Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: SagaPer sin Volvo XC70 D5 Summum 2009 - erfaringer med sikkerhetsutstyr

  1. #1
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink SagaPer sin Volvo XC70 D5 Summum 2009 - erfaringer med sikkerhetsutstyr

    Etter å ha eid min Volvo XC70 D5 Summum 2009 modell i circa et halvt år så tenkte jeg at det kunne være på tide å dele noen erfaringer med alle dere andre som kjører Volvo. Det kan kanskje være interessant å høre litt om mine opplevelser av de avanserte førerstøttesystemene som Volvo har utviklet de siste årene.

    Bilen var kjøpt hos Frydenbø Bilsenter AS på Sandane, og er import fra Volvo-fabrikken i Göteborg (adm-bil). Når det gjelder utstyr så har bilen ALT tilleggsutstyr bortsett fra Volvo on Call, DAB-radio og parkeringssensor foran.

    Jeg skal ta for meg noen utvalgte system i tiden fremover. Dette gjelder blant annet:

    - CRUISE CONTROL Adaptive Cruise Control
    - FORWARD COLLISION WARNING Forward Collision Warning, gen 2 (med Auto Brake)

    - LANE DEPARTURE WARNING Lane Departure Warning with sound warning

    - IDIS Intelligent Driver Information System
    - DRIVER IMPAIRMENT MONITOR Driver Impairment Monitor

    - BLIND SPOT INFORMATION SYSTEM Blind Spot Information System camera

    - ACTIVE SUSPENSION Continuous Controlled Chassis (Four-C)

    - KEYLESS ENTRY AND START Keyless entry and start, Personal security Communicator

    - NAVIGATION SYSTEM Navigation system for EU
    - TRAFFIC INFORMATION With Traffic Message Channel, TMC

    - HEARTBEAT SENSOR With heartbeat sensor
    - INTERIOR MOTION SENSOR Interior movement sensor

    - HILL DESCENT CONTROl Hill Descent Control

    Bilde: Tidlig morgen på fergekaien i Volda med Voldafjorden i bakgrunnen (24.02.2011):


    Radar for adaptiv cruisekontroll:


    Symbol for aktivert adaptiv cruisekontroll ligger til høyre under målerstand på trippteller:


    BLIS
    -kamera under sidespeil:


    Varsellys for
    BLIS
    på dør ved A-stolpe:


    Navigasjon med 3D-kart og integrasjon mot trafikkinformasjon via FM-båndet i radio (TMC):


    Midtkonsoll med betjening av blant annet Adaptiv cruisekontroll, Lane Departure Warning,
    BLIS
    , Rear Park
    Sensor, Auto Bending Lights (
    ABL
    ) og Hill Descent Control. Under disse knappene ligger betjening av
    Aktivt Chassis (Four-C) med valgene Comfort, Sport og Advanced:


    Bakseteunderholdning (Rear Seat Entertainment) med 2 stk skjermer, trådløse hodetelefoner, DVD-spiller samt
    inngang for spillkonsoll (en kan se på film mens en annen kan spille på skjerm nr 2)
    Sist endret av SagaPer; 10/08/11 kl 19:13
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  2. #2
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink

    Min erfaring med:

    - CRUISE CONTROL Adaptive Cruise Control
    - FORWARD COLLISION WARNING Forward Collision Warning, gen 2 (med Auto Brake)

    Denne funksjonen er kanskje min favoritt på bilen. Jeg bruker funksjonen både ved kjøring lokalt og på landevei. Du aktiverer cruise, stiller inn hastighet og slipper gassen. Bilen holder konstant fart uansett oppoverbakk eller nedoverbakke. Går det nedover bremser bilen selv for å holde korrekt hastighet. Nærmer du deg bil foran bremser bilen ned og henger seg på hastigheten til bilen foran (opp til den hastighet du har stilt inn).

    Systemet takler de fleste situasjoner både ved forbikjøringer, bytte av kjørefelt og avkjøring i eget felt. I enkelte rundkjøringer kan bilen miste objektet foran og aksellerere noe. Ikke noe stort problem.

    Kjører du uten cruise aktivert og nærmer deg en bil foran med for stor hastighet (fare for kollisjon) får du først varsel med rødt lys i frontruten og i tillegg kraftig varsellyd om faren for kollisjon er overhengende. Bilen bremser ned slik at en evt kollisjon skjer i meget lav hastighet.

    Litt info fra instruksjonsboken (svensk):

    Kollisionsvarnare med auto-broms (Collision Warning with Auto Brake) är ett hjälpmedel som är till för att assistera en förare som riskerar att köra på en framförvarande bil som är stillastående eller kör i samma riktning.

    Kollisionsvarnaren har följande tre funktioner.
    1. Kollisionsvarning: Varnar föraren för en nära förestående kollision.
    2. Bromsunderstöd: Hjälper föraren att bromsa effektivt i en kritisk situation.
    3. Autobroms: Bromsar bilen automatiskt då en kollision är oundviklig. Auto-bromsfunktionen kan inte förhindra en kollision utan syftar till att sänka kollisionshastigheten.

    Kollisionsvarning
    Radarsensorn tillsammans med en kamerasensor upptäcker stillastående fordon samt fordon som kör i samma riktning framför det egna fordonet. Vid risk för kollision med ett sådant fordon påkallas din uppmärksamhet med en röd blinkande varningslampa och ett varningsljud. Kollisionsvarnaren är aktiv från och med 7 Km/h.

    I denne videoen som ligger på YouTube viser Volvo hvordan systemet fungerer i en XC60: http://youtu.be/tPO6iRetpyc

    Kort oppsummert så kan man si at Adaptiv Cruisekontroll med Auto Brake og Collission Warning er ditt tredje øye. En liten uoppmerksomhet i trafikken kan være fatal. Volvo sine system holder oppmerksomheten på veien og gir deg beskjed om du er på vei inn i en farlig situasjon.
    Sist endret av SagaPer; 10/08/11 kl 19:49
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  3. Takk VoLvoPoWer takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    coolt , bra info ,
    haft min i 3 dager nu , stor förnöjd , mangler lite bling jaja men det går bra
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  5. #4
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink

    Min erfaring med:

    - LANE DEPARTURE WARNING Lane Departure Warning with sound warning

    Mange ulykker med bil er møteulykker. Årsaken til en møteulykke kan selvsagt være svært forskjellige, men en viktig årsak er ganske sikkert uoppmerksomhet. Volvo sin Lane Departure Warning (LDW) inngår i en sikkerhetspakke med flere førerstøttefunksjoner (Driver Alert System, som også inneholder Driver Alert Control, DAC).

    Ved vanlig kjøring overvåker kamera i frontruten veien foran deg og registrerer midtstripe og sidemarkeringer. Krysser du midtstripen uten å blinke eller gjøre en kraftig unnamanøver varsles du med en lyd. Bruker du blinklyset får du ingen varsling. Bare det å "sige over" midtstripen kan være nok til å havne i en farlig situasjon. Et nyttig hjelpemiddel som også kan slås av dersom man mener at manuell kontroll over bilen er nok...

    Litt info fra instruksjonsboken (svensk):

    Funktionen är avsedd att reducera risken för s.k. singelolyckor – olyckor där fordonet i vissa situationer lämnar körbanan och riskerar att antingen hamna i diket eller i mötande körbana. LDW består av en kamera som läser av körbanans målade sidomarkeringar. Föraren larmas med en ljudsignal om fordonet korsar en sidomarkering.

    När LDW är i beredskapsläge aktiveras funktionen automatiskt efter att kameran läst in körbanans sidomarkeringar och hastigheten överstiger 65 km/h. Färddatorns display visar då Lane Depart Warn Tillgänglig.

    Om kameran inte längre kan se körbanans sidomarkeringar eller hastigheten sjunker under 60 km/h återgår funktionen till beredskapsläget och displayen visar Lane Depart Warn Ej Tillgänglig. Om fordonet omotiverat korsar körbanans vänstra eller högra sidomarkering larmas föraren med en ljudsignal.

    I följande situationer ges ingen varning:

    • Körriktningsvisare är påslagen

    • Föraren har foten på bromspedalen

    • Vid snabb nedtryckning av gaspedalen

    • Vid snabba rattrörelser

    • Vid kraftig sväng så bilen kränger


    I denne Youtube-videoen viser Volvo hvordan systemet fungerer i en XC60: http://www.youtube.com/watch?v=zGBvv1wmOkM

    Min erfaring er at dette systemet er meget nøyaktig. Det gir alltid riktig varsling ved passering av midtstripe eller sidemarkeringer, men kan en sjelden gang også varsle pga langsgående sprekker i dårlig asfalt. Dette er imidlertid et helt ubetydelig problem.
    Sist endret av SagaPer; 16/08/11 kl 19:13
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  6. #5
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    har du noe planer på nåt modifikasjon / projekt i framtiden , fin bil
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  7. #6
    Registrerte brukere Blackhawk sin avatar
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Sverige/Norge
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Shitt pomfritt, lekker bil og utrolig mye "snacks"
    til ekstrautstyr ja - takker for interessant info!
    Mvh:

    Blackhawk.
    2010: Volvo S80 2.5T (5-syl.,231hk) Summum aut.
    2005: Volvo S60 2.4 (5-syl.,170hk) Business Plus aut. (solgt)

  8. #7
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    337
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Blir helt svett av all teknikken

    Meget flott bil dette
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

  9. #8
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Min erfaring med:

    - LANE DEPARTURE WARNING Lane Departure Warning with sound warning

    Mange ulykker med bil er møteulykker. Årsaken til en møteulykke kan selvsagt være svært forskjellige, men en viktig årsak er ganske sikkert uoppmerksomhet. Volvo sin Lane Departure Warning (LDW) inngår i en sikkerhetspakke med flere førerstøttefunksjoner (Driver Alert System, som også inneholder Driver Alert Control, DAC).

    Ved vanlig kjøring overvåker kamera i frontruten veien foran deg og registrerer midtstripe og sidemarkeringer. Krysser du midtstripen uten å blinke eller gjøre en kraftig unnamanøver varsles du med en lyd. Bruker du blinklyset får du ingen varsling. Bare det å "sige over" midtstripen kan være nok til å havne i en farlig situasjon. Et nyttig hjelpemiddel som også kan slås av dersom man mener at manuell kontroll over bilen er nok...

    Litt info fra instruksjonsboken (svensk):

    Funktionen är avsedd att reducera risken för s.k. singelolyckor – olyckor där fordonet i vissa situationer lämnar körbanan och riskerar att antingen hamna i diket eller i mötande körbana. LDW består av en kamera som läser av körbanans målade sidomarkeringar. Föraren larmas med en ljudsignal om fordonet korsar en sidomarkering.

    När LDW är i beredskapsläge aktiveras funktionen automatiskt efter att kameran läst in körbanans sidomarkeringar och hastigheten överstiger 65 km/h. Färddatorns display visar då Lane Depart Warn Tillgänglig.

    Om kameran inte längre kan se körbanans sidomarkeringar eller hastigheten sjunker under 60 km/h återgår funktionen till beredskapsläget och displayen visar Lane Depart Warn Ej Tillgänglig. Om fordonet omotiverat korsar körbanans vänstra eller högra sidomarkering larmas föraren med en ljudsignal.

    I följande situationer ges ingen varning:

    • Körriktningsvisare är påslagen

    • Föraren har foten på bromspedalen

    • Vid snabb nedtryckning av gaspedalen

    • Vid snabba rattrörelser

    • Vid kraftig sväng så bilen kränger


    I denne Youtube-videoen viser Volvo hvordan systemet fungerer i en XC60: http://www.youtube.com/watch?v=zGBvv1wmOkM

    Min erfaring er at dette systemet er meget nøyaktig. Det gir alltid riktig varsling ved passering av midtstripe eller sidemarkeringer, men kan en sjelden gang også varsle pga langsgående sprekker i dårlig asfalt. Dette er imidlertid et helt ubetydelig problem.
    Men det systemet er vel helt ubrukelig på vinterveier hvor man ikke har midtstripe ? Eller registrerer det kjørebanen og regner en teoretisk kjørebane ?

  10. #9
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Men det systemet er vel helt ubrukelig på vinterveier hvor man ikke har midtstripe ? Eller registrerer det kjørebanen og regner en teoretisk kjørebane ?
    Det tenkte jeg faktisk ikke over i vinter. Bilen var så ny for meg at jeg la vel ikke merke til slik sider av teknikken. Skal melde tilbake om dette senere i år...
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  11. #10
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Systemet er vel det samme som er på lastebil, og der fungerer ikke systemet når det ikke har noen striper og gå etter.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  12. #11
    Registrerte brukere Ivar Hestø sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ytre Namdal, Nord-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    43
    Innlegg
    329
    Antall takk

    Standard

    Bare til opplysning. Alle disse systemene, inkludert servo slutter å fungere når servopumpa får en intern feil. Sånn bare en erfaring jeg ble rikere i rundt 90 km/t
    Audi A4 B8 Quattro 11`
    VW Transporter 4-Motion 10`

    Suzuki Bandit 600 97`
    Polaris Sportsman 500 11`
    X-Volvo V70 T5 97`
    X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`

  13. #12
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink

    Min erfaring med:

    - IDIS Intelligent Driver Information System
    - DRIVER IMPAIRMENT MONITOR Driver Impairment Monitor

    Mange ulykker med bil er møteulykker eller kjøring i grøfta. Årsaken til denne type ulykker kan selvsagt være svært forskjellige, men en viktig årsak er ganske sikkert uoppmerksomhet. I Volvo sin sikkerhetspakke med flere førerstøttefunksjoner (Driver Alert System, som også inneholder Driver Alert Control, DAC) inngår også IDIS med Driver Impairment Monitor.



    Jeg er selvsagt så glad i å kjøre denne bilen at jeg aldri blir trøtt eller stresset... Så jeg kan ikke si at jeg har merket noe til denne sikkerhetsfunksjonen. Men uansett så er det jo en trygghet å vite at bilen følger med på mitt kjøremønster og min oppførsel i trafikken.

    IDIS er et slags overvåkingssystem som i kritiske situasjoner skal hjelpe føreren å prioritere manøvrering av kjøretøyet. Et eksempel er for eksempel at IDIS vil utsette inngående samtaler på telefon (Bluetooth i bilen) dersom du er i en situasjon som krever 100% oppmerksomhet rundt manøvrering.



    "IDIS consists of two parts: a workload estimator and an information manager. The workload estimator continuously monitors the driver’s activity by checking on such parameters as steering wheel movement, speed variations and the turn signal indicators. This information is processed and at a certain workload level, the information manager delays the incoming information."

    Info om IDIS fra et engelskspråklig websted: http://www.roadsafe.com/news/article.aspx?article=210

    Youtube-video om Volvos Driver Alert Control (DAC) i en XC60: http://www.youtube.com/watch?v=Gb9G9vZ0Tyg
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

Lignende tråder

  1. SOLGT: SagaPer sin Volvo XC70 D5 Summum 2009 Caper green - NYE BILDER
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 49
    Siste post: 22/01/17, 13:54
  2. Chevelle_68: 2005 Volvo V70 D5 Sølv Summum.
    By Chevelle_68 in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 41
    Siste post: 21/04/12, 14:18
  3. Hva er standard sikkerhetsutstyr i V40?
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/11/10, 17:06
  4. Volvo V50 2009 mod - Ny bil blir ny igjen
    By Brynjar in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 20/02/10, 15:52
  5. Svar: 0
    Siste post: 11/01/10, 15:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •