Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Montere tilhengerfeste S70. Manual?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Montere tilhengerfeste S70. Manual?

    Hei!

    Norges slappeste S70 skal få tilhengerfeste i 13-årsgave. Har fått tak i festet samt handlet monteringssats på Bilia. Fant en bra monteringsanvisning på biltema.no (!), men har noen en link til volvos egen? Også den som viser koblingen av det elektriske. Riktig verktøy og info er halve jobben

    På forhånd takk!

    Og nei da - den skal ikke få ekstra oljekjøler

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Årsmodell?

    Nåvel ikke store forskjellen, men HER er alle skjemaer.

    Undrer om det ikke er "dublettkoblinger" på baklyktene dine også.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takker så meget! Men - finnes det monteringsanvisning til hengerfestet der ute?

    Det følger ang. el-nettet en ca meter lang ledning med på el-kontakten. I enden er det stikkere montert som om de skal inn i ett kontaktstykke. Regner med at jeg finner dette i bagasjen - for det ser ikke ut til at det skal kobles bak på lampene... Har jo en slik fantastisk pærevakt sittende ett eller annet sted, denne kvalitetsbilen..

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Lanpevakta for hengeren må vel kjøpes separat.
    Dersom det er flatstift kabelsko som er montert, så var de nok beregnet på disse litt eldre som hadde spadene sittende i baklykta ja.
    MEN dersom det er et slikt ti-polt kontaktstykke, så er det meningen den skal inn i ei lampevakt. Det skulle vel aldri være slik at det er et slik kombistykke, altså et slikt som du trykker inn mellom eksisterende kontakt til baklyktene og lampevakta som er der bak?
    I sedan så er lampevakta under venstre baklykt.
    På stasjonsvogner så er den Ca 20 Cm fra hekken, litt til venstre i gulvet der bak.
    Skal titte litt på min -94modell GLT med originalmontert hengerfeste (Uten lampevakt for hengeren) i morgen så skal jeg sende deg et svar.

    Monteringsanvisning har jeg dessverre ikke, men jeg skal holde utkikk.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Supert! Små flate stikkere på enden av "metern" i 7 av regnbuens farger Dette festet ble byttet komplett pga et aller annet for mange år siden. Det er ikke sikkert det har sittet på en S70, men iflg Bilia stemmer delenr på h.kontakten med det jeg skal ha. Skal ut i garasjen og fortsette nå - så får vi se hva jeg finner baki der. Satser på å finne et kontaktstykke disse passer inn i, men det kan også hende jeg mangler noe... Forskning på et høyt nivå må til

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Fant to kontaktstykker ved h.baklampe. Måler meg frem i mårra hva slags signaler jeg har der.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Nesten utrolig, men det finnes ikke hverken monteringsanvisning for hengerfeste eller for el-kontaktnettet hos Bilia...og ingen andre steder... Ikke på nettet ei! Og ingen kan gi meg eksakt svar på hvordan disse forsterkningene man legger inn i rammevangene skal festes. Har jo like store hull som muttern er stor. Og medfølgende skiver er ca 1 mm større i diameter... Ikke til å bli klok på... Får mange forskjellige svar av de Volvo-folka jeg har spurt. Dog gikk vogna ut av produksjon i 2000, men noen burde huske..

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Nå skal vi se.
    Om du henter skjema HER og åpner dette i adobe reader, så vil du på adobe-side 51 (Skjema side 164) finne skjema på hengerfestetilkobling for C70. Sannsynligvis ikke helt riktig, men kanskje nært nok?
    Vel har du funnet to kontakter, så kanskje disse til og med er merket 24/70A og 24/70B?
    I såfall har vi funnet de riktige, og som du ser på toppen av den siden der skjemaet for tilhenherkontaktene er, så er det satt opp akkurat hva som skal hvor der.

    På adobeside 225 (Volvoskjema side 165) finner vi bilde av kabelmatten for tilhengerkontaktene. MEN her er av en eller annen grunn ikke kontaktene 27/70A og 24/70B tegnet inn.

    På adobeside 38 (Volvoskjema side 138) ser du på hver baklykt at det for blinklysene er tapning på lykta som går til hhv 25/70A:1 til venstre blinklys, og 24/70A:2 til høyre blinklys (for henger)

    Ryggelyset er ikke tegnet inn så langt jeg kan se, på annet enn på kontakt 24/70B:3

    På Adobeside 31 finner vi at bremselyset er hentet ut før lampevakten og går til 24/70:3 (?) Skal være 24/70A:3 . Denne er også kun tegnet inn på C70-skjemaet.

    Resten av disse småtingene får man kanskje lete frem selv.
    Ville anbefalt å skrevet ut de aktuelle sidene for letter å lete opp kryssreferanser før man kobler. Kanskje ikke nødvendig om man faktisk finner de to 6-poltkontaktene som utgjør de to 24/70A og 24/70B Kanhende de er merket som sådan?

    Lykke til i alle fall.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk for meget utfyllende svar!
    Kontaktene jeg fant var ikke merket. Målte blinklys-spenning i den ene samt bremselys i den andre. Men - jeg trakk ledningsnettet opp i venstre brønn og koblet alt ved baklykten. Hentet baklys- og bremselysspening før pærevarsleren -og alt fungerer supert. Får t.o.m opp hengerblinklampa på instrumentet når hengern er tilkoblet. Ingen pærevarsellampe lyser heller.
    Snakket med Bilia-kompis som på sin V70 hadde et mellomstykke tilkoblet pærevarsleren samt kontakter tilkoblet bak h.lykt.

    Hva angår h.festet, slipte jeg til noen solide skiver som fylte godt over disse originale hullene i brakettene, og skrudde det til. Så nå er alt på plass - og Boforsen er klar for å trekke Brenderup 400G fra 1976, uten brems. Da er det maksfart på 60 km/t som gjelder - og det gleder Boforsen...

Lignende tråder

  1. Volvos forsterkningssett for tilhengerfeste 940
    By KillerFly in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 28/08/14, 21:14
  2. Forsterkninssett tilhengerfeste Art.nr: 6820174‏
    By LarsVictor in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 20/02/12, 21:25
  3. MOntering av tilhengerfeste på V70 2l turbo 2005
    By Holger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 01/11/10, 12:52
  4. deksjel til avtagbart tilhengerfeste V70, flere typer?
    By VolvoOla in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 1
    Siste post: 15/03/10, 19:03
  5. Nøkkel til avtagbart tilhengerfeste
    By VolvoOla in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/12/09, 13:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •