Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Spørsmål rundt motorbygging ..

  1. #1
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Spørsmål rundt motorbygging ..

    Har en Fk som jeg skal sette på ein greit porta 531 Topp, 37mm pulssplit grenrør og en kkk 27 pulssplit turbo.. Selfølgelig mye annet som skal byttes ut, men til poenget her..

    Hvilken Wastegate anbefales,og hvilken bensintrykksregulator?? kam ? Justerbart kamdrev ??

    Var meningen og prøve noen 300++ hjerner jeg har og 986 dyser men regner med det blir datasprut ..

    Har en annen motor under bygging men dette er bare litt testing for og se hvor mye jeg kan dra ut av Fk`n siden jeg har alle delene så og si tilgjengelig, kun wastegate,kam,og btr som mangler

    om dette ikke er avansert nok så kan tråden slettes ..
    Sist endret av Thomas N; 14/08/11 kl 15:31
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  2. #2
    Registrerte brukere Magnum sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Nyirke
    VCCN medlemsnummer
    46
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Er jo veldig mye å velge i wastegate merker, men Tial har mange fine (38mm holder lenge)

    Selv kan jeg anbefale Aeromotive sin BTR

    Justerbart drev burde du ha ja, mye å hente der

    Er jo masse fine kammer der ute, ellers så får du gå for en spesil slipt en

  3. #3
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    Er jo veldig mye å velge i wastegate merker, men Tial har mange fine (38mm holder lenge)

    Selv kan jeg anbefale Aeromotive sin BTR

    Justerbart drev burde du ha ja, mye å hente der

    Er jo masse fine kammer der ute, ellers så får du gå for en spesil slipt en

    Tenkte på Tial ja Noen sa 50 mm men det er vel litt overkill ? :P
    Bør vel ha en fjær til 0.5 på innkjøring og en til 1.5 sikkert etterpå ?

    Aeromotive Btr ja, Hvilken type Btr ?? Er det ikke så masse forskjellig,noen som fungerer forskjellig i forhold til ladetrykk osv ?
    Har lest mye om det men fint om noen forklarer hvorfor hva virker best på hvilke motorer På en enkel måte

    Blir vel Nuke kamdrev da sikkert, er ikke det ok ? Er det også noen fordel og bytte Fuelrail ? eller holder det greit med den som står der ?

    Noen sier Vx3 kam til meg, men vet ikke hva som passer best til min motor, Turboen er jo noe stor,toppen fløder jo godt, men er ute etter en motor som har et jevnt register

    Tusen Takk for svar Magnum, og håper noen også kan hjelpe meg videre med dette Er lærling enda når det gjelder motorbygging
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  4. #4
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Motorbygge

    Sitat Opprinnelig postet av thomas n Vis post
    tenkte på tial ja :d noen sa 50 mm men det er vel litt overkill ?
    bør vel ha en fjær til 0.5 på innkjøring og en til 1.5 sikkert etterpå ?

    Aeromotive btr ja, hvilken type btr ?? Er det ikke så masse forskjellig,noen som fungerer forskjellig i forhold til ladetrykk osv ?
    Har lest mye om det men fint om noen forklarer hvorfor hva virker best på hvilke motorer :d på en enkel måte :d

    blir vel nuke kamdrev da sikkert, er ikke det ok ? Er det også noen fordel og bytte fuelrail ? Eller holder det greit med den som står der ?

    Noen sier vx3 kam til meg, men vet ikke hva som passer best til min motor, turboen er jo noe stor,toppen fløder jo godt, men er ute etter en motor som har et jevnt register :d

    tusen takk for svar magnum, og håper noen også kan hjelpe meg videre med dette :d er lærling enda når det gjelder motorbygging :d

    ingen ?
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  5. #5
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Agående kamvalg, for guds skyld ikke velg en suge-kam, velg noe annet enn VX3, finns utallige spesialslipte kammer å velge i
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  6. #6
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    Agående kamvalg, for guds skyld ikke velg en suge-kam, velg noe annet enn VX3, finns utallige spesialslipte kammer å velge i

    Kan ikke si det gjorde meg noe klokere :-D Noen som har noen anbefalinger og hvorfor jeg burde velge den typen fremfor noen annen kam ? ...
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  7. #7
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Det han mener er at det skjelden funker å bruke en kam som originalt er levert i en sugemotor (non-turbo), unntaket er A-kammen levert i B230A og B230ET..

    VX/VX3 er kammer med stort løft på innsugsloben og lavt løft på eksosloben, fokuset ligger på å få mest mulig luft inn i motoren (siden det er en sugemotor), noe som bidrar til høyere eksosmottrykk på motorer som har normalstørrelse turboer bl.a.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  8. #8
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    sjekket ut kmcams.com ? han er jo kjent for å ha bra kammer, har også justerbart kamdrev til volvo.

    Jeg har 0,9 fjør i wg og justerer opp turbotrykket med en turboxs "bleed ventil", syns det funker bra.

  9. #9
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Kam

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Det han mener er at det skjelden funker å bruke en kam som originalt er levert i en sugemotor (non-turbo), unntaket er A-kammen levert i B230A og B230ET..

    VX/VX3 er kammer med stort løft på innsugsloben og lavt løft på eksosloben, fokuset ligger på å få mest mulig luft inn i motoren (siden det er en sugemotor), noe som bidrar til høyere eksosmottrykk på motorer som har normalstørrelse turboer bl.a.

    Skjønner hva han mener,men hvorfor ikke forklare hvilken kam jeg bør bruke istedet for og ramse opp kammer jeg ikke bør bruke og som er egnet til sugemotor da jeg trenger kam til turbomotor ? , jeg for min del blir ikke noe klokere på det som ikke har peiling på kammer vettu
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  10. #10
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard kam

    Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    sjekket ut kmcams.com ? han er jo kjent for å ha bra kammer, har også justerbart kamdrev til volvo.

    Jeg har 0,9 fjør i wg og justerer opp turbotrykket med en turboxs "bleed ventil", syns det funker bra.

    Joda, kan jo sjekke, men når jeg som sagt ikke har peiling på hva jeg skal lete etter og hva som passer best eventuelt så er jeg fremdeles uhjelpt

    Høres greit ut det, hvor stor Wastegate har du ? hvilken type ?


    Mulig jeg høres vanskelig ut her dere men som sagt så har jeg ikke peiling på kammer, er bare ute etter lærdom om det og hva dere anbefaler av erfaring Takker for svar uansett
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  11. #11
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Når man kontakter et seriøst firma som driver med kamaksler og eller motorbygger med peiling på hva som funker til Volvo og ditt oppsett så blir resultatet som regel best.
    Da må du sikkert må gå litt mer i detalj på info. om motor,turbo og bruksområde.

    Std. kammer man f.eks kan bruke til ditt oppsett er K,H eller D

    Jeg monterte ny kam i vår som jeg syns fungerer godt (her er jo meningene som vanlig delte)
    Den heter STS247 durasjon 284/0.4mm ventilspill 12.10mm maks løft
    og 112grader nokkvinkel.

    Min motor har noenlunde samme oppsett som din,men med en litt mer lettspoola turbo.
    Noe som ikke er KKK27 sin sterkeste side.

    Angående wg så så blir nok ikke 50mm for stort, men mye mulig 38mm er tilstrekkelig.
    Bruker 50mm selv og det funker fint for mitt bruk.
    Er jo også forskjeller på hvor mye de fløder avhengig av fabrikat.
    Riktig røropplegg til wg er også viktig.
    Ville styrt ladetrykket med mottrykk og styretrykk fra innsug.
    Sist endret av Knallert; 17/08/11 kl 17:56

  12. #12
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Kam

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Når man kontakter et seriøst firma som driver med kamaksler og eller motorbygger med peiling på hva som funker til Volvo og ditt oppsett så blir resultatet som regel best.
    Da må du sikkert må gå litt mer i detalj på info. om motor,turbo og bruksområde.

    Std. kammer man f.eks kan bruke er K eller H

    Jeg monterte ny kam i vår som jeg syns fungerer godt (her er jo meningene som vanlig delte)
    Den heter STS247 durasjon 284/0.4mm ventilspill 12.10mm maks løft
    og 112grader overlap.

    Min motor har noenlunde samme oppsett som din,men med en litt mer lettspoola turbo.
    Noe som ikke er KKK27 sin sterkeste side.

    Angående wg så så blir nok ikke 50mm for stort, men mye mulig 38mm er tilstrekkelig.
    Bruker 50mm selv og det funker fint for mitt bruk.
    Er jo også forskjeller på hvor mye de fløder avhengig av fabrikat.
    Riktig røropplegg til wg er også viktig.
    Ville styrt ladetrykket med mottrykk og styretrykk fra innsug.

    Hør der , det var mye godt lesestoff ,angående specs på din kam så forstår ikke jeg så veldig mye av det akkurat
    Jeg skal snakke med Tore på Autotrim angående kam, tror det var han som nevnte vx kam til meg tidligere, men jeg skal høre igjenn og få han til og ordne en kam til meg som passer til min motor

    Jeg har for tiden liggende en kkk27 som er i helt utmerket stand, så jeg får prøve den litt før jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre turbo

    Okey, så det er ikke store problemet med wastegate da skjønner jeg, grenrøret mitt er 37 mm rør pulssplit med uttak til wastegate fra begge porter som går over som et Y ledd i et rør som det er skillevegg i så jeg tenkte og få på en v band kobling der til wastegate,også røret fra wastegate rett i bakken

    Hørest det greit ut ? ?

    Har du en oppskrift på hvordan du har koblet for og styre ladetrykk og styretrykk ?? Er det mange versjoner av hvordan man kan koble ?

    Tusen Takk for svar
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  13. #13
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Med skillevegg og ikke altfor lange rør så burde det funke.
    Men viktig å få skilleveggen på wg. rør tight inntil ventilen på selve wg.

    Styretrykk: feks. koble en slange fra nippel på innsug til nippel på wg. på siden av mebranen som løfter/åpner ventilen i wg.
    Mottrykk: en slange fra turbokompressor til den andre nippelen på wg. (andre siden av membranet) med en justerbar trykkventil av industrikvalitet i linje med slangen.
    Med trykkventilen stengt så får man grunntrykk, bestemt av fjæra i wg.
    Så kan man enkelt justere opp ladetrykket med den justerbare trykkventilen,ved at man tilfører trykk som "holder imot" trykket fra innsuget på på andre siden av membranen inni wg.
    Enkelt forklart og bare en måte av flere å gjøre det på.
    Sist endret av Knallert; 17/08/11 kl 22:02

  14. #14
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Med skillevegg og ikke altfor lange rør så burde det funke.
    Men viktig å få skilleveggen på wg. rør tight inntil ventilen på selve wg.

    Styretrykk: feks. koble en slange fra nippel på innsug til nippel på wg. på siden av mebranen som løfter/åpner ventilen i wg.
    Mottrykk: en slange fra turbokompressor til den andre nippelen på wg. (andre siden av membranet) med en justerbar trykkventil av industrikvalitet i linje med slangen.
    Med trykkventilen stengt så får man grunntrykk, bestemt av fjæra i wg.
    Så kan man enkelt justere opp ladetrykket med den justerbare trykkventilen,ved at man tilfører trykk som "holder imot" trykket fra innsuget på på andre siden av membranen inni wg.
    Enkelt forklart og bare en måte av flere å gjøre det på.

    Hør der D Kort og godt forklart og jeg forstår det
    Tusen Takk for hjelpen
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Jeg har prøvd en del av Volvos kammer, og av de orginale er det a-kam jeg har hatt mest hell med (til mitt bruk) . Langt ifra noe å bruke til kosekjøring å turer,men jeg kjenner deg såpass at jeg tror ikke det er det du er ute etter. Når du først har en såpass gromlyden topp som du har ville hvertfall jeg anbefalt noe råere enn std Volvo kam. Kontakter du f. Eks Tore t, så kommer han nok på bedre tanker enn vx kam, den er grei nok, men ikke til annet enn org oppsett i mine øyne.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Sted
    rogaland
    Innlegg
    327
    Antall takk

    Standard

    turbotrimming har flere gode kammer til slike oppsett snakk med dem og fortell dem ditt oppsett så får du nokk en "knallbra" kamm!

    http://www.turbotrimming.no/index.php?cid=31

  17. #17
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jobbe88 Vis post
    Jeg har prøvd en del av Volvos kammer, og av de orginale er det a-kam jeg har hatt mest hell med (til mitt bruk) . Langt ifra noe å bruke til kosekjøring å turer,men jeg kjenner deg såpass at jeg tror ikke det er det du er ute etter. Når du først har en såpass gromlyden topp som du har ville hvertfall jeg anbefalt noe råere enn std Volvo kam. Kontakter du f. Eks Tore t, så kommer han nok på bedre tanker enn vx kam, den er grei nok, men ikke til annet enn org oppsett i mine øyne.

    Har snakket litt med Tore nå for noen dager siden, skulle vike fra alt som er av bokstav kammer og få en spesialslipt kam var svaret :-D Da han mente Toppen kom til og bli noe grommere enn på tenkt .. Så mulig jeg må bytte bunn i Fk`n og da sikkert :-D
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

  18. #18
    Registrerte brukere Thomas N sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Løfall Hovedgård,Aure i Møre&Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oddmann Vis post
    turbotrimming har flere gode kammer til slike oppsett snakk med dem og fortell dem ditt oppsett så får du nokk en "knallbra" kamm!

    http://www.turbotrimming.no/index.php?cid=31
    Se der ja Her var det litt snacks
    Så bare 2 kammer jeg men Mulig dem har flere utenom

    Takk uansett for svar
    Mvh Thomas Nedresæter

    Tidligere brukernavn: LøfallRacingTeam

Lignende tråder

  1. 240 Spørsmål
    By BrinierHickory4 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/04/11, 07:09
  2. 940 Spørsmål.
    By roarrr in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 16/02/11, 21:15
  3. Spørsmål om 13c
    By JørnM_940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 22/10/10, 19:29
  4. Spørsmål ang. WGs.
    By Instruktionsbok in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 01/07/10, 04:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •