. Jo lavt giret som mulig er og å foretrekke, men det viktigste er hardførhet, og mulighet for å montere det på motoren jeg ender opp med å bruke (som dere foreslår) uten så mye om og men. Om dere kan komme med litt detaljer rundt hvor effekttoppen ligger på den motoren dere foreslår, settes det og pris på.

    8) Håndbrems/brekk. Vil gjerne ha en løsning som kan låse kjøretøyet, men her er jeg igjen åpen for litt spreke løsninger. Om hydraulisk brekk er mulig, er jo det fett, men målet her er ikke å kunne låse dekka i fart, men å kunne holde igjen kjøretøyet i bakker, uten å stoppe motor. Her jeg ute etter den mest funksjonelle løsninga. Om det skulle være Flintstonesbrems, kjepper i hjulene, eller å droppe et jævla anker, går jeg for den beste løsninga Uansett ikke noe som er VELDIG prioritert, men det lønner seg jo å tenke på det meste, så man ikke står der på toppen av bakken, mens kjøretøyet ruller ukontrollert nedover mens du tenker ”det burde jeg tenkt på”

    9) Sist, men ikke minst: Tilgjengelighet og så lav kostnad som mulig. Både på delebilen, og slitedeler jeg etterhvert må bytte. Når jeg får igang dette prosjektet (dette er planleggingsfasen, som dere sikkert skjønner) orker jeg ikke sitte på AutoDB i flere år før jeg finner en bil som fyller kriteriene, så en bil som er forholdsvis utbredt, og ikke skamdyr, er å foretrekke. Altså, dette er ikke noe som skal koste en femtilapp, men jeg gidder ikke å måtte få spesiallagd differ, girkasser og slikt for å fullføre dette heller. Da får jeg heller fire på kravene.

    Hvilket kjøretøy oppfyller disse kriteriene best? Er i utgangspunktet mest ute etter en drivlinje jeg kan kjøpe komplett på en bil, så jeg slipper å leite så jævlig etter en bil med bakaksel fra en modell, mellomaksel fra en annen osv. Ideelt oppfylles alle kravene av ÉN bil, som er rimelig billig i innkjøp, eksempelvis en bil/delebil hvor utseendet ikke er noe krav, men som er mekanisk brukbar.

    Vil og gjerne vite om muligheter eller forslag for alternativ motorkjøling. Si at jeg ender opp med å kjøpe en 940 av et eller annet slag, med en B230 sugemotor av et eller annet slag (aner ikke de forskjellige benevnelser og spesifikasjoner her), på hvilken måte får man til best mulig motorkjøling? Jeg vil ikke gå ut med detaljer om hva dette skal brukes til, men jeg kan si:

    - Det blir ikke nødvendigvis høy fart med høy luftgjennomstrømning

    - Det blir forholdsvis høy belastning på motoren.

    Disse to faktorene vil jo tilsammen føre til en del varmere motor enn feks en motor brukt til pendling osv. Bruken kan vel sammenlignes med å dra tung henger opp en bratt bakke, lav hastighet og høyt turtall. En svær radiator vil vel ikke bidra så veldig til kjøling, uten fart og luftgjennomstrømning? Vil en større vifte kunne hjelpe her? Forslag mottas med takk.

    En liten oppsummering:

    Som dere sikkert har skjønt, kommer jeg ikke akkurat til å prøve å få dette prosjektet på skilter. BT hadde vel voldtatt meg med hele paragrafboka om jeg dukket opp med det som forhåpentligvis blir resultatet. Uansett, jeg vil holde vekta så lav som mulig, uten å bli helt Köenigsegg, å spare 40gram på en viss type bakaksel er bare tull, men om en løsning legger 50kg på vekta i forhold til en annen løsning, vil jeg helst ha den letteste løsninga. (Ved ettertanke utgår da muligheten for å låse kjøretøyet med ANKER, det veier jo en del) Så vedlikeholdsfritt, hardført og servicevennlig som mulig er målet, men vedlikeholdsFRITT har jeg ingen illusjoner om. Om jeg havner på en B230etellerannet, kommer den til å bli ganske kraftig overhalt før den tas i bruk.

    Har heller ikke bruk for original størrelse på drivstofftank, så forslag til tanker og systemer som kan monteres på originale drivstofflinjer settes pris på. En mindre drivstofftank sparer jo fort litt vekt og. Er dog interessert i å bruke så mye som mulig av drivstoffsystemet fra donorbilen, så evt forslag til tank burde være kompatibelt med bensinpumpe og filter som allerede sitter på donorbilen. Jo flere ting som bare er å montere uten veldig mye justering og tilpasning, jo bedre.

    Vil og ha et styresystem som oppfyller kravene lenger oppe, altså så vedlikeholdsfritt og driftssikkert som mulig. Servo er jo å foretrekke, men det er viktig at det tåler hard behandling uten å gå lekk etter et kvarter. Ettersom jeg vil prøve å bruke fremvogna fra bilen jeg tar bakaksel og mellomaksel fra, vil jeg jo gjerne bruke tannstag og endeledd fra samme bilen, men om denne bilen plages med mye servolekk osv, uten noen skikkelig løsning utover å kjøpe fabrikknytt, vil jeg gjerne ha andre forslag. Men, og dette er et ganske stort men: Om noen vet om muligheter for å få sentrert rattet i kjøretøyet, er jeg veldig åpen for det. Passasjerer er ikke prioritert her, så om man kan få ratt og sete midt i bilen, er det konge. Litt sport skal det jo gå i prosjektet, med å opprettholde vektfordeling midt i bilen og slikt Er det mulig å vinkle feks rattstammen i en 940 slik at den kommer ut midt i bilen, uten å slite betydelig mer på komponentene? Her er jeg åpen for uoriginale/spreke løsninger, men vil som sagt ikke ta opp lån for å få det til.

    Dette går alt sammen LANGT utover hva vi har kunnskaper om, så vi setter pris på all info. Dere som velger å hjelpe til, har sikkert masse spørsmål, og jeg har sikkert fått en del detaljer helt feil, eller glemt å nevne noe, så det er bare å spørre. Alle som hjelper til, får anledning til å prøvekjøre kreasjonen som dukker frem, om det skulle være ønskelig. Dere vil selvfølgelig og bli nevnt i takketalen, dvs jeg noterer meg alle som kommer med forslag, og... lager et monument til minne om deres bidrag eller noe annet helt fjernt. Er dog inntil videre IKKE villig til å gå ut med hva dette skal bli ennå, det vil bli et langttidsprosjekt
    Alt av forslag og muligheter blir lagret på Pcen min, så dere kan forsåvidt diskutere denne tråden nedenom og hjem, men prøv å holde det noenlunde on topic.

    Etterhvert som jeg velger løsninger, ettersom dere kommer med dem, kommer jeg sikkert til å be en moderator om å slette de innleggene som kun inneholder argumenter for en løsning, og oppsummere grunnene til valget av det aktuelle løsningen i et eget innlegg. Slik kommer det jeg lurer på noenlunde godt frem, uten at folk må bla seg gjennom 20 sider for å finne det. Til off topic har vi jo allerede Generell Off Topic-tråden, og til dels min egen prosjekttråd

    Jeg gleder meg som en unge til da jeg faktisk får påbegynt dette prosjektet, og som sagt:

    ALL HJELP SETTES STOR PRIS PÅ!
    Sist endret av mrstfu; 07/09/11 kl 21:42
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. #2
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som en mini monstertruck
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt utgangspunkt i en Nissan Patrol (gamle typen med 3,3TD), Toyota Hilux, eller noe i den retninga.. Da er det stortsett bare å heve karossen maks fra understellet, slenge på større hjul, og tut å kjør.. Patrol er slitesterk som FAEN og har sinnsykt god fremkommelighet originalt.

    Finnes jo folk i offroad-gjengen som har korta inn patroler, slik at bakhjulene ligger rett under der hvor baksetet skulle vært.. Kort akselavstand med andre ord.

  4. #4
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Hadde jeg vært deg ville jeg hatt endel avsnitt og mellomrom her :P
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  5. Takk Thomas242, mister-klæbu takket for denne posten
  6. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Hadde jeg vært deg ville jeg hatt endel avsnitt og mellomrom her :P
    I know, jeg skrev driten i Word, formateringa er helt annerledes. 2 min
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. Takk henrik940 takket for denne posten
  8. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HarryVolvo Vis post
    Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt utgangspunkt i en Nissan Patrol (gamle typen med 3,3TD), Toyota Hilux, eller noe i den retninga.. Da er det stortsett bare å heve karossen maks fra understellet, slenge på større hjul, og tut å kjør.. Patrol er slitesterk som FAEN og har sinnsykt god fremkommelighet originalt.

    Finnes jo folk i offroad-gjengen som har korta inn patroler, slik at bakhjulene ligger rett under der hvor baksetet skulle vært.. Kort akselavstand med andre ord.
    Jeg ser poenget ditt, men det vi er ute etter, er et kjøretøy med ganske lav totalhøyde, og kort hjulbase (derav ønsket om å korte inn mellomaksel). Jeg frykter at en dieselpickup eller lignende blir litt i overkant. Misforstå meg rett, jeg synes Hilux er dritfete biler, men pickupprosjektet mitt (Lightyear skal ha Niva) blir tatt på et seinere tidspunkt.

    Samtidig er jeg veldig glad i å skru Volvo, og tilgjengeligheten på en gammalt, men fungerende
    RWD
    -donorbil er ganske grei, såvidt jeg har sett.

    For å si det sånn: Top Gear klarte ikke å ødelegge en Hilux (før de lagde båt av en), så jeg har ikke tenkt å prøve
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    og som sagt, alle som kan bidra med mål på aksler og slikt, settes stor pris på. det er liksom neste steg i planlegginga
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Innlegg
    1.230
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    (Lightyear skal ha Niva)
    Niva! Yeah!

  11. #9
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Du må seriøst lære deg å skrive setninger uten å bruke tre ord for hvert ord.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  12. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Du må seriøst lære deg å skrive setninger uten å bruke tre ord for hvert ord.
    Om du har lyst til å bidra med et eksempel, tar jeg det til etterretning. Hele innlegget ble konstruert over tid, sånn går det jo.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #11
    Registrerte brukere vazborris sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Vestfossen
    Innlegg
    426
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lightyear Vis post
    Niva! Yeah!
    Niva er grom bil
    242 turbo bil oppbygning.
    242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil


    Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

  14. Takk Lightyear, Øygard takket for denne posten
  15. #12
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Du vil gjerne ha ei Volvo feltvogn du kort, lett, høy, solid fremkommeligheten er god.

    Daihatsu Rocky er relativt liten, og kan kortes inn mer på ramma kombinere den med en 3.3TD motor fra Patrol, så får du noe som virkelig drar unna
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #13
    Registrerte brukere Ivar Hestø sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ytre Namdal, Nord-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    43
    Innlegg
    329
    Antall takk

    Standard

    Suzuki SJ 413? Høres ut som hadde vært en perfekt bil for deg.
    Audi A4 B8 Quattro 11`
    VW Transporter 4-Motion 10`

    Suzuki Bandit 600 97`
    Polaris Sportsman 500 11`
    X-Volvo V70 T5 97`
    X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`

  17. #14
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Volvo Jeep!
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  18. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post

    Daihatsu Rocky er relativt liten, og kan kortes inn mer på ramma kombinere den med en 3.3TD motor fra Patrol, så får du noe som virkelig drar unna
    Sitat Opprinnelig postet av Ivar Hestø Vis post
    Suzuki SJ 413? Høres ut som hadde vært en perfekt bil for deg.
    Joda, gode forslag sånnsett, men av det jeg ser av bilder ser det ut som om de er ganske smale?

    Et av kriteriene er at de skal ha forholdsvis brei sporvidde, for å få så mye plass som mulig INNENFOR hjulene. I tillegg kommer alt dette med tilgjengelighet, har ikke orket å skjekke, men jeg kan tenke meg det er forholdsvis få av dem tilgjengelige i en OK mekanisk stand?

    Akkurat derfor jeg har satt huet på en 940, 740 eller lignennde. Forholdsvis lett tilgjengelig, spesielt når turbo ikke er et krav.

    Og jeg veit ikke helt hvorfor, men i akkurat dette tilfelle er jeg litt Clarkson ang diesel-alternativet og. VIl ha bensin

    Så er dte noen som har ca mål på hjulbasen på en 7/9serie? Altså avstand mellom aksler, og sporvidde?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  19. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #17
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Den har vi sett før, og sett bort fra at det er to hjul for mye, og dobbelt av hva vi har tenkt å basere hele prosjektet på, er det en kul sak

    Men er det altså INGEN som kan fortelle meg ca avstand mellom de nevnte punkter?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  21. #18
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Skaff deg en Rullende hilux, hiv karrossen til skogs. rørramme, B230 med gir og fordelingskasse fra luxn, hjul basen korter du bare inn med å kappe ut festene fra ramma og flytte fram så mye som du vil. kortinga av mellomaksel vil da si seg selv. Lettvindt og morro. bygd noen sånne selv.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  22. #19
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Er det selvbærende karrosseri, eller ramme?

    Og uansett er det ikke det som er viktig nå, ettersom prosjektet fremdeles er i designfasen, står vi fast helt til vi får noen mål. Uansett hva dere foreslår, kommer vi ikke videre uten mål. Om det er ramme på bilen dere foreslår, vil jeg gjerne vite bredde på ramma, og evt hindringer for å korte inn hjulbasen. Men takker for forslag
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  23. #20
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Det er ramme bil. Det gjør ting mye enklere så fort du river av hytta og platten, bygger du egen dørk. Jeg har ingen mål her og nå. Men jeg kan ta noen. Eventuelt du kan forhøre deg på Pirate4x4.no
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  24. #21
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det med ramme er i utgangspunktet ikke noe krav, selvbærende karrosseri funker like fjell.... Men takker, om du får tatt noen mål, hadde det vært kult!
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    bygget nettopp om en nissan king cab, der er det ramme, korta da bare inn rammen og sette gearkassen rett på bak aksling og bare sveiset fast akslingen i rammen igjen, er stiv bak aksling så går helt fint;-) går såm ei kule og det er en 2,2 diesel med ettermontert turbo, den er ca 2,5m lang og bredde husker eg ikke. men der har du alt du trenger fra selve bilen til og bygge det du er ute etter, kjører ifra predatorer uten problem;-) eneste du treng er en bensintank til en båt som du bruker til diesel tank;-)

  26. #23
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Joda, er med på alt dere sier her, men nok en gang, jeg vil bruke en bensinmotor, fortrinnsvis en fra Volvo. Og jeg tror en del av dere har misforstått litt hva målet er med dette fartøyet
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  27. #24
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Overlade en B6304 motor å klemme på plass da Burde gå god for 320Hk+ den
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  28. #25
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Overlade en B6304 motor å klemme på plass da Burde gå god for 320Hk+ den
    Nok en gang, misforstått litt

    Motoreffekt er ikke målet her, fordi vi skal holde vekta så lav som mulig, så vi trenger ikke mange hundre Hk, og jo færre ting som kan gå i dass, jo bedre. Derfor er jeg ute etter en motor med så lite sensorer og elektronikk som mulig. I tillegg vil vi holde kostnaden så lav som mulig, så turbo er nok ikke noe alternativ, med mindre vi kommer over en skambillig 940 turbo eller lignende

    Og tro meg, drøyt 100 hk vil holde MER enn nok
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 26
    Siste post: 19/08/11, 23:22
  2. startproblemer lh2.4 HJELP!
    By turbothomas in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 06/11/10, 19:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •