Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Hjelp! Verksteder i Oslo?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard Hjelp! Verksteder i Oslo?

    Jeg står fast med full feriebil i Oslo og må på verksted. Bilen er en xc70 2006 med D5. Jeg har fått en oljelekkasje bak på motoren som drypper ned på ekshaustmanifoldet. Røyken veltet ut og det kunne blitt brann. Lekkasjestedet tyder på topp pakning. Da kan det fort bli dyrt. Derfor er jeg takknemlig for tips om verksteder som er gode alternativer til merkeverksteder, og kanskje gjør jobben litt rimeligere.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Jeg står fast med full feriebil i Oslo og må på verksted. Bilen er en xc70 2006 med D5. Jeg har fått en oljelekkasje bak på motoren som drypper ned på ekshaustmanifoldet. Røyken veltet ut og det kunne blitt brann. Lekkasjestedet tyder på topp pakning. Da kan det fort bli dyrt. Derfor er jeg takknemlig for tips om verksteder som er gode alternativer til merkeverksteder, og kanskje gjør jobben litt rimeligere.
    Hyggelig mindere verksted med god service.

    http://www.gustavsson-verksted.no/hXGYzUwtjU1m.4.idium

  3. #3
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Du kan også høre hos Bertram bil. Flinke folk med hyggelige priser.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    takk for tips. Satte bilen inn hos Gustavsson og måtte ta leiebil hjem til Bergen. Fikk dommen idag på telefon. Toppen må antakelig skiftes. Kunne nok reist på jordomseiling i ferien for det dette skal komme til å koste.

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Det var jo leit da. Km stand på bilen?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Wink

    Har du Volvia forsikring har du inkludert dekning av maskinskade på bil som er inntil 5 år gammel eller har gått maks 100.000 km.

    Storebrand, If og andre selskap har også tilsvarende produkt gjennom "superdekning" som koster noen hundrelapper ekstra i året.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  7. #7
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Litt avhengig av om det er importbil og når den første gang er registrert etc; men har du kjøpt bilen av en forhandler for under 5 år siden kan det være du har muligheten til å reklamere etter forbrukerkjøpsloven.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Bilen har gått 225k. Kjøpte den i februar i år. Handelen foregikk i lokalene til Stenshagen på Skøyen, men om selgeren var ansatt der gikk ikke klart fram. Privat kontrakt, som forevist uten garanti. Bruktbilkjøp er uansett et sjansespill, og jeg har tatt mange sjanser opp gjennom årene. Det har stort sett gått bra. Denne gangen har jeg gått på en smell. Lite å gjøre med det. Bilen er ellers strøken med full utstyrspakke, så jeg trøster meg med at jeg nå får en kjempebra bil med vesentlig fornyet motor i tillegg.
    Har ellers full casko hos Gjensidige, men skulle hatt casko pluss for å dekke maskinhavari. Hvem kunne vite det! Gjett hvem som skal ha casko pluss nå når det er for seint! Ellers takk for medfølende råd og kommentarer.

  9. #9
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Maskinfeil er uansett kurrant; en reparasjon med nye deler fører til at ting må antas å bli til det bedre (som nytt). Verre med rustskader og slikt...

    Når det gjelder Gjensidige Kasko pluss ville det uansett ikke hjulpet da det kun dekker maskinskade om bilen har gått mindre enn 200.000 km:

    Fra Gjensidiges beskrivelse av dekningen for Kasko pluss:
    Maskinskade dekkes frem til bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 kilometer og så lenge alle serviceintervallene er fulgt.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    akk ja, tenkte jeg det ikke

  11. #11

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Har du Volvia forsikring har du inkludert dekning av maskinskade på bil som er inntil 5 år gammel eller har gått maks 100.000 km.
    Om man har Volvia Total dekker dem maskinskade over 200.000 også, inntil 250 000km. Egenandelen blir på 40 % av reparasjonskostnaden, minimum kr 8 000. Alder på bil er inntil 10år.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  12. #12
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Om man har Volvia Total dekker dem maskinskade over 200.000 også, inntil 250 000km. Egenandelen blir på 40 % av reparasjonskostnaden, minimum kr 8 000. Alder på bil er inntil 10år.
    Under "våre forsikringer" hos Volvia finner jeg kun maskinskade nevnt under "Delkasko inklusive maskinskade" og der leser jeg følgende:
    . Maskinskadeforsikringen gjelder inntil bilen er 5 år gammel, eller inntil bilen har kjørt 100.000 km. Forsikringen opphører når en av disse grensene er nådd. Se vilkår for bestemmelser og unntak på maskinskadedekning.
    Det eneste som står under Volvia Total som er en tilleggsforsikring er:
    Har du privatregistrert bil og Volvia Total får du leiebil så lenge bilen står på verksted ved skade. Med Volvia Total vil du også få fabrikknybil hvis du får en skade som overstiger 60% av bilens nypris. (Inntil 100 000km eller 3 år).
    Det er mulig du har rett i at det er 10 år/250.000 km maskinskadeforsikring med Volvia total, men da ønsker de i alle fall ikke å fremheve dette selv? Har dog ikke studert forsikringsvilkårene, bare lest om forsikringene slik volvia selv ønsker å presentere/fremheve dem.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. #13

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Under "våre forsikringer" hos Volvia finner jeg kun maskinskade nevnt under "Delkasko inklusive maskinskade" og der leser jeg følgende:


    Det eneste som står under Volvia Total som er en tilleggsforsikring er:


    Det er mulig du har rett i at det er 10 år/250.000 km maskinskadeforsikring med Volvia total, men da ønsker de i alle fall ikke å fremheve dette selv? Har dog ikke studert forsikringsvilkårene, bare lest om forsikringene slik volvia selv ønsker å presentere/fremheve dem.
    Jeg så i forsikringsvilkårene , for det er det jeg har fått tilsendt. Måtte lese om dette da min har gått snart 197.000km.

    Dette nevnes der:

    16.2 Maskinskade
    For kjøretøy som har gått under 250 000 km og
    er nyere enn ti år fra første registreringsdato,
    gjelder også maskinskade.

    16.2.1 Hva forsikringen omfatter
    Forsikringen gjelder for skader eller feil som
    påvirker
    bilens funksjon og som skjer plutselig
    og uforutsett, samt berører følgende komponenter:
    Motor, girkasse, kraftoverføring, servopumpe,
    klimaanlegg, hydraulikkenhet til
    ABS
    - bremser,
    airbagsystem inklusive sensor, elektroniske
    styre- og reguleringsenheter for motor, girkasse
    og
    ABS
    - bremser.

    16.2.2 Forsikringen dekker ikke skade
    – som skyldes korrosjon eller annen form for
    tæring.
    – på batterier.
    – som fabrikant/importør/leverandør/reparatør
    er ansvarlig for i henhold til avgitt garanti
    eller på annet rettsgrunnlag. Fører garantikravet
    ikke frem dekkes skaden etter disse
    forsikringsvilkår hvis betingelsene ellers er
    tilstede. Volvia Forsikring overtar i så fall
    sikredes krav mot fabrikant/importør/
    leverandør/reparatør.
    – som er dekket under motorvognens ordinære
    kaskoforsikring.
    Sist endret av HansM; 09/08/11 kl 21:27
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går/gikk dette?

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Joda Volvo, det gikk bra til slutt. Satte altså bilen inn hos Gustavsson & Sønner, og de skrudde ned og fant en besynderlig feil. To ekshaustventiler hadde krasjet og laget hull i toppen slik at olje lekket ut. Jeg fikk aldri sett toppen selv, men Gustavsson hadde aldri sett noe slikt, og forsto visst heller ikke helt hvordan det kunne ha skjedd. Jeg tenkte da at dette kanskje kunne interessere fabrikken, så jeg sendte en mail til Volvo og fortalte om hendelsen. Kanskje kunne det være snakk om materialfeil og mulighet for at fabrikken ville ta ansvar? Men den gang ei. Jeg ble høflig avvist og de stilte ikke et eneste spørsmål om motoren. Vel, med bilen på verksted med nedskrudd motor hadde jeg ikke noe valg. Toppen måtte byttes, og i tillegg konstaterte Gustavsson en utslitt dynamo. Tilsammen kom jobben på 72K. Nok til å få permanent forhøyet blodtrykk altså. Med til historien hører at hjemturen til Bergen bød på tilleggsunderholdning. Motorstopp i Hallingdalen med bjergingsbil og akutthjelp hos Bilia på Gol. Til en så stor jobb hører mye skruing, og det viste seg at Gustavsson hadde glemt å skru til dieselpumpen. Til slutt hang den og dinglet på en skrue, og kom ut av inngrep, og dermed ble det motorstopp.
    Med et ferskt og fortsatt rykende sort hull i lommeboka var det en ubeskrivelig følelse å se varsellysene tennes på dashbordet og kjenne bilen trille til null og stanse på veiskulderen. Vel, det er menneskelig å feile, og Gustavsson tok det fulle ansvaret, så jeg klager ikke.
    Så nå er bilen god som ny da, eller sånn omtrent, og så håper jeg at uflaksen er oppbrukt for en god stund framover.

Lignende tråder

  1. Dekkforhandlere i Oslo
    By Oxcyder in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 23/03/11, 23:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •