Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: CCM-0021 Air quality sensor. Internal fault

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard CCM-0021 Air quality sensor. Internal fault

    Dette er nå (listen var laaaang når jeg begynte for et år siden) den eneste feilmeldingen som er aktiv på min v70 -03 D5. Noen som har varenr og pris på denne ? Går det greit å fjerne dekselet under vindusviskerne ? Ødelegger jeg noen av de proppene som holder dette fast ?

    Diagnostic trouble code (DTC)
    CCM
    -0021 is stored if the control module registers that the signal from the air quality sensor has a pulse length which is between 48% and 50% of the period.
    The diagnostic trouble code (DTC)
    CCM
    -0021 can only be diagnosed for electronic climate control modules (
    CCM
    ) (
    ECC
    version) with air quality sensors.
    V70 (00-08), 2003, D5244T, M56, L.H.D, YV1SW793232287xxx

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Det hjelper IKKE å bytte den sensoren. har nettopp gjort det selv pga samme feilkode.
    ny sensor men feilkoden kommer like forbanna tilbake. er nok noe annet som er feil.

    men for å svare på spørsmålet ditt; mener at den koster en drøy tusenlapp om ikke mer. det beste er å ta av begge viskerne, samt ta ut de klipsproppene så får du fri tilgang.
    ledningen til sensoren er forbanna kort så det er litt klønete å få koblet den til og fra men det går med litt tålmodighet.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Det hjelper IKKE å bytte den sensoren. har nettopp gjort det selv pga samme feilkode.
    ny sensor men feilkoden kommer like forbanna tilbake. er nok noe annet som er feil.

    men for å svare på spørsmålet ditt; mener at den koster en drøy tusenlapp om ikke mer. det beste er å ta av begge viskerne, samt ta ut de klipsproppene så får du fri tilgang.
    ledningen til sensoren er forbanna kort så det er litt klønete å få koblet den til og fra men det går med litt tålmodighet.
    Takk takk aarnes. Tror kanskje du har spart meg for litt pengebruk
    V70 (00-08), 2003, D5244T, M56, L.H.D, YV1SW793232287xxx

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Kan jo selvsagt ikke garantere deg at det ikke løser seg, men siden jeg har vært borti det samme ville jeg forsøkt noe annet.
    Hva vet jeg imidlertid ikke. skjønner ikke at det systemet bare ryker. kanskje en software oppdatering?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Kan jo selvsagt ikke garantere deg at det ikke løser seg, men siden jeg har vært borti det samme ville jeg forsøkt noe annet.
    Hva vet jeg imidlertid ikke. skjønner ikke at det systemet bare ryker. kanskje en software oppdatering?
    Utifra det jeg har skjønt - så er denne sensoren med på å bestemme posisjon på resirk/friskluft spjeldet ?!? Automatisk. Stemmer det ? Spjeldet fungerer ved å bruke "knappen" manuelt - så det fungerer ihvertfall. Men liker jo selvsalgt ikke at det er feilmeldinger på kjerra mi da ..
    V70 (00-08), 2003, D5244T, M56, L.H.D, YV1SW793232287xxx

  6. #6
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Såvidt jeg har forstått : ja , det er knappen på
    CCM
    som styrer det spjeldet også. om den står på automatisk, manuell eller deaktivert.. les i instruksjonsboka om hvordan det greiene der fungerer.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2013
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Tenkte å "booste" denne litt, har same feilen på min XC70 men den er "gul" i vida og ikke rød, noe som tilsier at den ikke er aktiv hele tiden.

    http://cl.ly/YoxN

    Denne slår inn igjen selv om jeg resetter DTC kodene, men er aldri aktiv som jeg kan se. Men er jo irriterende at den slår inn og ligger der.. :P

    Noen tips? Har dere fått det til?

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg skifta min sensor, då forsvann feilen og auto-resirk begynte å fungere igjen.

    Tanken bak dette systemet er genial forsåvidt, problemet er at det reagerar ikkje før det er for seint.. Burde vore kamera i frontruta som registrerte tunellåpningar..

    Ulempen med
    IAQS
    er at det ikkje går tilbake til friskluft etter ei stund når du set på manuell resirk, har meir enn en gang køyrt med det jævla spjeldet stengt så lenge at hodepinen har komt snikande :-( (Når du får hodepine pga. dårlig luftkvalitet/lavt oksygennivå) er det i høgste grad trafikkfarlig..)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. svinghjuls sensor til FK
    By aarmo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 19/09/10, 10:09
  2. Løyse abs sensor?
    By mcnugget in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 10
    Siste post: 29/07/10, 21:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •