Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Ullensaker
    VCCN medlemsnummer
    922
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?

    Hei alle sammen, jeg er ny her i Volvo sammenheng.

    Går for tiden å lurer på å kjøpe en 97-00 V70 da dette ser ut til å være mye bil for pengene og kan gi anstendig kjøreglede, komfort og pulver under panseret.

    (Har leste kjøpsguiden her i forumet så vet sånn ca. hva jeg skal se etter av feil.)

    Jeg har sett på T5 modellen da dette virker som et godt utgangspunkt, men også V70R (kanskje også V70R
    AWD
    ) kan være aktuell (men R blir vel fort en del mer kostbar og ikke så lett å finne).

    Vanlig V70 finnes vel også med 2,0T og 2,5T motorer (2,4T også?).
    Det jeg lurer på er hvilken variant jeg bør se etter - hvilken motor/modell som er det beste utgangspunktet å gjøre noe med? (2,5T har litt tynnere sylindervegger?)
    Det samme gjelder girkasse - jeg har mest lyst på en med manuell kasse (mer sprotslig og går kanskje litt bedre). Det jeg lurer på er hvor mye effekt girkassene i disse bilene tåler? Manuell kontra automatkassen. Finnes det flere varianter av girkassene fra 97-00? Noen spesiell som er å foretrekke?

    Har tenkt å ta turen til Autotech eller TM Racing i Katrineholm i Sverige for å gjøre noe med motoren (hvis jeg ikke finner en bil som det allerede er gjort litt med).
    Ser ut som om 310-330 Hk er mulig å ta ut av disse motorene uten å åpne de opp - eller tar jeg feil?

    Målet er ca. 350-400 Hk men da må en vel også åpne opp motoren, forsterke råder osv.? (Slik effekt er i tilfellet tiltenk litt forsiktig banebruk).

    AWD
    V70R ser også ut som en fin bil, men har vel mer vekt å dra på og mer potensielle feil/skader/vedlikehold. 4wd er ikke spesielt viktig for meg. Tåler kanskje ikke slik effekt heller?

    Ellers så bør vel en slik bil ha antispinnsystem - "Tracks"? Var dette tilleggsutstyr eller std. på disse bilene? Tåler dette systemet en slik effektøkning? (ESD ble vel ikke levert til disse bilene?)
    Å ta inn en slik bil fra Tyskland e.l. har vel ikke noe for seg (selv ikke med alternativ avgiftsberegning)?

    Noen som kan hjelpe meg med noen tips om hvilken motor / gir osv?

    (Har lest en del her i forumet allerede, men søk på T5 og V70R osv. kommer ikke opp med noen svar i søkfunksjonen - for få tegn å søke på?)
    Sist endret av Rebus; 29/07/11 kl 22:00 Begrunnelse: Skrivefeil

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rebus Vis post
    Hei alle sammen, jeg er ny her i Volvo sammenheng.

    Går for tiden å lurer på å kjøpe en 97-00 V70 da dette ser ut til å være mye bil for pengene og kan gi anstendig kjøreglede, komfort og pulver under panseret.

    (Har leste kjøpsguiden her i forumet så vet sånn ca. hva jeg skal se etter av feil.)

    Jeg har sett på T5 modellen da dette virker som et godt utgangspunkt, men også V70R (kanskje også V70R
    AWD
    ) kan være aktuell (men R blir vel fort en del mer kostbar og ikke så lett å finne).

    Vanlig V70 finnes vel også med 2,0T og 2,5T motorer (2,4T også?).
    Det jeg lurer på er hvilken variant jeg bør se etter - hvilken motor/modell som er det beste utgangspunktet å gjøre noe med? (2,5T har litt tynnere sylindervegger?)
    Det samme gjelder girkasse - jeg har mest lyst på en med manuell kasse (mer sprotslig og går kanskje litt bedre). Det jeg lurer på er hvor mye effekt girkassene i disse bilene tåler? Manuell kontra automatkassen. Finnes det flere varianter av girkassene fra 97-00? Noen spesiell som er å foretrekke?

    Har tenkt å ta turen til Autotech eller et annet firma jeg ikke husker navnet på i Katrineholm i Sverige for å gjøre noe med motoren (hvis jeg ikke finner en bil som det allerede er gjort litt med).
    Ser ut som om 310-330 Hk er mulig å ta ut av disse motorene uten å åpne de opp - eller tar jeg feil?

    Målet er ca. 350-400 Hk men da må en vel også åpne opp motoren, forsterke råder osv.? (Slik effekt er i tilfellet tiltenk litt forsiktig banebruk).

    AWD
    V70R ser også ut som en fin bil, men har vel mer vekt å dra på og mer potensielle feil/skader/vedlikehold. 4wd er ikke spesielt viktig for meg. Tåler kanskje ikke slik effekt heller?

    Ellers så bør vel en slik bil ha antispinnsystem - "Tracks"? Var dette tilleggsutstyr eller std. på disse bilene? Tåler dette systemet en slik effektøkning? (ESD ble vel ikke levert til disse bilene?)
    Å ta inn en slik bil fra Tyskland e.l. har vel ikke noe for seg (selv ikke med alternativ avgiftsberegning)?

    Noen som kan hjelpe meg med noen tips om hvilken motor / gir osv?

    (Har lest en del her i forumet allerede, men søk på T5 og V70R osv. kommer ikke opp med noen svar i søkfunksjonen - for få tegn å søke på?)
    Oi, mye spørsmål her

    Først av alt, motortypene.

    Ja, såvidt jeg vet har 2.4T (B5254T) tynnere sylindervegger, som lettere fører til sprekker i sylinderveggene ved høyt turbotrykk. Denne motoren er jo i utgangspunktet en lavtrykksturbo, men svakhetene satt til side har man jo et noe bedre utgangspunkt enn 2.3liters motorene, da du har større slagvolum. Igjen må du kanskje bero deg på litt mer omfattende ombygging enn på T5, mulig turboen er en annen enn på T5. Svakheten i sylinderveggene mener jeg skyldes en liten slisse, avsatt til kjøling, som går mellom sylinderene. Jeg vet en del gærne svensker har løst dette med bladmål og locktite, altså tette igjen slissa. Hvor kritisk den slissa er for ytelse og kjøling aner jeg ikke. (Ta en prat med Per Turbo, han er admin her på forumet. Han har hatt et par biler med denne motoren, både i
    FWD
    og
    AWD
    .)

    T5 er som sagt (såvidt jeg vet) noe mer hardfør hva turbotrykk angår, da den har tykkere sylindervegger. (mener borringa på B5234T er 81mm, mens den er 83mm på B5254T), og således tåler mer turbotrykk fra starten av.

    Det sies at automatkassa på 850 (AW42 og AW50, rett meg hvis jeg tar feil) ikke tåler mer enn 300hk. Imidlertid finnes det folk som har gått over, men da med forsiktig høyrefot og en ettermontert ekstra kjøler til automatolja. I tillegg lønner det seg å flushe automatolja ofte, for å forlenge levetiden.

    Manuellkassene er mye sterkere enn automatkassene. Det finnes to manuellkasser, som heter M56H og M56L, forskjellen er kun at M56L har lavere utveksling på 1. og 2. gir. Disse burde tåle 400hk uten problemer, forutsatt at den er i god stand i utgangspunktet. Som med automatkassa lønner det seg å holde peil på tilstanden til olja, kassene slites mye mer med en sterk motor enn standard, forutsatt at de ekstra kreftene blir ytnytta

    Kassa som sitter på
    AWD
    heter noe annet, men såvidt jeg vet skiller det bare på en ekstra vinkelkasse, som overfører krefter til mellomaksel og videre til bakhjula. Hvor mye dette systemet tåler, skal jeg ikke uttale meg om, men kan innbille meg at det tåler langt mindre. 850 og V70
    AWD
    er tross alt ikke firehjulstrekkere, men forhjulstrekkere med hjelpetrekk bak. På mellomakselen sitter det en viskosedifferential, som "merker" når forhjula spinner, og legger inn bakhjula ganske fort. Vinkelkassa er dog et svakt punkt i drivverket, kontra forhjula og drivverket deres, så en 400hk motor på originalt drivverk tror jeg går til helvette

    Om du SKAL ha 400hk på en V70, må du til med mer enn chip, filter og eksos. Drivstoffsystemet kommer og inn i bildet, en tommelfingerregel er at du kan dra ut ca en hk per cc bensin dysene kan levere. originalt på T5 sitter det 315cc dyser, så ca 300hk er maks på disse. Du fåt kjøpt bolt on grønne bosch-dyser, som levere 396cc per min, men da burde bensintrykket justeres opp og.

    Uansett hva du lander på, understell er VIKTIG. Jeg kjørte nylig en 320hk T5 med originalt slitent understell fra 95, altså slitne bakfjører. Dette fører til at bilen siger bak, og vekta løftes fra forhjula, som fører til hjulspinn for et godt ord.

    Lykke til, og ikke ta alt jeg sier for god fisk, kjører sugemotor selv, og forteller bare det jeg har lest Hvis det er av interesse, så er DENNE sida veldig flink til å beskrive alt jeg nettop sa.

    EDIT: en ganske lett måte å gi litt ekstra "pulver" er å justere staget på wastegaten. dette gir deg ikke MER hk eller mer turbotrykk, men det øker grunntrykket på turboen, og merkes som at kreftene er tilgjengelige tidligere i turtallregisteret. Bilen din blir aldri en dragracer, men du vil merke markant forskjell på forbikjøring i motorveihastigheter og lignende. Det som er cluet her, er å ikke justere for mye. Gjør du det, vil turboen lade for mye på lavt turtall, hvilket i beste fall fører til at
    ECU
    ikke klarer å kompensere med riktig tenning. I værste fall bøyer du rådene dine, og motor mer eller mindre dør
    Sist endret av mrstfu; 28/07/11 kl 10:52
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. Takk Rebus takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Kjøper du 97-98 modell er nok 2,3 literen beste utgangspunkt. Beste kompromiss mellom tykke sylindervegger og mye slagvolum. 2.0 literen blir for lite volum og 2,5 for svak.

    Kjøper du 99-00 modell har disse den nye motoren som tåler betydelig mer. Da er det bare å fleske til med 2,5 liter. Den er mye bedre enn gamle-motoren. Den står bl.a i S60 og V70N R med 300hk originalt.

    Det du bør fokusere på er motorblokk. For alt annet må du ha nytt uansett. Eksos, turbo, grenrør, ic, dyser, software osv.

    Alternativt en original T5 eller R med chip og eksos, hvis du klarer deg med ca 300hk. Disse kommer med brukbar turbo originalt. Ikke sånn Donald Duck lekevifte som 2.0, 2.4 og 2.5 har.

    Jeg ville valgt
    FWD
    med skikkelig diff fra eks; Quaife, og manuellkasse.
    AWD
    og automat vil bare gi deg dårlig nattesøvn og tom pengbok med oppimot 400hk under panseret. Med mindre du blir bestefar i løpet av høsten. Og btw; glem
    TRACS
    . Det er skikkelig diff som gjelder.

    Uansett; lykke til med ny-brukbil-kjøp

    Dette er morsomme biler å eie. Blanding av moderne komfort og utstyr, og steinalder teknologi som gjør de lettskrudde.
    Sist endret av Langedal; 28/07/11 kl 11:33
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  5. Takk Rebus takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Ullensaker
    VCCN medlemsnummer
    922
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar karer, setter virkelig pris på det!

    Så da ser det ut til at jeg leter etter en 97-00 V70 T5 eller V70R med manuelt gir og
    FWD
    . Alternativt en 99-00 V70 2,5T med manuelt gir.
    Har tittet på et par allerede: men enten er de herpet og mishandlet eller så ser det ut til at en del bare putter oppi disse motorene i non-turbo biler og kjører på uten å få det godkjent.

    Forstår at TRACKS ikke er aktuelt/effektivt på en bil med så høy effekt, men hvor går "grensen" på hva TRACKS henger med på? Når man liksom gå for Quaife diff?

    Veier litt for og mot 350-400Hk. Kostnadsmessig er jo 300-330Hk. vesentlig enkelere og billigere å få ut av disse motorenen (i henhold til firmaene jeg nevner i min første post og BSR).

    Noen som har erfaring med hva en snakker av kostnader for 350-400Hk? Snakker vi 50-100',-? Eller er det mulig å komme billigere unna?

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2011
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det finnes to manuellkasser, som heter M56H og M56L, forskjellen er kun at M56L har lavere utveksling på 1. og 2. gir. Disse burde tåle 400hk uten problemer, forutsatt at den er i god stand i utgangspunktet.
    Der findes også en 3.e Kasse... M56HK (9482103) denne har forstærkt 3.gear og findes bla i C70 fra 2000-


    Automatkassen tåler ved god software til motoren 330hk og 430nm , vis motoren kan holder momentet fra 4000rpm til max rpm kan den klarer 450nm.

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2011
    Sted
    Ullensaker
    VCCN medlemsnummer
    922
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk for det Baler, så M56HK kan være en god girkasse til en bil med høyere effekt? Denne går vel da rett på T5 / V70R motoren da?

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2011
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    M56HK kan nok holde til 500nm...

  10. #8
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rebus Vis post
    Forstår at TRACKS ikke er aktuelt/effektivt på en bil med så høy effekt, men hvor går "grensen" på hva TRACKS henger med på? Når man liksom gå for Quaife diff?
    Det blir feil å snakke om noen grense egentlig. TRACKS jobber med
    ABS
    -systemet for å oppdage hastighetsforskjell på hjulene, og aktiverer den ordinære hjulbremsen på det hjulet som spinner slik at det spinner mindre og man kan komme seg avgårde. Dette er i mest nyttig som starthjelp på glatt føre, og det kobles også ut elektronisk ved hastigheter over 40 km/t eller noe slikt.

    En Quaife diff er en skikkelig diff-sperre som mekanisk fordeler kreftene likt/likere mellom hjulene slik at om du spinner så spinner begge hjulene.

    Andre kan sikkert forklare riktigere/bedre, men prinsippet er at TRACKS er en "dårlig fix" av Volvos standard åpen diff på
    FWD
    -bilene, slik at de skal komme seg avgårde i knipetak om vinteren, mens Quaife gir en god fordeling av krefter hele tiden.

    R-bilene (bortsett fra 850 T-5R) med
    FWD
    og manuell gir har M59-girkassen som har en viscose-diff som i prinsippet gjør mye det samme som Quaife, men reagerer tregere på hjulspinn og tåler mindre effekt.
    Sist endret av hgnubel; 30/07/11 kl 18:36
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

Lignende tråder

  1. Byttes/kjøpes: 17" Nebula kopi, mot 17" ca ET40 felg 7.5"bred
    By mrstfu in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 25/05/11, 14:02
  2. 15" "VIRGO" turbofelger til 240 (Sommersett solgt, vintersett igjen!)
    By Svirre in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 06/04/11, 21:59
  3. Beste "lønnsomme" oppsette til B230K?
    By Aron740Rally in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 05/04/11, 20:29
  4. 14" stålfelg med pigg og sommerdekk "gies bort" mot henting!!!
    By Kodja in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 28/03/11, 20:16

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •