Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Volvo 740 TIC

  1. #1
    Registrerte brukere Trolljegeren sin avatar
    Medlem siden
    08. juli 2011
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard Volvo 740 TIC

    Hei.

    Har nå fått min 3de volvo med turbo, denne gangen den volvo typen jeg sverga til gud at jeg ALDRI skulle få..

    Motor b230ET *:(* 1041 slyngdiffaksling 70% sperre og 2 justerbare bøtte stoler. Godkjent senket. T3/t4 hybrid turbo M90girkasse med sachs stage 3 clutch og 3toms eksos +++ Mer enn dette tørr jeg ikke gjøre med denne bedritene ET maskina, er livredd for å ta rådene.

    Hvor mye HK og trykk tåler de motorene her? har lyst å kjøre på Trackday den 16ne og 17ne, men veit ikke om jeg tørr. Var på trackday i fjord i september, kjørte en hvit 945 med svart panser på banen.

    Ellers er bilen grei, svart intriør, svart dashboard.

    Tenkte å lette svinghjulet på den og kjøpe noe bedre tenning.

    Kan noen også linke meg noe styling sider til volvo? har litt lyst på 940 front og 940 bakfanger + 760 lykter som jeg lakkerer i rødt
    Er også EXTREMT intrisert i å få 960/850 dash
    Sist endret av Trolljegeren; 08/07/11 kl 20:19
    1988 Volvo 740 TIC *orginal bil* Gjort mye med
    1991 Ford Sierra Cosworth 4x4
    1993 Ford Sierra Dohc *litt mods*
    1992 Mazda 323 GTR
    1994 Bmw 525IX Turbo 606hk blir 700+ til neste år

  2. #2
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Påstanden om at 230ET er bedriten er bare tull etter min mening. Da kjører man enten som en idiot eller så er motoren oppbrukt i utgangspunktet.

    En frisk 230ET tåler juling med forbehold. Med original turbo bør man ikke overstige 0,8 i trykk. Alt over dette gir stor sannsynlighet for tenningsbank på høye turtall og medfølgende havari. Vet ikke hvor mye du bør lade med din.

    Har selv kjørt mye 230ET, og har knust slike motorer. Fellesnevneren er alltid for mye trykk, eller i utgangspunktet oppbrukt motor.

    Det er nok ikke den beste motoren for aktiv banekjøring, men man kan definitivt kose seg på trackday med den.

    Mitt råd er derfor; ikke overdriv ladetrykket! Så kan du kose deg. Skal du ha banebil bør du først som sist bygge ny motor

    Gratulerer med ny bil forresten
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  3. Takk s4nd3r takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Langedal Vis post
    Påstanden om at 230ET er bedriten er bare tull etter min mening. Da kjører man enten som en idiot eller så er motoren oppbrukt i utgangspunktet.

    En frisk 230ET tåler juling med forbehold. Med original turbo bør man ikke overstige 0,8 i trykk. Alt over dette gir stor sannsynlighet for tenningsbank på høye turtall og medfølgende havari. Vet ikke hvor mye du bør lade med din.

    Har selv kjørt mye 230ET, og har knust slike motorer. Fellesnevneren er alltid for mye trykk, eller i utgangspunktet oppbrukt motor.

    Det er nok ikke den beste motoren for aktiv banekjøring, men man kan definitivt kose seg på trackday med den.

    Mitt råd er derfor; ikke overdriv ladetrykket! Så kan du kose deg. Skal du ha banebil bør du først som sist bygge ny motor

    Gratulerer med ny bil forresten
    Kanskje derfor man legger den under kategorien bedriten? at den ikke tåler turbotrykk, ikke tåler turtall, og ikke egner seg til å kjøre hardt, på f.eks bane?
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  5. #4
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo-Power Vis post
    Kanskje derfor man legger den under kategorien bedriten? at den ikke tåler turbotrykk, ikke tåler turtall, og ikke egner seg til å kjøre hardt, på f.eks bane?
    Synes ikke man kan kalle den bedriten av den grunn. Karl her på forumet er vel et godt eksempel på at man kan ha mye morro med 230ET. Originalt er motoren holdbar i forhold til mye annet som ble produsert på 80-tallet. Kanskje ikke i Volvo øyne dog...
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hallo du! Ta jobben med å sette inn F-råder fra nyere motor,så har du løst problemet på
    en billig og lettvinn måte. ET rådene er bare 9 mm mens F rådene er 13 mm.
    En vesentlig forskjell. Har sjøl sprengt ET råder og det er ikke noe gøy.

  7. Takk Volvo-Power, Testdriver takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Kan si litt om hva ET`n ikke tåler iallefall. Jeg hadde en 86 mod 240 med ET motor og
    datasprut/fordelerløs datatenning. Den gikk perfekt ang bensin og tenning.
    Lada ca 1,2 i trykk. Det tåler ikke denne motoren med orginale råder. Fikk ikke noe forvarsel. Lå på 2dre gir på grusvei og ga på så bakhjula slapp,ca 4000 omdr la så på 3dje
    gir og da smalt det. Resultat ble knekt 1ner råde og 3 høl i blokka.
    Mitt råd er bytt til F råder.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •