Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 31

Tråd: Har et effektanlegg montert, men dårlig drag.

  1. #1
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Har et effektanlegg montert, men dårlig drag.

    Heisann!

    Har et spørsmål anngående ett eksosanlegg på min bil.

    Mener det står 4"tomms anlegg hele veien, med 1 lyddemper. Bråker altfor mye og bråker mer enn det går. Har en volvo 850 20 V med 170hk, og det føles ikke ut som at det er noe særlig effekt der i det hele tatt.

    Kan det ha noe med potta og gjøre, at jeg mister effekt?

    Takk for svar

  2. #2
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Ville tro at du har for stor dimensjon på eksosanlegget. Så motoren din ikke får nok motstand = dårligere effekt.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  3. #3
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsebu Vis post
    Ville tro at du har for stor dimensjon på eksosanlegget. Så motoren din ikke får nok motstand = dårligere effekt.
    Tenker 2-takt du nå
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Det samme gjelder for 2takt og 4takt. Dog ikke like nødvendig med riktig eksos på 4takt.

    Det folk opplever med å lage rakarør på biler og motorsykler er dårligere bunndrag og et litt sprekere toppdrag. 4'' på bilen din er alt for stort!

    Ville fått på et 3''-2,5'', er visst den optimale løsninga mtp. utforming.

  5. #5
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Mest sannsynelig er det ikke 4" eksos. Men heller 3". Er ikke mange som monterer 4" på en standar bil eller monterer det i det hele tatt.

    Får å få denne bilen til å gå best, må du kjøpe deg orgionalt eksosanlegg. som er dimensjonert til bilen og motoren.

    Men 170hk 20v motoren er ikke kjempe sprek, så bilen er ikke noe rakett i utgangspunktet. Spesielt om du har automat kasse, da her jeg erfart et bilen er relativt treg.

  6. #6
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Okey, tenkte å sette på et original anlegg, det er ikke spesiellt bra drag, men ville tro at 170hk kjører fra en 940 som har 136hk. Jeg blir jo fra kjørt.

    Hadde en kompis som så på bilen, og han sa at det var 3" tomms fra motoren og bak med en 4"tomms på slutten av anlegget. Bråker jo altfor mye. Ville tro jeg kjente mer av draget om jeg monterte på et original anlegg.

    Passer eksosanlegg fra 10v over til 20v? har det noe forskjell, står en 10v på høggeren, som jeg tenkte å skru av anlegget på.

    Takk for svar

  7. #7
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dannyboy91 Vis post
    Okey, tenkte å sette på et original anlegg, det er ikke spesiellt bra drag, men ville tro at 170hk kjører fra en 940 som har 136hk. Jeg blir jo fra kjørt.

    Hadde en kompis som så på bilen, og han sa at det var 3" tomms fra motoren og bak med en 4"tomms på slutten av anlegget. Bråker jo altfor mye. Ville tro jeg kjente mer av draget om jeg monterte på et original anlegg.

    Passer eksosanlegg fra 10v over til 20v? har det noe forskjell, står en 10v på høggeren, som jeg tenkte å skru av anlegget på.

    Takk for svar
    Det er stor forskjell på 4" hele veien og 3" med 4" enderør.
    Som sagt det er ikke noe spesielt sprek motor.

    Eksos fra 10v og 20v går nok om hverandre ja.

  8. #8
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Ja det er klart, men når jeg blir frakjørt av en 136 hk 940, så burde det jo være mer å hente i bilen, om man bytter anlegget. Har kjørt 10v til en kompis av meg, å den går faktisk bedre enn min, etter min mening da. Kan godt hende det er pga at lyden er så høy at det føles som at den går som en dass. Men det tviler jeg på. Har prøvd en s70 som har den samme motoren som meg, og den går ganske så bra til å være 20v

  9. #9
    Registrerte brukere Kjetil Krømcke sin avatar
    Medlem siden
    31. juli 2010
    Sted
    Vestfold, Sandefjord
    Innlegg
    2.548
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Martin.S Vis post
    Mest sannsynelig er det ikke 4" eksos. Men heller 3". Er ikke mange som monterer 4" på en standar bil eller monterer det i det hele tatt.

    Får å få denne bilen til å gå best, må du kjøpe deg orgionalt eksosanlegg. som er dimensjonert til bilen og motoren.

    Men 170hk 20v motoren er ikke kjempe sprek, så bilen er ikke noe rakett i utgangspunktet. Spesielt om du har automat kasse, da her jeg erfart et bilen er relativt treg.
    Det skal være bedre drag i bilen, jeg har prøvd den å min 10v drar bedre Høres ut som en rallybil ved 3500 på 2. gir. men den drar godt fra 80-90 og oppover da Det er svært anlegg, jeg har ikke målt, men det så ut til å være like stort hele veien.
    [ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
    [X]2002mod V70N 2.0T Aut
    [X]1995mod 855 2.5l 10V Man
    [X] 1989mod MB190E 2.0l Aut

  10. #10
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Da vil det helt sikkert hjelpe med orginalt anlegg.

  11. #11
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Har triksa med eksosanlegg i ungdomstida. Konklusjonen min er at "effektanlegga" ikke gir annet enn mindre effekt, og fryktelig tøff lyd ???.
    Som det blir skrevet i tidligere tråder er en "moderne" motor laget for å ha et mottrykk i eksosstrømmen.

    Best effekt (når vi snakker om eksosanlegg og Volvo 850) oppnås ved å fjerne innmaten i katalysator og bruke det originale anlegget.

    Katalysatoren er noe som ble påbudt ved lov og fabrikkene måtte montere uten at spesifikasjonene på motorene ble endret de første åra.

    Monter original anlegget, men del katpotta og ta vekk innmaten og sveis sammen den originale så du ikke får trøbbel med PK kontrollen. Skal garantere at du får tilbake GLT motoren på 170 hk
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  12. #12
    Registrerte brukere Kjetil Krømcke sin avatar
    Medlem siden
    31. juli 2010
    Sted
    Vestfold, Sandefjord
    Innlegg
    2.548
    Antall takk

    Standard

    Det tror jeg også, men veit ikke om originalanlegg fra STV passer over til GLT
    [ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
    [X]2002mod V70N 2.0T Aut
    [X]1995mod 855 2.5l 10V Man
    [X] 1989mod MB190E 2.0l Aut

  13. #13
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk Brynna! Du er til stor hjelp, visste at det hadde noe med det å gjøre, men bedre å være på den sikre siden og heller høre med folk som kan dette.

  14. #14
    Erik 850 sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    241
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Har selv 3" JT på min og for min del var det litt for mye støy, så jeg kjøpte en demperinnsats på BCB.
    http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=21447

    Den fungerer veldig bra.
    Ang. effekttapet kan jeg ikke si at jeg merket noen endring fra orginalt til 3" verken med eller uten demperen. Demperen sies også at den går tilbake til orginalt mottrykk.

  15. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Noe av teorien bak et fungerende eksosanlegg er at eksosen skal ha så høy fart som mulig gjennom anlegget, samtidig som det lar så mye som mulig eksos komme gjennom.

    Eksempel: Om eksosanlegget er for tynt, vil eksosen holde høy fart, men altfor lite eksos kommer gjennom. Med et altfor stort eksosanlegg (som på bilen din) vil anlegget kunne ta unna mye eksos, men eksossøylen ferdes ikke fort nok gjennom anlegget. Tanken bak det er at eksosen skal ferdes så fort gjennom anlegget at den lager et vakuum bak seg, og på den måten hjelper motoren å "suge" ut eksosen av forbrenningskammeret. Et fungerende eksosanlegg vil på den måten la motoren jobbe lettere, og bruke energien til å drive bilen fremover, i stedet for å "dytte" eksosen ut av forbrenningskammeret. Å kjøre uten eksos, altså med åpne eksosporter rett inn i toppen, vil i teorien gi en bil som yter dårligere.

    Dette er mest relativt på en sugemotor, da en turbomotor setter så stor fart på eksosen at man i prinsipp ikke kan ha for stor eksos. Her er det turboen som setter fart på eksosen, og samtidig "drar" eksosen ut av forbrenningskammeret, så motoren ikke jobber så hardt for å få avgassene ut.

    En tommelfingerregel er at på motorer på 2 til 3 liter, bruker man 2.5" eksosanlegg. Så et eksosanlegg skal på den måten ha en viss "motstand", uten at det vil gjøre motoren mer effektiv å sette inn et 1" rør midt i et 4"anlegg. Igjen, at bilen din blir frakjørt av en bil som i utgangspunktet har MYE mindre hestekrefter på hjula, burde ikke kunne skyldes eksosen alene. Ingen andre problemer du kan nevne? Hvordan er forbruket ditt? Noen spesiell lukt fra eksos, eller uvanlig motoroppførsel?

    Hva angår lyden din, hadde jeg vurdert en lyddemper til, hvertfall hvis du skal beholde størrelsen på anlegget. En turbo fungerer og som en lyddemper, eksempelvis vil et strakrøranlegg låte MYE verre på en sugemotor enn en turbomotor.

    Og ja, såvidt jeg vet passer eksosanlegg overens mellom sedan og stasjonsvogn.
    Sist endret av mrstfu; 24/07/11 kl 22:29
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  16. Takk Dannyboy91 takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere Kjetil Krømcke sin avatar
    Medlem siden
    31. juli 2010
    Sted
    Vestfold, Sandefjord
    Innlegg
    2.548
    Antall takk

    Standard

    Da sier vi amen fra Lysaker fjøsmekk og sportseksos, med et godt og fyldig svar
    [ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
    [X]2002mod V70N 2.0T Aut
    [X]1995mod 855 2.5l 10V Man
    [X] 1989mod MB190E 2.0l Aut

  18. #17
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om du absolutt vil, kan du få lov til å bøye deg i støvet og tilbe jorden jeg tråkker på.

    Om du vil, altså
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  19. #18
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post

    Dette er mest relativt på en sugemotor, da en turbomotor setter så stor fart på eksosen at man i prinsipp ikke kan ha for stor eksos. Her er det turboen som setter fart på eksosen, og samtidig "drar" eksosen ut av forbrenningskammeret, så motoren ikke jobber så hardt for å få avgassene ut.
    Turbomotoren gir så mye MERE eksos ja..

    Uansett:

    Turbomotoren bør ha så lite motstand etter turboen, fordi turboen er en kjempebrems og gir så mye mottrykk at mere motstand i eksosen blir "smør på flesk"! I en turbomotor så må motoren faktisk jobbe hard for å skyve ut eksosen, spesielt med små turboer ala 13c -19t, med 13c kan man ved 1 kg ladetrykk få så mye som 4-5 kg mottrykk! Dette knekker råder fortere en svint, ikke for å snakke om varmen den utvikler! Da skjønner du sikkert hvorfor enda mere motstand i eksosen blir overkill..!

    tipper foresten en 170hk suge 5er har noe rundt 2,25" orginalt eksos. Det bør være stort nok til å gi minimalt mottrykk og samtidelig lite nok til å opprettholde gasshastigheten igjenom hele eksosen!
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  20. #19
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Få tatt en kompressjonsmåling på sylindrene også. sånn for sikkerhets skyld
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  21. #20
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Noe av teorien bak et fungerende eksosanlegg er at eksosen skal ha så høy fart som mulig gjennom anlegget, samtidig som det lar så mye som mulig eksos komme gjennom.

    Eksempel: Om eksosanlegget er for tynt, vil eksosen holde høy fart, men altfor lite eksos kommer gjennom. Med et altfor stort eksosanlegg (som på bilen din) vil anlegget kunne ta unna mye eksos, men eksossøylen ferdes ikke fort nok gjennom anlegget. Tanken bak det er at eksosen skal ferdes så fort gjennom anlegget at den lager et vakuum bak seg, og på den måten hjelper motoren å "suge" ut eksosen av forbrenningskammeret. Et fungerende eksosanlegg vil på den måten la motoren jobbe lettere, og bruke energien til å drive bilen fremover, i stedet for å "dytte" eksosen ut av forbrenningskammeret. Å kjøre uten eksos, altså med åpne eksosporter rett inn i toppen, vil i teorien gi en bil som yter dårligere.

    Dette er mest relativt på en sugemotor, da en turbomotor setter så stor fart på eksosen at man i prinsipp ikke kan ha for stor eksos. Her er det turboen som setter fart på eksosen, og samtidig "drar" eksosen ut av forbrenningskammeret, så motoren ikke jobber så hardt for å få avgassene ut.

    En tommelfingerregel er at på motorer på 2 til 3 liter, bruker man 2.5" eksosanlegg. Så et eksosanlegg skal på den måten ha en viss "motstand", uten at det vil gjøre motoren mer effektiv å sette inn et 1" rør midt i et 4"anlegg. Igjen, at bilen din blir frakjørt av en bil som i utgangspunktet har MYE mindre hestekrefter på hjula, burde ikke kunne skyldes eksosen alene. Ingen andre problemer du kan nevne? Hvordan er forbruket ditt? Noen spesiell lukt fra eksos, eller uvanlig motoroppførsel?

    Hva angår lyden din, hadde jeg vurdert en lyddemper til, hvertfall hvis du skal beholde størrelsen på anlegget. En turbo fungerer og som en lyddemper, eksempelvis vil et strakrøranlegg låte MYE verre på en sugemotor enn en turbomotor.

    Og ja, såvidt jeg vet passer eksosanlegg overens mellom sedan og stasjonsvogn.
    Er bare eksosen jeg veit om, høres ut som en rallybil, jeg kan ta å filme, så kan du jo høre når jeg gir på, er ikke spesiellt bra drag. Så tror meste parten skyldes eksosen. Men som du sier, det sitter også vanlig powerfilter på bilen, som egentlig kan kastes, får ikke så mye luft der heller vil jeg tro.

  22. #21
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    i det hele tatt synes jeg powerfilter (åpent konfilter) er et gi-og-ta-produkt, uansett om det kommer fra KN eller Biltema. På en sugemotor gir det en del dypere eksoslyd, men uansett kommer du tilbake på det at, selv om filteret slipper gjennom mer luft, med mindre motstand, slipper det og gjennom mer drit. de fleste har jo aldri noe problem med dette, men fremdeles noe å tenke på.

    uansett, på en sugemotor er et åpent filter i hovedsak for lyden, hvertfall på utrimmede motorer. jeg har det jeg og, men i min neste bil blir det nok ikke et, kan ikke si jeg får noe særlig mer effekt ut av det, sånnsett.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  23. Takk Dannyboy91 takket for denne posten
  24. #22
    Utestengt
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    i det hele tatt synes jeg powerfilter (åpent konfilter) er et gi-og-ta-produkt, uansett om det kommer fra KN eller Biltema. På en sugemotor gir det en del dypere eksoslyd, men uansett kommer du tilbake på det at, selv om filteret slipper gjennom mer luft, med mindre motstand, slipper det og gjennom mer drit. de fleste har jo aldri noe problem med dette, men fremdeles noe å tenke på.

    uansett, på en sugemotor er et åpent filter i hovedsak for lyden, hvertfall på utrimmede motorer. jeg har det jeg og, men i min neste bil blir det nok ikke et, kan ikke si jeg får noe særlig mer effekt ut av det, sånnsett.
    Ja stemmer det du sier, men jeg tenkte mest på at filteret mitt kan være tett, for det ser ikke så bra ut. Om det kan ha noe med at den går dårlig også?

  25. #23
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    selvfølgelig kan det ha mye å si, men filteret burde neste være potte tett for å gi så dårlig drag.

    for morro skyld kan du prøve en liten ting, demonter selve filteret, og tre en tennissokk eller nettingstrømpe over røret der hvor filteret satt før. kjør deg en tur, om filteret er problemet, vil du fort merke det.

    høyst midlertidig løsning dog, kjøp deg i tilfelle et skikkelig filter så fort som mulig.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2011
    Sted
    Ringsaker
    Innlegg
    139
    Antall takk

    Standard

    Det orginale papirfilteret vil i de aller fleste tilfeller være mer enn bra nok. Også med litt trim. Men det er alltid mulig å forbedre noe som er orginalt på en bil da

  27. #25
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    spørs nok om du har et defektanlegg isteden for effektanlegg? (måtte bare)
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  28. Takk mrstfu, gleid takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Ikke drag i b200ft pluss tikking
    By jan-einar in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 04/07/11, 21:55
  2. Bensinpumpen bråker. Dårlig drag
    By AleksanderK in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/05/11, 16:19
  3. effektanlegg på 940 turbo
    By bygdeguten in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 31/10/10, 22:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •