Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: trøbbel med abs/tracs modulen v70 awd

  1. #1
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard trøbbel med abs/tracs modulen v70 awd

    hadde feilkode på sensor v.f og h.b samt speedometeret sa at det ikke fikk signal, bilia mente det var modulen som var gåen, bytta denne med en kompis sin (fullt fungerende) nå er det bare abs lyset som lyser, men speedo er stein dødt, har sjekka sikringer, ingen som er ødelagte, men har ikke obd2 leser tilgjengelig idag... feilkodene ble sletta på verksted før jeg kjørte hjem. noen som vet hva det kan være ? gåen sensor både fremme og bak ? og hvor tar speedoen signal ifra ? (hvilken sensor)


    Mvh

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Heisann, synd å høre at styreenheten ikke fungerte. Det skal være abs-giver venstre foran som sender signal til speedometeret.

    edit: Det er forskjell på styreenhetene, din kompis må også ha awd om de skal byttes om hverandre

  3. #3
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    ja, var awd han også hadde, du får ha takk for hjelpa uansett Naske regner med sensor v.f er helt død da, iom den har vært trøblete fra før av, hvordan skal jeg gå frem for og ohme sensoren? og hvor mange ohm ligger den på når den fungerer ?

    tracs lyset forsvant ihvertfall ved bytte av modulen, regner med jeg tar bilen inn til bilia for og få lest ut feilkoder og bestille sensorer...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Kan også være feil på den ringen med "knotter" for føleren.
    Det hender at disse ringene "sprekker" , med det resultat at ABSn får inkonsekvente signaler, og slår ut i feil. (Men ingen feilkode, irriterende)
    Har opplevd at ringsprekk og følersammenbrudd har en viss sammenheng. Kan være at en liten stein eller noe har "hjulpet" på for å si det slik. Sjekk følerens front om den har skader.

  5. #5
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Det er helt sikkert abs-modulen din som har røket.
    Det er et ganske vanlig problem med disse, nemlig at loddingene til stikket løsner printkortet.
    Jeg har selv fikset det på min 98` awd.
    Her er link til en guide om hvordan du kan gjøre dette:
    http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
    -77 Volvo 245L, bruksveteranen..
    -08`Audi A8 4.2 TDI, Kommer for salg fortløpende.
    -06`Skoda Octavia 4x4, Konebilen.
    x-96`945, 601rød, 300kit - Solgt
    x-75`242 3x240/245 Turbo, 2x740 ,2x940/945 Turbo, og et par japse pendlerbiler..

  6. #6
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    prøvde med obdII leseren til biltema, men fikk ikke opp noen feilkoder, får ta av hjulet, regner med jeg ser ringen da, og kommer bedre til sensoren med det samme

  7. #7
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Hei.
    Det er helt sikkert abs-modulen din som har røket.
    Det er et ganske vanlig problem med disse, nemlig at loddingene til stikket løsner printkortet.
    Jeg har selv fikset det på min 98` awd.
    Her er link til en guide om hvordan du kan gjøre dette:
    http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
    Naske hadde den inne og gjorde nettopp dette for meg, så ny modul trengs nok uansett.. men nå leser jeg av de nye eventuelle feilkodene når jeg har satt i en modul som fungerer helt 100 også sjekker jeg ringen v.f og tar det derifra

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Dersom du skal teste motstanden over sensorene kobler du multimeteret på kontakten som du tok ut av styreenheten som vist på bildet. Sett multimeteret på Ohm - 2k range. Motstandene skal ligge på 1040-1160 ohms.
    Sist endret av Naske; 31/08/11 kl 00:15

  9. #9
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    skal aldri si aldri naske, nå idag så sjekka jeg motstanden, og byttet da føler v.f da den hadde 2000 ohm eller noe i den duren, kjørte og ble glad når begge lysa forsvant, på begge abs modulene, helt til jeg trør inn bremsa, da kommer både tracs og abs lyset på og lyser til jeg tar av batteriene og starter bilen opp igjen, men da skjer det samme igjen...

    nå begynner jeg og bli litt rådvill her, abs og tracs lyset lyser, men speedoen virker helt fint nå

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Viste de andre abs giverene motstand innen normalområdet? I så fall kan det jo være problemer med abs "ringen" som andre sier. Sjekk at ringen er intakt og ingen tenner er slått ut eller borte.

  11. #11
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Viste de andre abs giverene motstand innen normalområdet? I så fall kan det jo være problemer med abs "ringen" som andre sier. Sjekk at ringen er intakt og ingen tenner er slått ut eller borte.
    hadde den med til verkstedet idag, hvor jeg kjørte en liten runde, sletta gamle feilkoder, og leste av mens jeg kjørte, høyre bakhjul fikk jeg konstant feil på, lå inne hele tiden, men det rare er at alle 4 sensorene viste samme hastighet, så da tror jeg ikke at abs ringen er gåen heller..

    Alle 4 sensorene viser nå innenfor normalområdet, og alle sensorene viser riktig hastighet, alikevel kommer abs/tracs lyset på så fort jeg trør inn bremsa, grunnet den feilen som slår seg inn på høyre bakhjul

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Hm, jeg vet ikke helt hva som kan være feil. Dette skjer altså med begge abs modulene? Noen andre på forumet med innspill?

  13. #13
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    fikk ikke testa på begge modulene, kun den som du har lodda da han trengte bilen til en langtur, reiser ut nå, men er hjemme om 1 uke.. så da prøver jeg det samme med kompisen sin modul...

    du får ihvertfall ha takk for hjelpa sålangt naske

  14. #14
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    eg byttet abs modulen på bilen din ei gang pga. gamle var defekt. fekk då tak i ein overhalt frå eit firma. bytta også v.hjul sensor foran
    Volvo 740 2JZ GTE-VVTI

    Takk Til:

    Bcb og L-m-r

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Kan vise "riktig" hastighet selv om ringen er skadet.
    Skiftet akkurat ring på ene fremhjulet på min, og eneste feilen var at ringen var sprukket. Alle tennene på plass, men ABSen gikk bananas med sprukket ring.

  16. #16
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tveite Performance Vis post
    eg byttet abs modulen på bilen din ei gang pga. gamle var defekt. fekk då tak i ein overhalt frå eit firma. bytta også v.hjul sensor foran
    jeg byttet også v.f nå, var det original sensor som stod på ? regner ikke med at modulen er gåen nå da, kan være ringen på h.b bak som er gåen da, evnt sensoren... takker for svar


    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Kan vise "riktig" hastighet selv om ringen er skadet.
    Skiftet akkurat ring på ene fremhjulet på min, og eneste feilen var at ringen var sprukket. Alle tennene på plass, men ABSen gikk bananas med sprukket ring.
    er disse kurante og bytte ?

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Foran var det greit. Av med drivknuten fra hjullageret må man, vipper løs den defekte med en skrutrekker. Rens nøye og varm opp den nye før du dytter den på plass.
    Fant slike ringer på EBay internasjonale sider, en skotsk leverandør
    Kosta rundt hundrelappen for stykket. Skal se om jeg finner igjen url-en

    Og den var ikke langt unna.
    91,37 ferdig levert på døra. Null moms og tull om du bestiller to og to. (Samma pris uansett)
    Sist endret av 850GLTsilver; 03/09/11 kl 22:06

Lignende tråder

  1. abs, tracs problem. Hjelp!
    By Bjarne Fjellhøy in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 30
    Siste post: 25/07/12, 21:26
  2. Motor trøbbel
    By ctx33 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 06/09/11, 21:20
  3. Coil trøbbel
    By flarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 16/03/11, 09:28
  4. automat-trøbbel
    By Veslegilli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 10/02/10, 11:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •